ΥΓΕΙΑ

Τα προγράμματα εξωτερικών δραστηριοτήτων είναι μία πολλά υποσχόμενη θεραπεία στο φάσμα του Αυτισμού

τα-προγράμματα-εξωτερικών-δραστηριο-559532

Της Κύρας Δεληκούρα Αντιπροέδρου του Συλλόγου Γονέων & Φίλων Ατόμων με Αυτισμό Μαγνησίας

Μία νέα μελέτη του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ βρήκε ότι οι παρεμβάσεις που βασίζονται σε εξωτερικές προκλήσεις μπορεί να είναι αποτελεσματικές ως προς τη μείωση της σοβαρότητας των συμπτωμάτων γενικά των διαταραχών του φάσματος του Αυτισμού. Η έρευνα εντόπισε σημαντικές βελτιώσεις στην κοινωνικoποίηση, στην αποδοχή κοινωνικών ερεθισμάτων και στις τυπικές αυτιστικές συμπεριφορές των νεαρών ατόμων, μετά από έντονες εξωτερικές δραστηριότητες και περιγράφει ένα νέο τρόπο για την βελτίωση των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων των παιδιών στο φάσμα του Αυτισμού.

Η μελέτη, με επικεφαλής την καθηγήτρια Ditza Antebi-Zachor του Παιδιατρικού Τμήματος του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ και διευθύντρια του Κέντρου Αυτισμού στο Ιατρικό Κέντρο Assaf Harofeh, σε συνεργασία με την καθηγήτρια Esther Ben Itzchak του Πανεπιστημίου Ariel, δημοσιεύθηκε στo περιοδικό Αναπτυξιακή Ιατρική και Παιδονευρολογία (Developmental Medicine and Child Neurology).

Ενα σε κάθε 68 παιδιά στις ΗΠΑ διαγιγνώσκεται κάθε χρόνο με διαταραχές του Φάσματος του Αυτισμού, μία νευροαναπτυξιακή διαταραχή η οποία χαρακτηρίζεται από κοινωνικά και επικοινωνιακά προβλήματα, καθώς επίσης και από περιορισμένες και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και ενδιαφέροντα. Η αναπτυξιακή αυτή διαταραχή έχει μεγάλο κοινωνικό, συναισθηματικό και οικονομικό κόστος τόσο στο παιδί όσο και στην οικογένεια του. Η έρευνα ωστόσο έδειξε ότι η έγκαιρη διάγνωση και η έγκαιρη θεραπεία των Αυτιστικών διαταραχών μπορεί να επιτύχει σημαντικές βελτιώσεις στις διανοητικές λειτουργίες και στις κοινωνικο-επικοινωνιακές επιδεξιότητες των παιδιών αυτών.

Βγαίνοντας έξω από την αίθουσα

51 παιδιά από 7 διαφορετικά ειδικά νηπιαγωγεία στο Τελ Αβίβ συμμετείχαν στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το ALUT, το Εθνικό Κέντρο του Ισραήλ για Παιδιά με Αυτισμό και το ETGARIM, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό που είναι χορηγός εξωτερικών δραστηριοτήτων για ΑΜΕΑ. Τα παιδιά, ηλικίας 3 – 7 ετών, όλα ακολούθησαν τα ίδια εκπαιδευτικά πρωτόκολλα, αλλά η ομάδα παρέμβασης, στην οποία συμμετείχαν 30 μαθητές, συμμετείχε επίσης σε ένα πρόγραμμα εξωτερικών δραστηριοτήτων.

Η ομάδα παρέμβασης δοκιμάσθηκε σε 13 εβδομαδιαίες συνεδρίες εξωτερικών προκλήσεων με εκπαιδευτές. Κάθε 30λεπτη συνεδρία πραγματοποιούταν σε αστικά πάρκα κοντά στα νηπιαγωγεία των συμμετεχόντων και ξεκινούσε με ένα τραγούδι.

Στη συνέχεια, τα παιδιά χρησιμοποιούσαν τον υπαίθριο εξοπλισμό γυμναστικής, μετακινούμενα από το ένα όργανο στο άλλο, σε όλη τη διάρκεια του ημιώρου. Οι δραστηριότητες αυτές απαιτούσαν από τα παιδιά να επικοινωνούν με τους εκπαιδευτές αλλά και τους συνομηλίκους τους, για παράδειγμα να ζητήσουν βοήθεια ή να τραβήξουν την προσοχή των άλλων παιδιών.

Πριν τη συμμετοχή στο πρόγραμμα εξωτερικών δραστηριοτήτων, γινόταν αξιολόγηση των γνωστικών δεξιοτήτων και της ικανότητας προσαρμογής τους από τους εκπαιδευτές τους με τη χρήση της Κλίμακας Κοινωνικής Ανταπόκρισης (SRS), ένα ερωτηματολόγιο που αξιολογεί τη σοβαρότητα του αυτισμού σε διάφορους τομείς, καθώς και ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτές τις μελλοντικές δυνατότητες των παιδιών. Οι πληροφορίες αυτές συγκεντρώνονταν τόσο πριν όσο και μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Η επίτευξη στόχων και η οικοδόμηση εμπιστοσύνης

«Τα προγράμματα δραστηριοτήτων στην ύπαιθρο έχουν σχεδιασθεί για να βελτιώνουν τις προσωπικές δεξιότητες και τις διαπροσωπικές σχέσεις μέσω εξωτερικών “περιπετειών” που οδηγούν σε ατομικές και ομαδικές λύσεις προβλημάτων και στην αντιμετώπιση των προκλήσεων», λέει η καθηγήτρια Zachor. «Τα απαραίτητα εργαλεία για ένα επιτυχημένο πρόγραμμα υπαίθριων δραστηριοτήτων περιλαμβάνουν την επιλογή ατομικών και ομαδικών στόχων, την οικοδόμηση εμπιστοσύνης μεταξύ των συμμετεχόντων και την επιλογή δραστηριοτήτων που δημιουργούν προκλήσεις και κάποιο βαθμό άγχους, αλλά παρόλαυτα είναι απολαυστικές.

Η μελέτη μας ανακάλυψε ότι οι υπαίθριες δραστηριότητες ωφελούν τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού και βελτιώνουν τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες τους. Προτείνουμε να συμπεριλαμβάνονται αυτές οι ευχάριστες δραστηριότητες στα ειδικά σχολεία και στις τάξεις που προωθούν την επικοινωνία σε συνδυασμό με την παραδοσιακή διδασκαλία. Οι γονείς των παιδιών στο φάσμα του Αυτισμού μπορούν επίσης να εντάξουν τα παιδιά τους σε εξωσχολικές δραστηριότητες σύμφωνα με τις αρχές της έρευνας μας. Θα βοηθήσουν τα παιδιά να διασκεδάζουν στον ελεύθερο χρόνο τους και συγχρόνως θα αναπτύξουν τις επικοινωνιακές δεξιότητές τους».

Σύμφωνα με την καθηγήτρια Zachor, μελλοντικές μελέτες θα πρέπει να εξετάσουν πως βοηθά αυτού του τύπου η παρέμβαση μακροπρόθεσμα και να ενθαρρύνουν άλλους ερευνητές να διερευνήσουν νέες θεραπείες που βελτιώνουν τις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες μέσα από διασκεδαστικούς και ελκυστικούς τρόπους. «Μας ενδιαφέρει να μελετήσουμε τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα αυτής της παρέμβασης, όχι μόνον σε σχέση με τα συμπτώματα του Αυτισμού αλλά και στη λειτουργικότητα σε διάφορους τομείς, όπως τα προβλήματα συμπεριφοράς, τις λεκτικές δεξιότητες και τη διάσπαση της προσοχής» συμπληρώνει.

Πηγή: Science Daily.com, Φεβρουάριος 2017, με περιεχόμενο που παραχώρησαν οι Αμερικανοί Φίλοι του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ (American Friends of Tel Aviv University).

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου