ΤΟΠΙΚΑ

«Σιγά μωρέ, τι κάνεις; Σε ένα μηχανάκι είσαι…»

σιγά-μωρέ-τι-κάνεις-σε-ένα-μηχανάκι-ε-712139

Μεροκάματο κακοπληρωμένο, ανασφάλιστο, κόντρα στον καιρό και στον χρόνο, με κίνδυνο για τους ίδιους και άλλους χρήστες του οδικού δικτύου

Η πίεση του χρόνου για να φθάσει εγκαίρως η παραγγελία στον προορισμό της. Η προσπέραση του προπορευόμενου οχήματος. Η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα… Το αποτέλεσμα μοιραίο. Ενας νέος άνθρωπος έχασε τη ζωή του στην άσφαλτο σε τραγικό τροχαίο δυστύχημα κι ενώ προσπάθησε να διατηρήσει τον έλεγχο της μοτοσικλέτας του, όταν είδε στην πορεία του από την αντίθετη κατεύθυνση ένα μηχανάκι ντελίβερι.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Το προχθεσινό τροχαίο δυστύχημα με θύμα 37χρονο με μοτοσικλέτα που ενεπλάκη μηχανάκι ντελίβερι, έρχεται να αποκαλύψει την τραγική καθημερινότητα στους δρόμους για τους διανομείς, κατά κόσμο ντελιβεράδες, που κινούνται επικίνδυνα στους δρόμους θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και την ίδια τη σωματική τους ακεραιότητα, στη «μάχη» για το μεροκάματο. Ενα μεροκάματο κακοπληρωμένο, κατά κύριο λόγο ανασφάλιστο, σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, διαρκώς μέσα στους δρόμους, κόντρα στον… χρόνο.

«Είναι ό,τι χειρότερο» απαντά μονολεκτικά και κατηγορηματικά εργαζόμενος στο ντελίβερι μέσα στον Βόλο. Ο Ν. δικαιολογεί την πολύχρονη επιλογή του να εργάζεται ως ντελιβεράς, παρά ότι το θεωρεί το χειρότερο επάγγελμα, ως μόνη λύση για τον βιοπορισμό του.

Το να βρει κανείς δουλειά είναι σχετικά εύκολο με τις επιχειρήσεις εστίασης να ξεπηδούν σαν… μανιτάρια και τις ανάγκες για διανομή παραγγελιών ακόμη και σε σπίτια για τον πρωινό καφέ να αυξάνονται.

Το δύσκολο είναι να το κάνεις. «Ακούμε συχνά τη φράση: «Σιγά μωρέ, τι κάνεις; Σε ένα μηχανάκι είσαι»… Δεν είναι όμως έτσι», αναφέρει ο Ν.

Με δικά τους μέσα και κακοπληρωμένοι

«Ζητείται νεαρός έως 35 ετών, με δίπλωμα και ιδιόκτητο δίκυκλο να εργαστεί ως διανομέας»… Η αγγελία στις στήλες του «Ζητούνται» δείχνει τις συνθήκες του επαγγέλματος.

Προϋπόθεση για να κερδίσει κανείς τη θέση να έχει δίκυκλο μηχανάκι και δίπλωμα οδήγησης. Οποιοδήποτε μηχανάκι κάνει για να δεθεί πάνω το κουτί μεταφοράς των προϊόντων του κάθε καταστήματος εστίασης και να ξεκινήσει η διανομή.

«Φυσικά τα έξοδα είναι όλα δικά μας. Βενζίνη, συντήρηση, έξοδα για φθορές τόσες ώρες στους δρόμους», συμπληρώνει ο Θ. επίσης επί χρόνια ντελιβεράς και μάλιστα κατά κύριο επάγγελμα.

Κι αν κάποιος σκεφτεί ότι το μεροκάματο θα είναι καλό για να καλύπτει τα έξοδα της μετακίνησης, θα πέσει έξω. «Από 2,5 έως 3 ευρώ την ώρα είναι το μεροκάματο. Υπάρχουν βεβαίως και κάποιες επιχειρήσεις που μπορεί να δώσουν 4 και 5 ευρώ την ώρα, αλλά οι ώρες θα είναι λίγες, δύο – τρεις την ημέρα», λέει ο Κ.

Κι όσο για ασφάλεια; «Μόνο τον τελευταίο έναν χρόνο και μετά από ελέγχους που άρχισαν να γίνονται κάποιες επιχειρήσεις άρχισαν να κολλούν ένσημα. Και πάλι όχι όλες και όχι για όλες τις ώρες της απασχόλησης», λέει ο Κ.

Με ήλιο, βροχές και χιόνια

Το επάγγελμα του ντελιβερά δεν είναι εποχικό. Οι παραγγελίες για τον καφέ, την πίτσα, το φαγητό δεν σταματούν ούτε όταν έχει ήλιο, ούτε όταν βρέχει ή χιονίζει, έχει καύσωνα ή παγωνιά.

Τα μηχανάκια με τους ντελιβεράδες κυκλοφορούν παντός… καιρού για να παραδώσουν την παραγγελία στον προορισμό της.

«Σε «καλές» ημέρες για την επιχείρηση μπορεί να είσαι ακόμη και 8 ή 9 ώρες στους δρόμους, τρέχοντας απ’ άκρη σε άκρη για να παραδώσεις παραγγελίες», περιγράφει ο Κ. επισημαίνοντας ότι ειδικά στο φαγητό η έκταση του δρομολογίου δεν έχει χιλιομετρικό περιορισμό. «Μπορεί να χρειαστεί να πας στη βιομηχανική ζώνη ή οπουδήποτε αλλού. Δεν υπάρχει περιορισμός», προσθέτει.

«Σου είπα να τρέξεις;»

Τα ατυχήματα και δυστυχήματα που έχουν κατά καιρούς καταγραφτεί με θύματα ντελιβεράδες έχουν κάνει τα αφεντικά πιο προσεκτικά.

«Δεν μας λένε τρέξε. Ρωτάνε όμως «γιατί άργησες;». Αυτό από μόνο του προκαλεί πίεση και άγχος. Τρέχεις για να πας την παραγγελία, τρέχεις για να επιστρέψεις και να πάρεις την επόμενη», λέει ο Κ.

«Όταν σου έχουν προκαλέσει το άγχος για την εξυπηρέτηση του πελάτη και με κόκκινο θα περάσεις και προσπέραση θα κάνεις και σλάλομ ανάμεσα στην κίνηση και ανάποδα θα πας. Και σε πιθανό έλεγχο της Τροχαίας ή αν γίνει το κακό, εσύ και μόνο έχεις την ευθύνη. Το αφεντικό απλά θα σου πει: «Σου είπα να τρέξεις;»», τονίζει ο Ν.

Κίνδυνος κάθε λεπτό

Δεν είναι μόνο η δική τους οδική συμπεριφορά που προκαλεί επικινδυνότητα στους δρόμους. Είναι και η ίδια η κατάσταση στην πόλη καθημερινά ιδίως τις ώρες αιχμής.

«Ειδικά τα τελευταία χρόνια που ο κόσμος έχει έναν σωρό προβλήματα, τους βλέπεις να οδηγούν, αλλά δεν είναι στο τιμόνι. Αλλού τρέχει ο λογισμός τους. Μία απροσεξία ενός δευτερολέπτου μπορεί να προκαλέσει το μοιραίο», υπογραμμίζει ο Ν.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου