ΤΟΠΙΚΑ

2.300 παιδιά μυήθηκαν στη ρομποτική μέσω του TALOS του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

2-300-παιδιά-μυήθηκαν-στη-ρομποτική-μέσω-τ-784488

Πριν από μερικά χρόνια κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί παιδιά νηπιακής ηλικίας ή ακόμη και του δημοτικού να ασχολούνται με ρομποτική. Ομως τα τελευταία πέντε χρόνια η ομάδα TALOS του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έφερε την εκπαιδευτική ρομποτική στην καθημερινότητα των παιδιών, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να προσεγγίσουν βιωματικά επιστήμες όπως αυτές της μηχανικής, της ηλεκτρονικής, των αυτοματισμών, των επιστημών πληροφορικής, των μαθηματικών, της φυσικής, των τεχνών, της αρχιτεκτονικής.

Κατά τα πέντε χρόνια λειτουργίας του προγράμματος, στα εργαστήρια που υλοποιούνται τόσο στις εγκαταστάσεις του έργου στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (υπερσύγχρονα εργαστήρια Εκπαιδευτικής ρομποτικής και Μαθησιακών τεχνολογιών στο κτίριο του πρώην Γαλλικού Ινστιτούτου) όσο και σε διδακτικές παρεμβάσεις σε σχολεία, χώρους πολιτισμούς και εθελοντικές δράσεις είναι ενδεικτικό πως έχουν συμμετάσχει με συστηματικό τρόπο 2.300 παιδιά, έχουν υλοποιηθεί 40.500 ώρες και 27.000 αυτοτελή εργαστήρια στο σύνολό τους.

Η ομάδα TALOS του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2015 στο πλαίσιο των δράσεων της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και συμπλήρωσε αισίως την πρώτη πενταετία «ζωής».

Στο πλαίσιο των εργαστηρίων του έργου, τα παιδιά εμπλέκονται σε ανθρωποκεντρικές δραστηριότητες που ενεργοποιούν τη δημιουργικότητα, εξάπτουν τη φαντασία κι ευνοούν τη συνεργατική διάθεση τους μέσα από την αξιοποίηση της τεχνολογίας ή κι εναλλακτικών απτικών υλικών και πρακτικών, με σκοπό τη δημιουργία πρωτότυπων λύσεων ενώ έρχονται σε επαφή τόσο με τις διερευνητικές πρακτικές επίλυσης προβλήματος όσο και με βασικές εντολές προγραμματισμού, αρχές σχεδίασης προγράμματος αλλά και με πιο προηγμένες έννοιες.

Συνοπτικά, το εύρος των εργαστηρίων που υλοποιούνται με σχετική ηλικιακή διαβάθμιση και είτε δια ζώσης είτε εξ ‘αποστάσεως πρακτική, αφορά:
● Κατασκευές-ρομποτική-προγραμματισμό (ηλικίες 5-17)
● Προγραμματισμό με τη γλώσσα Scratch (ηλικίες 7-12)
● Προγραμματισμό με τη γλώσσα Python (ηλικίες 13+)
● Δημιουργία εφαρμογών (apps) για φορητές συσκευές (ηλικίες 11+)
● Δημιουργία ιστοσελίδων με τη γλώσσα HTML (ηλικίες 11+)
● Κυκλώματα και Internet Of Things π.χ. Arduino κ.α. (ηλικίες 12+)
● 3D σχεδίαση κι εκτύπωση (ηλικίες 10+)
● Αρχιτεκτονική και Σχέδιο (ηλικίες 5-17).

Παράλληλες δράσεις

Παράλληλα με τα οργανωμένα εργαστήρια που υλοποιούνται σε ετήσια συστηματική βάση, η ομάδα TALOS δραστηριοποιείται και σε άλλα πεδία.

Ενδεικτικά, από το 2015 μέχρι και σήμερα, η ομάδα TALOS κινείται πολύ ενεργά στο πεδίο παραγωγής ψηφιακών εκπαιδευτικών παιχνιδιών.
Επιπλέον, δωρεάν και πάντα στο πλαίσιο της παροχής ερεθισμάτων στα παιδιά, στο φάσμα του STEAM, έχουν πραγματοποιηθεί δεκάδες συμμετοχές σε δράσεις με αμιγώς εθελοντικό χαρακτήρα.
Η πιο πρόσφατη συνεργασία της ομάδας TALOS, αφορά τη σύμπραξη, για υλοποίηση από κοινού εκπαιδευτικών δράσεων, με το Σουηδικό Ινστιτούτο Κυκλικής Οικονομίας και καινοτόμων τεχνολογιών CEEII που εδρεύει στην Uppsala, προωθεί και αξιοποιεί καινοτόμες πρακτικές σε σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος, το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής, τις τεχνολογίες ανακύκλωσης και βιομηχανικής αξιοποίησης των απορριμμάτων, της παραγωγής εναλλακτικών μορφών ενέργειας με στόχο την αειφόρο ανάπτυξη και την αξιοποίηση των πράσινων τεχνολογιών με γνώμονα τις αρχές της κυκλικής οικονομίας.

Τέλος, κατά τα τέσσερα πρόσφατα χρόνια, η ομάδα TALOS και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αποτελούν τοπικό στρατηγικό συνεργάτη της Μη Κερδοσκοπικής Οργάνωσης FIRST® (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) και του εκπαιδευτικού τομέα της LEGO® και έχουν την αποκλειστική ευθύνη διοργάνωσης του περιφερειακού διαγωνισμού ρομποτικής και καινοτομίας First Lego League (FLL) για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλίας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι συμμετοχές ξεπέρασαν τα 500 παιδιά από την ευρύτερη περιοχή.

Παιδαγωγικά υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο συμβασιούχος διδάσκων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, δρ. Σπύρος Κούριας και οργανωτικός συντονιστής, ο υποψήφιος διδάκτορας του Π.Θ., Γιώργος Πρώιας, που συνεργάζονται με διεπιστημονική ομάδα καταρτισμένων εκπαιδευτών αλλά και καθηγητών του Π.Θ. από τα πεδία της πληροφορικής και της παιδαγωγικής.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου