ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Πώς σχηματίζεται η «ομίχλη μεταφοράς» που τύλιξε τη νότια Αττική

πώς-σχηματίζεται-η-ομίχλη-μεταφοράς-222439

Ασυνήθιστα θερμός και υγρός αέρας που πλησίασε την ακτή και ήρθε σε επαφή με την ψυχρή θάλασσα προκάλεσε τη σπάνια ομίχλη μεταφοράς που τύλιξε τα νότια προάστια της Αττικής τη Δευτέρα και την Τρίτη.

Όπως εξήγησε στο in.gr ο μετεωρολόγος της ΕΜΥ Θοδωρής Κολυδάς, «η θερμοκρασία του εδάφους το απόγευμα της Δευτέρας ήταν 20 με 22 βαθμούς, πολύ πάνω από τα κανονικά για την εποχή επίπεδα».

Στη θάλασσα, όμως, η θερμοκρασία ήταν μόλις 14 βαθμούς, καθώς το νερό έχει μεγαλύτερη θερμοχωρητικότητα από τον αέρα και δεν είχε προλάβει να θερμανθεί από τη ζέστη των προηγούμενων ημερών.

Το απόγευμα της Τρίτης, ασθενείς νοτιάδες στα κατώτατα στρώματα της ατμόσφαιρας έφεραν μέχρι την ακτή θερμό αέρα, γεμάτο υδρατμούς που προέρχονται από την εξάτμιση της θάλασσας στο θερμότερο νότιο Αιγαίο.

Όταν ο θερμός και υγρός αέρας ήρθε σε επαφή με την παγωμένη θάλασσα κοντά στην ακτή, η θερμοκρασία του έπεσε απότομα με αποτέλεσμα να υγροποιηθούν οι υδρατμοί και να σχηματίσουν ομίχλη.

Ομίχλη μεταφοράς και ακτινοβολίας

Η ομίχλη αυτή ονομάζεται «ομίχλη οριζόντιας μεταφοράς» επειδή οι υδρατμοί μετακινούνται οριζόντια από τη θάλασσα στη στεριά. Είναι ένα σπάνιο φαινόμενο, το οποίο ο κ. Κολυδάς θυμάται να έχει συμβεί στην Ελλάδα μόνο τέσσερις φορές στα 30 χρόνια της καριέρας του.

Πολύ πιο συνηθισμένη στην Ελλάδα είναι η «ομίχλη ακτινοβολίας», συνηθισμένη σε περιοχές όπως η Τρίπολη, η Λάρισα και η Κοζάνη, επισημαίνει ο μετεωρολόγος. Η ομίχλη αυτή δημιουργείται από την ψύξη υγρού αέρα όταν έρθει σε επαφή με παγωμένο έδαφος. Εμφανίζεται συχνότερα τα βράδια με ξαστεριά, οπότε το έδαφος ακτινοβολεί στο Διάστημα περισσότερη θερμότητα και παγώνει έτσι ταχύτερα.

Η ομίχλη που κάλυψε την νότια Αττική την Τρίτη ήταν στην πραγματικότητα ένας συνδυασμός ομίχλης μεταφοράς και ομίχλης ακτινοβολίας, επισημαίνει ο κ. Κολυδάς.

Όπως υπενθυμίζει, «ομίχλη μεταφοράς είχε σχηματιστεί στο Σαρωνικό και τον Απρίλιο του 1998, οπότε είχαμε συγκρούσεις πλοίων λόγω χαμηλής ορατότητας».

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου