ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ

Ανάταση του υδροφορέα της Κάρλας σε 30 χρόνια

ανάταση-του-υδροφορέα-της-κάρλας-σε-30-χ-498672

Θετικό πρώτο βήμα η πιλοτική άρδευση από φέτος το καλοκαίρι – Πλούσιο ερευνητικό έργο παρουσιάστηκε στην Πολυτεχνική Σχολή

Θετικό πρώτο βήμα συνιστά η πιλοτική από φέτος το καλοκαίρι άρδευση παρακάρλιων καλλιεργειών, όπως στο Στεφανοβίκειο, από τον ταμιευτήρα της Κάρλας. Ωστόσο η πιλοτική άρδευση γίνεται σε πολύ μικρότερη έκταση από τον στόχο, που είναι η άρδευση και των 92.500 στρεμμάτων. Οσο μάλιστα καθυστερεί η πλήρης λειτουργία του ταμιευτήρα αυτό έχει επίπτωση τόσο στην κατάσταση του υπόγειου υδροφορέα, όσο και στην ποιότητα του νερού από άποψη περιεκτικότητας νιτρικών.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Τα παραπάνω επεσήμανε ο υποψήφιος διδάκτορας του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Γεώργιος Τζιάτζιος στο περιθώριο της 7ης Ημερίδας Ερευνητικής Δραστηριότητας των τμημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής. Ο κ. Τζιάτζιος μελέτησε μία σειρά σεναρίων γύρω από τη λειτουργία της λίμνης Κάρλας, υποστηρίζοντας ότι ακόμη και σήμερα να ξεκινήσει η πλήρης λειτουργία του ταμιευτήρα, εμφανή αποτελέσματα στον υπόγειο υδροφορέα δεν πρόκειται να υπάρξουν πριν το 2050! Σήμερα, η στάθμη των υδάτων έχει «ταπεινωθεί» και βρίσκεται στα -170 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας!

Σύμφωνα με τον κ. Τζιάτζιο και βάσει των σεναρίων που εξέτασε είναι κρίσιμης σημασίας η πλήρης λειτουργία του ταμιευτήρα της Κάρλας για την άρδευση και των 92.500 στρεμμάτων. Μόνο μέσα από την πλήρη λειτουργία μπορεί να διασφαλιστεί η ποσότητα και η ποιότητα του νερού. «Εάν λειτουργήσει πλήρως ο ταμιευτήρας θα υπάρχει ανανέωση νερού, κάποιες γεωτρήσεις θα απενεργοποιηθούν και αυτό σημαίνει ανάταση του υπόγειου υδροφορέα και μείωση των συγκεντρώσεων νιτρικών σε ορίζοντα 30ετίας», είπε μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ.

Μάλιστα ακόμη και σε συνθήκες κλιματικής αλλαγής το 2080- 2100 φαίνεται ότι οι επιδράσεις θα είναι πολύ μικρότερες σύμφωνα με τον κ. Τζιάτζιο.

Σε αντίθεση περίπτωση, χωρίς δηλαδή την πλήρη λειτουργία του ταμιευτήρα, θα μεγαλώσει η επιβάρυνση και η υποβάθμιση του υπόγειου υδροφορέα, ενώ οι επιδράσεις της κλιματικής αλλαγής θα είναι ακόμη πιο έντονες.

«Ο ταμιευτήρας θα πρέπει να λειτουργήσει άμεσα και η πιλοτική έναρξη άρδευσης είναι ένα θετικό βήμα. Ωστόσο η πλήρης λειτουργία του ταμιευτήρα της Κάρλας δεν είναι από μόνη της ικανή να οδηγήσει σε ανάταση του υδροφόρου ορίζοντα. Πρέπει να αλλάξουν και οι καλλιέργειες και να αντικατασταθούν από λιγότερο υδροβόρες», σημείωσε ο κ. Τζιάτζιος.

Διέξοδος για την Ελλάδα οι ξένες επενδύσεις

Στην ίδια ημερίδα, τονίστηκε ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις μπορούν να αποτελέσουν μια από τις βασικές διεξόδους ανάπτυξης της Ελλάδας αλλά και μία από τις κύριες λύσεις για την αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων που δημιουργήθηκαν από την παρατεταμένη οικονομική κρίση, στη μεταμνημονιακή εποχή.

Την έρευνα διεξήγαγε ο διδακτορικός του τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ευάγγελος Ρασβάνης, ο οποίος εστίασε στην προσέλκυση επενδύσεων στον τομέα του τουρισμού και των μεταφορών στην Ελλάδα, διαπιστώνοντας ότι τα φυσικά χαρίσματα της χώρας είναι από μόνα τους ικανά να προσελκύσουν ξένες επενδύσεις σε αντίθεση με τον τομέα των μεταφορών στον οποίο η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας δεν είναι από μόνη της ικανή. «Στην προσέλκυση επενδύσεων στον συγκεκριμένο τομέα πρέπει να συντελέσουν κι άλλοι παράγοντες όπως η βελτίωση των υποδομών, της φορολογικής πολιτικής, αλλά και η ύπαρξη εξειδικευμένου προσωπικού», τόνισε ο κ. Ρασβάνης, ο οποίος διεξήγαγε τη μελέτη του μέσα από ερωτηματολόγια που έστειλε σε εγχώριες και ξένες επιχειρήσεις.

Στην ημερίδα αποκαλύφθηκε το πλούσιο ερευνητικό έργο που αγγίζει διαφορετικά πεδία επιστημών, όπως ανέφερε ο γραμματέας της Κοσμητείας της Πολυτεχνικής Σχολής, κ. Αντώνης Παπαντωνίου.

Ο επίκουρος καθηγητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, Γιώργος Χαραλάμπους εστίασε στην έρευνα που έγινε και αφορά σε ένα επίκαιρο αντικείμενο την αντοχή των αγωγών υδρογονανθράκων αλλά καις τις πράσινες μεταφορές μέσω του πλοηγού Green Your Move που έχει τεθεί σε λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του 2018 και αφορά σε έναν πλοηγό μετακίνησης με τη χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς σε 16 πόλεις στην Ελλάδα και σε τρεις ακόμη χώρες: Κύπρο, Τσεχία και Σλοβακία.

Τέλος, ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών υπολογιστών, κ. Γεράσιμος Ποταμιάνος μίλησε για έναν θεσμό που διεξάγεται για έβδομη συνεχόμενη χρονιά και αναφέρθηκε στις παρουσιάσεις του τμήματος που αφορούν στην παραγωγή διεθνώς αναγνωρισμένου έργου.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου