ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καλπάζουν» οι αιτήσεις δανειοληπτών στο πρόγραμμα Γέφυρα: 8.000 με το άνοιγμα της πλατφόρμας

καλπάζουν-οι-αιτήσεις-δανειοληπτώ-756497

Με ραγδαίο ρυθμό αυξάνουν οι αιτήσεις των δανειοληπτών που πλήττονται από τον κορονοϊό για το πρόγραμμα “γέφυρα”, με περίπου 8.000 αιτήσεις να έχουν ήδη υποβληθεί μέσα στις δύο πρώτες ημέρες λειτουργίας της πλατφόρμας. Μέχρι χθες το βράδυ, δεύτερη ημέρα από το άνοιγμα της πλατφόρμας, 7.931 δανειολήπτες είχαν υποβάλει οριστικές αιτήσεις για την λήψη κρατικής επιδότησης των δόσεων δανείων που έχουν υποθήκη στην πρώτη κατοικία.

Τα πρώτα δείγματα υψηλής αποδοχής του προγράμματος κρίνονται ενθαρρυντικά από τις τράπεζες για τη συγκράτηση της δημιουργίας νέων κόκκινων δανείων, ειδικά όσο θα προχωρούν προς στη λήξη τους τα μορατόρια πληρωμών δανείων που οι τράπεζες χορήγησαν σε πληττόμενους δανειολήπτες, τον Απρίλιο, μετά το lockdown στην Οικονομία για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του Covid-19. Οι αναστολές πληρωμών που έφτασαν στα 18 δισ. ευρώ και οι πρώτες εξ αυτών έληξαν στις 30 Ιουνίου, έχουν εκπληρώσει στον μεγαλύτερο βαθμό τον στόχο τους και στο μέτρο που αυτός δεν έχει επιτευχθεί, θα καλυφθεί από το πρόγραμμα “γέφυρα”. Το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού του προγράμματος “γέφυρα” θα ανέλθει σε περίπου 1 δις. ευρώ και με το ποσό αυτό θα επιδοτηθούν για 9 μήνες οι δόσεις δανείων, εξυπηρετούμενων και μη, συνδεδεμένων (εμπράγματη εξασφάλιση) με την πρώτη κατοικία.

Μια πρώτη εικόνα της πορείας των αναστολών πληρωμών και της σύνδεσής τους με το πρόγραμμα “γέφυρα”, έδωσε χθες η Τράπεζα Πειραιώς. Κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων α΄ εξαμήνου 2020 στους αναλυτές, η διοίκηση της Τράπεζας ανέφερε ότι τα επιλέξιμα δάνεια για το πρόγραμμα εκτιμώνται σε 1,2 – 1,4 δισ. ευρώ, επί συνόλου δανείων 1,6 δισ. ευρώ που βρίσκονται σε αναστολή πληρωμών.

Η Τράπεζα Πειραιώς είχε θέσει σε μορατόρια πληρωμών δάνεια 4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1 δισ. ευρώ έληξαν στο τέλος Ιουνίου. Όπως αναφέρθηκε, το 80% των δανείων αυτών επανήλθε σε καθεστώς κανονικής πληρωμής, ενώ το υπόλοιπο 20% δεν τα κατάφερε. Για τους δανειολήπτες αυτούς η Τράπεζα δεν ανανέωσε αυτόματα την αναστολή πληρωμών, καθώς αναμένει να δει την επίδραση του προγράμματος “γέφυρα”.

Σχεδόν στο 100% η επιλεξιμότητα δανειοληπτών για το πρόγραμμα “γέφυρα”

Τα πρώτα δείγματα είναι θετικά, αφού την πρώτη κιόλας ημέρα (Δευτέρα 3 Αυγούστου) στην ειδική πλατφόρμα εισήλθαν 14.884 φορολογούμενοι, εκ των οποίων οι 13.178 συναίνεσαν στην άρση του απορρήτου τους και ξεκίνησαν τη διαδικασία υποβολής της αίτησης. Από αυτούς, 3.988 προχώρησαν στην οριστική υποβολή της αίτησης.

Παράλληλα, σημειώνεται ότι μόλις 0,7% των αιτήσεων κρίθηκαν ως μη επιλέξιμες λόγω υπέρβασης των ανωτάτων ορίων οικογενειακού εισοδήματος και 0,1% λόγω υπέρβασης του ανωτάτου ορίου αξίας κύριας κατοικίας.

Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι η σημαντικά διευρυμένη περίμετρος κάλυψης των δανειοληπτών που παρέχει το νέο πλαίσιο, σε σύγκριση με το προηγούμενο καθεστώς, καθώς και η απλή και φιλική για τον χρήστη διαδικασία υποβολής της αίτησης, χωρίς να απαιτείται κανένα απολύτως δικαιολογητικό, επιτυγχάνουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Σημειώνεται ότι στο παλιό πρόγραμμα επιδότησης δανείων του ν.4605/2019 (προέβλεπε ρύθμιση με κούρεμα της οφειλής και κρατική επιδότηση της μηνιαίας δόσης), την πρώτη ημέρα λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας (1 Ιουλίου 2019) είχαν εισέλθει 7.554 χρήστες, δηλαδή οι μισοί συγκριτικά με το νέο πρόγραμμα). Από αυτούς, οι 3.475 (σχεδόν το 1/4, συγκριτικά με το νέο πρόγραμμα) ξεκίνησαν τη διαδικασία υποβολής της αίτησης και μόλις 262 έφθασαν μέχρι το στάδιο της άντλησης στοιχείων, χωρίς να ολοκληρωθεί η υποβολή καμίας αίτησης.

Χρειάστηκαν 4 εβδομάδες για να υποβληθούν οριστικά οι δύο πρώτες αιτήσεις, καθώς η σχετική διαδικασία ήταν ιδιαίτερα χρονοβόρα και απαιτούσε την προσκόμιση δικαιολογητικών που οι πολίτες δυσκολεύονταν ή αδυνατούσαν να λάβουν (π.χ. πιστοποιητικά βαρών από τα Υποθηκοφυλακεία).

Όσον αφορά στις υποβληθείσες αιτήσεις, το παλιό πρόγραμμα του ν. 4605/2019 κατάφερε να αγγίξει τον αριθμό των 3.988 αιτήσεων που πέτυχε το νέο πρόγραμμα στην πρώτη ημέρα λειτουργίας του, μετά από 8,5 μήνες, δηλαδή στα μέσα Μαΐου του 2020.

[capital.gr]

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου