ΤΟΠΙΚΑ

Κ. Παπανάτσιου: Ανασφάλεια για τους πολίτες η επένδυση του LNG

κ-παπανάτσιου-ανασφάλεια-για-τους-πολ-877416

Το μυστήριο γύρω από την αδειοδότηση και εγκατάσταση της μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Βόλο, που έχει προκαλέσει ανασφάλεια τους πολίτες, ζητά να διαλευκανθεί με την χθεσινή ερώτησή της η βουλευτής Μαγνησίας ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ. κα Κατερίνα Παπανάτσιου.

Στην ερώτηση αναφέρονται τα τελευταία δημοσιεύματα που θέλουν αλλαγή της χωροθέτησης του έργου ενώ κατατίθεται και η πρόσφατη απόφαση του πανεπιστημίου Θεσσαλίας για το έργο, στην οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «η διεθνής πρακτική αποκλείει την εγκατάσταση τέτοιων πλωτών σταθμών πλησίον οικισμών, εντός κόλπων ή σε σεισμογενείς περιοχές.»

Η Βουλευτής επισημαίνει ούτε σε προηγούμενες προσπάθειές της μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου να λάβει γνώση για τα θέματα που αφορούν την ασφάλεια του έργου και την φιλικότητά του προς το περιβάλλον, τα σχετικά έγγραφα παρακρατήθηκαν από το ΥΠΕΝ για λόγους «επιχειρηματικού απορρήτου».

Με βάση τα παραπάνω, επειδή παρά τον συνεχή κοινοβουλευτικό έλεγχο δεν έχει λάβει ξεκάθαρες απαντήσεις για την πορεία αδειοδότησης και την επικινδυνότητα του έργου και επειδή δεν είναι δυνατόν η ασφάλεια των κατοίκων και του περιβάλλοντος του Παγασητικού να θυσιάζεται στο βωμό των επενδύσεων, η Βουλευτής θέτει τα παρακάτω ερωτήματα στον Υπουργό Περιβάλλοντος:

  1. Έχει κατατεθεί αίτημα τροποποίησης της χωροθέτησης της συγκεκριμένης επένδυσης; Αν ναι σε ποιο σημείο χωροθετείται;
  2. Έχει δοθεί Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) για τη νέα χωροθέτηση;
  3. Με ποια κριτήρια η ΡΑΕ αξιολόγησε τις απαντήσεις που έλαβε ως προς την ασφάλεια του έργου για την αρχική χωροθέτηση επαρκείς (έστω και αν είναι αρχικό το στάδιο αδειοδότησης) όπως αναφέρει στο υπ αριθμ. 93952/6.4.2022 έγγραφό της, ενώ η Επιστημονική Κοινότητα και η Διεθνής πρακτική εγείρει σημαντικές αντιρρήσεις και αποκλείει την χωροθέτηση τέτοιων πλωτών σταθμών πλησίον οικισμών, εντός κόλπων ή σε σεισμογενείς περιοχές.
  4. Θεωρείται ασφαλής για την δημόσια υγεία και το φυσικό περιβάλλον η νέα χωροθέτηση από τη ΡΑΕ; Αν ναι με ποια κριτήρια;
  5. Έχει κατατεθεί Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο;

Η Ερώτηση Αναλυτικά:

Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας

«Πέπλο μυστηρίου γύρω από την επένδυση του LNG στο Βόλο- Ανασφάλεια στους πολίτες.

Απαιτούνται άμεσα απαντήσεις.»

Το θέμα αδειοδότησης και εγκατάστασης μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου από την εταιρεία «MEDITERRANEAN GAS ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» στο λιμάνι του Βόλου συνεχίζει να απασχολεί την τοπική κοινωνία του Βόλου χωρίς όμως να υπάρχει επίσημη και ξεκάθαρη πληροφόρηση παρά τις απανωτές ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Δημοσιεύματα του τοπικού τύπου αναφέρουν ότι η χωροθέτηση του έργου έχει αλλάξει ώστε να ξεπεραστούν οι αρχικές αντιδράσεις που υπήρχαν λόγω της αρχικής του χωροθέτησης στο λιμάνι του Βόλου και πολύ κοντά στον αστικό ιστό.

Προσφάτως, η Σύγκλητος του πανεπιστημίου Θεσσαλίας υιοθέτησε την Απόφαση της Κοσμητείας της Πολυτεχνικής Σχολής του Π.Θ αναφορικά με τη χωροθέτηση πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο λιμάνι του Βόλου .

Επισυνάπτεται ο σχετικός (σύνδεσμος.https://www.uth.gr/news/i-yp-ar-27929-09-2022-apofasi-sygklitoy-yiothetise-tin-apofasi-tis-kosmiteias-tis-polytehnikis)

Στην απόφαση της Συγκλήτου αναφέρεται ότι: «Η ύπαρξη ενός σταθμού εκφόρτωσης, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) σε μία περίκλειστη θάλασσα ενέχει σοβαρές περιβαλλοντικές συνέπειες και κινδύνους. Μεταξύ αυτών, η μεταβολή της θερμοκρασίας του θαλάσσιου νερού λόγω των τεραστίων θερμικών αναγκών για την επαναεριοποίηση του LNG, η συγκέντρωση χλωρίου στο τοπικό θαλάσσιο περιβάλλον και η δημιουργία ιζημάτων που εμπεριέχουν βαρέα μέταλλα.

Σοβαροί είναι επίσης και οι κίνδυνοι ασφαλείας που έχουν διαπιστωθεί από τη διεθνή εμπειρία, όπως η ταχεία/ανεξέλεγκτη μεταβολή φάσης, η κρυογονική έκρηξη και η πυρκαγιά. Σε περίπτωση τέτοιου ατυχήματος και επακόλουθης έκρηξης, το ωστικό κύμα, η θερμική ακτινοβολία και η εκτόξευση θραυσμάτων σε μεγάλη ακτίνα θα είναι ιδιαίτερα καταστροφικά για την γύρω κατοικημένη περιοχή.»

Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τονίζει στην ανακοίνωσή του ότι «πρόκειται για μια μεγάλη και ευαίσθητη μονάδα με εξαιρετικά προβληματική χωροθέτηση καθώς η διεθνής πρακτική αποκλείει την εγκατάσταση τέτοιων πλωτών σταθμών πλησίον οικισμών, εντός κόλπων ή σε σεισμογενείς περιοχές.» Τέλος, καταλήγει ότι «Στις Περιβαλλοντικές Αρχές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχει υιοθετηθεί η “Αρχή της Προφύλαξης” ως ένα εργαλείο διαχείρισης κινδύνων που δύναται να ενεργοποιηθεί εάν υπάρχει επιστημονική αβεβαιότητα ως προς κάποιον εικαζόμενο κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία ή για το περιβάλλον, ο οποίος προκύπτει από συγκεκριμένη ενέργεια ή πολιτική. Με βάση αυτή την αρχή και για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι η χωροθέτηση του συγκεκριμένου σταθμού θα πρέπει να επανεξεταστεί ολοκληρωμένα από μηδενική βάση.»

Επειδή, παρά τον συνεχή κοινοβουλευτικό έλεγχο δεν έχουμε λάβει ξεκάθαρες απαντήσεις για την χωροθέτηση, την πορεία αδειοδότησης και την επικινδυνότητα του έργου.

Επειδή, παρακρατήθηκαν από το ΥΠΕΝ για λόγους επιχειρηματικού απορρήτου, τα έγγραφα που κατέθεσε η ΡΑΕ σε προηγούμενη σχετική Ερώτησή μου & ΑΚΕ (3786-163/10.3.2022) που αφορούσαν την μελέτη σκοπιμότητας, τα συμπληρωματικά στοιχεία που ζητήθηκαν από τη ΡΑΕ και τις απαντήσεις που έλαβε η ΡΑΕ για την ασφάλεια του έργου (σημεία 12 έως και 18 έγγραφα της υπ’ αριθμ. 138/2022 απόφασης της Ρυθμιστικής Ενέργειας)

Επειδή, δημοσιεύματα φέρουν την μετατόπιση της επένδυσης σε άλλο σημείο εντός του Παγασητικού κόλπου.

Επειδή, η επιστημονική κοινότητα όπως εκφράζεται από την ανακοίνωση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας εγείρει σοβαρές αντιρρήσεις για την χωροθέτηση της εν λόγω επένδυσης εντός του Παγασητικού κόλπου.

Επειδή, δεν είναι δυνατόν η ασφάλεια των κατοίκων και του περιβάλλοντος του Παγασητικού να θυσιάζεται στο βωμό των επενδύσεων.

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Έχει κατατεθεί αίτημα τροποποίησης της χωροθέτησης της συγκεκριμένης επένδυσης; Αν ναι σε ποιο σημείο χωροθετείται;
  2. Έχει δοθεί Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) για τη νέα χωροθέτηση;
  3. Με ποια κριτήρια η ΡΑΕ αξιολόγησε τις απαντήσεις που έλαβε ως προς την ασφάλεια του έργου για την αρχική χωροθέτηση επαρκείς (έστω και αν είναι αρχικό το στάδιο αδειοδότησης) όπως αναφέρει στο υπ αριθμ. 93952/6.4.2022 έγγραφό της, ενώ η Επιστημονική Κοινότητα και η Διεθνής πρακτική εγείρει σημαντικές αντιρρήσεις και αποκλείει την χωροθέτηση τέτοιων πλωτών σταθμών πλησίον οικισμών, εντός κόλπων ή σε σεισμογενείς περιοχές.
  4. Θεωρείται ασφαλής για την δημόσια υγεία και το φυσικό περιβάλλον η νέα χωροθέτηση από τη ΡΑΕ; Αν ναι με ποια κριτήρια;
  5. Έχει κατατεθεί Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο;

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου