ΤΟΠΙΚΑ

Βιβλία για μαθητές με κάθε είδους αναπηρία

βιβλία-για-μαθητές-με-κάθε-είδους-αναπ-277928

Τις πόρτες εισόδου στις σχολικές αίθουσες σε τμήματα γενικής παιδείας, ανοίγει για τους μαθητές με αναπηρίες το εκπαιδευτικό και εποπτικό υλικό που δημιούργησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο την ισότητα στην εκπαίδευση. Το σύνολο των βιβλίων και εποπτικών υλικών που χρησιμοποιείται από εκπαιδευτικούς στο νηπιαγωγείο και στις δύο πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου έχει «μεταφραστεί» για κάθε αναπηρία ξεχωριστά και αποτελεί πολύτιμο εργαλείο τόσο στα χέρια των ίδιων των εκπαιδευτικών που έχουν στα τμήματά τους μαθητές με αναπηρίες όσο και στους ίδιους τους μαθητές προκειμένου να παρακολουθούν ισότιμα το μάθημα στο σχολείο.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Στα μέσα Νοεμβρίου, το σύνολο του υλικού που αφορά στα τέσσερα μαθήματα που διδάσκονται στη συγκεκριμένη βαθμίδα εκπαίδευσης – γλώσσα, μαθηματικά, μελέτη περιβάλλοντος και ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων- θα είναι διαθέσιμο δωρεάν στο ίντερνετ. Σε ένα περίπου μήνα για τη διαθεσιμότητα του εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού στο διαδίκτυο, θα βγει υπουργική απόφαση που θα κοινοποιηθεί στο σύνολο των σχολείων της χώρας.

Σύμφωνα με τον κ. Βασίλη Κουρμπέτη – σύμβουλο ειδικής αγωγής του υπουργείου Παιδείας και επιστημονικό υπεύθυνο του προγράμματος είναι ο μεγαλύτερος όγκος δουλειάς που έχει δημιουργηθεί ποτέ για την ειδική αγωγή. Το πρόγραμμα είναι 100% χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ και βραβεύτηκε ως ένα από τα καλύτερα προγράμματα του υπουργείου Παιδείας κι ως ένα από τα καλύτερα 30 προγράμματα της χώρας.

Διήρκησε τέσσερα χρόνια και εντός του επόμενου μήνα, τα «μεταφρασμένα» για μαθητές με αναπηρίες σχολικά βιβλία θα είναι διαθέσιμα μέσω διαδικτύου. «Στόχος μας είναι έως το 2020 να έχουμε κάνει προσβάσιμο όλο το υλικό της υποχρεωτικής εκπαίδευσης», επεσήμανε ο κ. Κουρμπέτης.
Το υλικό αυτό παρουσιάστηκε χθες το μεσημέρι, σε σεμινάριο με τίτλο «Δεκαπενθήμερο ενημέρωσης για την πρόσβαση στην εκπαίδευση» που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Η ομάδα των ειδικών επιστημόνων – εμπειρογνωμόνων του έργου ενημέρωσε τα στελέχη της εκπαίδευσης, τους εκπαιδευτικούς και τους εν γένει ενδιαφερόμενους (φοιτητές, γονείς, κλπ.) για τη σκοπιμότητα και τα οφέλη από την υλοποίηση του έργου μέσα από ομιλίες και διαδραστικές, βιωματικές δραστηριότητες.
Σύμφωνα με τον κ. Κουρμπέτη σχεδιάστηκαν βιβλία και εποπτικό υλικό για:

  • Μαθητές με κώφωση στην ελληνική νοηματική γλώσσα και εκφώνηση κειμένων για βαρήκοους μαθητές.
  • Στη Braille για τυφλούς μαθητές.
  • Με μεγεθυσμένους χαρακτήρες για αμβλύωπες μαθητές σε τέσσερα διαφορετικά μεγέθη γραμματοσειράς από 18 στιγμές μέχρι 36.
  • Δημιουργήθηκε η μέθοδος easy to read για απλοποίηση κειμένου για παιδιά με ελαφριά νοητική αναπηρία (σε ψηφιακή και έντυπη μορφή).
  • 3 συστήματα εναλλακτικής επικοινωνίας (εικόνες, σκίτσα) για παιδιά με αυτισμό.
  • 2 προγράμματα διδασκαλίας ελληνικής νοηματικής γλώσσας ως πρώτη γλώσσα για πρώτη φορά στη χώρα και ένα από τα λίγα στον κόσμο.
  • Αγγλικά στην α’ και β’ δημοτικού για τυφλούς και αμβλύωπες μαθητές.
  • Για την εκπαίδευση μαθητών με προβλήματα συμπεριφοράς και συγκέντρωσης (έντυπο και ψηφιακό υλικό).
  • Βιβλίο για μαθητές με κινητικές αναπηρίες για τον προσανατολισμό.

Ολο το παραπάνω υλικό έρχεται ουσιαστικά να ανοίξει τις πόρτες της γενικής εκπαίδευσης στους μαθητές με αναπηρίες που σήμερα δεν εντάσσονται με ισότιμους όρους στα γενικά σχολεία.

«Στο σχολείο του 21ου αιώνα θα πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι δεν μπορεί να σταθεί ο εκπαιδευτικός χωρίς ανιχνευτικά εργαλεία, που χρειάζεται στην καθημερινότητά του. Βλέπουμε μέσα από τα προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής να καλούνται σε τμήματα ένταξης και στην παράλληλη στήριξη για να διδάξουν στους μαθητές μας χωρίς να έχουν καμία στήριξη.

Για το λόγο αυτό το ΙΕΠ ανταποκρινόμενο στην ευθύνη που έχει ως επιστημονικός φορέας του υπουργείου Παιδείας πραγματοποιεί αυτά τα σεμινάρια που έχουν επιμορφωτικό χαρακτήρα και θα δώσουν δυνατότητα ενημέρωσης των εκπαιδευτικών για τα εργαλεία που θα λειτουργήσουν για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες της καθημερινότητας», ανέφερε από την πλευρά του ο διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και σύμβουλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Στέφανος Κούτρας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου