ΤΟΠΙΚΑ

Βαριές «καμπάνες» για ωράρια λάστιχο -πειραγμένες συμβάσεις

βαριές-καμπάνες-για-ωράρια-λάστιχο-712284

Βαριές «καμπάνες» για ωράριο – λάστιχο και «πειραγμένες» συμβάσεις από το Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας στον Βόλο. Αγριεύουν έλεγχοι και επανέλεγχοι από τα κλιμάκια επιθεωρητών, που το τελευταίο διάστημα έχουν κάνει «φύλλο και φτερό» από εμπορικά καταστήματα μέχρι συνεργεία αυτοκινήτων και μηχανών. Αύξηση 20% στα πρόστιμα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Προκειμένου το υπουργείο Εργασίας να ανακόψει το τεράστιο πρόβλημα της πλημμελούς δηλωμένης μερικής απασχόλησης σχεδιάζει και άλλα μέτρα. Το μέγεθος του προβλήματος αυξάνεται διαρκώς, αφού οι έλεγχοι, που διεξάγει το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), σε ένα ποσοστό 40% – 45% εντοπίζουν παραβάσεις που σχετίζονται με το ωράριο εργασίας.

Σε καθημερινή πλέον βάση στον δρόμο και ειδικότερα στους ελέγχους επιχειρήσεων παντός τύπου οι επιθεωρητές Εργασίας της τοπικής Υπηρεσίας. Είτε μετά από καταγγελίες, είτε στο πλαίσιο στοχευόμενων ελέγχων «ξεσκονίζονται» επιχειρήσεις που λειτουργούν με προσωπικό άνω των δύο ατόμων. Οι έλεγχοι έχουν αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι, όπως επίσης και τα πρόστιμα. Μέχρι σήμερα από τις αρχές του 2019 μέχρι και τον μήνα Οκτώβριο το «ταμείο» υπολογίζεται σε βεβαιωθέντα πρόστιμα ύψους 600.000 ευρώ. Πέρυσι την ίδια περίοδο το ποσό που αναλογούσε σε πρόστιμα που είχαν βεβαιωθεί δεν ξεπερνούσε τις 400.000 ευρώ.

Αυτό δεν οφείλεται απαραίτητα στην αύξηση των κρουσμάτων παραβατικότητας. Αντιθέτως, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ, καταγράφεται μείωση των παραβάσεων. Απλά το είδος των παραβάσεων είναι τέτοιο που επισείει υψηλότερες κυρώσεις.

Η πλειονότητα των βεβαιωθέντων προστίμων αφορά σε μη τήρηση του ωραρίου απασχόλησης των εργαζομένων. Προσλαμβάνονται υπάλληλοι μερικής απασχόλησης για τετράωρο και υποχρεώνονται σε εργασία 8ωρη και πολλές φορές 10ωρη. Οι περισσότερες τέτοιες περιπτώσεις εντοπίζονται στην εστίαση, σε συνεργεία καθαρισμού, σε επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, αλλά και σε συνεργεία αυτοκινήτων.

Προκειμένου να εντοπιστούν οι παραβάτες και επειδή οι εργαζόμενοι διστάζουν να καταγγείλουν τον εργοδότη τους, παρά την καταστρατήγηση της σύμβασής τους και ότι τους εκμεταλλεύονται αφού εργάζονται για περισσότερες ώρες, αλλά πληρώνονται με όσα χρήματα προβλέπει η σύμβαση μερικής απασχόλησης, τα κλιμάκια των επιθεωρητών έχουν βρει τον τρόπο. Αφού ενημερωθούν από την ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις ώρες που έχει δηλωθεί ότι εργάζεται ένας υπάλληλος, επισκέπτονται για έλεγχο την επιχείρηση στο «σχόλασμα». Οταν δηλαδή υποτίθεται ότι ο εργαζόμενος δεν θα πρέπει να βρίσκεται εκεί. Μόλις αντιληφθούν ότι αυτό δεν ισχύει, γίνεται εργατική αναφορά, καταγράφεται το συμβάν και ο εργοδότης καλείται σε απολογία. Το επόμενο στάδιο είναι η επιβολή και η βεβαίωση του προστίμου.

«Δεν νοείται εργοδότης πλέον να μη γνωρίζει τι προβλέπει η εργατική νομοθεσία. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για όσους παραβαίνουν τον νόμο», υπογράμμιζε αρμοδίως στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ υπηρεσιακός παράγοντας της Επιθεώρησης Εργασίας σχετικά.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως εκτός από το ωράριο, η αδήλωτη ή η υποδηλωμένη εργασία είναι επίσης δύο λόγοι για τους οποίους επιβάλλονται πρόστιμα από το ΣΕΠΕ.

Η νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε πριν από λίγους μήνες άλλαξε άρδην το τοπίο, καθώς τα νέα πρόστιμα πλέον κλιμακώνονται αναλογικά με τη σοβαρότητα της παράβασης και την υποτροπή του εργοδότη. Η επιχείρηση που παραβαίνει τη νομοθεσία ουσιαστικά θα καλείται να διαλέξει, ή θα πληρώνει ολόκληρο το πρόστιμο ή θα μπαίνει σε «ρύθμιση» για να κερδίζει μια σημαντική έκπτωση, αφού προχωρήσει πρώτα στην πρόσληψη του αδήλωτου εργαζόμενου.

Τα πρόστιμα θα είναι μεγαλύτερα σε περιπτώσεις υποτροπής και σοβαρότητας της παράβασης, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο επιχειρήσεις που θα διαπιστωθεί πως παραβαίνουν την εργατική νομοθεσία κατ΄ εξακολούθηση, να χάνουν ακόμη και την άδεια λειτουργίας τους.

Σε επίπεδο Μαγνησίας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΠΕ, το επίπεδο της αδήλωτης εργασίας κινείται μεσοσταθμικά στο 5,27%, ενώ «πρωταθλήτρια» σε ανασφάλιστους εργαζόμενους είναι η εστίαση.

Οι έλεγχοι πλέον είναι στοχοποιημένοι προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο σε κλάδους που παρουσιάζουν υψηλή παραβατικότητα. Παράλληλα έχει δοθεί οδηγία να δοθεί βάρος στο κομμάτι της μαύρης εργασίας που τα προηγούμενα χρόνια έμενε στο απυρόβλητο και αφορά στο κομμάτι της υποδηλωμένης εργασίας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου