ΤΟΠΙΚΑ

Τα φετίχ που καταρρέουν

τα-φετίχ-που-καταρρέουν-851206

Είναι σίγουρο ότι η οικονομική κρίση θα οδηγήσει σε επαναπροσδιορισμό των καταναλωτικών προτύπων του μέσου Ελληνα. Πολλές είναι οι ενδείξεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας και που έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι ο τρόπος που είχαμε μάθει να ζούμε όλα τα προηγούμενα χρόνια αλλάζει σταδιακά. Πόσο αυτή η αλλαγή θα είναι πρόσκαιρη ή θα αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά, θα φανεί στα επόμενα χρόνια.
Πάντως τα μέχρι στιγμής στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι αρκετά ενδεικτικά και υποδηλώνουν ότι παρήλθε πλέον η περίοδος μίας επίπλαστης ευμάρειας που είχε δημιουργηθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Για παράδειγμα όλα τα κόμματα αυτή τη στιγμή έχουν στοιχεία που δείχνουν ότι η κρίση δεν ακουμπά μόνον τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα, αλλά και τις μεσαίες εισοδηματικές τάξεις, που βρίσκονται επίσης σε δεινή οικονομική θέση. Οι επιχειρηματίες, που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν σοδεύσει αρκετά, φαίνεται ότι τώρα έχουν περάσει αναγκαστικά σε μία φάση περιστολής των εξόδων τους ή προβαίνουν ακόμη και σε απολύσεις, ιδιαίτερα οι μικρές επιχειρήσεις. Απολύσεις, που μάλιστα δεν είναι ιδιαίτερα αισθητές, αφού είναι από μικρές επιχειρήσεις και βιοτεχνίες, ακόμη και στη Μαγνησία, που απασχολούν από ένα μέχρι και εννέα άτομα και οι οποίες σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου της ΟΕΒΕΜ ανέρχονται σε 240 περίπου τους τρεις πρώτους μήνες του 2009. Απολύσεις… «κρυφές» οι οποίες επειδή δεν αφορούν στη μεγάλη τοπική βιομηχανία, μένουν στο περιθώριο της τοπικής επικαιρότητας.
Από την άλλη για την οικοδομή δεν το συζητάμε. Ακόμη και στα κυριακάτικα φύλλα των εφημερίδων φιλοξενήθηκαν δηλώσεις του προέδρου του Συνδικάτου Οικοδόμων Νομού Μαγνησίας που διεκτραγωδεί τη δεινή θέση στην οποία βρίσκονται οι συνάδελφοί του. Το ίδιο παρατηρείται και στις πωλήσεις αυτοκινήτων, οι οποίες παρουσιάζουν μείωση 30%, ενώ παραμένει άγνωστο πόσο η μείωση αυτή θα συνεχιστεί μέσα στους επόμενους μήνες. Σε καθοδική πορεία λοιπόν οικοδομή και αγορές αυτοκινήτων. Δύο υλικά αγαθά που αποτελούν και συνεχίζουν να αποτελούν ακόμη τα σύμβολα – φετίχ για τα νέα καταναλωτικά πρότυπα που εμπεδώθηκαν στην ελληνική κοινωνία από τα μέσα της δεκαετίας τους ΄80 μέχρι και τις μέρες μας και τα οποία φαίνεται πως φθίνουν σταδιακά λόγω της οικονομικής κρίσης. Αν θα έχουμε αναθεώρηση και ανατροπή των καταναλωτικών προτύπων του Ελληνα σε μόνιμη βάση, είναι κάτι που μένει να αποδειχθεί και κυρίως να το δούμε μετά τη σημερινή οικονομική κρίση…

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου