ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στο φως του φεγγαριού

στο-φως-του-φεγγαριού-456867

Την παράσταση «Ικέτιδες Αισχύλου – ικέτες» παρουσίασε η Θεατρική Σκηνή Δικηγόρων στο αρχαίο θέατρο Δημητριάδος

Την παράσταση «Ικέτιδες Αισχύλου – ικέτες» παρουσίασε χθες η Θεατρική Σκηνή Δικηγόρων και Συνεργαζομένων «Αθέμιτος» σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Μαγνησίας, στο αρχαίο θέατρο Δημητριάδος. Παράσταση κάτω από το φως του φεγγαριού απόλαυσαν χθες το βράδυ δεκάδες θεατρόφιλοι, στο εμβληματικό μνημείο της Δημητριάδος. Η παράσταση θα ανέβει στις 6 Σεπτεμβρίου στον χώρο της αρχαίας Αλου στον Αλμυρό και λίγες μέρες μετά στο Θερινό Δημοτικό Θέατρο Ν. Ιωνίας.

Σύμφωνα με τον μύθο, η Ιώ, κόρη του βασιλιά του Αργους Ιναχου, ήταν ιέρεια της Ηρας. Οταν ο Δίας την ερωτεύτηκε, η Ηρα από ζήλια τη μεταμόρφωσε σε αγελάδα. Κυνηγημένη η Ιώ από μια αλογόμυγα περιπλανήθηκε σ’ όλη την Γη, ώσπου έφτασε στην Αίγυπτο. Εκεί ξανάγινε άνθρωπος και με ένα θεϊκό «άγγιγμα» του Δία, γέννησε τον Έπαφο. Από αυτόν προήλθε η Λιβύη, η οποία απέκτησε με τον θεό Ποσειδώνα τον Αγήνορα και τον Βήλο.

Ο Βήλος απέκτησε δύο γιούς τον Δαναό και τον Αίγυπτο. Αυτοί απέκτησαν από διαφορετικούς γάμους, πενήντα κόρες ο πρώτος, τις Δαναΐδες και πενήντα γιούς ο δεύτερος, τους Αιγύπτιους. Μετά τον θάνατο του Βήλου, τα δύο αδέλφια φιλονίκησαν για την κατάληψη της εξουσίας. Ο Αίγυπτος σε μια χειρονομία καλής θέλησης, πρότεινε τον γάμο των πενήντα γιών του, με τις πενήντα κόρες του Δαναού.

Οταν αυτές αρνήθηκαν, θεωρώντας τον γάμο ωφελιμιστικό αλλά και ανίερο, επιχείρησαν να το κάνουν με τη βία. Οι Δαναΐδες νιώθοντας απέχθεια για τέτοιο γάμο, απέδρασαν με τον πατέρα τους και οι Αιγύπτιοι τους καταδίωξαν. Μετά από πολλές περιπλανήσεις, κατέληξαν στο Άργος, την πατρίδας της πρώτης μητέρας τους Ιώς, για να ζητήσουν άσυλο, προσπέφτοντας ικέτιδες στο νεαρό κι ανασφαλή βασιλιά της χώρας, Πελασγό.

Σκηνοθεσία Αλέξανδρος Κοσμάς, ενδυματολογική επιμέλεια Εύα Ρίζου, π. Σεραφείμ Ρουσόπουλος, κίνηση – χορογραφίες Ζάννα Γαλλιού, μουσική επιμέλεια Γρηγόρης Σουλτάνης, σκηνικές κατασκευές π. Σεραφείμ Ρουσόπουλος, θεραπαινίδα γενικών καθηκόντων Αγγελικούλα Σταμοπούλου, ηχογραφήσεις studio POWER 100,2 FM Βόλος (Βασίλης Γαλανός).

«Ικέτιδες Αισχύλου» είναι οι Δήμητρα Καραπαναγιώτη, Μαρίνα Μωραΐτου, Αγγελική Νικολάου, Λιάνα Τάταρη, Μαρία Ντοκούζη, Ιωάννα Κάπρι, Μάριος Νιζάμης, Δαναός – ξόανο (φωνή Γιάννη Τράντα). «Ικέτες» οι Δημήτρης Κουτσοδημήτρης, Τούλα Κεκάτου, Ομηρος Κάπρι, Κυριάκος Γεραμπίνης, Κυριάκος Κουτσοδημήτρης και οι μικροί Στέφανος Σένα, Αλεξάνδρα, Τζούλια, Ειρήνη.

Στην εισαγωγή ακούγεται η φωνή του Γεράσιμου Γεννατά. Προβάλλεται βίντεο, που επιμελήθηκε η Βάσω Ευτυχίδου.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης σημειώνει: «Μια από τις κύριες συνιστώσες του τραγικού είναι η αβελτηρία του ανθρωπίνου είδους και η επαναληπτικότητα. Τα επαναλαμβανόμενα μαθήματα και παθήματα. Αυτά τα πάθη που δείχνουν να προέρχονται από κάποια ανώτερη Δύναμη (Δίας, τελεολογία της Ιστορίας, Νόμος της Φύσης κλπ).

Δεν θα μπορούσε, φαίνεται, να υπάρχει τραγικότερη σύμπτωση επικαιρότητας των «Ικέτιδων» του Αισχύλου, από αυτές τις μέρες, που απ’ το σώμα του Αφγανιστάν, ποτάμια φυγάδων χύνονται απ’ τις πληγές του. Ξανά πληγές, ξανά ροές. Πάλι οι «τέκτονες» της κρίσης οι ίδιοι, πάλι οι «σωτήρες» οι ίδιοι, πάλι τα θύματα τα ίδια. Πάλι οι δράσεις κι αντιδράσεις των ανθρώπων οι ίδιες, αντιφατικές.

Δουλεύοντας το κείμενο του Αισχύλου για την επιλογή των αποσπασμάτων της παράστασης, ξεχώρισα απ’ την αρχή αυτό, που οι «ικέτιδες» ξεστομίζουν, ως χρησμό, προς τον βασιλιά του Αργους, ο οποίος αμφιβάλλει για την παραχώρηση ασυλίας: «Γιατί να ξέρεις, ό,τι κι αν θα πράξεις, τα σπίτια σου και τα παιδιά σου, κάποτε θα το ξεπληρώσουν τιμωρούμενα μ’ όμοιο τρόπο. Καλά στοχάσου αυτά, η Δικαιοσύνη, πάντοτε από το Δία κατεβαίνει».

Οι ελληνικές τραγωδίες τελειώνουν συνήθως με επιμύθιο του τύπου «αυτά που ήταν να γίνουν δεν έγιναν ποτέ κι αυτά που δεν περιμέναμε συνέβησαν». Ομως στο χέρι μας είναι να συμβούν αυτά που θα έπρεπε να περιμένουμε. Να γίνουμε κάτοικοι της Γης, με αδελφοσύνη κι αλληλεγγύη».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου