ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αναδεικνύουν την τοπική ιστορία

αναδεικνύουν-την-τοπική-ιστορία-793366

Με επίκεντρο τα 200 χρόνια από το 1821 η έκδοση ημερολογίων από το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Πηλίου

Eκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον τουρκικό ζυγό διοργανώνει το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Πηλίου, υπογραμμίζοντας ότι «το 1821 είναι ιστορικό ορόσημο της Ελληνικής Επαναστάσεως στο πολιτικό γίγνεσθαι της εποχής μας».

Αρχή των εκδηλώσεων του Ινστιτούτου είναι η έκδοση τριών επιτοίχιων ημερολογίων, που είναι αφιερωμένα στους αγωνιστές και οπλαρχηγούς του 1821, στους διδασκάλους τους γένους και σε μεγάλους φιλέλληνες του 1821.

Επίσης προχώρησε στην έκδοση επιτραπέζιου ημερολογίου για το 2021 με όλο το οδοιπορικό στο «21», ενώ εξέδωσε και ημερολόγια τσέπης με τις φωτογραφίες του έργου του Θεόδωρου Βρυζάκη (1858) του ιστορικού μουσείου «Η Ελλάς Ευγνωμονούσα».

«Στη διάρκεια του έτους 2021 θα ειπωθούν και θα γραφούν πολλά, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από τη έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Το σχέδιο βέβαια όμως είναι πως τα περισσότερα από όσα ειπωθούν ή γραφούν θα αποσιωπούν την αποφασιστική συμβολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας στην προετοιμασία και τη διεξαγωγή του Μεγάλου Αγώνα. Θα παραλείπουν επίσης να φέρουν στην επιφάνεια «την ψυχική δομή των διεκδικητών της, θεόθεν δεδομένης, ελευθερίας», όπως εύστοχα επισήμανε ο πανεπιστημιακός καθηγητής Ηλίας Β. Οικονόμου στην έρευνά του με τίτλο «Ο Θεός και το 1821»» επισημαίνεται, μεταξύ, άλλων, σε ανακοίνωση του Ινστιτούτου Ανάπτυξης Πηλίου.

Σύμφωνα με την ανωτέρω έρευνα του καθηγητή κ. Οικονόμου, «η ορθόδοξη πίστη συνιστά την εθνική αυτοσυνειδησία, αχώριστη από και ταυτόσημη με την ελληνικότητα.

Είναι ενσυνείδητη και πολυμερώς εκπεφρασμένη η πεποίθηση ότι ο Αγώνας θα επιτύχει λόγω της πίστεως στον Θεό και της ελπίδας στη Θεία Πρόνοια.

Η σκοποθεσία του Αγώνα είναι θρησκευτική, γίνεται υπέρ πίστεως πρώτον και υπέρ της πατρίδος μετά, σύμφωνα με τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη. Χρησιμοποιούνται χριστιανικά σύμβολα και εμβλήματα. Υπάρχει έντονος ιδιωτικός και δημόσιος θρησκευτικός βίος. Οι αγωνιστές αυτοδεσμεύονται με χριστιανικούς όρκους. Αποδίδονται τα πολεμικά επιτεύγματα στη Θεία Βοήθεια.

Οι προηγηθέντες του Αγώνα μάρτυρες είναι μάρτυρες της πίστεώς τους και της πατρίδος (εθνομάρτυρες). Οι αφυπνίσαντες την εθνική συνείδηση υπήρξαν ορθόδοξοι κληρικοί, όπως ο Κοσμάς ο Αιτωλός και λαϊκοί όπως ο Ρήγας. Υπήρξαν διδάσκαλοι του Γένους και μερίμνησαν για την εκκλησιαστική εκπαίδευση.

Υπήρξε τεκμηριωμένη μεγάλη υλική και προσωπική (πολεμική) συμμετοχή του κλήρου και των μοναχών. Χρησιμοποιήθηκαν τα πολυάριθμα δυσπρόσιτα μοναστήρια ως φρούρια ανεφοδιασμού του Αγώνα» επισημαίνεται στην ίδια ανακοίνωση.

Στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του Ινστιτούτου Ανάπτυξης Πηλίου, εάν φυσικά το επιτρέψει ο κορονοϊός, είναι η συνεργασία με τη Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και τους Δήμους Ανατολικής και Δυτικής Σάμου με τίτλο «Από το Πήλιο μέχρι τη Σάμο με έναν χορό και ένα τραγούδι».

Οι εκδηλώσεις θα περιλαμβάνουν γευσιγνωσία παραδοσιακών φαγητών, παραδοσιακούς χορούς, παραδοσιακά τραγούδια και μουσική, ήθη και έθιμα, καθώς επίσης και τα γλωσσικά ιδιώματα της Σάμου και του Πηλίου θα βρεθούν στο επίκεντρο των εκδηλώσεων. Θα πραγματοποιηθεί, επίσης, επιστημονικό συμπόσιο τραπέζι διαλόγου της διαχρονικής γλωσσικής εξέλιξης και ιστορικής διαμόρφωσης των δύο διαλέκτων με μία διπλή εκδήλωση στο Πήλιο και στη Σάμο. «Υπήρξαν κύματα μεταναστεύσεων και δευτερομετακινήσεων από αρχαιοτάτους χρόνους και έτσι εξηγείται στο γλωσσικό ιδίωμα της Σάμου υπερτερούν οι βόρειες λεκτικές επιρροές» αναφέρει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Στέργιος Παπαϊωάννου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν έρθει στο φως, μετακινήσεις πληθυσμών σημειώθηκαν από Δυτική Μακεδονία και Ηπειρο στο Πήλιο. Ανάλογες εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν, επίσης, σε συνεργασία με τους Δήμους Σκιάθου, Σπετσών και Υδρας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου