ΤΟΠΙΚΑ

Λίστα αναμονής και ντροπής στα ΚΔΑΥ

λίστα-αναμονής-και-ντροπής-στα-κδαυ-851206

Σε λίστα αναμονής ακόμη και δύο μηνών για ένα ραντεβού στο Κέντρο Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ) βρίσκονται εκατοντάδες γονείς παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Το πλήθος των περιστατικών που κλήθηκε από την έναρξη του σχολικού έτους να αξιολογήσει το ΚΔΑΥ στη Μαγνησία χαρακτηρίζονται άνευ προηγουμένου. Από τις αρχές Σεπτεμβρίου οι επιστήμονές του έχουν δεχθεί 400 αιτήματα!
Την ίδια ώρα οι ελλείψεις σε προσωπικό στο τοπικό Κέντρο δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες λειτουργίας του. Αποτέλεσμα, γονείς να βρίσκονται σε αναμονή ακόμη και δύο μηνών έως ότου τους ενημερώσουν από το Κέντρο ότι μπορεί να κλειστεί το ραντεβού για τη διάγνωση, αξιολόγηση και υποστήριξη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών που έχει το παιδί τους, μαθητής πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Τα Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες λειτουργούν ως αποκεντρωμένες δημόσιες υπηρεσίες στις έδρες των νομών και υπάγονται απευθείας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Είτε πρόκειται για μαθησιακές δυσκολίες είτε για προβλήματα συμπεριφοράς και προσαρμογής μαθητών στο σχολικό περιβάλλον, τα περιστατικά παραπέμπονται απευθείας στο ΚΔΑΥ για αξιολόγηση.
Με βάση τον σημερινό αριθμό προσωπικού –τρεις ψυχολόγοι, ένας εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ένας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης- το ΚΔΑΥ μπορεί να δεχθεί έξι περιστατικά σε ημερήσια βάση.
«Καταβάλλεται υπεράνθρωπη προσπάθεια για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στο σύνολο των αιτημάτων που εκκρεμούν. Όμως δεν είναι εύκολο. Είναι ενδεικτικό πως ενώ προβλέπεται ότι το ΚΔΑΥ ολοκληρώνει τη λειτουργία του στις 2:30 το μεσημέρι, κλείνουμε καθημερινά τα γραφεία κοντά στις 5 μ.μ.», περιγράφει ο διευθυντής του Κέντρου στη Μαγνησία Θωμάς Παπαδόπουλος.
Εάν είχαν εγκριθεί τα αιτήματα για πρόσληψη ενός φιλολόγου, ενός δασκάλου και ενός κοινωνικού λειτουργού, τότε θα μπορούσαν να συγκροτηθούν τρία συνεργεία ημερησίως και να διαγνωστούν εννέα περιστατικά σε ημερήσια βάση, μικραίνοντας γρηγορότερα τη μεγάλη λίστα αναμονής.
Από την 1η Σεπτεμβρίου, με την έναρξη δηλαδή του σχολικού έτους μέχρι και σήμερα, τα περιστατικά ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που έχουν απευθυνθεί στο ΚΔΑΥ Μαγνησίας ξεπερνούν τα 400.
Ο διευθυντής του Κέντρου εκτιμά, βασιζόμενος στην εμπειρία του, ότι μετά την επίδοση των βαθμολογιών του πρώτου τριμήνου ο αριθμός των αιτημάτων θα αυξηθεί.
Πάντως πολλά από τα περιστατικά που αντιμετωπίζουν οι ψυχολόγοι και οι εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί διαπιστώνεται ότι δεν υπήρχε λόγος να απευθυνθούν στο ΚΔΑΥ, καθώς θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο της διαδικασίας που μεσολαβεί, πριν φτάσουν στην «πόρτα» του Κέντρου.
Όπως εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος, προβλέπονται διαδικασίες που προηγούνται πριν καταλήξουν στο ΚΔΑΥ, όπως μέτρα που μπορούν αρχικά να αποφασιστούν εντός του σχολείου ή με τη συνδρομή και επίβλεψη σχολικού συμβούλου.
Ωστόσο η συγκεκριμένη διαδικασία δεν έχει «τακτοποιηθεί», με αποτέλεσμα κάθε περιστατικό που γνωστοποιείται από τον εκπαιδευτικό στον γονέα μαθητή να απευθύνεται κατευθείαν στο Κέντρο.
Ο συνωστισμός κάθε περιστατικού στο ΚΔΑΥ δημιουργεί αλυσιδωτά προβλήματα. Ένα από αυτά, μαθητές που έχουν ανάγκη άμεσης υποστήριξης να χρειάζεται να περιμένουν για μήνες τη σειρά τους.
Σε κάθε περίπτωση προτεραιότητα δίνεται στους μαθητές των πρώτων τάξεων Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου, δηλαδή σε εκείνα τα παιδιά που βρίσκονται στην έναρξη μιας νέας σχολικής πραγματικότητας, ώστε να μπορέσουν από την αρχή να αντιμετωπίσουν με την απαιτούμενη υποστήριξη τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες.
Από την άλλη συνεχίζει έντονα να παρατηρείται το φαινόμενο γονείς να απευθύνονται σε εξειδικευμένους επιστήμονες χρόνια μετά τις επισημάνσεις των εκπαιδευτικών. Στις περισσότερες περιπτώσεις αιτία γι’ αυτό αποτελεί η άρνηση των γονέων να δεχθούν ότι το παιδί τους αντιμετωπίζει οποιασδήποτε μορφής μαθησιακές δυσκολίες.
Μεταξύ των αρμοδιοτήτων που έχουν τα ΚΔΑΥ είναι να ερευνήσουν το είδος και το βαθμό των δυσκολιών των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σχολικής και προσχολικής ηλικίας, να εισηγηθούν την εγγραφή, κατάταξη και φοίτησή στην κατάλληλη σχολική μονάδα, καθώς και να παρακολουθούν και αξιολογούν την εκπαιδευτική πορεία των μαθητών σε συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους, τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, καθώς και το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό που υπηρετεί στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου