ΤΟΠΙΚΑ

«Κήποι», Ερμού και Μεταμορφώσεως – Αλλάζει εικόνα η δυτική αγορά του Βόλου

κήποι-ερμού-και-μεταμορφώσεως-αλλ-891761

Σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας μετατρέπεται η οδός Παύλου Μελά – Εργο 3,8 εκατ. ευρώ από τον Δήμο Βόλου στο τεχνικό πρόγραμμα του 2023

Σε δρόμους – «κήπους» μετατρέπονται οι πεζόδρομοι της Ερμού και της Μεταμορφώσεως, ενώ η οδός Παύλου Μελά γίνεται δρόμος ήπιας κυκλοφορίας μέσα από έργο 3,8 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να αναβαθμίσει την εικόνα της παραμελημένης δυτικής πλευράς της αγοράς της πόλης.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Αλλάζει εικόνα η δυτική εμπορική αγορά της πόλης, μέσα από αναπλάσεις που δρομολογεί ο Δήμος Βόλου. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 3,8 εκατ. ευρώ, μέσω του οποίου θα αναβαθμιστεί ένα υποβαθμισμένο σήμερα τμήμα της αγοράς.

Η μελέτη του έργου περιλαμβάνεται στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου Βόλου για το 2023 που εγκρίθηκε πρόσφατα από το δημοτικό συμβούλιο και σύντομα αναμένεται να δρομολογηθεί.

Το έργο περιλαμβάνει αναπλάσεις των πεζοδρομημένων τμημάτων της οδού Ερμού από την Μακρινίτσης έως την Ελ. Βενιζέλου, της οδού Κουταρέλια από Ερμού έως Δημητριάδος, της οδού Μεταμορφώσεως από την οδό Δημητριάδος έως την οδό Πλάτωνος καθώς και του κοινόχρηστου χώρου μπροστά από το Δημοτικό Ωδείο και την Κεντρική Βιβλιοθήκη μεταξύ 54ου Συντάγματος, Αθανασίου Διάκου και Δημητριάδος. Τέλος, θα μετατραπεί σε οδό ήπιας κυκλοφορίας η Παύλου Μελά μεταξύ των οδών Δημητριάδος και 28ης Οκτωβρίου.

Πρόκειται για το δυτικό τμήμα της εμπορικής αγοράς που είναι υποβαθμισμένο, μολονότι φιλοξενεί σημαντική δραστηριότητα.

Συγκεκριμένα, στην οδό ήπιας κυκλοφορίας Παύλου Μελά βρίσκεται το διατηρητέο κτίριο της πρώην καπνοβιομηχανίας Ματσάγγου, τμήμα της οποίας έχει αποκατασταθεί και στεγάζει το Οικονομικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και η στοά Ματσάγγου η οποία έχει πεζοδρομηθεί και φιλοξενεί την κεντρική είσοδο στο κτίριο και το κυλικείο της σχολής. Πρόκειται λοιπόν για έναν πολυσύχναστο δρόμο που είναι ιδιαίτερα αφιλόξενος, χωρίς φύτευση και με ανεπαρκή πεζοδρόμια για την ανεμπόδιστη κίνηση των πεζών και στον οποίο θα γίνουν παρεμβάσεις.

Ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο πεζόδρομος της Μεταμορφώσεως όπου επικρατούν χρήσεις πολιτισμού και εκπαίδευσης και ετερόκλητες αρχιτεκτονικές κατασκευές που επιχειρούν να συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν.

Οι συγκεκριμένοι δημόσιοι χώροι χαρακτηρίζονται από έλλειψη αστικής άνεσης η οποία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις δυνατότητες που διαθέτουν για την πόλη. Σκοπός της αρχιτεκτονικής πρότασης είναι «να κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να ζουν στην πυκνή πόλη». Σημαντικό ρόλο στην αστική αναβάθμιση της περιοχής αυτής του κέντρου της πόλης έχει το έργο ανάπλασης της Πλατείας Πανεπιστημίου η οποία θα λειτουργήσει «σαν ένα μικρό ξέφωτο στην πυκνή πόλη», ως ένας νέος φυσικός κήπος.

Πώς θα γίνει ο δρόμος – «κήπος»

Στόχος του έργου είναι η ενοποίηση της πλατείας Πανεπιστήμιου με την Ερμού, τη Μεταμορφώσεως και την Παύλου Μελά, με βάση τον βιοκλιματικό σχεδιασμό. Η ανάπλαση θα γίνει με βάση το σχέδιο «δρόμος -κήπος» που θα αφήνει την πόλη να αναπνεύσει, θα σέβεται την υπάρχουσα φύτευση και θα προσφέρει νέους πράσινους χώρους με αστικό εξοπλισμό, όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Θάνος Θεοδώρου.

Πιο συγκεκριμένα προτείνονται:

– η μείωση του πλάτους του οδοστρώματος στην Παύλου Μελά, με σκοπό τη μείωση της ταχύτητας των οχημάτων και τη δημιουργία περισσότερου χώρου για τη διακίνηση των πεζών και τη δενδροφύτευση,

-η ανύψωση της στάθμης του οδοστρώματος ώστε να είναι συνεπίπεδη η σύνδεση του με τη στάθμη του πεζοδρομίου και να μη δημιουργούνται ανισοσταθμίες,

– η δημιουργία ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών πλάτους τουλάχιστον 1,50μ. στους πεζοδρόμους και στα πεζοδρόμια,

– οδηγός όδευσης τυφλών,

– ράμπες κίνησης πεζών στις απολήξεις των πεζοδρομίων

– η τοποθέτηση μεταλλικών προστατευτικών κιγκλιδωμάτων κατά μήκος της κίνησης των πεζών και στο όριο του κρασπέδου,

– η αναβάθμιση της εγκατάστασης φωτισμού,

– η δημιουργία νέων δενδροστοιχιών κατά μήκος όλης της παρέμβασης.

Η Ερμού και η Μεταμορφώσεως μετατρέπεται σε «δρόμο –κήπο» που ενσωματώνεται στο υπάρχον, είναι ευέλικτος, προσβάσιμος, σέβεται την υπάρχουσα φύτευση και προσφέρει νέους πράσινους χώρους με αστικό εξοπλισμό που «παίζει» με τις λωρίδες, παίρνει διαφορετικές μορφές και διαθέτει αισθητική συνοχή.

Τα υλικά όπως το βοτσαλωτό και οι πλάκες Πηλίου επιλέγονται με σκοπό την ευκολία εφαρμογής και την ευελιξία της κίνησης.

Για τη διαμόρφωση της οδού Παύλου Μελά σε ήπιας κυκλοφορίας, από την Ερμού έως την 28ης Οκτωβρίου, το οδόστρωμα είναι συνεπίπεδο με τα πεζοδρόμια και μειώνεται το καθαρό πλάτος του στα 3,50μ. με σκοπό τη μείωση της ταχύτητας, τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων για τη διευκόλυνση της κίνησης των πεζών και τη φύτευση νέων δέντρων. Δημιουργείται μία ζώνη φύτευσης με νέα δέντρα (όπως μανόλιες) από την πλευρά των καταστημάτων όπου το πεζοδρόμιο έχει μεγαλύτερο πλάτος. Κατά μήκος της κίνησης των πεζών και στο όριο του κρασπέδου τοποθετούνται μεταλλικά προστατευτικά κολωνάκια χρώματος γκρι (ιδίου με αυτό των ιστών), σύμφωνα με τα σχέδια της μελέτης.

Διατηρείται η πιάτσα ταξί, καταργείται η στάθμευση

Στο τμήμα της Π. Μελά από Δημητριάδος έως Ερμού το οδόστρωμα είναι 5μ. διότι διατηρείται η πιάτσα ταξί, και διαχωρίζεται από τα πεζοδρόμια με κράσπεδο 15εκ. ύψους. Το νέο οδόστρωμα είναι από κυβόλιθο φυσικών λίθων και τα πεζοδρόμια από τσιμεντόπλακες τύπου γρανίτη. Η διαπλάτυνση σε όλο το μήκος του πεζοδρομίου εξασφαλίζει ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών με απαραίτητο ελάχιστο πλάτος 1,50μ. για την ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία κάθε κατηγορίας χρηστών.

Οποιοδήποτε στοιχείο εξυπηρέτησης (λάκκοι δένδρων, παρτέρια), αστικού εξοπλισμού (κάδοι απορριμμάτων, κάλαθοι αχρήστων, επίστυλα φωτιστικά κ.ά.), θα τοποθετούνται εκτός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών. Το ελεύθερο ύψος όδευσης θα είναι 2,25μ.

Για την κάλυψη των υψομετρικών διαφορών θα κατασκευαστούν ράμπες στις απολήξεις των πεζοδρομίων οι οποίες θα είναι συνεχείς, ενώ για την ασφαλή διακίνηση των ατόμων με προβλήματα όρασης, θα κατασκευαστεί οδηγός όδευσης τυφλών.

Στη μελέτη προτείνεται η φύτευση νέων δέντρων κατά μήκος όλης της παρέμβασης, ενώ κατά μήκος της οδού Π. Μελά δεν θα επιτρέπεται η στάθμευση, λόγω έλλειψης χώρου, εκτός από την πιάτσα ταξί.

Με βάση τα παραπάνω, οι προτεινόμενες παρεμβάσεις θα βελτιώσουν σημαντικά την προσβασιμότητα της κεντρικής αυτής περιοχής της πόλης του Βόλου, και η κίνηση των πεζών και ΑμεΑ θα γίνεται απρόσκοπτα από και προς όλες τις κατευθύνσεις, με ιδιαίτερη ασφάλεια.

Αναβαθμίζεται η Ερμού

Η νέα όψη της πλατείας Πανεπιστημίου

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου