ΤΟΠΙΚΑ

Χάθηκαν άδικα τα δύο παλικάρια

χάθηκαν-άδικα-τα-δύο-παλικάρια-851206

Θρήνος για την Αεροπορία Στρατού. Νεκροί βρέθηκαν, δεμένοι ακόμη στα καθίσματα του ελικοπτέρου, οι δύο πιλότοι του επιθετικού Απάτσι που αγνοούνταν από προχθές το βράδυ μετά την πτώση του σε χαράδρα στο Μεσοβούνι Ευβοίας, κοντά στην Κύμη. Μεσίστιες οι σημαίες και διήμερο πένθος στο Στεφανοβίκειο και όλες τις Ένοπλες Δυνάμεις, που θρηνούν ακόμη δύο θύματα εν καιρώ ειρήνης.

Βουβός ο πόνος στο Βόλο και στη συνοικία των Αγίων Αναργύρων, όπου διέμενε ο άτυχος κυβερνήτης του στρατιωτικού ελικοπτέρου Δημήτρης Σκούρας, 36 χρόνων, πατέρας δύο παιδιών.
Απαρηγόρητη η σύζυγός του Κατερίνα, κατέρευσε χθες το πρωί, μόλις έσβησαν και οι τελευταίες ελπίδες να βρεθούν σώοι οι δύο πιλότοι.

Κλιμάκιο στρατιωτικών από το 1ο Τάγμα Επιθετικών Ελικοπτέρων μετέβη στην οικία του ταγματάρχη Δημήτρη Σκούρα νωρίς το μεσημέρι, προκειμένου να αναγγείλει στην οικογένεια τη θλιβερή είδηση.

Συνάδελφοί του, συγγενείς και φίλοι, μέχρι την τελευταία στιγμή διατηρούσαν άσβεστη την ελπίδα ότι θα έχει αποφευχθεί το μοιραίο. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι που είχαν εξαρχής εκφράσει οι επικεφαλής των σωστικών συνεργείων.

Η κηδεία του κυβερνήτη θα γίνει σήμερα στις 3 το μεσημέρι στην ιδιαίτερη πατρίδα του από τον ιερό ναό Αγίας Παρασκευής Λειβαδιάς, ενώ του συγκυβερνήτη Θανάση Κακαμπάκου, λοχαγού, 33 χρόνων, πατέρα ενός παιδιού, θα γίνει επίσης σήμερα στις 3 το μεσημέρι από τον ιερό ναό της Αναλήψεως στη συνοικία Αβέρωφ στη Λάρισα.

Βρέθηκαν στη χαράδρα
Τα πτώματα των δύο άτυχων χειριστών βρέθηκαν χθες απανθρακωμένα και δεμένα με τις ζώνες ασφαλείας στις θέσεις τους. Ο θάνατος των δύο πιλότων ήταν ακαριαίος.
Χθες το απόγευμα οι σωροί των δύο άτυχων πιλότων μεταφέρθηκαν με ελικόπτερο CH-47D Chinook στο στρατιωτικό νοσοκομείο 251 ΓΝΑ για τη διενέργεια νεκροψίας και στη συνέχεια στο 401 ΓΣΝΑ.
Τα συντρίμμια του στρατιωτικού ελικοπτέρου εντοπίσθηκαν σε χαράδρα 300 μέτρων στην περιοχή του Μοναστηριού του Σωτήρος, ωστόσο η προσέγγιση από τους διασώστες ήταν δύσκολη, λόγω των συνεχών εκρήξεων που σημειώνονταν έως νωρίς το πρωί της Πέμπτης.
Το Apache συμμετείχε σε νυχτερινή άσκηση και ήταν οπλισμένο και γεμάτο καύσιμα, καθώς μόλις είχε σηκωθεί από τη βάση της Τανάγρας.
Στην επιχείρηση εντοπισμού των δύο χειριστών συμμετείχαν στρατιώτες, αστυνομικές και πυροσβεστικές δυνάμεις, καθώς και δύο ελικόπτερα τύπου super puma.
Τα δύο ελικόπτερα AH 64-A είχαν απογειωθεί το απόγευμα της Τετάρτης με καλές καιρικές συνθήκες σε προγραμματισμένη εκπαιδευτική άσκηση αξιολόγησης πυροβολαρχίας Hawk.

«Χτυπήσαμε, Ηλία…»

Από προχθές το βράδυ έχει σημάνει συναγερμός στο 1ο Τάγμα Επιθετικών Ελικοπτέρων της 1ης ΤΑΞΑΣ. Αξιωματικοί του ΓΕΣ μετέβησαν από την Αθήνα στο Στεφανοβίκειο.
Κλιμάκιο αξιωματικών από τη Μονάδα από προχθές το βράδυ μετέβη και στον τόπο του δυστυχήματος στην Κύμη, ενώ χθες μετέβησαν στην περιοχή και συνάδελφοι των δύο άτυχων πιλότων, προκειμένου να παραλάβουν τις σορούς τους.
Τα στόματα είναι ερμητικά κλειστά. Μόνο εκτιμήσεις μπορούν να γίνουν μέχρι στιγμής, αφού θα συγκροτηθεί επιτροπή εμπειρογνωμόνων για να εξατάσει τα αίτια της πτώσης.
Ορισμένοι χθες στα πηγαδάκια μέσα στην Μονάδα συζητούσαν ως πιθανότερο σενάριο το στρατιωτικό ελικόπτερο να πετούσε χαμηλά και ενδεχομένως να προσέκρουσε κατά τη διάρκεια ελιγμού σε δέντρο και κατέπεσε.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν πάντως από το νέο αεροπορικό δυστύχημα παραμένουν πολλά, αφού αρκετοί είναι αυτοί που επαναφέρουν τους προβληματισμούς αξιωματικών για τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί πρόσφατα λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών για τα συγκεκριμένα ελικόπτερα.
Η τελευταία επαφή των δύο πιλότων με τη μονάδα τους στο Στεφανοβίκειο, μέσω του ασυρμάτου του Απάτσι, κατέγραφε τις τελευταίες δραματικές στιγμές των δύο πιλότων. Η φράση «Ωχ, χτυπήσαμε Ηλία…» που μετέδωσε ο ένας εκ των δύο χειριστών, έδωσε σε όλους στο θάλαμο επιχειρήσεων να καταλάβουν ότι κάτι σοβαρό είχε συμβεί.

Σενάρια για την πτώση…
Το Απάτσι πετούσε συμμετέχοντας σε άσκηση αξιολόγησης μονάδας πυροβολικού (μονάδα πυραύλων HAWK)στην Κύμη. Το ίδιο είχε κάνει και την προηγούμενη ημέρα σε άλλη άσκηση στην Κω.
Η εντολή που είχαν οι πιλότοι ήταν να πετούν σε χαμηλό ύψος, ώστε να μην εντοπίζονται από τα ραντάρ των HAWK. Στρατιωτικοί κύκλοι όμως θεωρούν πως ήταν μεγάλο λάθος η συμμετοχή στην άσκηση με οπλισμό. Το Απάτσι, λένε, δεν θα έπρεπε να φέρει βλήματα. Πολλές φορές στο παρελθόν έχουν διατυπωθεί παρατηρήσεις για τον τρόπο λειτουργίας της μονάδας των επιθετικών ελικοπτέρων Απάτσι.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία το ουραίο στροφείο του ελικοπτέρου “βρήκε” σε βράχο. Αυτό ήταν και το τελευταίο σήμα του πιλότου στον ασύρματο. Πέταγε νύχτα αλλά σε πολύ χαμηλό ύψος. Περίπου 10 μέτρα από το έδαφος. Ήταν επιλογή του; Είχε πάρει εντολή; Η καταγραφή στον ασύρματο θα το δείξει.
«Μία βλάβη, υπογραμμίζουν ειδικοί στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, μπορεί να οφείλεται σε κακής ποιότητας ανταλλακτικά ή ακόμη και σε ελλιπή συντήρηση”, υπογραμμίζουν ωστόσο ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση το ελικόπτερο πιθανότατα ή προσέκρουσε στην πλαγιά της χαράδρας από ανθρώπινο λάθος κατά την εκτέλεση ενός δύσκολου ελιγμού, ακολουθώντας το ανάγλυφο του εδάφους ή υπήρξε «αστοχία υλικού», όπως λέγεται στην αεροπορική διάλεκτο, δηλαδή κάτι δεν ανταποκρίθηκε όπως έπρεπε την ώρα της πτήσης.
Το Απάτσι θεωρείται ένα πολύ εξελιγμένο επιθετικό ελικόπτερο, ικανό να πραγματοποιεί επιχειρήσεις τόσο τη νύχτα, όσο και σε ακραίες καιρικές συνθήκες, εκμεταλλευόμενο το ανάγλυφο του εδάφους. Είναι γνωστό ως «καταστροφέας αρμάτων μάχης», αφού μπορεί να στοχεύσει και να καταστρέψει πολλά άρματα μάχης ταυτόχρονα.
Οι δύο άτυχοι πιλότοι πάντως ήταν ιδιαίτερα έμπειροι. Ο κυβερνήτης Δημήτρης Σκούρας ήταν εκπαιδευτής και είχε στο ενεργητικό του 1.200 ώρες πτήσης .Τον Αύγουστο του 2008 ολοκλήρωσε τη φοίτησή του και στο Σχολείο Εκπαιδευτών Πτήσεων Apache AH- 64A στις ΗΠΑ, ενώ ο Θανάσης Κακαμπάκος θεωρούνταν επίσης ταλέντο για την ηλικία του και είχε ήδη συμπληρώσει 560 ώρες πτήσης.
Η τελευταία άσκηση αξιολόγησης έτυχε να είναι και η τελευταία για τους δύο νέος Ικάρους, που από χθες βρίσκονται στον ουρανό. Εκεί που τους άρεσε να πετούν…

Λαμβάνονταν όλα τα μέτρα
για τη συντήρηση

Το ΓΕΣ υποστηρίζει ότι «το συγκεκριμένο ελικόπτερο είχε πραγματοποιήσει τις προβλεπόμενες συντηρήσεις στις 11 Ιουλίου 2008 των 1.000 ωρών (μεγάλη) και στις 27 Οκτωβρίου 2008 την PMS (μικρή)».
Στελέχη του ΓΕΣ μάλιστα σημείωναν ότι «δεν γίνεται κανένας συμβιβασμός σε θέματα ασφαλείας. Και ότι πρωταρχικό μέλημα είναι η ασφάλεια πτήσεων σε κάθε δραστηριότητα, γι αυτό και λαμβάνονται και τηρούνται σχολαστικά όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας. Το τεχνικό προσωπικό εφαρμόζει πιστά όλες τις διαδικασίες συντήρησης των αεροπορικών μέσων και σε καμία περίπτωση δεν αποδεσμεύεται για πτήση αεροπορικό μέσο, εφόσον δεν πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλούς πτήσης».
Είναι γνωστό πάντως στους κύκλους της Αεροπορίας Στρατού ότι λόγω του γνωστού “παγώματος” των εξοπλιστικών προγραμμάτων, δηλαδή έλλειψη πιστώσεων, ελλειματικό νομικό πλαίσιο, δυσλειτουργίες στο σύστημα προμηθειών, την τελευταία τετραετία η διαθεσιμότητα των ελικοπτέρων του συγκεκριμένου τύπου αλλά και γενικότερα των πτητικών μέσων της Αεροπορίας Στρατού “χωλαίνει”, με αποτέλεσμα να καταγράφονται διαθεσιμότητες της τάξης του 50-60%.

Συλληπητήρια από την πολιτική
και πολιτειακή ηγεσία

Για το θάνατο των δύο χειριστών του ελικοπτέρου Απάτσι που έπεσαν κατά την εκτέλεση του καθήκοντος κηρύχθηκε διήμερο στρατιωτικό πένθος στις Ενοπλες Δυνάμεις με απόφαση του υπουργού Εθνικής Αμυνας Ευ. Μεϊμαράκη.
Κατά τη διάρκεια του στρατιωτικού πένθος οι σημαίες θα κυματίζουν μεσίστιες στις στρατιωτικές μονάδες, υπηρεσίες και καταστήματα.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας απέστειλε συλλυπητήριο τηλεγράφημα για το θάνατο των δύο αξιωματικών του Στρατού Ξηράς: «Το τραγικό ατύχημα που στέρησε την ζωή των δυο αξιωματικών του Στρατού Ξηράς, οι οποίοι έπεσαν στο βωμό της συνεισφοράς στην πατρίδα, μας θλίβει βαθύτατα όλους. Εκφράζω τη βαθιά μου οδύνη, όπως και όλου του ελληνικού λαού, στις οικογένειες των αδικοχαμένων στρατιωτικών».
Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας εξέφρασε τα ειλικρινή συλλυπητήριά του και τη βαθύτατη θλίψη του.
Η πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Εθνικής Αμυνας Βάσω Παπανδρέου εξέφρασε τη βαθιά θλίψη και αλλά και την ανησυχία της για το θάνατο των δύο πιλότων του ελικοπτέρου Apache κατά τη διάρκεια νυκτερινής άσκησης.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου