ΤΟΠΙΚΑ

Πρόκληση η συμπλήρωση μηχανογραφικού

πρόκληση-η-συμπλήρωση-μηχανογραφικο-879214

Αισθητά λιγότεροι υποψήφιοι εξαιτίας του δημογραφικού προβλήματος, το οποίο από φέτος έγινε αισθητό και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, χαμηλές επιδόσεις εξαιτίας των εκπαιδευτικών κενών των υποψηφίων μετά από τρία χρόνια πανδημίας και ελάχιστες άριστες βαθμολογίες συνθέτουν φέτος το παζλ των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι υποψήφιοι θα κληθούν τις επόμενες ημέρες να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο, της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ηχηρή είναι η στροφή προς τις επιστήμες υγείας, όπως φαίνεται και από την ομάδα σπουδών, που έχουν επιλέξει, λόγω της επαγγελματικής αποκατάστασης, ενδεχομένως και στον απόηχο της πανδημίας του κορονοϊού.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

«Οι υποψήφιοι θα πρέπει να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο σαν να έχουν γράψει 20. Η επιλογή των σχολών είναι μία πρόκληση, στην οποία οι υποψήφιοι θα πρέπει να ανταποκριθούν με κριτήριο τα ενδιαφέροντά τους κι όχι ποιες σχολές «πιάνουν» σε μόρια. Εχουμε δει πολλές φορές στο παρελθόν επιτυχόντες με υψηλό αριθμό μορίων να εισάγονται σε σχολή με υψηλά μόρια και να την παρατάνε, επειδή δεν ήταν του ενδιαφέροντός τους», συμβουλεύει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Μαγνησίας, Κωνσταντίνος Νάνος.

Η πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας για την κατάθεση των μηχανογραφικών από τους υποψηφίους θα ανοίξει αμέσως μετά τον ορισμό των συντελεστών της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Οι υποψήφιοι θα μπορούν να εισέρχονται στην πλατφόρμα του υπουργείου με βάση τους κωδικούς τους.

Φέτος, κατά την είσοδό τους στην πλατφόρμα δεν θα εμφανίζονται όλες οι σχολές σε όλα τα πανεπιστήμια. Το σύστημα θα εμφανίζει για κάθε υποψήφιο μόνο τα τμήματα στα οποία μπορεί να περάσει με βάση τα μόρια που συγκεντρώνει. Υπενθυμίζεται ότι φέτος, οι υποψήφιοι με τις ίδιες βαθμολογίες συγκεντρώνουν διαφορετικό αριθμό μορίων ανά τμήμα, καθώς κάθε τμήμα έχει ορίσει δικούς του συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα.

Τα πέντε βήματα

Σύμφωνα με τον κ. Νάνο η σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, που θα κληθούν να καταθέσουν οι υποψήφιοι, γίνεται με πέντε βασικά βήματα:

Βήμα 1ο: Οι υποψήφιοι θα πρέπει να διαβάσουν το πρόγραμμα σπουδών ανά τμήμα και να ενημερωθούν για τα επαγγελματικά δικαιώματα. «Επιλέγουμε τα τμήματα με βάση τα ενδιαφέροντά μας κι όχι τους βαθμούς», σημειώνει ο κ. Νάνος.

Βήμα 2ο: Πρέπει να ξεχάσουν τις βάσεις. Οι περσινές βάσεις είναι μόνο ένα σημείο αναφοράς κι όχι πηγή λήψης αποφάσεων. Όπως είναι γνωστό, πλέον δεν υπάρχουν ενιαίοι συντελεστές στα μαθήματα ανά πεδίο σπουδών, ακόμη και για ομοειδή τμήματα και αυτό σημαίνει ότι οι βάσεις θα αλλάξουν.

Βήμα 3ο: Επιλογή της πόλης σπουδών. Όπως σημειώνει ο κ. Νάνος, η επιλογή της πόλης των σπουδών δεν θα πρέπει να γίνει ούτε με το οικονομικό κριτήριο της οικογένειας ούτε με βάση τη φοιτητική ζωή που προσφέρει. «Το επιπλέον κόστος για μία οικογένεια που σπουδάζει παιδί σε πόλη εκτός έδρας είναι επί της ουσίας 300- 400 ευρώ. Οι υποψήφιοι θα πρέπει να είναι προσεκτικοί με την επιλογή της πόλης των σπουδών τους. Η πόλη των σπουδών θα είναι μόνο για τέσσερα χρόνια, ωστόσο το πτυχίο θα συνοδεύει τους αποφοίτους για μία ζωή», λέει χαρακτηριστικά.

Βήμα 4ο: Οι υποψήφιοι θα πρέπει να επιλέξουν με βάση τις δικές τους επιθυμίες κι όχι τις επιθυμίες των άλλων. «Είναι χαρακτηριστικό ιδίωμα της ελληνικής οικογένειας, οι γονείς να πετυχαίνουν τα δικά τους όνειρα μέσω των παιδιών τους», σχολιάζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Μαγνησίας.

Βήμα 5ο: Η φήμη κάθε σχολής δεν είναι επαρκές κριτήριο. «Υπάρχουν νέα τμήματα μέσω των οποίων μπορούν να ανοίξουν δρόμοι για καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση των υποψηφίων», σχολιάζει ο κ. Νάνος.

9.000 λιγότεροι, λόγω ΕΒΕ

Σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με τον κ. Νάνο, φέτος θα εισαχθούν 9.000 λιγότεροι φοιτητές στα ΑΕΙ εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. «Η ΕΒΕ θα αφήσει εκτός πανεπιστημίων σχεδόν το 1/3 των εισακτέων, όπως μας εξήγησε ο κ. Στράτος Στρατηγάκης, στην εκδήλωση επαγγελματικού προσανατολισμού που έκανε ο σύλλογος για τους φετινούς υποψηφίους των πανελλαδικών», σημειώνει ο κ. Νάνος.

Ο ίδιος πάντως, ανεξαρτήτως αποτελέσματος, σπεύδει μέσω του ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΥ να συγχαρεί τους υποψηφίους για την προσπάθειά τους. «Ηταν μία πρώτη μάχη που έδωσαν στη ζωή τους σε δύσκολες συνθήκες», αναφέρει.

Η ακτινογραφία των φετινών πανελλαδικών

Δύο είναι τα χαρακτηριστικά των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων. Ο αισθητά μικρότερος αριθμός των υποψηφίων και οι χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων, οι οποίοι πέρασαν τη λυκειακή τους ζωή μεταξύ καραντίνας και τηλεκπαίδευσης εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού.

Φέτος η μείωση του αριθμού των υποψηφίων από τα Γενικά Λύκεια αφορούσε σε 3.258 άτομα σε σχέση με πέρυσι. Αντίστοιχα η μείωση των υποψηφίων των ΕΠΑΛ ήταν 1.460 άτομα σε σχέση με πέρυσι.

«Το πρόβλημα της υπογεννητικότητας εμφανίστηκε φέτος στις πανελλαδικές εξετάσεις και επαληθεύεται και από τις εγγραφές στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών που είναι μειωμένες όπως μας λένε οι συνάδελφοι κατά 20% σχεδόν. Είναι ένα πρόβλημα που θα βρούμε τα επόμενα χρόνια», σημειώνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Μαγνησίας, Κωνσταντίνος Νάνος.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι οι χαμηλοί μέσοι όροι των βαθμολογιών των υποψηφίων. Ελάχιστες οι άριστες βαθμολογίες, σχεδόν 40% οι βαθμολογίες που κινήθηκαν κάτω από τη βάση του 10 και πολλοί μέτριοι βαθμοί.

«Οι βαθμολογικές επιδόσεις των υποψηφίων δείχνουν αυτό ακριβώς που φοβόμασταν. Τα εκπαιδευτικά κενά που υπάρχουν για τους φετινούς υποψηφίους, οι οποίοι έζησαν την καραντίνα, την τηλεκπαίδευση και δεν έδωσαν ποτέ στη λυκειακή τους ζωή ενδοσχολικές εξετάσεις. Προήχθησαν από τη μία τάξη στην άλλη και ξαφνικά κλήθηκαν να ανταποκριθούν στις πανελλαδικές εξετάσεις και μάλιστα με θέματα υψηλής δυσκολίας», σχολιάζει ο κ. Νάνος υπογραμμίζοντας ότι «γενικώς η προαγωγή των μαθητών από τάξη σε τάξη γίνεται εύκολα, με το επίπεδο των ενδοσχολικών εξετάσεων να μη συγκρίνεται με αυτό των πανελλαδικών».

Οι μέσοι όροι των βαθμών των υποψηφίων

Φέτος οι μέσοι όροι των βαθμών των υποψηφίων ήταν γενικά χαμηλοί. Μόνο στο πεδίο των επιστημών υγείας οι υποψήφιοι φαίνεται να είχαν καλύτερες επιδόσεις και από εκεί μάλιστα προέρχεται και η πλειονότητα των άριστων. Μάλιστα, εμφανίζεται στροφή των υποψηφίων προς τις επιστήμες υγείας, καθώς αφενός στο συγκεκριμένο πεδίο δεν υπάρχουν μαθηματικά που δυσκολεύουν τους μαθητές, αφετέρου υπάρχει καλή προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης ακόμη και σε παραϊατρικά επαγγέλματα.

Οι μέσοι όροι των βαθμολογιών των υποψηφίων ανά μάθημα με βάση την 20βάθμια κλίμακα, δεν ξεπερνούν το 13, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις κινούνται μεταξύ 10 και 12.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα ο κ. Κωνσταντίνος Νάνος (μέσος όρος βαθμολογίας φέτος, το 2020 και το 2021):

Ανθρωπιστικών σπουδών:

  • Αρχαία ελληνικά 10,93 έναντι 10,19 το 2020 και 10,36 το 2021
  • Ιστορία 10,68 έναντι 10,22 το 2020 και 10,36 το 2021
  • Νεοελληνική Γλώσσα 12,67 έναντι 11,73 το 2020 και 12,28 το 2021
  • Λατινικά 10,86 (πέρυσι οι υποψήφιοι είχαν εξεταστεί στην Κοινωνιολογία)

Θετικών σπουδών:

  • Μαθηματικά 11,75 έναντι 12,04 το 2020 και 12,47 το 2021
  • Φυσική 10,91 έναντι 11,28 το 2020 και 11,17 το 2021
  • Χημεία 11,43 έναντι 10,12 το 2020 και 11,21 το 2021
  • Νεοελληνική Γλώσσα 13,26 έναντι 12,13 το 2020 και 12,99 το 2021

Σπουδών Υγείας:

  • Βιολογία 12,38 έναντι 12,59 το 2020 και 12,46 το 2021
  • Χημεία 11,64 έναντι 10,33 το 20202 και 11,72 το 2021
  • Φυσική 10,3 έναντι 10,82 το 2020 και 10,79 το 2021
  • Νεοελληνική Γλώσσα 13,78 έναντι 12,79 το 2020 και 13,52 το 2021

Οικονομίας και Πληροφορικής:

  • Μαθηματικά 6,81 έναντι 6,51 το 2020 και 6,93 το 2021
  • Οικονομίας 12,15 έναντι 11,86 το 2020 και 12,50 το 2021
  • Πληροφορικής 11,49 έναντι 10,83 το 2020 και 11,28 το 2021
  • Νεοελληνική Γλώσσα 11,4 έναντι 10,08 το 2020 και 10,75 το 2021.

Ελάχιστοι οι αριστούχοι, πάνω

από 3 στους 10 κάτω από τη βάση

Ελάχιστοι αριστούχοι και πάνω από τους τρεις στους δέκα υποψηφίους κάτω από τη βάση συνθέτουν τα δύο άκρα στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Σύμφωνα με στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Μαγνησίας, Αποστόλης Νάνος, οι αριστούχοι και οι κάτω από τη βάση ανά μάθημα σε κάθε κατεύθυνση έχουν ως εξής:

Ανθρωπιστικών Σπουδών:

  • Λατινικά το 18% οι άριστοι και το 45% κάτω από τη βάση
  • Ιστορία το 15,5% οι άριστοι και το 48% κάτω από τη βάση
  • Αρχαία Ελληνικά το 2,2% οι άριστοι και το 37% κάτω από τη βάση
  • Νεοελληνική Γλώσσα το 1,2% οι άριστοι και το 17% κάτω από τη βάση

Θετικών σπουδών

  • Χημεία το 12% οι άριστοι και το 40% κάτω από τη βάση
  • Φυσική το 13% οι άριστοι και το 45% κάτω από τη βάση
  • Μαθηματικά το 13,5% οι άριστοι και το 35% κάτω από τη βάση
  • Νεοελληνική Γλώσσα το 0,93% οι άριστοι και το 9% κάτω από τη βάση

Σπουδών Υγείας

  • Βιολογίας το 13,5% οι άριστοι και το 31% κάτω από τη βάση
  • Φυσική το 13,5% οι άριστοι και το 50% κάτω από τη βάση
  • Χημεία το 15,5% οι άριστοι και το 38% κάτω από τη βάση
  • Γλώσσα το 2,2% οι άριστοι και το 9% κάτω από τη βάση

Οικονομίας και Πληροφορικής

  • Πληροφορική το 16% οι άριστοι και το 40% κάτω από τη βάση
  • Οικονομία το 23% οι άριστοι και το 35% κάτω από τη βάση
  • Μαθηματικά το 1,4% οι άριστοι και το 73% κάτω από τη βάση και
  • Νεοελληνική Γλώσσα το 0,19% οι άριστοι και το 26% κάτω από τη βάση.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου