ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σοφία Τσαρδακά: Δύο παιδικά βιβλία για τον Aγιο Ιωσήφ και την Αγία Αιμιλία

σοφία-τσαρδακά-δύο-παιδικά-βιβλία-για-732505

Η διευθύντρια του δημοτικού σχολείου «Αγιος Ιωσήφ» Βόλου μιλά στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ για τις νέες εκδόσεις

Το Δημοτικό «Άγιος Ιωσήφ» Βόλου αποτελεί ένα σχολείο – κόσμημα στην εκπαιδευτική κοινότητα της πόλης μας. Με την μακρόχρονη ιστορία του αφήνει το στίγμα προωθώντας πανανθρώπινες αρχές και αξίες. Με αφορμή τα βιβλία που πρόσφατα εκδόθηκαν από τον «Άγιο Ιωσήφ» και την επιστροφή στη σχολική πραγματικότητα, συνομιλούμε σήμερα, στον κυριακάτικο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, με τη Διευθύντρια του Σχολείου, κυρία Σοφία Τσαρδακά.

Συνέντευξη στην ΕΛΕΝΑ ΝΤΑΒΛΑΜΑΝΟΥ, εκπαιδευτικό – συγγραφέα

Κυρία Τσαρδακά είστε η Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου «Άγιος Ιωσήφ» Βόλου. Μιλήστε μας λίγο για την ιστορία του.

Η Ελληνογαλλική Σχολή «Άγιος Ιωσήφ» ιδρύθηκε στον Βόλο το 1904 από τις Αδελφές του Τάγματος των Αδελφών του Αγίου Ιωσήφ της εμφανίσεως που έχουν προστάτιδα την Αγία Αιμιλία Ντε Βιαλάρ. Από την ίδρυσή της έχει υπηρετήσει στην κοινωνία του Βόλου με τη μορφή Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου, φροντιστηρίου Γαλλικής γλώσσας.

Δύο παιδικά βιβλία για τον Άγιο Ιωσήφ και την Αγία Αιμιλία έχουν εκδοθεί από τα Σχολεία του Αγίου Ιωσήφ. Πώς προέκυψαν αυτές οι εκδόσεις;

Μετά από 116 χρόνια λειτουργία της Σχολής του Αγίου Ιωσήφ στον Βόλο αλλά και 164 χρόνια στην Αθήνα και 16 χρόνια στον Πειραιά, διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε ένα βιβλίο, γραμμένο για παιδιά, που να διηγείται με τρόπο απλό την εποποιία της Αγίας Αιμιλίας. Συζητώντας επίσης με τους ίδιους τους μαθητές και τις μαθήτριες του Σχολείου διαπιστώσαμε ότι τα παιδιά είχαν μεγάλη επιθυμία να μιλήσουμε και να γνωρίσουν τον Άγιο Ιωσήφ, προστάτη του Ιησού και της Παναγίας. Σε σχετική συζήτηση που έγινε ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς του Σχολείου δύο συνάδελφοι με λογοτεχνικό ζήλο και αγάπη για την αποστολή και το όραμα της ιδρύτριας και του προστάτη Αγίου η κ.Ελευθερούλη και εσείς κ.Νταβλαμάνου τους προσεγγίσατε με σεβασμό, ευαισθησία και προσοχή. Αποτέλεσμά τους τα δύο αυτά βιβλία που αγαπήθηκαν πολύ από τα παιδιά και των τριών Σχολείων του Αγίου Ιωσήφ στην Ελλάδα.

Πώς προάγεται η Φιλαναγνωσία στο Δημοτικό Σχολείο «Άγιος Ιωσήφ»;

Το Σχολείο μας έχει παράδοση στην ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας με την προσέγγιση βιβλίων τόσο μεγάλων κλασσικών λογοτεχνών αλλά και τη γνωριμία με νέους συγγραφείς που συνδυάζουν την αγάπη τους για το βιβλίο με την αγάπη τους για το παιδί, προσφέροντάς του λογοτεχνικά διαμάντια. Η μελέτη των ελληνικών και λογοτεχνικών βιβλίων και ο σχολιασμός τους εμπλουτίζει τον συναισθηματικό κόσμο του παιδιού δίνοντάς του την παλέτα των χρωμάτων και τα πινέλα για να δημιουργήσει τη δική του όμορφη πραγματικότητα. Τα βιβλία δίνουν το έναυσμα για εικαστικές δραστηριότητες και η παρουσίαση-δραματοποίησή τους, αγαπημένη συνήθεια στο Σχολείο μας, τα βοηθά να εκφράζονται αλλά και να νιώθουν την υπηρηφάνεια και την ευθύνη της συμμετοχής και της ομαδικής προσπάθειας.

Άλλωστε ήδη από τα πρώτα χρόνια του Σχολείου με τη φροντίδα του Επίτιμου Διευθυντή του Σχολείου μας κ.Δημήτριου Κωνσταντάρα- Σταθαρά, συγγραφέα βιβλίων που αφορούν την ιστορία του τόπου μας, με τις ενέργειες όλων των εκπαιδευτικών είχαμε τη χαρά να επισκεφθούν το Σχολείο μας οι αείμνηστες Άλκη Ζέη, Γρηγοριάδου Σουρέλη, Γιώτα Φώτου, αλλά και η ΛότηΠέτροβιτς –Ανδριτσοπούλου, η Αγγελική Δαρλάση, η Λίνα Μουσιώνη, ο Βασίλης Κουτσιαρής, ο Φίλιππος Μανδηλαράς, ο Διονύσης Λεϊμονής,η Τασούλα Τσιλιμένη, η Μαρία Παπαοικονόμου.

Επηρεάστηκαν οι δράσεις φιλαναγνωσίας στην περίοδο της καραντίνας;

Η περίοδος της αναστολής λειτουργίας των σχολείων λόγω Κορωνοϊού δεν εμπόδισε τις δράσεις φιλαναγνωσίας στο Σχολείο μας. Αξιοποιώντας τα ψηφιακά μέσα δάσκαλοι και παιδιά μελέτησαν βιβλία, παρακολούθησαν θεατρικές παραστάσεις και ταινίες σχετικά με τα βιβλία, έγραψαν και επικοινώνησαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Και αν ακόμη στην προηγούμενη σχολική χρονιά παραστάσεις δεν έγιναν από τα παιδιά, όπως ήταν προγραμματισμένο, σε όλες τις δράσεις τους, στην αποστολή των σκέψεων, των ζωγραφιών τους θεατές υπήρχαν · ήταν οι ίδιοι οι γονείς και οι συμμαθητές τους και το χειροκρότημα δεν έλειψε από όλους για όλους.

Εφέτος επίσης δρομολογούνται δράσεις φιλαναγνωσίας αλλά και δράσεις σε συνεργασία με τα μουσεία της πόλης μας που χαρακτηρίζονται για την υψηλή ποιότητά τους.

Για το Σχολείο μας το βιβλίο και γενικά ο πολιτισμός με όλες τις εκφάνσεις του είναι ανάγκες των σημερινών παιδιών και όχι πολυτέλεια, γιατί καλλιεργούν ολοκληρωμένες προσωπικότητες που θα στηρίξουν την ενήλικη ζωή τους σε πανανθρώπινες αξίες, κάτι που διδάσκεται και μέσα από δράσεις κοινωνικής ευαισθησίας όπως η χριστουγεννιάτικη εορταγορά, η στήριξη τοπικών ιδρυμάτων.

Ποιες δράσεις θα πραγματοποιηθούν τη νέα σχολική χρονιά;

Το Δημοτικό σχολείο Άγιος Ιωσήφ Βόλου εφέτος συμπλήρωσε 25 χρόνια από την ίδρυσή του. Χρόνια που χαρακτηρίζονται από αγάπη για το παιδί, αίσθημα ευθύνης,καινοτομία στα προγράμματα, στις ιδέες, στη σχολική κουλτούρα απέναντι στην οικογένεια που εμπιστεύεται ό, τι πολυτιμότερο στο Σχολείο μας.

Έτσι κι εφέτος καινοτόμα προγράμματα έχουν δρομολογηθεί: Τeachers4 Europe,e-twinning με τον τίτλο: «De Gaillac à Volo», ένα πρόγραμμα στο οποίο συμμετέχουν μαθητές από το σχολείο μας και μαθητές από το CollègeSaint-Joseph de Gaillac, προγράμματα με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση,Erasmus+ «Ας μοιραστούμε μαζί το πάθος για τους Αγώνες» και ράγκμπι σε συνεργασία με τη Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα, κοινές δράσεις με την Ελληνογαλλική Σχολή Άγιος Ιωσήφ Πεύκης και την Ελληνογαλλική Σχολή JeanneD’ Arcστον Πειραιά. Τα προγράμματα αγγίζουν κι εμπλέκουν τις επιστήμες, την τεχνολογία, την ιστορία, τον αθλητισμό,κάνουν το ξεκίνημα του Σχολείου ακόμη πιο ελκυστικό και μεγαλώνουν τις προσδοκίες των μαθητών και των μαθητριών μας. Όταν μάλιστα συνδυάζονται με τις ξένες γλώσσες, δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να μιλήσουν, να παίξουν και να τραγουδήσουν στα γαλλικά και στα αγγλικά, τότε εξελίσσονται σε αγαπημένες δράσεις των παιδιών.

Μάλιστα με μεγάλη χαρά πληροφορηθήκαμε ότι ηΓ΄ τάξη που συμμετείχε με την εκπαιδευτικό Γαλλικών κ.Ελευθερούληστο Διεθνή πολυγλωσσικό διαγωνισμό Κamishibai που διοργανώνεται στην Ελλάδα από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκηςέλαβε την πρώτη θέση στην ηλικιακή κατηγορία 6 έως 9.

Η συμμετοχή σε εκθέσεις ζωγραφικής, σε διαγωνισμούς καλλιτεχνικής έκφρασης, στη συγγραφή συλλογικών σχολικών έργων βοηθά να προσεγγίσουν τη στείρα, πολλές φορές πραγματικότητα, με τρόπο εμπνευσμένο, αναπτύσσοντας πολυεπίπεδα την προσωπικότητα των μαθητών.

Οι εκπαιδευτικοί μας αναζητούν ήδη από το καλοκαίρι νέους τρόπους να τα εμπλέκουν στη μαθησιακή διαδικασία, στην μαθησιακή εμπειρία!Ας μην ξεχνάμε ότι έχουν την ανάγκη να εκφραστούν, όπως άλλωστε το έκαναν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού με τη συμμετοχή τους στο Μαραθώνιο Καλλιτεχνικής Δημιουργίας που διοργάνωσε εφέτος το Σχολείο μας.

Πώς παίρνουν σάρκα και οστά οι δράσεις του Σχολείου;

Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποτελείται από εκπαιδευτικούς με εμπειρία, με προσήλωση και ιδιαίτερη αγάπη για το παιδί. Με τη διαρκή επιμόρφωση οι εκπαιδευτικοί δημιουργούν ενδιαφέροντα και καινοτόμα προγράμματα για τα παιδιά.

Η συνεργασία, η εμπιστοσύνη και ο αμοιβαίος σεβασμός μεταξύ όλων έχει ως αποτέλεσμα την ευχάριστη ουσιαστική σχολική καθημερινότητα.

Δια ζώσης εκπαίδευση και σύγχρονη εξ αποστάσεως. Πώς αντιμετωπίσατε αυτήν την νέα πραγματικότητα;

Ήταν μια πρόκληση για όλους εκπαιδευτικούς και γονείς να αξιοποιήσουν ως εργαλεία το διαδίκτυο, τον Η/Υ, το οποίο αντιμετωπίζουμε με δισταγμό για την πιθανότητα κατάχρησής του. Οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί έπρεπε να επιμορφωθούν ταχύτατα στις πλατφόρμες διαδικτυακής επικοινωνίας, να αναπτύξουν ακόμη πιο στενή συνεργασία με τον συνάδελφό τους, για να δοθεί το καλύτερο αποτέλεσμα στους μαθητές. Η οργάνωση της γρήγορης, άμεσης επικοινωνίας με τους γονείς αγκάλιασε με τον καλύτερο τρόπο τη διδακτική προσπάθεια. Από την άλλη πλευρά, τόσο μακριά λόγω των συνθηκών αλλά και τόσο κοντά, τα παιδιά έπρεπε να αναλάβουν την ευθύνη της συνεργασίας με τον εκπαιδευτικό, με συνέπεια, στην παρακολούθηση του καθημερινού σχολικού προγράμματος.

Πώς σχεδιάζετε να πορευτείτε με τα νέα δεδομένα;

Μια χρονιά διαφορετική ξεκινά και όλες μας οι ενέργειες επικεντρώνονται πρωτίστως στη διασφάλιση της συναισθηματικής υγείας του παιδιού. Παράλληλα όλοι οι εκπαιδευτικοί μεθοδεύουν με τον πιο ωφέλιμο τρόπο την προσέγγιση του κόσμου που μας περιβάλλει μέσα από τα διάφορα διδακτικά αντικείμενα τόσο με τη δια ζώσης όσο και με τη σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Άλλωστε η πρωτόγνωρη πραγματικότητα λόγω κορονοΐού αντιμετωπίστηκε με αμεσότητα και συνέπεια από όλους τους διδάσκοντες. Η επικοινωνία με την αξιοποίηση των σύγχρονων ψηφιακών μέσων ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς ήταν μία εμπειρία για όλους· υποστήριξε αφενός αυτή την ίδια την επικοινωνιακή ανάγκη όλων των παιδιών, που παρέμειναν αγαπημένη ομάδα και εξ αποστάσεως. Από την άλλη πλευρά η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, πέρα από τις πρώτες επαναλήψεις στη διδαχθείσα ύλη, έδωσε την ευκαιρία σε όλους τους εκπαιδευτικούς να ολοκληρώσουν τα προγράμματά τους, την περσινή σχολική χρονιά σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα, σε βαθμό που να μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα ότι τα παιδιά με τους δασκάλους τους βαδίζουν με το «σπαθί τους» στην επόμενη σχολική χρονιά.

Μάθημα με μάσκα στο Σχολείο. Πώς βλέπετε την εφαρμογή των οδηγιών του Υπουργείου για τη χρήση της μάσκας στο σχολείο;

Το Σχολείο όπως και την προηγούμενη σχολική χρονιά ακολουθεί τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας και όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, προκειμένου τα παιδιά να είναι ασφαλή στο Σχολείο.

Βέβαια το έργο των εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της χρήσης της μάσκας θα είναι πιο εύκολο με τη βοήθεια και τη στήριξη των γονέων, άγρυπνων συνοδοιπόρων σε όλη τη σχολική προσπάθεια. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ανταποκρίνονται με ωριμότητα μεγαλύτερη από την ηλικία τους στις συμβουλές των εκπαιδευτικών σε ό,τι αφορά την τακτική απολύμανση των χεριών, τις αποστάσεις που πρέπει να τηρούνται στην αίθουσα και στην αυλή αλλά και στη σωστή χρήση της μάσκας. Απαιτείται ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια από τον κάθε εκπαιδευτικό για να ακουστεί στους μαθητές του, να τους βοηθήσει να αρθρώνουν σωστά τις λέξεις στην ελληνική αλλά και στις ξένες γλώσσες. Χρειάζεται να οργανώσει με ακόμη μεγαλύτερο μεράκι τη διδασκαλία του, ώστε η τάξη να εξακολουθήσει να είναι χώρος δημιουργίας, αλληλεπίδρασης και έκφρασης.

Σίγουρα, επιστρέφοντας όλοι στο Σχολείο θα καταφέρουμε να βρούμε τους ρυθμούς μας, τρόπους επικοινωνίας και με τη μάσκα, και με το τέλος αυτής της μεγάλης περιπέτειας, θα μας μείνουν αμέτρητες χαρούμενες στιγμές που θα μας βοηθούν να ξεπεράσουμε κάθε δυσκολία!

Μια ευχή για τη νέα σχολική χρονιά.

Με υγεία, αγάπη και αλληλεγγύη να ανταπεξέλθουμε στην απαιτητική σχολική χρονιά και το Σχολείο του Αγίου Ιωσήφ Βόλου να συνεχίσει να δίνει τον καλύτερο εαυτό του στην κοινωνία του Βόλου.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου