ΤΟΠΙΚΑ

«Βουτιά» στον κύκλο εργασιών στα οινοποιεία της Μαγνησίας

βουτιά-στον-κύκλο-εργασιών-στα-οινο-64126

Πτώση 40% – 50% στην αγορά το δίμηνο Μαρτίου και Απριλίου – Προσδοκίες για ανάκαμψη λόγω του ανοίγματος της εστίασης – Ο ΦΠΑ και το αίτημα για μείωση

Ανηφορικό δρόμο φαίνεται ότι έχουν μπροστά τους τα ντόπια οινοποιεία. Με τα ξενοδοχεία, εστιατόρια, μπαρ, καφέ και catering επί δύο και πλέον μήνες να έχουν βρεθεί σε πλήρη αδράνεια λόγω του lock down σε συνδυασμό με τη μεγάλη μείωση των εξαγωγών, τα οινοποιεία έχασαν βασικά σημεία πώλησης των κρασιών τους, με αποτέλεσμα οι οινοποιοί να εκφράζουν την ανησυχία τους για το πώς θα λειτουργήσει στην πράξη η εστίαση, αλλά και τα ξενοδοχεία το φετινό καλοκαίρι, με βάση τα νέα δεδομένα που έχει διαμορφώσει η μετακορονοϊού εποχή.

Ρεπορτάζ: ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ

Οι οινοποιοί κάνουν λόγο για πρωτόγνωρη και ζημιογόνα κατάσταση για τον κλάδο τους. Με τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία κλειστά, κρασιά πωλούνταν κυρίως στα σούπερ μάρκετ, αλλά δεν είναι ο φυσικός χώρος πώλησής τους, καθώς όταν ο καταναλωτής τα επισκέπτεται, δεν έχει ως πρώτη προτεραιότητα στο μυαλό του να αγοράσει κρασί.

«Ζήσαμε πρωτόγνωρες καταστάσεις για αυτό και ο κλάδος της οινοποιίας πρέπει να στηριχθεί», επισημαίνει ευθέως ο Δημήτρης Αποστολάκης, πρόεδρος της Ένωσης Αποσταγματοποιών Ελλάδος.

«Από την αρχή της καραντίνας έως και σήμερα υπολογίζουμε ότι υπάρχει κατά 50% πτώση του τζίρου. Σε κάποιες εταιρείες είναι μικρότερη η πτώση, σε κάποιες άλλες μεγαλύτερη, ενώ καθολική πτώση του τζίρου σημειώνουν οι μικρές επιχειρήσεις, που δεν εκπροσωπούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ», επισημαίνει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο ίδιος.

Πτώση 40% – 50% στην αγορά το τελευταίο δίμηνο

Το καθολικό «κάθισμα» του κλάδου HORECA (ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering) που αποτελεί το μεγαλύτερο δίκτυο απορρόφησης οίνου, λόγω των μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης του Covid – 19 έχει αφήσει το «στίγμα» του στις πωλήσεις σε κρασί.

Σύμφωνα με τους ντόπιους οινοποιούς, από τα μέσα του Μαρτίου, που άρχισε το lock down, επηρεάστηκε άρδην η εικόνα στον κλάδο του κρασιού, με αποτέλεσμα να καταγραφεί πτώση πωλήσεων (μέσα στην αγορά) της τάξης του 40% – 50%. Τον δε Απρίλιο, οι πωλήσεις ήταν μηδαμινές για όσους δεν έχουν εξαγωγικό δίκτυο ή συνεργασίας με αλυσίδες σούπερ μέρες. Όσοι δε δραστηριοποιούνται και κάνουν εξαγωγές που απευθύνονται σε μεγάλους ξενοδοχειακούς ομίλους και εστιατόρια του εξωτερικού, οι πωλήσεις υπολειτούργησαν μια και πολύ λίγα κράτη έλαβαν διαφορετικά μέτρα από αυτά της ελληνικής πολιτείας, οπότε εστιατόρια και ξενοδοχεία ήταν σχεδόν παντού κλειστά.

« Δεν θα μπορούσε τη στιγμή που σχεδόν όλο το οικονομικό γίγνεσθαι του πλανήτη επηρεάσθηκε σφόδρα, ο κόσμος του κρασιού να είναι απ’ έξω Και πώς να μην επηρεασθεί η κατανάλωση του οίνου όταν όλη η εστίαση εδώ και δύο μήνες ήταν κλειστή αλλά και οι άνθρωποι περιορίσθηκαν σπίτι αποφεύγοντας οποιαδήποτε άμεσης επαφής κοινωνικότητα», παρατήρησε με τη σειρά του στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο Δημήτρης Ζωϊτόπουλος οινοποιός ιδιοκτήτης του οινοποιείου Γλόμπος στον Βόλο.

Ενα άλλο πρόβλημα για τους οινοποιούς είναι ότι ενώ δεν υπάρχουν έσοδα, οι εργασίες στα αμπέλια συνεχίζονται.

Η κατάσταση είναι δύσκολη. Τα έξοδα συνεχίζουν να τρέχουν. Ο παραγωγός πρέπει να αγοράσει υλικά για να εμφιαλώσει το κρασί που βρίσκεται στις δεξαμενές, ενώ την ίδια στιγμή η παραγωγική διαδικασία στα αμπέλια εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξέλιξη», με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους οινοποιούς που επιβαρύνονται με δαπάνες, ενώ την ίδια στιγμή δεν έχουν έσοδα από πωλήσεις.

Μείωση του ΦΠΑ στον οίνο

Ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου (Σ.Ε.Ο.) με το που η κυβέρνηση ανακοίνωσε μείωση του ΦΠΑ από την 1η Ιουνίου σε καφέ, ροφήματα και αναψυκτικά, απέστειλε αίτημα ζητώντας να υπάρξει μείωση και στον ελληνικό οίνο.

«Το επώνυμο ελληνικό κρασί που κερδίζει τις ξένες αγορές, το κρασί μας, μένει πάλι στην θέση του «μουτζούρη». Το μέτρο που εξαγγέλθηκε αφορά μεν και σε ροφήματα της εστίασης όπως ο καφές, αποκλειστικά εισαγόμενο προϊόν, ενώ το κρασί, ως «αλκοολούχο ποτό» μένει κραυγαλέα απέξω» αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο Σ.Ε.Ο.

Σημειώνει ακόμη ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη δώσει πράσινο φως στη δυνατότητα εφαρμογής μειωμένου συντελεστή στα αλκοολούχα ποτά συμπεριλαμβανομένου του κρασιού, όταν ο ίδιος συντελεστής εφαρμόζεται και στην εστίαση» συμπληρώνοντας:

«Μερικές χώρες απολαμβάνουν ήδη ειδικού καθεστώτος μειωμένου ΦΠΑ (Αυστρία, Λουξεμβούργο), ενώ άλλες ετοιμάζονται να εφαρμόσουν το αυτονόητο, εντάσσοντας το κρασί σε μειωμένο συντελεστή μαζί με την εστίαση».

Εφόσον, λέει ο Σ.Ε.Ο., «ο σκοπός της κυβέρνησης είναι δημοσιονομικός, υπενθυμίζουμε ότι το μόνο που θα επιτευχθεί είναι η περαιτέρω αύξηση του λαθραίου και ανώνυμου κρασιού», ενώ προσθέτει ότι «αν πάλι επιδιώκεται η προάσπιση της δημόσιας υγείας, ας μην λησμονείται ότι η κατανάλωση κρασιού και μάλιστα στην εστίαση ουδέποτε κρίθηκε παράγοντας αύξησης της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ».

«Η μείωση του ΦΠΑ δεν θα βοηθήσει μόνο τον κλάδο μας, αλλά εξίσου την εστίαση και τους πελάτες καταναλωτές, που θα αγοράζουν το κρασί φτηνότερα», τόνισε προς την κατεύθυνση αυτή ο κ. Αποστολάκης.

«Με την μεγαλύτερη οικονομική κρίση προ των πυλών, όπου ο τουρισμός και η εστίαση είναι το κλειδί για την ανάπτυξη όλης της οικονομίας, αποφασίζεται ορθά η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, αφήνοντας όμως απ’έξω το κρασί. Μήπως θα πρέπει να γίνουν και δεύτερες σκέψεις μιας και μαζί με τα χίλια(1000) και πλέον οινοποιεία της χώρας, μπαίνουν στο περιθώριο εμμέσως και οι αμπελουργοί καθώς και μια μεγάλη ομάδα από προμηθευτές και παρόχους υπηρεσιών που εξαρτώνται άμεσα από την ευημερία του ελληνικού κρασιού;» αναρωτιέται ο κ. Ζωϊτόπουλος.

Η επόμενη μέρα και οι προσδοκίες για καλό τρύγο

Εκτός όμως από την απώλεια τζίρου και τη μείωση πωλήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι οινοποιοί έχουν στραμμένο το βλέμμα στην επόμενη ημέρα για τα οινοποιεία: «Έχουμε μπροστά μας έναν τρύγο, που δείχνει καλός, αλλά προς το τέλος του Ιουνίου θα πρέπει να εξετάσουμε και τα αποθέματά μας, για να δούμε πώς θα διαχειριστούμε τις γεμάτες αποθήκες».

Σύμφωνα με τους ίδιους «οι αποθήκες μπορούν να αδειάσουν είτε με ενέργειες για να τονώσουμε ζήτηση, τουρισμό, εστιατόρια κτλ, είτε στις τρέχουσες συνθήκες με αυτό που λέμε «απόσταξη κρίσης», ένα μέτρο το οποίο στην ουσία συνιστά απόσυρση ποσοτήτων κρασιού που περισσεύουν, για να γεμίσουν οι αποθήκες με τα καινούργια» το οποίο φαίνεται πως θα δοκιμαστεί στα ιταλικά και ισπανικά οινοποιεία, τα οποία μέσω των εκπροσώπων τους ζήτησαν πρόσφατα ενεργοποίηση κοινοτικών πόρων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας και την στήριξη του κλάδου, καθώς πρόκειται για δύο χώρες οι οποίες επλήγησαν πολύ από την πανδημία του COVID – 19 τόσο σε υγειονομικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου