ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φθινοπωρινό “τσουνάμι” ανατιμήσεων: Αυξήσεις – φωτιά σε 500 προϊόντα

φθινοπωρινό-τσουνάμι-ανατιμήσεων-436849

«Ποδαρικό» με αυξήσεις σε εκατοντάδες προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι τα τρόφιμα, κάνει ο Σεπτέμβριος, επιβαρύνοντας για ακόμη μια φορά μέσα στο έτος τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της Realnews, τις αμέσως επόμενες ημέρες και μέχρι το τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές σε περίπου 500 προϊόντα σε ποσοστό που φτάνει ακόμη και το 25%.

Οι αυξήσεις αφορούν τουλάχιστον 31 κατηγορίες προϊόντων και θα γίνουν αντιληπτές από τους καταναλωτές σταδιακά τις αμέσως επόμενες ημέρες και ανάλογα με τα αποθέματα των προϊόντων που έχουν στις αποθήκες τους τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων.

Αναλυτικότερα, στη νέα λίστα της ακρίβειας περιλαμβάνονται τα εξής προϊόντα:

Πανάκια καθαρισμού (4%-25%),

ζυμαρικά (7%-23%),

χυμοί (5%- 15,5%),

ρύζι τζαζμίν (10%),

φέτα (9%),

αφρόλουτρα (7%)

κατεψυγμένα λαχανικά (6%),

τυριά (5,7%),

εσπρέσο (5,5%),

στιγμιαίος καφές (5%),

αλάτι (5%),

κρουασάν (5%),

πουρές (4,5%),

σάλτσες (4,5%),

παιδικές τροφές σε βαζάκια (4,8%),

ελληνικός καφές (4,5%),

αλεύρι (4,5%),

αλουμινόχαρτο (3,5%),

σοκολάτα-κουβερτούρα (3,5%),

βρεφικό γάλα (3%),

χλωρίνη (3%),

κέτσαπ,

μουστάρδες,

μαγιονέζες (3%),

τσάι (3%),

χαρτί υγείας (3%),

γάλα εβαπορέ (3%),

κρεμοσάπουνο (2,5%),

τοματοειδή (2,5%),

δημητριακά (2,5%),

ροφήματα (2,5%),

εισαγόμενα νερά (2%-4%) και

ζωοτροφές (1,5% έως 5%).

Κάποιες από αυτές τις ανατιμήσεις περνούν αυτές τις ημέρες στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ενώ κάποιες άλλες αναμένεται να γίνουν αντιληπτές από τους καταναλωτές το αργότερο μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Πρόκειται για ανατιμήσεις που αφορούν ορισμένα προϊόντα από μεμονωμένες επιχειρήσεις και όχι από το σύνολο των εταιρειών που τροφοδοτούν τα καταστήματα τροφίμων.

Μέτρα ανάσχεσης για τις αυξήσεις

Η εκρηκτική άνοδος στις τιμές πρώτων υλών και βασικών αγαθών συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο, που συνεδρίασε την Πέμπτη, και η κυβέρνηση εξετάζει με ποια μέτρα θα μπορούσε να ανακοπεί το νέο κύμα ακρίβειας και να στηριχθούν οι καταναλωτές, κυρίως τα ευάλωτα νοικοκυριά. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο επίκεντρο βρίσκονται τα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά και φορολογικές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Δυσαρέσκεια

Σε κάθε περίπτωση, όμως, πρόκειται για ένα ακόμη χτύπημα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, το οποίο έχει προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των καταναλωτών, πολλοί από τους οποίους δαπανούν σχεδόν το 50% του εισοδήματός τους για να αγοράσουν τρόφιμα και άλλα προϊόντα καθημερινής χρήσης. Με πολλά βασικά αγαθά να γίνονται ακόμη πιο ακριβά, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι καταναλωτές που στρέφονται σε προσφορές και σε προϊόντα χαμηλής διατροφικής αξίας.

Για παράδειγμα, οι περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν κοτόπουλο και χοιρινό κρέας περισσότερες φορές τον μήνα απ’ ό,τι ψάρι ή μοσχαρίσιο κρέας. Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να προστεθούν στη λίστα της ακρίβειας ακόμη περισσότερα προϊόντα το αμέσως επόμενο διάστημα, με παράγοντες της αγοράς να αποδίδουν το μπαράζ ανατιμήσεων σε πληθωριστικές πιέσεις εξαιτίας της επαναφοράς της αγοράς στην κανονικότητα μετά από αρκετούς μήνες κατά τους οποίους αρκετές επιχειρήσεις υπολειτουργούσαν. Και τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Ο πληθωρισμός ξεκίνησε το 2021 από -2% τον Ιανουάριο, και συνέχισε με μείωση 1,3% τον Φεβρουάριο, 1,6% τον Μάρτιο και 0,3% τον Απρίλιο. Tον Μάιο κινήθηκε οριακά σε θετικό έδαφος, κατά 0,1%, τον Ιούνιο ανήλθε σε 1% και τον Ιούλιο έφτασε το 1,4%.

«Ράλι» 8 μηνών

Οι νέες αυξήσεις τιμών σε τουλάχιστον 500 προϊόντα έρχονται να προστεθούν στη χιονοστιβάδα της ακρίβειας που πλήττει τα νοικοκυριά από τις αρχές του χρόνου και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Οι ανατιμήσεις έχουν συμπαρασύρει τις τιμές σε εκατοντάδες προϊόντα προκαλώντας την έντονη δυσαρέσκεια των καταναλωτών, οι οποίοι πληρώνουν ακριβότερα βασικά αγαθά τους τελευταίους 8 μήνες. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «R», ότι από τις αρχές του χρόνου εκατοντάδες προϊόντα έχουν ανατιμηθεί σε ποσοστό που φτάνει ακόμη και το 25%, όπως -μεταξύ άλλων- το ρύζι από 11% έως 25%, τα τυριά σε ποσοστά από 4% έως 23%, το ελαιόλαδο από 15% έως 20%, τα σπορέλαια και η φυτίνη 14%, οι σαλάτες από 11% έως 16%, τα όσπρια από 3% έως 10%, τα χαρτικά 3% με 6%, τα κατεψυγμένα ψάρια 5% με 8%, τα μωρομάντηλα 6,5%,
τα αυγά 5%, τα μπισκότα 3,3%-5%, οι φρέσκοι χυμοί 5%, οι σακούλες απορριμμάτων 5%, το αλουμινόχαρτο 4,5%, το τσάι 4,5%, το βούτυρο 4%, οι οδοντόκρεμες και τα σαμπουάν 3%, το σαπούνι 3%, ο καφές 2,80%, τα απορρυπαντικά πλυντηρίου 2,5% παιδικοί χυμοί (12,5%), οι καραμέλες (11,5%), τα ζυμαρικά (2% έως 8%),
το απορρυπαντικό πλυντηρίου πιάτων (7,6%), οι σοκολάτες (7,5%), το αλάτι (6%), το σαμπουάν (3% έως 6%), τα ξυραφάκια (5%), οι φρέσκοι χυμοί (4,5%-5%), οι βρεφικές πάνες (3% έως 5%), το ελαιόλαδο (3,3%), το βρεφικό γάλα (3%), ο χαλβάς (3%), το ταχίνι (3%), το ξίδι (2,5%), το παγωμένο τσάι (2%), αλλά και πολλά ακόμη είδη πρώτης ανάγκης.

Και μπορεί παράγοντες της αγοράς και οικονομολόγοι να τονίζουν ότι οι τιμές των προϊόντων αυξάνονται γιατί δέχονται πληθωριστικές πιέσεις, ωστόσο αρκετοί καταναλωτές υποστηρίζουν πως, όταν οι τιμές αυξάνονται, δύσκολα μειώνονται, με αποτέλεσμα πολλοί να έχουν περιορίσει τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία. Επιπροσθέτως, οι νέες αυξήσεις έρχονται σε μια περίοδο που τα εισοδήματα των περισσότερων καταναλωτών είναι ιδιαίτερα μειωμένα, με αρκετούς να στρέφονται στα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορές.

Τα μεγάλα «αγκάθια»

Σύμφωνα με εκπροσώπους καταναλωτικών οργανώσεων, πρόκειται για ένα νέο κύμα ακρίβειας, που συνεχίζει να επιβαρύνει τα νοικοκυριά με αμείωτη ένταση από τις αρχές του χρόνου.
Μάλιστα, οι αυξήσεις στις τιμές αρκετών προϊόντων επιβεβαιώνεται σε μεγάλο βαθμό και από τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σύμφωνα με τα οποία τον Ιούλιο αυξήθηκαν οι τιμές, μεταξύ άλλων, στο αρνί και στο κατσίκι κατά 13,2%, σε βρώσιμα έλαια κατά 16,3%, στα καύσιμα και στα λιπαντικά σε ποσοστό 16,6%, στα νωπά ψάρια κατά 6,6%, στα φρέσκα λαχανικά σε ποσοστό 8%, στα τυριά κατά 3,5% και στο ελαιόλαδο κατά 2,6%. Στον αντίποδα, σύμφωνα πάντα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, μειωμένες είναι οι τιμές
σε ετήσια βάση στο γιαούρτι σε ποσοστό (3,7%), στο χοιρινό κρέας (3,8%), στο φρέσκο γάλα (1,6%), στο μοσχάρι (1%) και στην ένδυση και υπόδηση κατά 1,4%.

Επίσης, ένα στοιχείο που καταδεικνύει ότι επέρχονται ανατιμήσεις σε προϊόντα είναι ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού στη Βιομηχανία, που τον Ιούλιο σημείωσε σημαντική άνοδο, σε ποσοστό 13%, ένας δείκτης που αποτυπώνεται στα ράφια των καταστημάτων τροφίμων μετά από λίγες εβδομάδες. Επίσης, εκατοντάδες ανατιμήσεις οφείλονται σε αντίστοιχες που γίνονται σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Αύγουστο ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη αυξήθηκε στο 3%, από 2,2% τον Ιούλιο. Πρόκειται, μάλιστα, για το μεγαλύτερο ποσοστό πληθωρισμού την τελευταία δεκαετία. Η άνοδος τους πληθωρισμού προήλθε από την αύξηση του ενεργειακού κόστους και των τιμών των τροφίμων, ενώ καταγράφηκαν ασυνήθιστα μεγάλες αυξήσεις και στις τιμές των βιομηχανικών προϊόντων, σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat. Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών παίζει, σύμφωνα με εκπροσώπους των επιχειρήσεων, και η τιμή των καυσίμων, η οποία επηρεάζει τις μεταφορές αλλά και το κόστος παραγωγής των προϊόντων.

Η τιμή του πετρελαίου μπρεντ έχει αυξηθεί σε ποσοστό 60% μέσα σε ένα χρόνο, προκαλώντας ντόμινο ανατιμήσεων σε μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες.

Πιο ακριβό το ψωμί

Ορατός είναι ο κίνδυνος να αυξηθεί η τιμή του ψωμιού το επόμενο διάστημα. Μιλώντας στην «R», ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Μιχάλης Μούσιος τονίζει ότι «από τις αρχές του χρόνου ανατιμήθηκαν όλες οι πρώτες
ύλες -όπως είναι το αλεύρι- αλλά και το ηλεκτρικό ρεύμα σε ποσοστό που φτάνει ακόμη και το 30%. Η τιμή του ψωμιού διαμορφώνεται ελεύθερα με ευθύνη του κάθε αρτοποιού.
Εκτιμώ, ωστόσο, ότι είναι δύσκολο να απορροφήσουν οι αρτοποιοί αυτή την αύξηση στο κόστος παραγωγής». Οι αυξήσεις στο ρεύμα και στο αλεύρι είναι πολύ πιθανόν να συμπαρασύρουν και τις τιμές των υπόλοιπων προϊόντων που διαθέτει ένα αρτοποιείο.

«Αλμα» στα οικοδομικά υλικά

Εκτός, όμως, από τα τρόφιμα, ανατιμήσεις έχουν παρατηρηθεί και σε πολλά ακόμη προϊόντα, όπως τα οικοδομικά υλικά, ως αποτέλεσμα κυρίως των αυξήσεων στα ναύλα. Οι αυξήσεις έχουν προκαλέσει την έντονη ανησυχία
στο κατασκευαστικό κλάδο, σε μια περίοδο κατά την οποία η οικοδομική δραστηριότητα αναμένεται να ξεκινήσει εκ νέου.

#Tags

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου