ΤΟΠΙΚΑ

Δεν συνάδει με τον εθνικό σχεδιασμό το εργοστάσιο SRF

δεν-συνάδει-με-τον-εθνικό-σχεδιασμό-το-588878

Αναφέρει το υπηρεσιακό έγγραφο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου για το εργοστάσιο SRF, που έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας

Από τον ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας διαβιβάστηκε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς τα τοπικά ΜΜΕ υπηρεσιακό έγγραφο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Αποβλήτων και Περιβαλλοντικών Πιστοποιήσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου του Δήμου Βόλου, που αφορά στην κατασκευή «Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Αποβλήτων».

Σύμφωνα με το υπηρεσιακό έγγραφο με χθεσινή ημερομηνία (14 Μαρτίου) που αποστέλλεται προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, μετά την αποστολή της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων στις 8 Μαρτίου, «ο στόχος αλλά και η περιγραφή της μονάδας επεξεργασίας των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) όπως αποτυπώνεται στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων δεν συνάδει με τον εγκεκριμένα Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ)».

Συγκεκριμένα, στο έγγραφο αναφέρεται μεταξύ άλλων:

«Σύμφωνα με την υποβληθείσα ΜΠΕ, η μονάδα επεξεργασίας ΑΣΑ, η οποία προβλέπεται να κατασκευαστεί στο χώρο του ΧΥΤΑ ΠΣ Βόλου, θα χρησιμοποιήσει τη μέθοδο της βιοξήρανσης. Όπως σχετικά αναφέρεται στην ενότητα 6.2 της ΜΠΕ η μονάδα «θα έχει ως στόχο την παραγωγή δευτερογενούς στερεού καυσίμου (Solid Recovered Fuel, SRF)

κατάλληλων χαρακτηριστικών ώστε να επιτυγχάνεται η χρήση σε βιομηχανίες παραγωγής τσιμέντου». O στόχος αυτός δεν συνάδει με το ΕΣΔΑ, ούτε και με την κειμένη νομοθεσία, ν. 4042/2012, των οποίων πρωταρχικός στόχος είναι η προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση των ΑΣΑ.

Ειδικότερα και αναφορικά με τη συμβατότητα του έργου με το ΕΣΔΑ, επισημαίνουμε ότι στην σχετική ενότητα του ΕΣΔΑ που αφορά στην Στρατηγική για την Εκτροπή των ΒΑΑ, μια βασική κατεύθυνση για την εκτροπή των ΒΑΑ από την υγειονομική ταφή είναι η «ανάπτυξη

ολοκληρωμένου και βιώσιμου συστήματος διαχείρισης των ΑΣΑ μέσω του συνδυασμού των διαθέσιμων τεχνολογικών επιλογών, για τη δραστική μείωση των βιοαποδομήσιμων αποβλήτων που οδηγούνται προς υγειονομική ταφή. Πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η

δημιουργία μικρής κλίμακας αποκεντρωμένων μονάδων ανάκτησης (κομποστοποίηση, αναερόβια χώνευση) χωριστά συλλεγέντων οργανικών και κατά δεύτερον η επεξεργασία σε μονάδες μηχανικής βιολογικής επεξεργασίας υπολειμματικών συμμείκτων».

Υπενθυμίζουμε ότι η «μηχανική − βιολογική επεξεργασία» σύμφωνα με τον ορισμό (άρθρο 1 παραγρ. 5) της ΚΥΑ υπ΄αρ. αριθμ. οικ.56366/4351/2014 (3339 Β΄) συνίσταται σε «τεχνικές που συνδυάζουν τη μηχανική επεξεργασία (διαλογή) με τη βιολογική επεξεργασία (αερόβια χώνευση ή αναερόβια χώνευση) σύμμεικτων αστικών αποβλήτων, προκειμένου να περιοριστούν ο όγκος ή οι επικίνδυνες ιδιότητες τους, να σταθεροποιηθούν, να διευκολυνθεί η διακίνηση τους ή να βελτιωθεί η ανάκτηση χρήσιμων υλών ή οι ιδιότητες καύσης τους».

Επιπλέον στην ενότητα του ΕΣΔΑ που αφορά στα βασικά στοιχεία διαχείρισης των ΑΣΑ, και περιλαμβάνει τον πίνακα σχεδιασμού της διαχείρισης των ΑΣΑ, όπου αποτυπώνονται οι ποσοτικοί και ποσοστιαίοι στόχοι για την διαχείριση αυτών με χρονικό ορίζοντα το 2020 (σχήμα 3), αναφέρονται και τα ακόλουθα:

«Από τον Πίνακα διαπιστώνουμε, με δεδομένο ότι τίποτα δεν θα οδηγείται ανεπεξέργαστο για ταφή, ότι το 50% των ΑΣΑ θα οδηγείται, σε σύμμεικτη μορφή, σε μονάδες επεξεργασίας και από εκεί ένα 26% ή λιγότερο θα οδηγείται για διάθεση-ταφή. Ένα μέρος της ανάκτησης

(24%) προβλέπεται να γίνεται στις μονάδες επεξεργασίας συμμείκτων και το 50% με προδιαλογή. Από τα υλικά που ανακτώνται στις μονάδες της μηχανικής επεξεργασίας, το μεγαλύτερο μέρος είναι τα οργανικά (το 40% του συνόλου των οργανικών ή το 17,7% του συνόλου των ΑΣΑ). Άλλο ένα 40% των οργανικών (17,7% του συνόλου των ΑΣΑ θα προδιαλέγεται)».

Σε κάθε περίπτωση, όπως είναι και προφανές θα πρέπει η τηρείται η ιεράρχηση των εργασιών διαχείρισης των αποβλήτων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 29 του Ν. 4042/2012.

Με βάση τα αναφερόμενα στα σημεία 1 και 2 του παρόντος, ο στόχος αλλά και η περιγραφή της μονάδας επεξεργασίας των ΑΣΑ, όπως αποτυπώνεται στη ΜΠΕ, δεν συνάδει με τον εγκεκριμένο ΕΣΔΑ».

Στο έγγραφο περιλαμβάνονται και κάποιες ακόμη βασικές παρατηρήσεις και συγκεκριμένα:

-ο τεμαχισμός και ομογενοποίηση των εισερχομένων αποβλήτων, υποβαθμίζει περαιτέρω την ποιότητα υλικών που θα μπορούσαν να ανακτηθούν και να προωθηθούν προς ανακύκλωση.

-δεν τεκμηριώνεται ότι, από την προτεινόμενη επεξεργασία παράγεται SRF, ιδιαίτερα δε με τις προδιαγραφές που απαιτούνται για χρήση στην τσιμεντοβιομηχανία (κλάσεις 1,2 ή 3 με βάση τον πίνακα 3 της ΚΥΑ οικ.56366/4351/2014 (3339 Β΄)

-δεν προκύπτει από την ακολουθούμενη διαδικασία η παραγωγή αποβλήτων πλαστικού και μάλιστα σε ποσοστό περίπου 12%.

Τέλος η υπηρεσία κάνει και κάποιες ειδικότερες παρατηρήσεις που αφορούν μεταξύ άλλων στην παραγωγή κομπόστ: «Στην σελ. 31 της ΜΠΕ σχετικά με τη μονάδα επεξεργασίας χωριστά συλλεγέντων ΒΑ αναφέρεται ότι «Στόχος της μονάδας αυτής είναι η παραγωγή compost υψηλής ποιότητας σύμφωνα με τις προδιαγραφές της ΚΥΑ 56366/4351/12-12-2014 (ΦΕΚ Β 3339)». Όμως οι οριακές τιμές της ΚΥΑ 56366/4351/14 αφορούν το «κομπόστ τύπου Α» δηλαδή το υγειονοποιημένο και σταθεροποιημένο κομπόστ που προκύπτει από

την επεξεργασία σύμμεικτων αστικών αποβλήτων του οποίου δεν επιτρέπεται η χρήση ως εδαφοβελιωτικό».

Ι. Αποστολάκης: «Απόφαση σε θετική κατεύθυνση»

Με ανακοίνωσή του ο υποψήφιος δήμαρχος Βόλου Ι. Αποστολάκης τονίζει ότι «η απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος σχετικά με το σχέδιο της απερχόμενης δημοτικής αρχής για δημιουργία μονάδας παραγωγής SRF είναι σε θετική κατεύθυνση. Αποτελεί απόδειξη των όσων λέγαμε και δικαίωση του αγώνα που δώσαμε, μαζί με δημοτικούς συμβούλους άλλων παρατάξεων, αλλά και σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας, ενάντια στα σχέδια δημιουργίας αυτής της μονάδας.

Οι μάσκες πέσανε και η απερχόμενη δημοτική αρχή οφείλει να απαντήσει στην τοπική κοινωνία γιατί στη δύση της θητείας της, την οποία χαρακτήρισε η παντελή αδιαφορία για την ανακύκλωση, υποστήριξε με τόση ζέση τη δημιουργία μονάδας παραγωγής SRF, τη στιγμή που γνώριζε ότι αυτή βρίσκεται σε αντίθετη κατεύθυνση από τον Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων και – κυρίως – η χρήση του(SRF) για παραγωγή ενέργειας θα ήταν άκρως επιβλαβής για τη δημόσια υγεία. Επιπρόσθετα, πρέπει να απολογηθεί γιατί αυτή την απόφαση την «πέρασε» χωρίς καμία διαβούλευση, με τα όργανα του Δήμου και την τοπική κοινωνία».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου