ΤΟΠΙΚΑ

Αιφνιδιασμένα δηλώνουν σχολεία για την πρόταση να λειτουργήσουν ως πειραματικά

αιφνιδιασμένα-δηλώνουν-σχολεία-για-τ-638818

Λύκειο, που συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των έξι της πρότασης – έκπληξης, καλεί τον διευθυντή να σεβαστεί την ομόφωνη απόφαση του συλλόγου διδασκόντων – Ανοιχτή επιστολή –παρέμβαση και από την τοπική ΕΛΜΕ

Αιφνιδιασμό αποτέλεσε για γυμνάσια και λύκεια της Μαγνησίας πρόταση, που κατέθεσε ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χαράλαμπος Σταχτέας για τη λειτουργία τους είτε ως πειραματικά, είτε ως πρότυπα από το νέο σχολικό έτος, κι ενώ σύσσωμοι οι σύλλογοι διδασκόντων του συνόλου των σχολικών μονάδων είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους να αλλάξουν καθεστώς λειτουργίας.

Η πρόταση που δεν τέθηκε επίσημα υπόψη των διευθύνσεων των σχολείων αλλά… διέρρευσε, εγείρει αντιδράσεις τόσο από την ΕΛΜΕ Μαγνησίας όσο και από σχολικές μονάδες που φέρονται να περιλαμβάνονται στην πρόταση… «έκπληξη».

Εως και τέλος Μαρτίου, οι σύλλογοι διδασκόντων είχαν κληθεί να συνεδριάσουν και να καταθέσουν προτάσεις για τη λειτουργία των σχολικών τους μονάδων είτε ως πρότυπων είτε ως πειραματικών.

Πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας όπως είχε διατυπωθεί σε τηλεδιάσκεψη είναι από το νέο σχολικό έτος να λειτουργήσουν ένα γυμνάσιο και ένα λύκειο ως πειραματικά και αντίστοιχα ένα γυμνάσιο και ένα λύκειο ως πρότυπα.

Οι σύλλογοι συνεδρίασαν και απέρριψαν την πρόταση, διατυπώνοντας τις ενστάσεις τους που αφορούν κυρίως στην διασφάλιση των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών. Μέχρι την εκπνοή της προθεσμίας, κανένα σχολείο, με εξαίρεση το 1ο Νηπιαγωγείο και 1ο Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς, στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να λειτουργήσουν ως πειραματικά, δεν είχε καταθέσει πρόταση. Το αντίθετο.

Προ ημερών όμως, σχολικές μονάδες της Δ.Δ.Ε. Μαγνησίας ενημερώθηκαν από… διαρροές ότι συμπεριλαμβάνονται σε λίστα σχολικών μονάδων τις οποίες πρότεινε ο ίδιος ο διευθυντής ότι θα μπορούσαν να λειτουργήσουν είτε ως πρότυπα είτε ως πειραματικά σχολεία.

Την ύπαρξη της πρότασης προς το Υπουργείο Παιδείας δεν αρνείται ο κ. Σταχτέας, δεν αποκαλύπτει όμως το περιεχόμενό της. «Η Δ.Δ.Ε. Μαγνησίας θεωρεί ότι υπάρχουν πολλά σχολεία στο πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου που πληρούν τις προϋποθέσεις, άλλα σε μεγαλύτερο κι άλλα σε μικρότερο βαθμό, για να λειτουργήσου ως πρότυπα ή πειραματικά» ήταν το μοναδικό που δήλωσε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ.

Σύμφωνα με πληροφορίες στην πρόταση της Δ.Δ.Ε. Μαγνησίας για την οποία δεν έχουν λάβει γνώση ούτε οι άμεσα ενδιαφερόμενες σχολικές μονάδες συμπεριλαμβάνονται έξι σχολικά συγκροτήματα: το 1ο Γυμνάσιο -1ο ΓΕΛ Βόλου, 2ο Γυμνάσιο- 2ο ΓΕΛ Βόλου, 3ο Γυμνάσιο- 3ο ΓΕΛ Βόλου, 4ο Γυμνάσιο- 4ο ΓΕΛ Βόλου, Γυμνάσιο Ιωλκού- 5ο ΓΕΛ Βόλου και 1ο Γυμνάσιο- 1ο Γενικό Λύκειο Βόλου.

Η πρόταση με τα παραπάνω σχολεία φέρεται να βρίσκεται στα χέρια του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο θα κληθεί να κάνει την επιλογή, εν αγνοία των ίδιων των σχολείων.

Ανοιχτή επιστολή από την ΕΛΜΕ Μαγνησίας

Το ζήτημα προκάλεσε αναταραχή. Εκπαιδευτικοί απευθύνθηκαν στο συνδικαλιστικό τους όργανο, την ΕΛΜΕ Μαγνησίας, η οποία συγκάλεσε έκτακτη τηλεδιάσκεψη με τους διευθυντές των σχολείων που προτείνονται να λειτουργήσουν είτε ως πρότυπα είτε ως πειραματικά και χθες με ανοιχτή επιστολή χτύπησε… καμπανάκι.

Η ΕΛΜΕ Μαγνησίας εκφράζει τις σοβαρές ανησυχίες και φόβους και υποστηρίζει: «Η πρόθεση «αναβάθμισης» κάποιων σχολείων συνεπάγεται εξ ορισμού την υποβάθμιση όλων των υπολοίπων. Πάγια διεκδίκηση του κλάδου μας και των συνδικαλιστικών μας οργάνων είναι η στήριξη και η αναβάθμιση όλων των δημόσιων σχολείων ως προς τις κτηριακές και υλικοτεχνικές υποδομές τους, οι έγκαιροι και επαρκείς διορισμοί καθηγητών για όλες τις ειδικότητες, καθώς και η ποιοτική και δωρεάν επιμόρφωση όλων των καθηγητών.

Η ενέργεια αυτή οδηγεί νομοτελειακά σε διαχωρισμό των μαθητών. Τα σχολεία διαθέτουν μικτό επίπεδο μαθητών, καθώς αποτελούν μικρογραφία της κοινωνίας στην οποία ζούμε και στην οποία αργότερα θα κληθούν να ζήσουν οι μαθητές μας. Δεν μπορούμε να ρίχνουμε στον Καιάδα μαθητές μετρίων ή χαμηλών επιδόσεων. Αντιθέτως, οφείλουμε να τους βοηθούμε να βελτιωθούν.

Κρίνουμε αντιπαιδαγωγικό και αντιδημοκρατικό να στηρίζονται και να έχουν αυξημένη χρηματοδότηση (και μέσω χορηγιών) μόνο τα σχολεία που ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένα, εν πολλοίς αυθαίρετα και άνωθεν καθορισμένα στάνταρ.

Η μέθοδος επιλογής των μαθητών (στα πρότυπα μετά από εξετάσεις, στα πειραματικά έπειτα από κλήρωση) θα οδηγήσει σε μειονεκτικά αισθήματα των μαθητών που δεν θα εισαχθούν σε αυτά, καθώς και των γονέων τους. Άμεση συνέπεια της επιθυμίας των γονέων να πετύχουν τα παιδιά τους να εισαχθούν στα «καλά σχολεία» θα είναι η καταφυγή στην παραπαιδεία, η όξυνση των κοινωνικών αντιθέσεων και η κορύφωση του ανταγωνισμού.

Η μετατροπή κάποιων σχολείων σε πρότυπα – πειραματικά θα προκαλέσει αναστάτωση στους εκπαιδευτικούς των σχολείων αυτών, με ανακατανομή θέσεων και άρση της οργανικότητας. Επίσης, θα άρει τη χωροταξική κατανομή, με αποτέλεσμα αρκετοί μαθητές να αναγκαστούν να φοιτήσουν σε κάποιο σχολείο μακριά από το σπίτι τους». Μάλιστα η ΕΛΜΕ καλεί τον εκπαιδευτικό κόσμο να αντιδράσει.

Καλεί τον διευθυντή να σεβαστεί ομόφωνη απόφαση του συλλόγου

Για το ζήτημα εξέδωσε ανακοίνωση και ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου ΓΕΛ Ν. Ιωνίας, ενός εκ των σχολείων που φέρονται να περιλαμβάνονται στη λίστα έκπληξη της Δ.Δ.Ε. Μαγνησίας, χωρίς να το γνωρίζουν! Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μάλιστα ζητούν από τον κ. Σταχτέα να σεβαστεί την ομόφωνη απόφασή τους.

Οπως αναφέρει το σχολείο στην ανακοίνωσή του, «η επιλογή του σχολείου ως υποψήφιου για τη μετατροπή σε Πειραματικό έγινε γνωστή χωρίς να προηγηθεί, όπως θα έπρεπε, ενημέρωση από τη Δ.Δ.Ε., τη στιγμή μάλιστα που ο Σύλλογος Διδασκόντων είχε απορρίψει ομόφωνα την πρόσκληση για εκδήλωση ενδιαφέροντος του ΥΠΑΙΘ, βασική προϋπόθεση για υποψηφιότητα ή μη ενός σχολείου. Για το λόγο αυτό αιφνιδιάστηκαν τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς των μαθητών μας, αλλά και η τοπική κοινωνία γενικότερα.

Για να καταστεί σαφές, το πρόβλημα δεν είναι η ύπαρξη ενός Πειραματικού σχολείου αλλά οι όροι, οι προϋποθέσεις λειτουργίας του και το γεγονός ότι δεν δημιουργείται εξαρχής ένα νέο σχολείο αλλά μετατρέπεται το ήδη υπάρχον σε Πειραματικό. Πρέπει επίσης να διευκρινιστεί πως κανένας από τους εκπαιδευτικούς του Συλλόγου Διδασκόντων δεν αντιτίθεται σε μία ουσιαστικά ποιοτική αναβάθμιση του σχολείου. Αυτή εξάλλου υπηρετεί ο Σύλλογος Διδασκόντων αδιάκοπα εδώ και πολλά χρόνια σε καθημερινή βάση προσφέροντας στα παιδιά της περιοχής, στην οποία βρίσκεται, παιδαγωγικό έργο, αρωγή και εφόδια απαραίτητα για ένα καλύτερο αύριο με συναίσθηση της ιστορικότητας του σχολείου και του χαρακτήρα του ως σχολείο της «προσφυγικής» Νέας Ιωνίας. Χαρακτήρας που δεν πρέπει να αλλοιωθεί.

Εδώ όμως ακριβώς βρίσκεται και το πρόβλημα!

Με τον κανονισμό λειτουργίας του νέου σχολείου οι μαθητές, οι οποίοι θα παρακολουθούν μαθήματα, δεν θα είναι παιδιά των οικογενειών της περιοχής, αλλά μαθητές που θα προκύψουν κατόπιν κλήρωσης από όλο το Νομό!

Συνεπώς, οι περισσότεροι από τους μαθητές της περιοχής θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε σχολεία σε μακρινή απόσταση από το σπίτι τους, με ό,τι αυτό σημαίνει και απαιτεί σε χρόνο και χρήμα.

Επιπλέον, οι θέσεις των εκπαιδευτικών που θα στελεχώσουν και θα διδάσκουν στο νέο σχολείο θα διεκδικούνται πλέον από οιονδήποτε συνάδελφο και θα ισχύουν για ορισμένο χρονικό διάστημα! Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι διακυβεύονται οι υπάρχουσες οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών, οι οποίες έχουν αποκτηθεί με διαφανή διαδικασία.

Η απόφαση για ένα νέο σχολείο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι προϊόν επιλογών και αποφάσεων που υπαγορεύονται από εύκολες, βεβιασμένες, σπασμωδικές και χωρίς οικονομικό κόστος λύσεις.

Η ύπαρξη και λειτουργία ενός σχολείου είναι κορυφαία απόδειξη πολιτισμού και αποτελεί ξεχωριστό προνόμιο για κάθε τόπο που το φιλοξενεί.

Αυτό το σχολείο για όλους εμάς τους διδάσκοντες είναι το σχολείο το οποίο υπηρετούμε τώρα και δηλώνουμε ότι θα υπερασπιστούμε το δικαίωμα να συνεχίσουμε να ασκούμε σε αυτό το λειτούργημά μας.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, σύσσωμος ο Σύλλογος Διδασκόντων καθηγητών του 1ου ΓΕΛ Ν Ιωνίας, αντιτίθεται στην υποψηφιότητα του σχολείου για τη μετατροπή σε Πειραματικό. Καλεί τον Διευθυντή ΔΕ να σεβαστεί την ομόφωνη απόφαση του Συλλόγου και την ιστορικότητα του σχολείου, αναιρώντας την πρότασή του για την μετατροπή αυτή. Επιφυλάσσεται δε, σε συνεννόηση με το Σύλλογο Γονέων και τους αιρετούς εκπροσώπους της περιοχής, για όποιες περαιτέρω ενέργειες».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου