ΤΟΠΙΚΑ

Ανισότητες στους κλάδους του λιανεμπορίου έφερε η πανδημία

ανισότητες-στους-κλάδους-του-λιανεμπ-690462

Κάθετη η πτώση των τζίρων σε κοσμήματα, καλλυντικά, είδη ένδυσης και υπόδησης, σε αντίθεση με άλλους κλάδους

Σε ραγδαία όξυνση των ανισοτήτων μεταξύ των διάφορων κλάδων οδήγησε το λιανεμπόριο η κρίση του κορονοϊού. Τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το έτος 2020 δείχνουν γενική μείωση του τζίρου εργασιών -8,6%, εντούτοις υπήρξαν κλάδοι που γνώρισαν σημαντική αύξηση, ενώ άλλοι καταστροφικές μειώσεις. Τη μεγαλύτερη πτώση του τζίρου μέτρησαν το λιανικό εμπόριο κοσμημάτων – ρολογιών (46,8%), τα καλλυντικά (-39,4%) και η ένδυση υπόδηση (-36%).

Μάλιστα, οι επαγγελματίες των κλάδων αυτών λένε ότι οι πραγματικές μειώσεις στους τζίρους τους είναι πολύ μεγαλύτερες, καθώς στα στοιχεία έχουν συγκαταλεχθεί και τα αποτελέσματα του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Κερδισμένα από την πανδημία βγήκαν τα μάρκετ που κατέγραψαν αύξηση 5,2%, με το ποσοστό αυτό να εκτοξεύεται στο 9% για το 4ο τρίμηνο του 2020. Το ίδιο ισχύει και για κλάδους όπως τις διαδικτυακές πωλήσεις (4791) με ετήσια αύξηση 18% αλλά και το εμπόριο Η/Υ (4741) στο οποίο η αύξηση ήταν 13,1%.

Ο αντιπρόεδρος της ΟΕΒΕΜ, χρυσοχόος, Γιάννης Φόβος λέει ότι λέει ότι τα χρυσοχοεία υπέστησαν μεγάλες απώλειες, καθώς λόγω της πανδημίας αναβλήθηκαν γάμοι, αρραβώνες και βαφτίσεις, ενώ τα καταστήματα έχασαν τους τζίρους των Χριστουγέννων και του Πάσχα που έκαναν το 60% των εισοδημάτων τους.

«Υπάρχει κάθετη πτώση στον τζίρο που εμείς την προσδιορίζουμε πάνω από το 50%. Το ποσοστό που δίνει η ΕΛΣΤΑΤ (-46,8%) συμπεριλαμβάνει και τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Στην πραγματικότητα η ζημιά είναι ακόμη μεγαλύτερη», προσθέτει.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Χρυσοχόων Μαγνησίας, Δημήτρης Νιζάμης, προσθέτει από την πλευρά του ότι η εμπορική πρακτική του click away δεν είχε απολύτως κανένα αποτέλεσμα. «Στον δικό μας τον κλάδο, ακόμη και στους συναδέλφους που ασχολήθηκαν με αυτή, δεν δούλεψε και χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Ο καταναλωτής έχει ανάγκη να δοκιμάσει τα κοσμήματα πριν τα αγοράσει ιδιαίτερα όταν πρόκειται για μέσες ή ακριβές αγορές», σημειώνει.

Οι επαγγελματίες βρίσκονται σε αναμονή να δουν πώς θα εξελιχθεί η τρέχουσα χρονιά. «Οι περισσότερες κοινωνικές εκδηλώσεις έχουν προγραμματιστεί για άνοιξη και καλοκαίρι λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί» προσθέτει.

«Γενικά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αντικατοπτρίζουν την τάση που υπάρχει. Στην πραγματικότητα τα ποσοστά μείωσης του τζίρου είναι τρομακτικά», λέει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου, Απόστολος Οντόπουλος.

«Με κλειστή την αγορά επί τέσσερις μήνες το 2020 και τον τουρισμό να υπολειτουργεί οι απώλειες είναι σοβαρές και πράγματι η τάση είναι αυτή, όμως στους επιχειρηματίες φυσικών καταστημάτων είναι πολύ μεγαλύτερες, καθώς στα στοιχεία συμπεριλαμβάνεται και το ηλεκτρονικό εμπόριο», σημειώνει ο ίδιος.

Οι έμποροι προσδιορίζουν το ποσοστό πτώσης στα καλλυντικά και τα είδη ένδυσης και υπόδησης πάνω από 60%. «Τα καλλυντικά ως κλάδος περιλαμβάνουν και τα παραφαρμακευτικά προϊόντα και άλλα πολλά. Μόνο το 15% των επιχειρήσεων αυτών έχει e-shops. Εκείνοι που δεν διέθεταν είχαν πολύ μεγάλες απώλειες. Αν εξετάσει κανείς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της πτώσης των τζίρων, θα οδηγηθεί σε τρομακτικά συμπεράσματα», σημειώνει και προσθέτει ότι «και σήμερα ακόμη ότι ανοίξαμε τα καταστήματά μας δεν σημαίνει ότι αφήσαμε τα προβλήματα πίσω και ότι μπήκαμε σε κανονικούς ρυθμούς».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου