ΤΟΠΙΚΑ

Κακός μαθητής 1 στα 5 λυκειόπαιδα

κακός-μαθητής-1-στα-5-λυκειόπαιδα-266883

επίδοση στα μαθήματα. Αυτό σημαίνει ότι ένας στους πέντε μαθητές είτε μένουν στην ίδια τάξη λόγω βαθμολογίας, είτε προάγονται στην επόμενη με πολύ χαμηλό βαθμό είτε απολύονται επίσης με πολύ χαμηλό βαθμό. Το παραπάνω προκύπτει από έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ για τους δείκτες ποιότητας στην εκπαίδευση, που έχουν να κάνουν αφενός με τη διαρροή του μαθητικού δυναμικού αφετέρου με τις επιδόσεις στο σχολείο.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ
Φωτογραφίες: ΡΑΝΙΑ ΜΑΝΑΣΗ

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ που αφορά στο έτος 2013, η Μαγνησία βρίσκεται στην 51η θέση στο σύνολο των 54 νομών, σε ό,τι αφορά τους μαθητές γενικών λυκείων με χαμηλές επιδόσεις. Το μεγαλύτερο ποσοστό χαμηλών επιδόσεων (51,6%) καταγράφεται στη Ζάκυνθο και το χαμηλότερο στα Γρεβενά (14,5%), με μέσο πανελλήνιο όρο το 29,9%.

Το ποσοστό των χαμηλών επιδόσεων των μαθητών εκτοξεύεται στα επαγγελματικά λύκεια φθάνοντας το 39,1% του μαθητικού πληθυσμού (εθνικός μέσος όρος 48,4%).

Την ίδια ώρα το ποσοστό μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στα Γυμνάσια της Μαγνησίας ανέρχεται στο 9,3% με εθνικό μέσο όρο το 12,6% και στα δημοτικά στο 0,54% (εθνικός μέσος όρος 0,42%).

Το ποσοστό αυτό, που μολονότι στη Μαγνησία, είναι σχετικά χαμηλό συγκριτικά με άλλες περιοχές της χώρας, καταδεικνύει τις εκπαιδευτικές ανισότητες που υπάρχουν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, σύμφωνα με το μαθηματικό – ερευνητή και επιστημονικό σύμβουλο του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ, κ. Νίκο Παΐζη, ο οποίος υπογράμμισε την ανάγκη χάραξης από το υπουργείο Παιδείας, νέας εκπαιδευτικής πολιτικής και κατάρτισης νέου προγράμματος σπουδών στο οποίο θα μπορούν να ανταποκρίνονται όλοι οι μαθητές.

Στο θέμα των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, εστίασε και ο Διευθυντής του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ, κ. Χρήστος Γούλας, στο πλαίσιο διημερίδας που ξεκίνησε χθες στο ξενοδοχείο Volos Palace, με θέμα «Εκπαίδευση και Κατάρτιση σε συνθήκες κρίσης: ξενοφοβία, ρατσισμός και κοινωνικές ανισότητες στο ελληνικό σχολείο».

Χρήστος Γούλας: «Η ανισότητα καταπολεμείται με ανισότητα. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να υποστηρίξουν περισσότερο τους μαθητές από φτωχά οικονομικά στρώματα ώστε να έχουν καλύτερες ευκαιρίες στη ζωή τους»

Σύμφωνα με τον κ. Γούλα, μέσα στο σχολείο αναπαράγονται οι κοινωνικές ανισότητες. «Οταν ένα παιδί εισέρχεται στο σχολείο και προέρχεται από φτωχή οικογένεια, δεν έχει ούτε ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση ούτε με την αποφοίτησή του στην αγορά εργασίας, συγκριτικά με μαθητές από ευκατάστατες οικονομικά οικογένειες, που έχουν τη δυνατότητα να κάνουν φροντιστήριο στα μαθήματα. Οσοι έχουν οικονομικούς πόρους μπορούν να τελειώσουν πιο εύκολα με ένα πιο καλό βαθμό. Μότο μας είναι η ανισότητα καταπολεμείται με ανισότητα. Και με αυτό ζητάμε από τους εκπαιδευτικούς να υποστηρίξουν περισσότερο τους μαθητές από φτωχά οικονομικά στρώματα ώστε να έχουν καλύτερες ευκαιρίες στη ζωή τους», ανέφερε ο κ. Γούλας.

Σχολική διαρροή

Ενας ακόμη δείκτης για την ποιότητα στην εκπαίδευση, είναι η σχολική διαρροή. Σύμφωνα με τον κ. Παΐζη και την ίδια έρευνα, η σχολική διαρροή στη Θεσσαλία περιορίζεται στο 5,9% με εθνικό στόχο το 10% το 2020, όταν το 2000 το αντίστοιχο ποσοστό αφορούσε στο 22,2%.

Σημειώνεται ότι το ποσοστό διαρροής μαθητών στην Ελλάδα είναι της τάξης του 9%, αλλά διαφοροποιείται ανά φύλο: στα αγόρια το ποσοστό ανέρχεται στο 11,5% και στα κορίτσια στο 6,6%.

Στη Θεσσαλία καταγράφεται επίσης και υψηλό ποσοστό αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, 37,4%, με εθνικό στόχο το 40%.

Ασύνδετη η εκπαίδευση με την εργασία

Ο κ. Γούλας αναφέρθηκε και στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση που όπως υπογράμμισε είναι πολύ υποβαθμισμένη στην Ελλάδα.

«Τα προγράμματα που υπάρχουν στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση υπολείπονται πολύ σε σχέση με τις ανάγκες και τη ζήτηση στην αγορά εργασίας», ανέφερε ο ίδιος χαρακτηρίζοντας έλλειμμα το γεγονός ότι δεν υπάρχει εθνικός μηχανισμός που να καταγράφει την τάση στην αγοράς εργασίας προκειμένου να συστήνονται οι αντίστοιχες ειδικότητες επαγγελματικής εκπαίδευσης, με στόχο και η αγορά να έχει εξειδικευμένο δυναμικό και οι απόφοιτοι να βρίσκουν εύκολα εργασία.

Μείωση διακρίσεων

Στην ίδια ημερίδα, το θέμα το ρατσισμού και της ξενοφοβίας, ανέπτυξε ο λέκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Ποροσχολικής Εκπαίδευσης, Κώστας Μάγος, ο οποίος υποστήριξε ότι από τη δεκαετία του ’90 και μετά μειώθηκαν σε σημαντικό βαθμό οι διακρίσεις στα σχολεία.

Κώστας Μάγος: «Τα περιστατικά διακρίσεων στα σχολεία έχουν ελαττωθεί σημαντικά γιατί έχει αυξηθεί η ευαισθητοποίηση»

«Υπάρχει σημαντική πλέον ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε θέματα ρατσισμού, διακρίσεων και ξενοφοβίας. Τα περιστατικά στα σχολεία έχουν ελαττωθεί σημαντικά γιατί έχει αυξηθεί η ευαισθητοποίηση.

Παρ’ όλα αυτά ζώντας σε μια κοινωνία σε περίοδο κρίσης είναι σίγουρο ότι δεν εκλείπουν εντελώς φαινόμενα διακρίσεων κυρίως μεταξύ παιδιών όπως και φαινόμενα μπούλινγκ. Σε πολλά σχολεία γίνονται σημαντικές προσπάθειες για διαπολιτισμικές δράσεις και τα παιδιά έρχονται σε επαφή με φορείς που προωθούν ζητήματα κατά του ρατσισμού», ανέφερε ο κ. Μάγος.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου