ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ

Εκθεση Φωτογραφίας Γαλλικής Σχολής Αθηνών

εκθεση-φωτογραφίας-γαλλικής-σχολής-α-247746

Του Γιάννη Δ. Πατρικου

Αθήνα 1917. Με το βλέμμα της Στρατιάς Ανατολής.

Η Γαλλική Σχολή Αθηνών σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη διοργάνωσε στον εκθεσιακό χώρο αυτού (Πειραιώς 138) έκθεση φωτογραφίας αφιερωμένη στην Αθήνα του 1917 με περισπούδαστο σπάνιο οπτικό υλικό προερχόμενο από τη Φωτογραφική Υπηρεσία (Φ.Υ.) του συμμαχικού εκστρατευτικού σώματος που έδρασε στα Βαλκάνια κατά τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο, που είναι γνωστό ως Στρατιά της Ανατολής (Σ.Α.).

Η Έκθεση άρχισε να λειτουργεί από 15 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι 12 Νοεμβρίου, εντασσόμενη στο πλαίσιο του πραγματοποιούμενου με την υποστήριξη της Mission du Centenaire στη Γαλλία ερευνητικού προγράμματος της Γαλλικής Σχολής. Αυτό το παρουσιαζόμενο για πρώτη φορά στην Ελλάδα αξιοσπούδαστο φωτογραφικό υλικό φυλάσσεται στο Παρίσι. Οι εκτιθέμενες φωτογραφίες είναι έργο της Φωτογραφικής και Κινηματογραφικής Υπηρεσίας Στρατού που συγχωνεύθησαν τον Ιανουάριο 1917, ενώ οι στρατιωτικές αρχές επέβαλαν ότι όλοι οι φωτογράφοι έπρεπε να είναι στρατιώτες. Στόχος, δε, αυτής της υπηρεσίας ήταν ν’ αντιταχθεί στη γερμανική προπαγάνδα πολέμου και να καταρτίσει σχετικό αρχείο για τον ιστορικό του μέλλοντος.

Στην Ελλάδα από το 1915 δρούσαν Γάλλοι στρατιώτες. Τον Οκτώβριο 1915 γαλλοαγγλικά στρατεύματα της «Εγκάρδιας Συνεννόησης» Αντάντ είχαν αποβιβασθεί στη Θεσ/νίκη και συγκρότησαν την Στρατιά της Ανατολής. Είναι η αρχή του Εθνικού Διχασμού κορυφωθέντος το 1916 με τον ναυτικό αποκλεισμό που επέβαλαν οι Σύμμαχοι στην «Παλιά Ελλάδα» προκειμένου να υποχωρήσει ο βασιλεύς Κωνσταντίνος που ηγείτο της κυβερνήσεως των Αθηνών , ενώ ο Πρωθυπουργός Ελ. Βενιζέλος ήταν επικεφαλής της προσωρινής Κυβερνήσεως Θεσ/νίκης. Τα γεγονότα αυτά επονομάσθηκαν «Νοεμβριανά».

Το 1917 συνέβησαν στην Ελλάδα κορυφαίες πολιτικές εξελίξεις. Τον Ιούνιο οι Σύμμαχοι της Αντάντ συνόδευσαν τον Ελ. Βενιζέλο στην Αθήνα, απέμπεψαν τον Κωνσταντίνο και η χώρα μας εισήλθε στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο (14 Ιουνίου 1917). Σ’ αυτήν την Φωτογραφική Έκθεση εμφανίζονται πτυχές και εικόνες των Αθηνών που με την πάροδο του χρόνου έχουν λησμονηθεί ή χαθεί.

Ο επισκέπτης αυτής εντοπίζει συνοικίες που έχουν εξαφανισθεί λόγω πολεοδομικών αλλαγών ή αρχαιολογικών ανασκαφών, το τοπίο προ της αστικοποιήσεως και πολεοδομήσεως που επακολούθησε εξαιτίας της αφίξεως των προσφύγων της Μικρασιατικής καταστροφής, καθώς και νεοκλασικά κτήρια προτού αντικατασταθούν με άχαρες τσιμεντένιες πολυώροφες πολυκατοικίες. Συνάμα, δε, εικονίζονται σκηνές του ανθρώπινου παράγοντα της καθημερινότητας τόσο στο κέντρο της πόλεως όσο και στις γύρω απ’ αυτό γειτονιές.

Στην Έκθεση παρουσιάζονται 110 φωτογραφίες και δύο video. Πρόκειται για σπάνιο οπτικό υλικό και, όπως γράφει η Μαργαρίτα Πουρνάρα στο δημοσιευθέν στις «Τέχνες και γράμματα» της «Καθημερινής» της Κυριακής 3 Σεπτ. 2017 κείμενό της «Η Άγνωστη Αθήνα έναν αιώνα πριν», «κυκλοφορούν τραμ, άμαξες, περιφέρονται κοπάδια με βοσκούς μέχρι το κέντρο της πόλεως, τα σπίτια με τετράριχτες σκεπές από κεραμίδια, οι γυναίκες κρατάνε στάμνες, τα αρχαία αναδύουν αυτή την αύρα Grand Tour που είχαν επί Τουρκοκρατίας και καταλήγει: « Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα συναρπαστικό αφήγημα και είμαστε ενθουσιασμένοι που οι Αθηναίοι θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτές τις φωτογραφίες». Γι’ αυτό συνιστούμε στους φιλίστορες και φιλότεχνους συμπολίτες μας που θα κατέλθουν στο «Κλεινόν Άστυ» μέχρι 12 Νοεμβρίου να επισκεφθούν αυτήν την έκθεση και θ΄αρυσθούν πολλά πνευματικά οφέλη. Κατόπιν αυτών συγχαίρομε εκθύμως τους ιθύνοντες της Γαλλικής Σχολής Αθηνών και του Μουσείου Μπενάκη που διοργάνωσαν με αγαστή συνεργασία αυτή την Έκθεση της οποίας την επιστημονική επιμέλεια έχουν ο Τάσος Αθανασιάδης και η Λένα Κορμά, τη σκηνογραφική ο Παύλος Θανόπουλος. Συνάμα υπογράφουν κείμενα οι Μάνος Μπίρης και Μανώλης Κορρές.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου