ΤΟΠΙΚΑ

Πρωταθλητές στην ανασφάλιστη εργασία

πρωταθλητές-στην-ανασφάλιστη-εργασί-440510

Πρωταθλητές αναδεικνύονται ο Βόλος και η Μαγνησία στην ανασφάλιστη εργασία στα επισιτιστικά επαγγέλματα. Σερβιτόροι, μάγειρες, υπεύθυνοι κουζίνας και άλλες ειδικότητες -και ενώ τα μηνύματα για τον τουρισμό είναι ενθαρρυντικά σύμφωνα με τους αρμόδιους- υποχρεώνονται να αποδεχτούν μειώσεις μισθών, μετατροπή των συμβάσεων τους σε μερικής απασχόλησης παρότι εργάζονται περισσότερες από οκτώ ώρες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν ασφαλίζονται.

Τρεις στους πέντε εργαζόμενους σε επιχειρήσεις επισιτισμού στη Μαγνησία είναι ανασφάλιστοι. Ο συγκεκριμένος κλάδος παραγωγής συγκεντρώνει τα υψηλότερα ποσοστά της λεγόμενης «μαύρης εργασίας», καθώς περισσότερο από 50% των εργαζομένων δεν ασφαλίζεται και εργάζεται με τις χειρότερες μορφές ελαστικής απασχόλησης σύμφωνα με το σύλλογο υπαλλήλων επισιτισμού Μαγνησίας.

Ο πρόεδρος του συλλόγου Βαγγέλης Σταθαράκος, μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, είναι αποκαλυπτικός αλλά ταυτόχρονα και αποφασισμένος μαζί με τους συναδέλφους του να βάλουν «φρένο» σε αυτή την «αυθαιρεσία -όπως υπογραμμίζει- που είναι σε έξαρση αυτό το διάστημα και αφορά κυρίως στην καταστρατήγηση θεσμοθετημένων εργασιακών δικαιωμάτων του κλάδου.
Κύμα απολύσεων, μείωση αποδοχών, μονομερείς και εκβιαστικές μετατροπές των όρων εργασίας και έξαρση της εκ περιτροπής απασχόλησης, σε ένα κλάδο που αναμένει διψήφια αύξηση πάνω από 10% των αφίξεων τουριστών για το 2011. Πολλές επιχειρήσειςπροσλαμβάνουν προσωπικό με τις κατώτερες αμοιβές της σύμβασης της ΓΣΕΕ και όχι της κλαδικής σύμβασης, εφαρμόζουν την εκ περιτροπής εργασία, ενώ ταυτοχρόνως επιδοτούνται από τον ΟΑΕΔ για τις ασφαλιστικές εισφορές, κάτι που απαγορεύει το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Παράλληλα βαφτίζουν ως μαθητές που κάνουν την πρακτική τους άσκηση ανέργους κάτω των 24 ετών, ώστε να τους αμείβουν με το 60% των κατώτατων ορίων της σύμβασης της ΓΣΕΕ, όταν οι επιχειρήσεις του κλάδου εντάσσονται στα προγράμματα επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών, απολαμβάνουν μειωμένο ΦΠΑ στο 6,5% και μειωμένο τέλος.

«Στόχος τους είναι η πλήρης απορρύθμιση της αγοράς εργασίας και η ασύδοτη επέκταση κάθε ευέλικτης μορφής απασχόλησης» σημειώνει ο κ. Σταθαράκος, που παρατηρεί επίσης ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν λειτουργούν όπως θα έπρεπε αφού οι έλεγχοι είναι μηδαμινοί. «Δεν είναι δυνατόν να επιβαρύνονται με φορολογικά βάρη οι συνταξιούχοι και οι εργαζόμενοι και στις επιχειρήσεις να υπάρχει σιωπηρή ανοχή που πολλές φορές βγάζει μάτια».

Σε αρκετές επιχειρήσεις, κυρίως μικρές εστίασης στο Βόλο αλλά και στην παραθαλάσσια Μαγνησία και τα νησιά, εργαζόμενοι εμφανίζονται ότι απασχολούνται δύο μόλις ημέρες την εβδομάδα ή τον μήνα, ενώ εργάζονται κανονικό 8ωρο και μάλιστα πολλές φορές χωρίς πενθήμερο και ρεπό, στο βωμό της οικονομικής κρίσης και υπό το κράτος του φόβου της απόλυσης.

 
Με μισά ένσημα…
Εργαζόμενοι σε κέντρα εστίασης, καφετέριες, εστιατόρια, αποτελούν τους πρωταθλητές της μαύρης εργασίας, αφού βρίσκεται σε έξαρση το φαινόμενο οι εργαζόμενοι να υποκύπτουν σε εκβιαστικές συμφωνίες υπογράφοντας συμβάσεις μερικής απασχόλησης τη στιγμή που δουλεύουν πλήρες ωράριο. Με αυτόν τον τρόπο οι εργοδότες είναι τυπικά εντάξει, διότι οι εργαζόμενοι έχουν υπογράψει ότι αποδέχονται τη μερική απασχόληση και ασφαλίζονται με μειωμένο ασφάλιστρο. Αυτό εντοπίζεται σε μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, αλλά το ΙΚΑ δεν μπορεί να κάνει κάποια ενέργεια, διότι ο εργαζόμενος έχει ουσιαστικά αποδεχτεί την «αλλαγή».

Σύμφωνα με τον τοπικό σύλλογο σε πολλούς εργαζόμενους ουσιαστικά η επιχείρηση καταγράφει 11 ημερομίσθια τον μήνα, ενώ δουλεύουν συνεχόμενα και θα έπρεπε να έχουν ασφάλιση για 25 ένσημα. Ο μέσος όρος των ημερομισθίων είναι 14 κι αυτό διότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΓΣΕΕ δηλώνονται ως ημιαπασχολούμενοι. 

 Ο κ. Σταθαράκος είναι κάθετος ότι για να βελτιωθεί η κατάσταση θα πρέπει να γίνουν προσλήψεις προσωπικού στο ΙΚΑ και στην Κοινωνική Επιθεώρηση προκειμένου να συστηματοποιηθούν οι έλεγχοι και να μπει ένα φρένο στη μαύρη εργασία. «Η εισφοροδιαφυγή σπάει κάθε ρεκόρ στον κλάδο. Οι μικροί επιχειρηματίες στραγγαλίζουν τα δικαιώματα των υπαλλήλων τους. Επικρατούν ελαστικές εργασιακές σχέσεις από πλήρους απασχόλησης για μερικής απασχόλησης. Στο όνομα της οικονομικής κρίσης απαιτούν τις ατομικές και προφορικές συμβάσεις που οδηγούν στην εξαθλίωση και την άγρια εκμετάλλευση των εργαζομένων. Με αυτά τα στοιχεία παρουσιάζονται οι έχοντες να αντιμετωπίζονται σαν κοινωνικά άποροι και αυτό διότι δεν γίνονται έλεγχοι από ελεγκτικούς μηχανισμούς (Επιθεώρηση Εργασίας, ΙΚΑ κ.λ.π.).
Οι συλλογικές μας συμβάσεις αποτελούν αδιαπραγμάτευτη κατάκτηση των εργαζομένων και γι’ αυτό δεν θα επιτρέψουμε οποιαδήποτε προσπάθεια καταστρατήγησης» καταλήγει ο κ. Σταθαράκος και απευθύνει κάλεσμα σε όλους τους συναδέλφους του να δώσουν μαζικό παρών και να συμμετέχουν στην πανεργατική απεργία την Τετάρτη 11 Μαΐου και στην απεργιακή συγκέντρωση που διοργανώνει το ΕΚΒ στις 9.30 το πρωί στην οδό Μακρινίτσης, έξω από το Εργατικό Κέντρο.
 
Πανελλαδική «πρωτιά»
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν εξάλλου μόλις προχθές ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Παναγιώτης Προύτζος και ο Γενικός Γραμματέας κ. Παναγιώτης Κούκος πανελλαδικά ένα ποσοστό περίπου 60% των εργαζομένων στους τομείς του τουρισμού και της εστίασης εργάζονται χωρίς ασφάλιση. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων κατήγγειλαν ότι παρά τις επιδοτήσεις έργων εκσυγχρονισμού και ασφαλιστικών εισφορών οι οποίες έχουν μεταβάλει, όπως είπαν, μέρος του κλάδου σε «κρατικοδίαιτο» έχει αυξηθεί το ποσοστό της εκ περιτροπής εργασίας και σε ορισμένες περιπτώσεις εργαζόμενοι καλούνται να εργασθούν ως και δυο φορές το μήνα, ώστε να υποχρεωθούν σε παραίτηση. Αναφέρθηκαν επίσης σε περιστατικά εισαγωγής μεγάλου αριθμού αλλοδαπών εργαζομένων οι οποίοι προσελήφθηκαν με καθεστώς μαθητείας και αμοιβές έως και 60% χαμηλότερες από τις προβλεπόμενες από την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και κάλεσαν τέλος την πολιτεία να ελέγξει την αγορά εργασίας στον τουριστικό κλάδο, να λάβει μέτρα για την αναβάθμιση των σπουδών στις σχολές τουριστικών επαγγελμάτων, ενώ δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι.
 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου