ΤΟΠΙΚΑ

Αντιμετωπίσιμες οι διαρροές

αντιμετωπίσιμες-οι-διαρροές-298196

Τις μεθόδους προσδιορισμού των διαρροών από το φράγμα Παναγιώτικο και τις προτάσεις αντιμετώπισης αυτών των διαρροών που υπολογίζονται σε 40 λίτρα το δευτερόλεπτο με αυξητικές τάσεις, δηλαδή 144 κυβικά μέτρα την ώρα, θα εξετάσει η Ελληνική Επιτροπή Μεγάλων Φραγμάτων, τριμελές κλιμάκιο της οποίας με επικεφαλής τον Πρόεδρό της κ. Γ. Ντουνιά, πραγματοποίησε χθες πολύωρη επιθεώρηση στο έργο.

Ρεπορτάζ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΩΚΙΔΗΣ

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι απώλειες του νερού, το οποίο συγκεντρώνεται στο διάφραγμα διαρροών και επιστρέφει με αντλία στον ταμιευτήρα, προκύπτουν είτε από τον μανδύα του φράγματος, δηλαδή την τσιμεντένια πλάκα που λειτουργεί ως περιτύλιγμα του φράγματος από την πλευρά του ταμιευτήρα, είτε από την τσιμεντοκουρτίνα, τον πυθμένα δηλαδή του φράγματος.

Στην περίπτωση κατά την οποία διαπιστωθεί με φασματογραφίες ή άλλες μεθόδους, ότι το νερό φεύγει από τις ραφές του μανδύα, τότε θα πρέπει να γίνουν νέες μονώσεις των ραφών με κόστος που εκτιμάται σε 100.000 – 150.000 ευρώ.

Εάν πάλι απαιτηθούν εργασίες στεγανοποίησης της τσιμεντοκουρτίνας, τότε το κόστος μπορεί να ξεπεράσει και τις 200.000 ευρώ.

Το σημαντικότερο, το οποίο ανακοινώθηκε στη χθεσινή αυτοψία, είναι ότι το φράγμα δεν κινδυνεύει να καταρρεύσει, ενώ έχει εξεταστεί και αυτό το σενάριο με προσομείωση ξαφνικής απόλυσης όλου του υδατικού αποθέματος που υπολογίστηκε σε 1.620.000 κυβικά μέτρα.

Και στην περίπτωση κατάρρευσης του φράγματος, η απελευθέρωση του όγκου του νερού δεν θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα καθώς η μορφολογία του εδάφους με λόφους, θα εκτονώσει την ορμή του νερού που θα απελευθερωθεί.

Στη διάρκεια της πολύωρης αυτοψίας, εντοπίστηκαν ρωγμές στη στέψη του φράγματος που προκύπτουν από καθίζηση τμήματος του φράγματος κατά 2 – 3 εκατοστά.

Παρών στην αυτοψία και ο επιβλέπων του έργου στην περίοδο κατασκευής του, ο κ. Ι. Θανόπουλος ∆ρ. Μηχανικός, ∆ΕΗ/∆ΥΗΠ/ΚΕΨΕ Θεσσαλίας.

«Δεν υπάρχουν κατασκευαστικές αστοχίες στο έργο», δήλωσε στον «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ» ο κ. Θανόπουλος. Το έργο δηµοπρατήθηκε από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και κατασκευάσθηκε το χρονικό διάστηµα 1999 έως 2004. Βρίσκεται Β∆ του χωριού Αφέτες Μαγνησίας. Θεµελιώθηκε σε υψόµετρο 136 m πάνω σε µεταµορφωµένα πετρώµατα γνευσιοσχιστολίθων.

Ο τύπος του φράγµατος είναι λιθόρριπτο µε ανάντη πλάκα σκυροδέµατος. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου είναι : Υψος Φράγµατος 41 m Υψόµετρο στέψης 177 m Μήκος στέψης 145 m Ογκος Φράγµατος 294.700 m3 µε κλίση πρανών 1:1,6 Ωφέλιµος όγκος λίµνης 1.620.000 m3.

Για τη συμπεριφορά του φράγματος µήτα την πλήρωση του ταμιευτήρα, ο κ. Θανόπουλος είπε ότι μετά την έµφραξη και κατά την πλήρωση της λίµνης εµφανίσθηκαν διαρροές νερού από το φράγµα ή και τα αντερείσματα, οι οποίες σχετίζονται αναλογικά µε τη στάθµη της λίµνης.

Για τη µέτρησή τους, στον κατάντι πόδα κατασκευάσθηκε µικρός εκχειλιστής. Η ποσότητα του νερού δεν είναι σηµαντική, μεταβάλλεται από 8 έως 17lit/sec και καλύπτει τις απαιτήσεις της οικολογικής παροχής που επιβάλλεται από τους περιβαλλοντικούς όρους, χωρίς να επηρεάζει την ασφαλή λειτουργία του έργου.

Παρ’ όλα αυτά χρειάζεται να παρακολουθείται το έργο από τον τελικό χρήστη, να γίνεται αξιολόγηση των μετρήσεων παραμορφώσεων, στάθμης φρεάτων στα αντερείσματα και ποσότητας νερού διαρροών. Επίσης στο έργο αυτό, όπως εξάλλου και σε κάθε άλλο μεγάλο φράγμα πρέπει να γίνονται οι συντηρήσεις που απαιτούνται ώστε να διατηρείται σε ασφαλή κατάσταση.

Ο χρήστης του έργου οφείλει να ασκεί μέριμνα και να ενεργεί εκεί όπου παρουσιάζονται προβλήματα για να μην εξελιχθούν», καταλήγει ο κ. Θανόπουλος.

Στην αυτοψία συμμετείχε και η Πρόεδρος του ΤΕΕ κα Νάνσυ Καπούλα, εκπρόσωποι της Περιφερειακής Ενότητας και της Δημοτικής Αρχής Ν. Πηλίου η οποία έχει την ευθύνη διαχείρισης του έργου.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου