ΤΟΠΙΚΑ

Χωρίς την «αγκαλιά» του δασκάλου η προετοιμασία υποψηφίων για τις Πανελλαδικές

χωρίς-την-αγκαλιά-του-δασκάλου-η-προ-677875

Κραυγή αγωνίας εκπαιδευτικών φροντιστών μέσης εκπαίδευσης εν μέσω πανδημίας: «Πρέπει να δούμε τα παιδιά τουλάχιστον έναν μήνα πριν τις εξετάσεις»

Στην τελική ευθεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις του Ιουνίου μπαίνουν από αύριο οι υποψήφιοι και στη Μαγνησία. Ωστόσο, η προετοιμασία τους για τη μεγάλη «μάχη», που θα κρίνει την εισαγωγή τους στις σχολές της προτίμησής τους, γίνεται σε πρωτόγνωρο καθεστώς, μακριά από την «αγκαλιά» του δασκάλου, μέσω τηλεκπαίδευσης σε πανδημία και αλλαγών στο σύστημα πρόσβασης. «Πρέπει να δούμε τα παιδιά τουλάχιστον έναν μήνα πριν τις εξετάσεις», η κραυγή αγωνίας εκπαιδευτικών φροντιστών μέσης εκπαίδευσης, οι οποίοι από τον περασμένο Νοέμβριο, οπότε και έκλεισαν τα φροντιστήρια, έχουν επαφή με τους μαθητές τους μόνο μέσα από τα εικονίδια στην οθόνη του υπολογιστή, ωστόσο νιώθουν την πίεση και την αγωνία που βιώνουν ειδικά οι φετινοί υποψήφιοι…

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Το κύριο βάρος της προετοιμασίας των υποψηφίων για τις πανελλαδικές εξετάσεις, παραδοσιακά «πέφτει» στα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης, τα οποία όμως τους τελευταίους τέσσερις μήνες παραμένουν κλειστά στο πλαίσιο των μέτρων για τη μείωση της διασποράς του κορονοϊού και η διδασκαλία γίνεται μέσω τηλεκπαίδευσης.

«Από τον περασμένο Νοέμβριο, οπότε και τα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης έκλεισαν και εφαρμόσαμε την τηλεκπαίδευση, δεν έχουμε διά ζώσης επαφή με τους μαθητές μας. Ολα γίνονται μέσω υπολογιστών», αναφέρει ο Μηνάς Χαραλαμπίδης εκπαιδευτικός και ιδιοκτήτης του φροντιστηρίου Βιογονία.

Οπως παρατηρεί η τηλεκπαίδευση ειδικά για τα θετικά μαθήματα γίνεται με πολλές δυσκολίες. «Δεν μπορούμε να παρουσιάσουμε σωστά τις ασκήσεις. Ακόμη και μία άσκηση να βάλουμε σε μαθητές να τη λύσουν για να την ελέγξουμε γίνεται ολόκληρη διαδικασία. Ο μαθητής τη λύνει στο χαρτί, την βγάζει φωτογραφία, τη στέλνει μέσω e-mail, κι εμείς πρέπει να την εκτυπώσουμε, να τη διορθώσουμε και να την ξαναστείλουμε», περιγράφει τη διαδικασία του διαδικτυκού μαθήματος.

Τεχνικά προβλήματα «σαμποτάρουν» την πρόσληψη γνώσης

Υπάρχουν όμως και τεχνικά προβλήματα. «Ακόμη και σε μία μητροπολιτική πόλη με υποδομές όπως είναι ο Βόλος υπάρχουν προβλήματα τεχνικά. Αλλού το ίντερνετ «κρεμάει», αλλού το σήμα «πέφτει», αλλού γίνεται διακοπή ρεύματος. Μαθητές μας προσπαθούν να μπουν στις πλατφόρμες, μας τηλεφωνούν και με αγωνία μας αναφέρουν τα προβλήματα συνδεσιμότητας. Υπάρχει λοιπόν και το τεχνικό πρόβλημα που δημιουργεί δυσκολίες στην πρόσληψη της γνώσης», αναφέρει ο εκπαιδευτικός και ένας εκ των υπευθύνων του φροντιστηρίου Παιδεία Ιωνία, Σπύρος Σαρακατσάνος.

Το φετινό επίπεδο εντελώς διαφορετικό

Για τον κ. Σαρακατσάνο η λύση της τηλεκπαίδευσης συνιστά λύση ανάγκης και μιλά για εντελώς διαφορετικό επίπεδο των φετινών υποψηφίων. «Η επαφή είναι το απόλυτο μέσο για την επίτευξη του μαθησιακού στόχου. Πέρυσι, που είδαμε καταβαράθρωση των βάσεων δεν σημαίνει ότι είχαμε μια γενιά χαζών ή κακώς προετοιμασμένων μαθητών. Ηταν όμως το αποτέλεσμα του lockdown και μάλιστα στο πιο κρίσιμο σημείο της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις», σημειώνει.

Ο ίδιος εκτιμά ότι φέτος η κατάσταση θα είναι ακόμη χειρότερη. «Το επίπεδο φέτος θα είναι εντελώς διαφορετικό. Τίποτα δεν είναι κανονικό. Και πέρα από τους άριστους μαθητές, στους υπόλοιπους παρατηρείται τεράστιο έλλειμμα. Το μάθημα και ο έλεγχος ο καθημερινός που γίνεται μέσα στην τάξη είναι αδύνατο να συμβεί σε συνθήκες τηλεκπαίδευσης» εξηγεί ο κ. Σαρακατσάνος.

Η διδασκαλία δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που γέννησε η τηλεκπαίδευση. «Ακόμη και ο έλεγχος των μαθητών μέσω διαγωνισμάτων δεν μπορεί να γίνει διαδικτυακώς όπως γίνεται μέσα στα φροντιστήρια, με επιτήρηση, σε συγκεκριμένο χρόνο» προσθέτει ο κ. Χαραλαμπίδης.

Ψυχρό το διαδικτυακό μάθημα

Ομως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα είναι το ψυχολογικό. «Πρέπει να δούμε τα παιδιά τουλάχιστον ένα μήνα πριν από τις εξετάσεις. Να έρθουμε σε επαφή μαζί τους, να λύσουμε τις απορίες τους, να τα στηρίξουμε σε ψυχολογικό επίπεδο. Τα παιδιά χρειάζονται υποστήριξη. Το διαδικτυακό μάθημα είναι ψυχρό. Τα συναισθήματα εκφράζονται μέσα από τη στάση του σώματος, την έκφραση, τον τόνο της φωνής που για να ακουγόμαστε μέσα από τους υπολογιστές αναγκαζόμαστε να φωνάζουμε», σημειώνει ο κ. Χαραλαμπίδης.

«Τα παιδιά πιέζονται από παντού: από τα μαθήματα, την πανδημία, τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης. Και ειδικά αυτή την περίοδο τους λείπει η αγκαλιά του δασκάλου», παρατηρεί ο κ. Σαρακατσάνος.

«Δεν γνωρίσαμε μαθητές μας»

Χαρακτηριστικό είναι αυτό που αναφέρουν εκπαιδευτικοί για τους νέους μαθητές τους, της β’ λυκείου που ξεκίνησαν από φέτος προετοιμασία για τις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις και οι οποίοι κάνουν μαθήματα με τηλεκπαίδευση.

«Εχουμε μαθητές που έκαναν εγγραφή, κάνουμε μαθήματα κι ακόμη και σήμερα που μιλάμε δεν τους έχουμε γνωρίσει από κοντά. Βλέπουμε τα πρόσωπά τους μέσα από εικονίδια», παρατηρεί ο κ. Σαρακατσάνος.

«Τρεις μαθητές μου πέρασαν από το φροντιστήριο και ζήτησαν να με δουν από κοντά. Ηρθαμε να σας δούμε, μου είπαν. Πρόκειται για καινούριους μαθητές της β’ τάξης με τους οποίους η επαφή μας είναι διαδικτυακή και ένιωσαν την ανάγκη να γνωρίσουν από κοντά τον δάσκαλό τους», καταθέτει την εμπειρία του ο κ. Χαραλαμπίδης.

«Προσαρμοστήκαμε, αλλά δεν έχουμε κανονικότητα»

«Ως φροντιστήρια από την πρώτη ημέρα προσαρμοστήκαμε στο νέο καθεστώς. Ωστόσο ως εκπαιδευτικοί δεν επιτελούμε μόνο εκπαιδευτικό έργο αλλά και παιδαγωγικό. Και βλέπουμε ότι η ψυχολογία των παιδιών έχει γίνει ασανσέρ. Οι μαθητές έχασαν τη δια ζώσης επαφή και μεταξύ τους και με τους εκπαιδευτικούς τους. Σηκώνουν πολύ βαρύ φορτίο σε αβέβαιο καθεστώς και με διαρκείς αλλαγές. Ο εγκλεισμός έχει δημιουργήσει πολλές δυσκολίες. Προσαρμοζόμαστε αλλά δεν είμαστε σε κανονικότητα. Αυτή τη στιγμή επικρατεί ο κανόνας το μη χείρον, βέλτιστον», αναφέρει εξάλλου από την πλευρά του ο εκπαιδευτικός και ιδιοκτήτης του φροντιστηρίου Φιλομάθεια, Δωρόθεος Αλεξογιάννης, ο οποίος επίσης υποστηρίζει ότι το άνοιγμα των φροντιστηρίων έστω και για μικρό χρονικό διάστημα πριν τις πανελλαδικές θα ωφελήσει τους υποψηφίους ιδίως στον ψυχολογικό τομέα.

Να πέσει ο πήχης

Με δεδομένο ότι οι φετινοί υποψήφιοι δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένοι για να δώσουν με τους ίδιους με προηγούμενες χρονιές όρους τη μάχη των πανελλαδικών, ιδιώτες εκπαιδευτικοί της μέσης εκπαίδευσης ζητούν το αυτονόητο: «Η επιτροπή θεμάτων να λάβει υπόψη της τις φετινές ιδιαίτερες συνθήκες και να προχωρήσει σε επιλογή βατών θεμάτων προς εξέταση», προτείνει ο κ. Χαραλαμπίδης.

«Αν τα θέματα είναι της ίδιας δυσκολίας με προηγούμενες χρονιές, το ποσοστό της αποτυχίας θα είναι υψηλό. Οι βαθμολόγηση επίσης θα πρέπει να είναι πιο στρωτή. Να κατεβάσουν για φέτος τον πήχη. Οι υποψήφιοι είναι μερικώς προετοιμασμένοι. Και ίσως να εξεταστεί για φέτος πρόταση που είχε καταθέσει ο Μπαμπινιώτης για τη δυνατότητα επανάληψης των εξετάσεων μέσα στα ερχόμενα Χριστούγεννα», προτείνει ο ίδιος.

«Ζητούμε να ανοίξουμε μαζί με τα σχολεία, μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες»

Η φετινή χρονιά είναι όμως δύσκολη και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς φροντιστές της Μαγνησίας.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Μαγνησίας και ιδιοκτήτη φροντιστηρίου μέσης εκπαίδευσης, Κωνσταντίνο Νάνο, τα φροντιστήρια σήκωσαν στις πλάτες τους ένα μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης.

«Ο ρόλος του φροντιστηρίου έχει αναβαθμιστεί αυτή τη δύσκολη χρονιά. Ολοι επιδείξαμε αντανακλαστικά, επενδύσαμε σε εξοπλισμό και σηκώσαμε στις πλάτες μας ένα μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης», αναφέρει ο κ. Νάνος.

Σύμφωνα όμως με τον ίδιο οι καταστάσεις είναι πρωτόγνωρες και δυσκολίες εντοπίζονται σε όλα τα επίπεδα. «Ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις. Συμπληρώνουμε ήδη τέσσερις μήνες τηλεκπαίδευσης και δυστυχώς έχουμε μπροστά μας τουλάχιστον έναν ακόμη. Υπάρχει κλίμα αβεβαιότητας με την παράταση της σχολικής χρονιάς και τον χρόνο τον εξετάσεων και σίγουρα τα παιδιά αγχώνονται. Οι δυσκολίες είναι πολλές και σε πολλές διαστάσεις. Προσωπικά περνώ 10 και 11 ώρες μπροστά από έναν υπολογιστή. Αυτό δεν το έχω ξαναζήσει. Υπάρχουν όμως και οικονομικά προβλήματα. Όταν βλέπουμε γονείς που προέρχονται για παράδειγμα από τον χώρο της εστίασης και ζουν με επιδόματα, στο πλαίσιο της στήριξής τους, γιατί είμαστε πάντα στο πλευρό τους, κάνουμε προσαρμογή στα δίδακτρα.

Για εμάς υπάρχουν κάποιες ελαφρύνσεις δεν μπορούν όμως να αντισταθμίσουν τη μείωση των εσόδων που έχουμε όλο αυτό το διάστημα. Ζητούμε όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες να ανοίξουμε μαζί με τα σχολεία. Θέλουμε να δουλέψουμε, όχι να ζούμε με επιδόματα», ανέφερε ο κ. Νάνος.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου