ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Αίθουσα αναμονής» από Αλ. Ψυχούλη σε έκθεση στον Χώρο Τέχνης δ. στον Βόλο

αίθουσα-αναμονής-από-αλ-ψυχούλη-σε-έ-27162

Το πρότζεκτ «Αίθουσα αναμονής» του εικαστικού Αλέξανδρου Ψυχούλη παρουσιάζεται στον Βόλο σε έκθεση στον Χώρο Τέχνης δ. έως και μεθαύριο Τετάρτη 13 Απριλίου.

Τι αφήνει πίσω της η εμπειρία της πανδημίας, τι προβλήματα και τι ευκαιρίες δημιούργησε η δραματική αλλαγή στις συναναστροφές μας και πόσο καλά σκηνοθετήσαμε τους εαυτούς μας στις εξ αποστάσεως επικοινωνίες μας;

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης αναφέρει: «Οταν δεν κρύβαμε το μισό πρόσωπό μας πίσω από μια μάσκα, συνήθως σήμαινε ότι βρισκόμασταν στον ασφαλή ιδιωτικό μας χώρο, όπου μπορούσαμε να κρύψουμε τα τρία τέταρτα του σώματός μας και να εκθέσουμε δημόσια τις ψηφιακές προτομές μας σε δωμάτια τηλεδιασκέψεων, όπου συντελούνται τα εργασιακά μας καθήκοντα και οι κοινωνικές συναναστροφές μας».

Μέσα σε αυτές τις συνθήκες απόκρυψης, έκθεσης και τεμαχισμού της προσωπικής μας εικόνας ο Αλέξανδρος Ψυχούλης ολοκλήρωσε την πρόσφατη έκθεση με τίτλο «Αίθουσα αναμονής».

Η έκθεση αποτελείται από πληθώρα πορτρέτων, ζωγραφικές αναπαραστάσεις με ακουαρέλες των ανθρώπων, που ο καλλιτέχνης συναναστρέφεται τηλεματικά.

Η «Αίθουσα αναμονής», με όχημα τη διαχρονικότητα της ζωγραφικής γλώσσας, αναζητεί την έκταση της εικόνας μας πέρα από τις επίπεδες οθόνες των υπολογιστών.

Η χρωματική γκάμα της ψηφιακής εικόνας, οι δυσλειτουργίες του software, οι παραμορφώσεις των pixels, η στιγμιαία κατάρρευση της αυτοσκηνοθεσίας του πλάνου μας, μια ναρκισσιστικού τύπου ανησυχία για το πώς μας βλέπουν οι άλλοι και πώς βλέπουμε εμείς τον εαυτό μας στον ψηφιακό καθρέφτη, είναι οι άυλες πρώτες ύλες που ο Ψυχούλης χρησιμοποιεί για να δομήσει ένα διεισδυτικό ψυχογράφημα μιας εποχής που οι ζωτικές μας επιθυμίες αναβλήθηκαν επ’ αόριστον.

Ο καταξιωμένος καλλιτέχνης, καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μέσα από τα σαράντα μεσαίου και μικρού μεγέθους έργα του, αναδεικνύει τις εμπειρίες όπως αποτυπώθηκαν στα πρόσωπα ανθρώπων από την πανδημία και τις επιπτώσεις της. Συγκεκριμένα ο Αλέξανδρος Ψυχούλης καταγράφει εικαστικά τις αλλαγές στις συναναστροφές και στην επικοινωνία, την εξ αποστάσεως επαφή των ανθρώπων και την εργασία μέσα από την οθόνη του υπολογιστή, όσα αποτυπώθηκαν και αποτύπωσαν μια περίοδο περίεργης συνέργειας που δημιούργησε νέα δεδομένα. Οπως χαρακτηριστικά ο ίδιος αναφέρει «όταν δεν κρύβαμε το μισό πρόσωπό μας πίσω από μια μάσκα, συνήθως σήμαινε ότι βρισκόμασταν στον ασφαλή ιδιωτικό μας χώρο όπου μπορούσαμε να κρύψουμε τα τρία τέταρτα του σώματός μας και να εκθέσουμε δημόσια τις ψηφιακές προτομές μας σε δωμάτια τηλεδιασκέψεων όπου συντελούνται τα εργασιακά μας καθήκοντα και οι κοινωνικές συναναστροφές μας».

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης γεννήθηκε στον Βόλο το 1966 και σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Τα πρώτα του έργα είναι αλληλεπιδραστικές εγκαταστάσεις οι οποίες ενεργοποιούνται από τον θεατή και διερευνούν το υποσυνείδητό του, αποκωδικοποιώντας σε εικόνες ή ήχους τις εικόνες τους φόβους του, τις επιθυμίες ή τις αναμνήσεις του. Η διερεύνηση του τοπίου της ψηφιακής πραγματικότητας αποτελεί και σήμερα κεντρικό άξονα της δουλειάς του η οποία αποτελείται από εγκαταστάσεις στο χώρο, animation και ζωγραφική. Το 1997 του απονεμήθηκε το βραβείο Benesse για το έργο του Black Box με το οποίο συμμετείχε στην 47η Biennale της Βενετίας. Εχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε σχεδόν εκατό ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης είναι καθηγητής Τέχνης και Τεχνολογίας στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2017 είναι διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Μεταβιομηχανικός Σχεδιασμός / Σχεδιαστικές και καλλιτεχνικές πρακτικές για το σχεδιασμό της καθημερινής ζωής» στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Η έκθεση έργων του Αλέξανδρου Ψυχούλη στον Χώρο Τέχνης δ. διαρκεί έως μεθαύριο Τετάρτη 13 Απριλίου με ωράριο λειτουργίας Τρίτη, Τετάρτη 11:00 – 14:00 και 18:30 – 21:00. Δευτέρα κλειστά ή με ραντεβού στο τηλέφωνο 6978186878.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου