ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Γιατί διαπρέπουν στις ΗΠΑ οι Ελληνες Θετικών Επιστημών

γιατί-διαπρέπουν-στις-ηπα-οι-ελληνες-θ-669472

Του Δημήτρη Αντωνίου,

Καθηγητή Αγγλικής Β.Α., Kατόχου Masters Παιδαγωγικής και Γλωσσολογίας

aglo.academia@gmail.com

Η λέξη ΗΠΑ επιλέχθηκε επειδή συμβαίνει να γνωρίζω μερικά πράγματα σχετικά με το εκπαιδευτικό σύστημα αυτής της χώρας, και επίσης συμβαίνει να γνωρίζω και μερικά πράγματα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας.

Στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια των δύο ή τριών ετών των λυκειακών σπουδών, οι μαθητές στην κυριολεξία βομβαρδίζονται με μαθήματα θετικών επιστημών, πέραν του δημοσίου σχολείου, ενισχύουν τις γνώσεις τους με ιδιαίτερα και φροντιστηριακά μαθήματα, σε βαθμό και ένταση που είναι άγνωστα για τους μαθητές της αντίστοιχης εκπαίδευσης στις ΗΠΑ. Με άλλα λόγια, τα μαθήματα φυσικής, χημείας, βιολογίας, μαθηματικά, κλπ., κλπ. που διδάσκονται τα Ελληνόπουλα στο ελληνικό λύκειο, τα Αμερικανόπουλα τα διδάσκονται μετά το δεύτερο έτος στα πανεπιστήμια, και αφού δηλώσουν τι κλάδο θα ακολουθήσουν. Κατά συνέπεια, τα Ελληνόπουλα που αποφασίσουν να ακολουθήσουν θετικές επιστήμες στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, ήδη έχουν ένα σημαντικό προνομιακό προβάδισμα,animportantheadstart, σε σχέση με τα Αμερικανόπουλα.

Στην Ελλάδα, υπερφορτώνονται οι μαθητές με μαθήματα θετικών κλάδων, αλλά μένουν σχεδόν «ορφανοί» σε μαθήματα ψυχολογίας, κοινωνιολογίας, ανθρωπολογίας, ομιλητικής, τέχνης, σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, κλπ., κλπ.

Τα Αμερικανόπουλα διδάσκονται την αμερικάνικη ιστορία, την αγγλική ιστορία, την ελληνική ιστορία ή τη ρωμαϊκή, ψυχολογία, κοινωνιολογία, ανθρωπολογία, αμερικάνικη και αγγλική λογοτεχνία, κλπ. στα δύο πρώτα έτη των πανεπιστημιακών τους σπουδών, άσχετα εάν θα γίνουν γιατροί, δικηγόροι ή μηχανικοί, κλπ., ακόμα και EnglishComposition, δηλαδή έκθεση.

Παρατηρούμε λοιπόν τις τεράστιες διαφορές εκπαίδευσης των δύο συστημάτων οι οποίες φυσικά είναι εις βάρος του ελληνικού συστήματος και προς όφελος του αμερικάνικου. Ωστόσο, τα Ελληνόπουλα είναι ωφελημένα όταν επιλέξουν να ασχοληθούν με θετικές σπουδές στις ΗΠΑ για τους λόγους που ήδη αναφέρθηκαν.

Μιλώντας για τα δύο εκ διαμέτρου αντίθετα εκπαιδευτικά συστήματα, έρχεται στη μνήμη μου η αξιοθαύμαστη περίπτωση του Καθηγητού κ. Φώτη Καφάτου, ο οποίος σε ηλικία μόλις 27 ή 28 ετών ήταν ήδη Καθηγητής στο περίφημο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ! Και γεννάται το ερώτημα: Σε όλη την ιστορία των ελληνικών πανεπιστημίων δεν βρέθηκε ποτέ κάποιος που θα μπορούσε να γίνει καθηγητής πανεπιστημίου στην ηλικία των 30 ή 35 ετών; Τελευταία παρατηρούνται κάποιες περιπτώσεις στα ελληνικά πανεπιστήμια που διορίζονται επίκουροι καθηγητές και σε ηλικία νεότερη των 40 ετών.

Οι πολλές εκατοντάδες ή και χιλιάδες Έλληνες επιστήμονες οι οποίοι διέπρεψαν στις ΗΠΑ, αλλά και σε άλλα κράτη, θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως στην Ελλάδα ούτε καν θα προσέγγιζαν τις επιτυχίες που κατέκτησαν στην Αμερική και εκτός Ελλάδος. Το γνωστό braindrainστέρησε την Ελλάδα χιλιάδες επιστήμονες διεθνούς ή και παγκοσμίου αναγνώρισης. Ωστόσο, το μεγάλο όφελος της Ελλάδος, ήταν και είναι – hasbeen (βλέπετε η Αγγλική γραμματική είναι πολύ πιο ακριβής και πιο συγκεκριμένη σε σχέση με την Ελληνική γραμματική) η διαφήμιση της Ελλάδας που πρόσφεραν οι Έλληνες επιστήμονες διεθνοπαγκοσμίως.

Τα χαρισματικά παιδιά εκδηλώνουν την υψηλή νοημοσύνη τους ακόμα και από τα νήπια. Αλλά ποιος την παρατηρεί; Αλλά κι αν η δασκάλα ή ο δάσκαλος την παρατηρήσει, τι μπορεί να κάνει; Απολύτως τίποτα. Και ξέρετε κάτι; Η νοημοσύνη όταν δεν καλλιεργείται και δεν αναδεικνύεται απλά χάνεται. Η Ευαγγελική ρήση «και εξήλθεν ο σπείρων του σπείραι τον σπόρον αυτού» ανάγλυφα περιγράφει τι συμβαίνει με τον σπόρο ανάλογα με το που θα πέσει και που θα φυτρώσει. Εάν ένα ευφυές παιδί γεννηθεί σε μία «καθώς πρέπει» οικογένεια, οι πιθανότητες να αναπτύξει τη νοημοσύνη του στο έπακρο είναι τεράστιες, εάν όμως γεννηθεί σε μία οικογένεια υποβαθμισμένη οικονομικά, κοινωνικά, πολιτισμικά, κλπ., κλπ. με απόλυτη βεβαιότητα και το ίδιο το παιδί ποτέ δεν θα συνειδητοποιήσει πόσο έξυπνο ήταν, ή θα χρησιμοποιήσει τη νοημοσύνη του σε άλλους τομείς…

ΠΡΟΤΑΣΗ

Σε κάθε Νομό της Ελλάδος ή μεγαλούπολη, το Υπουργείο Παιδείας θα μπορούσε να καθιερώσει ένα τεστ νοημοσύνης, στο οποίο θα υποβάλλονταν όλα τα παιδιά του Νομού ή της μεγαλούπολης, πριν εγγραφούν στην Α’ Γυμνασίου. Τα παιδιά που θα ξεχώριζαν για την υψηλή τους νοημοσύνη θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν ένα ειδικό σχολείο με παιδιά της ιδίας κατηγορίας. Αλλά κατά τη διάρκεια των γυμνασιακών και λυκειακών τους σπουδών κάθε χρόνο θα υποβάλλοντο σε ειδικές εξετάσεις ώστε να διατηρείται η ομοιογένεια μεταξύ τους και να μην δημιουργείται χάσμα καλών και καλυτέρων. Βεβαίως, ένα τέτοιο εγχείρημα εκ μέρους της Κυβέρνησης θα ξεσήκωνε θύελλα αντιδράσεων σύσσωμης της Αντιπολίτευσης και η προσπάθεια θα θεωρείτο ρατσιστική, ταξική, άδικη και δεν συμμαζεύεται.

Υ.Γ. Ο γράφων εφήρμοσε ένα παρόμοιο πείραμα στον τομέα της ειδικότητάς του με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα, αλλά και διαχρονικά, τα οποία ποτέ και από κανέναν δεν αμφισβητήθηκαν! Θα μπορούσε ο ίδιος ξανά να εφαρμόσει ένα παρόμοιο σύστημα με βέβαια αποτελέσματα, αρκεί να βρει κατανόηση και συμπαράσταση τόσο από ιδιώτες εκπαιδευτικούς, επιχειρηματίες όσο και από φορείς.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου