ΛΑΡΙΣΑ

Αναστάσιος Δέδες: Αν λειτουργούσε το ETCS δεν θα γινόταν το δυστύχημα

αναστάσιος-δέδες-αν-λειτουργούσε-το-etcs-1055610

Στον εφέτη ανακριτή το πόρισμα του

Εάν το σύστημα ETCS (European Train Control System) λειτουργούσε και δεν είχε απενεργοποιηθεί δεν θα συνέβαινε η σύγκρουση των δύο τρένων το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου στα Τέμπη συνέπεια του οποίου ήταν ο θάνατος 57 ανθρώπων.

Αυτό είναι ένα εκ των βασικότερων συμπερασμάτων που προκύπτει από την τεχνική έκθεση του δικαστικού πραγματογνώμονα μηχανολόγου μηχανικού Αναστάσιου Δέδε το οποίο κατατέθηκε στον εφέτη ανακριτή από τον πρόεδρο της Ολομέλειας των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας, κ. Δημήτρη Βερβεσό ανήμερα της “μαύρης” επετείου του δυστυχήματος των Τεμπών.

Υπενθυμίζεται πως η Ολομέλεια έχει δηλώσει από τον περασμένο Μάρτιο παράσταση προς υποστήριξη της κατηγορίας κατά των ήδη κατηγορούμενων και κάθε άλλου υπευθύνου για την τυχόν αξιόποινη συμπεριφορά τους που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο και τον τραυματισμό επιβαινόντων στις αμαξοστοιχίες που συγκρούστηκαν στα Τέμπη.

Στο πλαίσιο αυτό η Ολομέλεια επέλεξε τον κ. Δέδε για να ετοιμάσει τεχνική πραγματογνωμοσύνη προκειμένου να παραδοθεί στον εφέτη ανακριτή, πράγμα που έγινε δύο εβδομάδες πριν.

Η larissanet επικοινώνησε με τον έμπειρο πραγματογνώμονα για τα συμπεράσματα της έκθεσης του η οποία προστίθεται σε μια σειρά άλλων εκθέσεων πραγματογνωμόνων που βρίσκονται στα χέρια του εφέτη ανακριτή που χειρίζεται την υπόθεση του δυστυχήματος εδώ και ένα χρόνο.

ETCS και φωτοσήμανση

«Οποιοδήποτε ανθρώπινο λάθος και να υπήρχε, εάν λειτουργούσε το σύστημα ETCS και βέβαια για να λειτουργήσει απαραίτητη προϋπόθεση είναι η λειτουργία της φωτοσήμανσης, τότε δεν θα είχε γίνει το δυστύχημα» τονίζει ο κ. Δέδες και προσθέτει: “ Το βασικότερο απ όλα είναι η μη λειτουργία της φωτοσήμανσης η οποία μη λειτουργία της φωτοσήμανσης τι έκανε; υποχρέωνε αυτούς που ήταν στο τρένο να απενεργοποιήσουν τα συστήματα του ETCS διότι μόνο κατ’ αυτό τον τρόπο θα κινούνταν η αμαξοστοιχία”.

Ο κ. Δέδες διευκρινίζει πως την ευθύνη απενεργοποίησης του συστήματος πάνω στα τρένα έχει η εταιρεία υπεύθυνη για τις αμαξοστοιχίες η οποία και γνώριζε ότι ήταν απενεργοποιημένο το σύστημα. Επίσης ήταν και σε γνώση των μηχανοδηγών η μη λειτουργία του.

Προσθέτει πως ενώ το σύστημα ETCS ήταν εγκατεστημένο στο συρμό της εμπορικής είχε απενεργοποιηθεί από το 2018 όπως φάνηκε και από την ανάκτηση των δεδομένων του καταγραφικού ETCS της εμπορικής αμαξοστοιχίας που πραγματοποιήθηκε την περασμένη άνοιξη σε ειδικό εργαστήριο.

“Αν είναι ενεργοποιημένο το σύστημα, όπου είναι κόκκινο το φανάρι το τρένο δεν προχωράει. Είτε έκανε λάθος ο σταθμάρχης, είτε έκανε λάθος και έφευγε με κόκκινο φωτοσημο ο μηχανοδηγός, εάν λειτουργούσε το σύστημα ETCS στο τρένο, τότε το τρένο δεν θα κινούνταν» αναφέρει ο κ. Δέδες.

Να σημειωθεί πως όπως έδειξε και το πόρισμα των διορισμένων από τις δικαστικές αρχές πραγματογνωμόνων, η σηματοδότηση τη στιγμή της τραγωδίας δεν λειτουργούσε και γι αυτό τα φανάρια ήταν μονίμως κόκκινα στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Όπως ανέφερε και ο κ Δέδες για τη λειτουργία του ETCS είναι απαραίτητη η λειτουργία της πλευρικής σηματοδότησης. Εάν λειτουργεί και το σύστημα ETCS είναι ενεργοποιημένο πάνω στο τρένο, σε περίπτωση υπέρβασης του ερυθρού σηματοδότη ενεργοποιείται η τροχοπέδηση και το τρένο ακινητοποιείται.

Ο κ. Δέδες επισημαίνει ακόμη το σύστημα επικοινωνίας GSM-R το οποίο αποτελεί όπως μας λέει μία ακόμα δικλείδα ασφαλείας καθώς επιτρέπει την επικοινωνία μηχανοδηγού και σταθμάρχη σε οποιοδήποτε σημείο του σιδηροδρομικού δικτύου σε περίπτωση που ένας εκ των δύο διαπίστωνε κάτι ανησυχητικό στην κυκλοφορία.

Ωστόσο όπως αναφέρει ο πραγματογνώμονας, την 28η το GSM-R δεν λειτουργούσε για την επικοινωνία μηχανοδηγού και σταθμάρχη. “Το μόνο που λειτουργούσε ήταν το vhf το οποίο είχε συγκεκριμένη εμβέλεια” τονίζει.

Ότι λέει το Γενικό Χημείο του Κράτους

Εσχάτως η συζήτηση γύρω από το δυστύχημα στα Τέμπη έχει στραφεί στο θέμα της ανάφλεξης και της πυρκαγιάς μετά τη σύγκρουση.

Ο κ. Δέδες απάντησε πως με την ειδικότητα του μηχανολόγου που έχει και την απουσία άλλων στοιχείων, έπρεπε να υιοθετήσει τα συμπεράσματα του Γενικού Χημείου του Κράτους.

«Οποιος ασχολείται με το θέμα της ανάφλεξης και της πυρκαγιάς πρέπει να είναι χημικός ή χημικός μηχανικός. Οποιοσδήποτε άλλος είναι αναρμόδιος και είναι υποχρεωμένος να λάβει υπόψη του αυτά τα οποία λέει το Γενικό Χημείο του Κράτους(ΓΧΚ) που είναι το καθ’ ύλην αρμόδιο. Το ΓΧΚ λοιπόν στην έκθεση του αναφέρει ότι βρέθηκαν έλαια σιλικόνης τα οποία έλαια σιλικόνης με βάση την βιβλιογραφία την οποία αναφέρει έχουν τους 300 βαθμούς κελσίου σημείο ανάφλεξης. Αυτά τα έλαια σιλικόνης όταν εκτεθούν σε ηλεκτρικό σπινθήρα τότε παράγονται αέρια τα οποία είναι αιθάνιο, μεθάνιο, βουτάνιο τα οποία είναι εκρηκτικά” αναφέρει ο κ. Δέδες.

Σχετικά με το ξυλόλιο που εντοπίστηκε μετά τη δειγματοληψία που πραγματοποιήθηκε πέρυσι τον Μάρτιο στο σημείο της σύγκρουσης και στα συντρίμμια των βαγονιών που φυλάσσονται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο Κουλούρι, o κ. Δέδες επισημαίνει πως οποιαδήποτε αναφορά εκ μέρους των πραγματογνωμόνων που δεν έχουν την ιδιότητα του χημικού πρέπει να συνοδεύεται και από άλλα ευρήματα.

“Και όταν λεω ευρήματα εννοώ δεξαμενές ή υπολείμματα δεξαμενών ή βαρέλια ή πάτους βαρελιών τα οποία να ήταν αποθηκευμένο το ξυλόλιο. Αυτά δεν βρέθηκαν. Ούτε στον τόπο τον οποίο πήγα εγώ και έκανα την αυτοψία αλλά δεν βρήκε και κανένας άλλος διότι αν είχε βρεθεί θα είχαν πει να ο πάτος του βαρελιού. Δεν βρέθηκαν δηλαδή στοιχεία αποθήκευσης του συγκεκριμένου υλικού του ξυλολίου ουτοσώστε να πει εδώ βρήκαμε δεξαμενές, βρήκαμε βαρέλια. Εγώ σαν μηχανολόγος βασίζομαι σε αντικείμενο το οποίο εκφεύγει του επιστημονικού μου πεδίου σε αυτά τα οποία έχει βρει το Γενικό Χημείο του Κράτους. Αν αύριο βρεθούν δεξαμενές ή άλλα στοιχεία από τα οποία να προκύπτει ότι έγινε μεταφορά ξυλολίου θα κάνω μια συμπληρωματική έκθεση και θα πω ότι με βάση τα νέα στοιχεία προέκυψε ότι υπάρχει και ξυλόλιο”.

Να σημειωθεί πως ο εφέτης ανακριτής έχει προβεί στον ορισμό χημικού από τη Σχολή Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου προκειμένου ο τελευταίος να διερευνήσει και να ετοιμάσει πόρισμα σχετικά με την φωτιά και τα χημικά που εντοπίστηκαν στο σημείο της σύγκρουσης και αναλύονται στην έκθεση του Γενικού Χημείου του Κράτους

Μέχρι στιγμής υπάρχουν δύο πραγματογνωμοσύνες, της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) και του ειδικού στα θέματα φωτιάς και τεχνικού συμβούλου των συγγενών θυμάτων, δικαστικού πραγματογνώμονα Βασίλειου Κοκοτσάκη που αναφέρουν ως αιτία της φωτιάς την ουσία ξυλόλιο.

“Μυθεύματα”

Ο κ. Δέδες σχολιάζει επίσης τις πρόσφατες δηλώσεις και ανακοινώσεις για 14ο βαγόνι, τονίζοντας πως αυτά που αναφέρονται είναι “μυθεύματα”.

“Στην αυτοψία που έκανα εγώ παρόντος του κ. Λακαφώση(σ.σ. μέλος της ΕΔΑΠΟ) βρήκαμε τα πάντα. Δεν διαπιστώσαμε ούτε οτι λείπουν βαγόνια ούτε ότι ήταν 14 τα βαγόνια. Τα βαγόνια ήταν 13 και από αυτά τα τρία ήταν λαμαρίνες και τα υπόλοιπα δέκα ήταν οκτώ έμφορτα με διάφορα προϊόντα και τα δύο τελευταία κενά στα οποία δεν υπήρχε πουθενά φωτιά. Στην εμπορική αμαξοστοιχία στα βαγόνια που υπήρχαν τα κοντέινερ πάνω δεν υπήρχε πουθενά φωτιά. Αυτοψία όταν είμασταν εμείς εκεί δεν έκανε κανένας πέραν εμού, του Λακαφώση, της προανακριτικής αρχής, της πυροσβεστικής και του ΓΧΚ. Εμείς δεν διαπιστώσαμε έλλειμα βαγονιού, αν είχαμε διαπιστώσει θα το είχαμε γράψει, τουλάχιστον εγώ. Δεν υπάρχει για μένα έλλειμμα βαγονιού”.

Με το πόρισμα του κ. Δέδε ο εφέτης ανακριτής έχει πλέον στα χέρια του τέσσερα πορίσματα πραγματογνωμόνων, διορισμένων από τις ανακριτικές αρχές και ανεξάρτητών, και αναμένεται το πέμπτο από τον χημικό του ΜΕΠ για τη φωτιά.

Μέχρι στιγμής ποινικά εμπλεκόμενοι στην υπόθεση είναι 33 άτομα συν τον πρώην Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστό που διώκεται για παράβαση καθήκοντος σχετικά με την αλλοίωση του χώρου. Η δίωξη των υπολοίπων 27 στελεχών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train αφορά κατα κύριο λόγο παραλείψεις στην εφαρμογή συστημάτων ασφαλείας με την πλειοψηφία να αφορά στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ σχετικά με την μη υλοποίηση της σύμβασης 717 για την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης- Τηλεδιοίκησης.

Πηγή: larissanet.gr

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου