ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Διαδρομές στους κινηματογράφους της Ν. Ιωνίας

διαδρομές-στους-κινηματογράφους-της-1044254

Το νέο «Ημερολόγιο 2024» της Πολιτιστικής Εστίας Μικρασιατών «Ιωνες»

Της Αργυρώς Μάμαλη-Κοπάνου, προέδρου και της Βάσσας Παρασκευά γεν. γραμματέως της Εστίας «Ιωνες»

Αφιερωμένο στους Κινηματογράφους της Νέας Ιωνίας Μαγνησίας είναι το νέο «Ημερολόγιο 2024» της Εστίας «Ιωνες» που κυκλοφόρησε πρόσφατα και παρουσιάστηκε στην εκδήλωση κοπής της βασιλόπιτας του συλλόγου, στο Domotel Xenia Βόλου. Την παρουσίαση έκανε η γενική γραμματέας της Εστίας Δρ. Βάσσα Παρασκευά, η οποία ανέλαβε την έρευνα, συγγραφή και καλλιτεχνική επιμέλεια του εντύπου, ενώ ο γνωστός ψυχίατρος-ψυχοθεραπευτής Δημήτρης Σούρας συνεπήρε το κοινό με τον παραστατικό λόγο του, περιγράφοντας τις εμπειρίες του από το Κινηματοθέατρο «Λυρικόν», στο οποίο ο πατέρας του, Γεώργιος Σούρας υπήρξε μέτοχος.

Ο Λάμπρος Παρασκευάς, μπροστά στον οικογενειακό κινηματογράφο. Αρχ. οικογ. Παρασκευά.

«Μία πολύτιμη ψηφίδα στην τοπική μας ιστορία αποτελεί η πολύμηνη έρευνα για τους Κινηματογράφους της Νέας Ιωνίας Μαγνησίας», αναφέρει η πρόεδρος της Εστίας «Ιωνες» Αργυρώ Μάμαλη Κοπάνου και συνεχίζει: «Ενδιαφέροντα στοιχεία για τη δημιουργία, τη λειτουργία και την εξέλιξη των «σινεμά» στις γειτονιές της Προσφυγούπολης, αλλά και για τις συνήθειες του τότε φιλοθεάμονος κοινού παρουσιάζονται στο παρόν έντυπο. Οι κινηματογραφικές αίθουσες και τα θερινά σινεμά αποτελούσαν τις δεκαετίες του ‘50 και του ‘60 μια ανοιχτή αγκαλιά για όλους εμάς που είχαμε την ανάγκη να ονειρευτούμε με ανοιχτά μάτια, να ταυτιστούμε με τους διάσημους ηθοποιούς της εποχής και να ταξιδέψουμε, να μάθουμε, να βουρκώσουμε ή να ξεκαρδιστούμε, να ζήσουμε ατέλειωτες συγκινήσεις και έντονα, μοναδικά συναισθήματα.. Ένα φτηνό εισιτήριο για άλλες πραγματικότητες καθώς, γοητευμένοι, παρακολουθούσαμε τόπους, εποχές, συνήθειες.

Σαν φάροι χρωματιστοί τα «σινεμά» στους ελάχιστα φωτισμένους συνοικιακούς δρόμους, που δεν θαμπώνονταν από άλλες διπλανές επιγραφές και φωταψίες, προσήλκυαν το πλήθος. «Μόνον Όρθιοι», έγραφε η ταμπέλα δίπλα στο ταμείο, όταν η φήμη έλεγε ότι το έργο ήταν «καλό» και τότε οι θεατές στήνονταν στην ουρά, ενώ οι επιγραφές «Έγχρωμον» και «Σινεμασκόπ» λειτουργούσαν σαν μαγνήτης στο κοινό. Δεν περίμεναν μάλιστα πότε θα ξεκινήσει το έργο από την αρχή. Εισέρχονταν οποιαδήποτε ώρα στη διάρκεια της προβολής και ύστερα ξεκινούσαν την παρακολούθηση από την αρχή. Με το χαρακτηριστικό «εδώ ήρθαμε», συνήθως σηκώνονταν να φύγουν, όταν το έργο έφτανε στις σκηνές της ώρας προσέλευσής τους, για να τρέξουν αμέσως όσοι όρθιοι το αντιλαμβάνονταν να καταλάβουν τις θέσεις τους.

Από όλα αυτά και άλλα πολλά που αναφέρονται στο έντυπο μας έμειναν κάποια ανεξίτηλα καρέ μνήμης και μια γλυκόπικρη νοσταλγία…»

«Το ΛΥΡΙΚΟΝ, η ΝΙΚΗ, η ΑΡΓΩ και η ΝΕΑ ΑΡΓΩ, ο ΑΡΙΩΝ, το ΗΡΩΔΕΙΟΝ, (ΤΑ) ΟΔΥΣΣΕΙΑ, το ΠΑΛΛΑΣ αγαπήθηκαν από τους κατοίκους της Νέας Ιωνίας, με μια αγάπη που ανιχνεύεται κάθε φορά στο βλέμμα και στα λόγια καρδιάς των θαμώνων τους, που σήμερα ως πληροφορητές πλέον περιγράφουν τα όσα έζησαν στις σκοτεινές αίθουσες των χειμερινών ή στους μοσχοβολιστούς χώρους από το «αγιόκλημα και γιασεμί» των θερινών σινεμά, αναφέρει η κ. Παρασκευά που έκανε και την έρευνα για το παρόν έντυπο και συνεχίζει:

«Τα κτίσματα, μικρά ή μεγάλα, αποτελούσαν οικογενειακές ή συνεταιριστικές επιχειρήσεις, από ανθρώπους άσχετους από τον χώρο, συγγενείς κάποιες φορές, οι οποίοι ρίσκαραν τα χρήματά τους επενδύοντας με πολλές προσωπικές θυσίες σε ένα είδος επιχείρησης που στη δεκαετία του 1960 αναδεικνυόταν ως αρκετά κερδοφόρος. Ωστόσο κάποια από αυτά είχαν μικρή διάρκεια ζωής, λόγω οικονομικών ή οικογενειακών διαφορών. Έζησαν στιγμές κορύφωσης με πολλές χιλιάδες εισιτήρια, σε κλίμα ανταγωνισμού πολλές φορές αλλά βίωσαν και το δράμα της παρακμής, όταν η τηλεόραση έδωσε πιο φτηνή και εύκολη λύση σε αυτού του είδους τη διασκέδαση. Είναι σημαντικό επίσης το γεγονός ότι δεκάδες οικογένειες έζησαν από αυτούς τους κινηματογράφους, που απασχολούσαν ταμίες, ταξιθέτες, υπαλλήλους κυλικείου, θυρωρούς, συντηρητές κατά τους κλειστούς μήνες, αλλά και μηχανικούς προβολής. Και φυσικά οι νεαροί μικροπωλητές ξηρών καρπών και παγωμένων αναψυκτικών, αλλά και οι υπαίθριοι μαγαζάτορες έβρισκαν την ευκαιρία να πουλήσουν τη γευστική πραμάτεια τους (μαλλί της γριάς, κοκορέτσι, κ.ά.). Με το κλείσιμο των τοπικών-λαϊκών σινεμά δεν χάθηκαν μόνο οι παραπάνω θέσεις εργασίας, αλλά άλλαξε και ο οικιστικός χαρακτήρας της πόλης, αφού στη θέση τους υψώθηκαν πολυώροφα κτήρια και super market».

Η Εστία «Ιωνες» ευχαριστεί θερμά τους βασικούς πληροφορητές: Μαρία Αθηναίου, Νικόλαο Καραγιάννη, Στέφανο Μαυρογιάννη, οικ. Παρασκευά, Δημήτρη Σούρα, Βασίλειο Τσιτσιγιάννη. Επίσης, την Κέλλυ Παρασκευά, φιλόλογο για την γλωσσική επιμέλεια του εντύπου και τις εκδόσεις Graphicart, Ηλίας Καρκαλέτσος.

Αρχείο εφημερίδας Ταχυδρόμος

Το Ημερολόγιο διατίθεται από τα Γραφεία της Εστίας, στη νέα στέγη των «Ιώνων», Χρ. Λούλη 64 κάθε Τρίτη και Πέμπτη 6-8μ.μ., τηλ. επικοινωνίας 2421060900.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου