ΤΟΠΙΚΑ

Δήμος Βόλου: Ο τζάμπας τελείωσε…

δήμος-βόλου-ο-τζάμπας-τελείωσε-89631

Τοπικοί φόροι μέσω των δήμων – Καμία υπηρεσία δωρεάν για τους δημότες

Ενώ συνεχίζεται το αλαλούμ με τις διαθεσιμότητες και κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πότε θα ανοίξουν οι Δήμοι που τελούν υπό κατάληψη από τους εργαζόμενους εδώ και δέκα μέρες, ελάχιστοι από τους πολίτες είναι σε θέση να διακρίνουν τις μαύρες μέρες που έρχονται στην Αυτοδιοίκηση λόγω μνημονίου, στην παροχή δομών που τις είχαμε συνηθίσει ως δεδομένες τα τελευταία 25 χρόνια περίπου.

Το Μνημόνιο άλλαξε τα δεδομένα και μαζί και τις σταθερές στην παροχή μίας σειράς υπηρεσιών που παρεχόταν δωρεάν ή με πολύ μικρό κόστος στους δημότες από τους ΟΤΑ.

Ρεπορτάζ:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΕΛΕΝΤΗΣ

Οσοι παρακολουθούν την καθημερινή τοπική ειδησεογραφία, αντιλαμβάνονται ότι τίποτα δεν είναι πλέον δεδομένο. Οι προσπάθειες του Δήμου Βόλου να προβεί σε χρεώσεις για τη χρήση των αθλητικών και των πολιτιστικών του χώρων δεν είναι παρά μόνον η αρχή.

Οι φωνές μπορεί να είναι πάρα πολλές, ωστόσο όλα δείχνουν ότι τα αυξημένα έξοδα λειτουργίας θα οδηγήσουν στην υιοθέτηση των χρεώσεων. Το τζάμπα πρέπει να το ξεχάσουν πλέον οι δημότες, είπε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, δημοτικός σύμβουλος.

Οι αρμοδιότητες που έχουν έλθει, πρόσθεσε, είναι πάρα πολλές και οι πόροι ελάχιστοι. Είναι ηλίου φαεινότερον πως η Πολιτεία θέλει να οδηγήσει αργά αλλά σταδιακά στην επιβολή τοπικών φόρων από την Αυτοδιοίκηση.

Αν δεν επιβληθούν χρεώσεις στη χρέωση των αθλητικών και πολιτιστικών χώρων, τότε πολλές από τις εγκαταστάσεις θα κλείσουν ή θα υπολειτουργούν, υποστηρίζουν στο Δήμο Βόλου. Το ίδιο θα συμβεί και με τους παιδικούς σταθμούς. Αν κάποια στιγμή περικοπούν οι επιχορηγήσεις από το ΙΚΑ ή από την ΕΕΤΑΑ τότε το πρόβλημα θα είναι τεράστιο.

Στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ο Δήμαρχος Βόλου σημείωσε ότι στην παρούσα συγκυρία οι προτεραιότητες του Δήμου Βόλου θα είναι η μισθοδοσία , τα καύσιμα και η κοινωνική πρόνοια. Αυτή είναι η βούληση, γιατί μόνο η μισθοδοσία για τα 1.600 άτομα που έχει στο δυναμικό του ο ενιαίος Δήμος Βόλου έχει συνολικό μηνιαίο κόστος 3.500.000 ευρώ. Το ποσό είναι τεράστιο ούτως ή άλλως.

Πόσω μάλλον στην παρούσα οικονομική συγκυρία. Αρκετοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το προσωπικό στο Δήμο Βόλου είναι τεράστιο και ότι θα πρέπει να μειωθεί. Αυτή είναι ίσως η μισή αλήθεια, αφού στον αντίποδα υπάρχουν υπηρεσίες ή Διευθύνσεις ολόκληρες που έχουν συσταθεί και οι οποίες είναι κυριολεκτικά άδειες. Το βέβαιο είναι ότι ίσως χρειάζεται ανακατανομή του προσωπικού.

Πολλοί είναι άλλωστε εκείνοι που κάνουν λόγο για δεκάδες μηχανικούς στη Διεύθυνση Τεχνικών και στην Πολεοδομία και οι οποίοι είναι πάρα πολλοί για την παρούσα συγκυρία, χωρίς να παραβλέπονται οι ιδιαιτερότητες που υπάρχουν λόγω της αύξησης των διοικητικών ορίων του νέου Δήμου. Άλλωστε στην παρούσα συγκυρία το έργο που παράγεται είναι ελάχιστο.

Ευτυχώς που υπάρχουν κάποιες πλατείες και κάποια δημοτικά σχολεία που κατασκευάζονται από πόρους του ΕΣΠΑ, που έρχονται να δικαιολογήσουν το ρόλο της υπηρεσίας, η δραστηριότητα της οποίας εξαντλείται κυρίως στις συντηρήσεις της οδοποιίας και της αγροτικής οδοποιίας στις δημοτικές ενότητες.

Άλλωστε μόλις τις τελευταίες μέρες έφτασε στο Δήμο Βόλου η ΣΑΤΑ, πιστώσεις δηλαδή που αφορούν αμιγώς δημοτικά έργα. Το ποσό ανέρχεται σε 1.200.000 ευρώ, τη στιγμή που ο Δήμος Βόλου έχει εγγράψει στον προϋπολογισμό του 2012 ποσό ύψους 4.000.000 ευρώ.

Επιπλέον δεν πρέπει να αγνοείται και το πάγωμα των προσλήψεων μέχρι το 2016 και η περαιτέρω μείωση στις προσλήψεις συμβασιούχων που έχει επιφέρει το νέο Μνημόνιο, γεγονός που θα επιφέρει νέα αποψίλωση των υπηρεσιών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το νέο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Βόλου που θα έλθει προς έγκριση για το 2013 θα είναι μόλις 26 εκατ. ευρώ, όταν το αντίστοιχο περυσινό, που επίσης είχε χαρακτηριστεί ως μετριοπαθές, ήταν δέκα εκατ. ευρώ μεγαλύτερο…

Οι εισπράξεις των οφειλών

Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι Δήμαρχοι αντιδρούν για τις διαθεσιμότητες γιατί δεν θέλουν να έλθουν σε άμεση αντιπαράθεση με τους υπαλλήλους τους που οι ίδιοι διόρισαν τα προηγούμενα χρόνια χωρίς αξιοκρατικές διαδικασίες.

Όπως και να ’χει εκείνο που είναι βέβαιο είναι ότι οι Δήμοι, και εν προκειμένω ο Δήμος Βόλου, για να μπορούν να αντεπεξέλθουν στο αυξημένο μισθολογικό κόστος θα κληθούν αργά ή γρήγορα ή να βάλουν τοπικούς φόρους από τη μία και να εισπράξουν αυτά που τους οφείλονται από την άλλη.

Είναι χαρακτηριστικό πως ο Δήμος Βόλου έχει απαιτήσεις εκατομμυρίων από τρίτους που έχουν να κάνουν από πρόστιμα, από τέλη κατάληψης κοινοχρήστων χώρων κ.ο.κ. Ωστόσο τα περισσότερα από αυτά είναι στο… περίμενε. Ο Δήμος διστάζει να τα εισπράξει αντιλαμβανόμενος ότι αυτό θα τον φέρει σε ανοικτή σύγκρουση με τους πολίτες σε μία δύσκολη για τους τελευταίους οικονομική συγκυρία.

Σε ανύποπτη στιγμή η αρμόδια Αντιδήμαρχος Οικονομικών ανέφερε ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο δεν βοηθά την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ΟΤΑ, καθώς η μη εμπρόθεσμη καταβολή τους οδηγεί σε προσαυξήσεις σε ποσοστό 200%.

Οι Δήμοι ζητούν για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών να θεσπιστούν από την Πολιτεία ρυθμίσεις ανάλογες με αυτές που ισχύουν για τις οφειλές προς το Δημόσιο, δηλαδή μέχρι 24 ή 36 δόσεις.

Ο ΤΑΠ

Εκείνο όμως για το οποίο έχουν εκφραστεί ήδη πολλές επιφυλάξεις στο Δήμο είναι η ρύθμιση που υπάρχει στο Μεσοπρόθεσμο ότι η όποια απόκλιση παρατηρείται από τα έσοδα του προϋπολογισμού θα καλύπτονται από αύξηση του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ ) που επιβάλλουν οι Δήμοι στα ακίνητα και τα οποία από 0,00030 που είναι σήμερα μπορεί να αυξηθεί μέχρι και δέκα φορές προκειμένου να καλυφθεί η όποια υστέρηση εσόδων.

Έτσι για ένα διαμέρισμα π.χ. 104 τ.μ. 30ετίας που είναι στην Α΄ Ζώνη του Βόλου και που σήμερα πληρώνει 3,69 κάθε δίμηνο με τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, θα κληθεί να πληρώσει με την παραπάνω διάταξη 36,90 ευρώ το δίμηνο.

Τα απορρίμματα

Επειδή τις τελευταίες μέρες έγινε πολλή συζήτηση για την πρόθεση του Δήμου Βόλου να «παγώσει» τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού, αγνοείται μία ακόμη παράμετρος που μέσα στα επόμενα χρόνια θα δούμε να παίρνει σάρκα και οστά . Ο λόγος για τη διαχείριση των στερεών απορριμμάτων, που αν επιλεγεί η μέθοδος της κομποστοποίησης, θα αυξήσει το κόστος μεταφοράς από τα 11 ευρώ που είναι σήμερα στα 40 ευρώ τον τόνο.

Η ΔΕΥΑΜΒ

Επίσης τις τελευταίες εβδομάδες γίνεται μεγάλος λόγος για την ενδεχόμενη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΥΑΜΒ. Οι προχθεσινές αποφάσεις της ΔΕΥΑΜΒ για την παραχώρηση σε ιδιώτες των ενδείξεων για τα υδρόμετρα αναζωπύρωσε τις σχετικές συζητήσεις . Ωστόσο, όπως είπε σε ανύποπτη στιγμή στέλεχος της ΔΕΥΑΜΒ, η ιδιωτικοποίηση έχει αποκλειστεί κατηγορηματικά από τη Διοίκηση.

Το πρόβλημα ωστόσο έγκειται, όπως είπε, στο μάχιμο προσωπικό το οποίο είναι ελάχιστο. Κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα, τα νευραλγικά τμήματα των συντηρήσεων των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης θα δοθούν σε εργολάβους, καθώς το προσωπικό συνεχώς μειώνεται λόγω συνταξιοδοτήσεων, ενώ οι προσλήψεις παγώνουν μέχρι το 2016.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου