ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Συγκλονιστική θεατρική παράσταση

συγκλονιστική-θεατρική-παράσταση-411523

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος συμμετέχει στο Φεστιβάλ Βόλου με την παράσταση το «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» του Ευγένιου Ο’ Νιλ σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου, που ανεβαίνει απόψε Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου στο Θερινό Δημοτικό Θέατρο Νέας Ιωνίας, στις 21.00.

Νύχτα, ομίχλη, ουίσκι… Η Μαίρη, ο Τάιρον, ο Τζέιμι κι ο Εντμοντ κι οι χαμένες ελπίδες τους, εγκιβωτισμένες σε ένα σπίτι φτιαγμένο με τα πιο πρόχειρα υλικά γεμάτο ανασφάλεια, πασχίζουν για την ένωση οίκου και γένους στην παραλιακή εξοχή… σαν κύματα τα άπιαστα όνειρα μιας ζωής νοτίζουν το πρόσωπό τους. Κάτω απ’ τα ρούχα εποχής, αρρωστημένοι ψυχισμοί σε δρύινο τραπέζι, θολώνουν τα ποτήρια καθώς αλληλοσυγκρούονται προπόσεις… υπέρ υγείας.

Ο επικίνδυνος εθισμός στο ψέμα της μορφίνης, κόβει σαν γυαλί και φέρνει στην επιφάνεια της περιεκτικής οικογενειακής τραγωδίας των Τάιρον, την αλήθεια της ζωής και των εμπειριών τους, ξεπηδώντας μια προς μία απ’ τις σελίδες των καλοστοιβαγμένων θεμάτων της βιβλιοθήκης.

Μαζί τους κι οι αλλεπάλληλες υπερβάσεις πηγαινοέρχονται στις άωρες ώρες της μίας μόνο μέρας, πότε στο θολωμένο τζάμι και πότε στο πάτωμα, σωριάζοντας ανατροπές σα νότες σε ξεχασμένο, ξεκούρδιστο πιάνο…

Πρόκειται για την κορυφαία στιγμή της αλήθειας του βραβευμένου με Πούλιτζερ για το έργο του, Ευγένιου Ο’ Νιλ. Με ευφράδεια ποιητή, το αυτοβιογραφικό του ταξίδι μετατρέπεται σε λόγο ύπαρξης. Ο Ο’ Νιλ, καταπιάνεται με τη συγγραφή του ακόμη απ’ την αρχή της σταδιοδρομίας του. Σύμφωνα με τη σύζυγό του, αφιέρωνε ατέλειωτες ώρες αξημέρωτα με προσήλωση. Όσο προχωρούσε την ιστορία τόσο τον βασάνιζε ώσπου στο τέλος της μέρας εμφανίζονταν καταρρακωμένος, κλαίγοντας, με κατακόκκινα μάτια και γηραιότερος κατά δεκαετίες.

«Αν πρόκειται να δημιουργηθεί ζωή πρέπει να αναπτυχθεί μέσα από τα απλά συστατικά, σ’ αυτόν τον περιορισμένο χώρο», υποδείκνυε στις οδηγίες για τα ανεβάσματα του έργου, που μάλιστα ρητά απαγόρευσε να συμβούν ενόσω βρίσκονταν εν ζωή.

Η διχασμένη ανθρώπινη ύπαρξη, με αμεσότητα, κι αλήθεια, σαφήνεια στον χρονοχώρο και σωρεία μεταπτώσεων, δε χρειάζεται σκηνικά αντικείμενα να αναδειχθεί, μήτε προσωπεία. Αρκεί η ψυχοφθορά της περιπέτειας των χαρακτήρων της οικογένειας Τάιρον.

O σκηνοθέτης

Δυνατά συναισθήματα προκαλεί στον θεατή η συγκεκριμένη παράσταση, με τον σκηνοθέτη Θανάση Σαράντο να υπογραμμίζει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ότι περιέχει βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα, με τον Ιψεν να «κεντά» με την ευαισθησία και την ανυπέρβλητη πένα του, ανθρώπινες στιγμές και χαρακτήρες. «Πρόκειται για μια ανθρώπινη ιστορία πέρα από τον χρόνο και τον τόπο, που αφορά τον πυρήνα της κοινωνίας, την οικογένεια. Είναι μια ιστορία που αφορά και τους σημερινούς θεατές, μια τραγωδία δωματίου, όπου υπάρχουν πάρα πολλές κωμικές στιγμές, γιατί η ζωή έχει δύο πρόσωπα».

Παράλληλα, ο κ. Σαράντος αναφέρεται στους ακατάλυτους δεσμούς που τον συνδέουν με την Θεσσαλία και τον «Αμερικάνο» του Παπαδιαμάντη, έργο που σκηνοθέτησε και παρουσίασε με επιτυχία, αποσπώντας πολύ θετικές κριτικές.

Στο σκηνοθετικό σημείωμα του Θανάση Σαράντου αναφέρονται τα εξής: «Πόσο μπορεί να αφορά σε εμάς το 2021 εν μέσω παγκόσμιας πανδημίας, μια ιστορία που διαδραματίζεται σ’ ένα εξοχικό του Κονέκτικατ της Αμερικής σε διάστημα 16 περίπου ωρών, μέσα σε μια Αυγουστιάτικη ημέρα το μακρινό 1912;

Ο Αμερικανός συγγραφέας Ευγένιος Ο’ Νιλ μάς παραδίδει το 1941 το αριστουργηματικό του έργο «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα». Αυτοβιογραφικό ταξίδι, μια προσωπική και επίπονη καταγραφή για το παρελθόν της δικής του οικογένειας, γραμμένη με «δάκρυα και αίμα» όπως ο ίδιος αναφέρει. Η συναρπαστική ιστορία των Ιρλανδών Τάιρον, όμως θα μπορούσε να είναι και η ιστορία της κάθε οικογένειας, σε κάθε εποχή και σε κάθε τόπο που τολμά να έρθει αντιμέτωπη με ό,τι κρύβει η ομίχλη της καθημερινότητας. Μύχια συναισθήματα που αποκαλύπτονται, πληγές του παρελθόντος που δεν έχουν ποτέ επουλωθεί. Αυτή η εμμονική αναμέτρηση με το παρελθόν είναι ίσως και το κύριο χαρακτηριστικό του έργου. «Το παρελθόν είναι το παρόν, είναι το μέλλον» αναφωνεί η Μαίρη Τάιρον, η κεντρική ηρωίδα του έργου.

Πραγματικά μαγικό έργο, μια «τραγωδία δωματίου» με καταιγιστική εσωτερική δράση, αφού σε μια μόνο σελίδα του μπορεί να χωρέσουν τα συναισθήματα του μίσους, της αγάπης, της συγχώρεσης, του θυμού, της ενοχής, του πόθου, της λύπης και της απογοήτευσης. Και όλα αυτά συμβαίνουν καθώς η ομίχλη του παρελθόντος και των εξαρτήσεων τυλίγει ασφυκτικά και τους τέσσερις βασικούς χαρακτήρες του έργου. Δύο γονείς που δεν ανέλαβαν ποτέ ουσιαστικά την ευθύνη για τα παιδιά τους. Δύο αδέρφια που αναγκάστηκαν ν’ αναλάβουν από τα παιδικά τους χρόνια τον ρόλο της μητέρας και του πατέρα στην οικογένεια. Ανεκπλήρωτα όνειρα που στοιχειώνουν το παρόν και των τεσσάρων».

Στο τέλος, οι ήρωες εγκλωβισμένοι και μετέωροι συνεχίζουν να ελπίζουν, συγχωρούν έστω αν και ποτέ δεν ξεχνούν, ένοχοι αλλά ταυτόχρονα αθώοι. Η ανθρώπινη περιπέτεια σ’ όλο το μεγαλείο της, ένας ύμνος στην αγάπη που τελικά επικρατεί και λυτρώνει.

Πρωταγωνιστές της παράστασης

Η Βέρα Κρούσκα δήλωσε: «Είναι ένα υπέροχο, δύσκολο όμως πολύ έργο. Είναι απίστευτα ρεαλιστικό, δεν έχει καμία αλληγορία κι αυτό το κάνει ακόμη πιο απαιτητικό και άρα ενδιαφέρον. Νομίζω πως πρόκειται για έναν απ’ τους δυσκολότερους ρόλους που κλήθηκα να υποστηρίξω».

Ο Πέρης Μιχαηλίδης υπογράμμισε από την πλευρά του: «Είναι ένας «ρόλος – βουνό» για κάθε ηθοποιό, που αυτόματα καλείται να αναμετρηθεί στα όρια της αυτοψυχανάλυσης με δικά του βιώματα. Όσο για το έργο κρύβει επικαιρότητα, αφού και σήμερα οικογένειες έρχονται αντιμέτωπες μ’ αντίστοιχα- αν και όχι ίδιας έκτασης- προβλήματα. Ο κόσμος θα ταυτιστεί…».

Ο Χρήστος Διαμαντούδης σημείωσε ότι «…ο Σαράντος θεωρώ πως προσπαθεί να μπήξει το μαχαίρι στο κόκκαλο φθάνοντας στο μεδούλι της οικογένειας. Θέλει να βγάλει αλήθειες στη σκηνή, να αγγίξει τη ρίζα των ανθρώπινων σχέσεων και της περιπέτειας των χαρακτήρων. Όσο για μας, ζητούμενό του είναι να μην νιώθουμε ότι παίζουμε αλλά ότι είμαστε…».

Η Σταυριάνα Παπαδάκη ανέλυσε τον χαρακτήρα της Καθλίν, περιγράφοντάς την «αφελή, συμπονετική, μοναχική, με τσαγανό κι ευαισθησία, φλύαρη κι ανυπόμονη, η ιρλανδή μετανάστρια Καθλίν με τις φωναχτές σκέψεις, υπηρετώντας το βαρύ τοπίο στο εξοχικό των Τάιρον, είναι η μόνη υγιής, φωτεινή και κάποτε κωμική πινελιά του έργου».

Οι συντελεστές

Την απόδοση του κειμένου υπογράφει ο Νίκος Γκάτσος, τη σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία ο Θανάσης Σαράντος, τα σκηνικά η Αση Δημητρολοπούλου, τα κοστούμια η Μπιάνκα Νικολαρέϊζη, τη μουσική ο Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης, τους φωτισμούς ο Λευτέρης Παυλόπουλος, την επιμέλεια προβολών video η Αντα Λιάκου, βοηθοί σκηνοθέτη Παναγιώτης Γκιζώτης, Γιάννης Γκρέζιος, δραματουργική συνεργασία Μάρκος Τσούμας, βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου Δανάη Πανά, οργάνωση παραγωγής Εύα Κουμανδράκη, οδηγός σκηνής Καλλιόπη Παπαθανασίου, φωτογράφιση παράστασης Τάσος Θώμογλου, σχεδιασμός αφίσας Σιμώνη Γρηγορούδη.

Παίζουν οι ηθοποιοί Πέρης Μιχαηλίδης, Βέρα Κρούσκα, Θανάσης Σαράντος, Χρήστος Διαμαντούδης και Σταυριάνα Παπαδάκη.

Οι τιμές εισιτηρίων είναι στην προπώληση 10 ευρώ, κανονικό εισιτήριο 12 ευρώ, φοιτητικό, άνω των 65, άνεργοι, ομαδικό 8 ευρώ, αμεα και συνοδοί αμεα 8 ευρώ.

Σημεία προπώλησης www.ntng.gr, VIVA.GR, 11876, καταστήματα WIND, αθηνόραμα.gr, Filippou Cafe Classique (Ερμού με Μπορέλ) και Μελάνι (Δημητριάδος 257).

Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ μεταξύ των χορηγών επικοινωνίας της παράστασης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου