ΤΟΠΙΚΑ

Πρόληψη διαδικτυακού εθισμού

πρόληψη-διαδικτυακού-εθισμού-211310

Τετράωρο στο internet για το 10% Γυμνασιόπαιδων

Περισσότερες από 4 ώρες στο διαδίκτυο την ημέρα, διαθέτει το 10% μαθητών Γυμνασίων με κύριο λόγο χρήσης την ενημέρωση (78%) και τη συμμετοχή σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (69%).

Ρεπορτάζ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΩΚΙΔΗΣ

Τα σημαντικά στοιχεία για τον εθισμό παιδιών στο διαδίκτυο (έρευνα το έτος 2013-2014), παρουσιάστηκαν από ομάδα επιστημόνων στο 7ο πανελλήνιο συνέδριο της Εταιρείας Φροντίδας Υγείας και Εκπαίδευσης (ΕΦΥΚΕ) που διοργανώθηκε πρόσφατα στο Βόλο (Αγριά), προκαλώντας συζητήσεις καθώς νέες αναφορές του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, καταγράφουν αυξημένη κατά 9% σε σχέση με πέρυσι, την υπερβολική χρήση του διαδικτύου για το πρώτο εννεάμηνο του 2015.

Η υπερβολική χρήση του ίντερνετ κατέλαβε την πρώτη θέση με 40%, στα παράπονα που κατέγραψε η σχετική Γραμμή Βοήθειας στην Ελλάδα. Οι αναφορές για τη σεξουαλικότητα και τις online σχέσεις, κερδίζουν ολοένα μεγαλύτερο έδαφος, καθώς το ποσοστό των σχετικών παραπόνων στην Ελλάδα αυξήθηκε στο 11% φέτος από 9% πέρυσι.

Αντιθέτως, οι αναφορές για σεξουαλική παρενόχληση, διατροφικές διαταραχές, αυτοτραυματισμό, αυτοκτονία, ρατσισμό, εμπορικές απειλές κ.α. παραμένουν κάτω από 1%. Η πλειονότητα των αναφορών (77%) είναι τηλεφωνικές έναντι 19% που γίνονται μέσω email. Το 70% των αναφορών προέρχονται από το γυναικείο φύλο και το 30% από το ανδρικό. Το 9% είναι ανήλικοι, το 15% εκπαιδευτικοί και το 74% γονείς.

Στο οικογενειακό περιβάλλον άλλωστε και στη σχολική κοινότητα, εστίασαν τις επισημάνσεις τους οι ομιλητές στο πολυθεματικό συνέδριο του Βόλου, τονίζοντας ότι «ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι ένας όρος ο οποίος καλύπτει ένα ευρύ φάσμα συμπεριφορών και προβλημάτων ελέγχου των παρορμήσεων, που σχετίζονται με τη χρήση του διαδικτύου και μπορεί βάσιμα να θεωρηθεί ως μια νέα μορφή εξάρτησης.

Η συστηματική εφαρμογή προγραμμάτων και στοχευμένων δράσεων πρόληψης και αγωγής υγείας στο χώρο του σχολείου προωθεί την ενεργητική και βιωματική μάθηση συμβάλλοντας στην ανάπτυξη νέων διόδων συνεργασίας μεταξύ του σχολείου και των φορέων υγείας που δραστηριοποιούνται σε επίπεδο κοινότητας.

Σκοπός της έρευνας ήταν η παρουσίαση των δράσεων που υλοποιήθηκαν από δομή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με στόχευση και προσανατολισμό στην εκπαιδευτική κοινότητα. Η ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο αποτέλεσε τον πυλώνα των δράσεων για την υλοποίηση της οποίας η διαδραστική και συμμετοχική μάθηση είχε πρωτεύοντα ρόλο.

Το πρόγραμμα διενεργήθηκε σε 15 σχολεία των περιοχών Νίκαιας Πειραιά και Σαλαμίνας το έτος 2013- 2014. Απευθυνόταν σε παιδιά του Γυμνασίου και περιλάμβανε ομιλίες, οπτικοακουστικό υλικό, βίντεο, συζήτηση με τους μαθητές, παραδείγματα και ερωτήσεις σχετικά με τις συνήθειες χρήσης του μέσου.

ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Τα αποτελέσματα της επιστημονικής έρευνας

Το 91,1% του μελετώμενου πληθυσμού είχε πρόσβαση στο διαδίκτυο. Το 10% ανέφερε χρήση >4 ώρες/ ημέρα με κύριο λόγο χρήσης την ενημέρωση (78%) και την συμμετοχή σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (69%). Το 77% θεωρούσε πως η αλόγιστη χρήση του διαδικτύου μπορούσε να προκαλέσει συμπεριφορές εξάρτησης και εθισμού και απαραίτητες τις παρεμβάσεις ενημέρωσης στα σχολεία.

Συμπεράσματα

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως «η ανάγκη ενημέρωσης, ενεργού συμμετοχής, οργάνωσης και υλοποίησης δράσεων αγωγής υγείας στη σχολική κοινότητα, είναι σημαντική για την επιτυχία προγραμμάτων που στοχεύουν στην πρόληψη του διαδικτυακού εθισμού».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου