ΤΟΠΙΚΑ

Τρία αρχαία ναυάγια στο «φως» στον Δυτικό Παγασητικό

τρία-αρχαία-ναυάγια-στο-φως-στον-δυτ-775199

Σε εξέλιξη εργασίες σε τρία ακόμη σημεία στον Δυτικό Παγασητικό – Στόχος να είναι επισκέψιμα για το κοινό μέχρι το 2023

Διαρκές και αυξανόμενο το ενδιαφέρον για τα αρχαία ναυάγια της Μαγνησίας, με τρεις θέσεις στον Δυτικό Παγασητικό να βρίσκονται στο προσκήνιο, παράλληλα με την Περιστέρα. Μετά περσινό το πιλοτικό άνοιγμα του ναυαγίου κλασσικών χρόνων της Αλοννήσου, που θα συνεχιστεί και φέτος, σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες σε τρία ακόμη σημεία, με την προοπτική να δοθούν στο κοινό μέχρι το 2023.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Με 46 δύτες επισκέπτες και 66 προγραμματισμένες καταδύσεις να έχουν καταγραφεί, σε πρώτη φάση, στη διάρκεια της πιλοτικής λειτουργίας του επισκέψιμου ενάλιου αρχαιολογικού χώρου του ναυαγίου στην Περιστέρα Αλοννήσου, βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγάλο έργο που χρηματοδοτείται από το ΠΕΠ Θεσσαλίας και προβλέπει την δημιουργία τεσσάρων επισκέψιμων ενάλιων αρχαιολογικών χώρων στην Αλόννησο και τον δυτικό Παγασητικό.

Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ επικοινώνησε με την αρχαιολόγο Δέσποινα Κουτσούμπα, μέλος της ομάδας έργου της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων, η οποία υπογράμμισε ότι «στο πλαίσιο του έργου μέχρι το 2023 θα έχουμε αποδώσει στο κοινό, όχι πιλοτικά πια, αλλά ολοκληρωτικά, τέσσερις ενάλιους χώρους. Ο ένας είναι η Περιστέρα στην Αλόννησο και οι άλλοι τρεις είναι στην Κίκυνθο Αμαλιάπολης, στην θέση Γλάρος στον Παγασητικό και στη θέση Τηλέγραφος στον Παγασητικό, που υπάγονται στον δήμο Αλμυρού».

Με την πιλοτική λειτουργία του ναυαγίου της Περιστέρας να συνεχίζεται και την φετινή σεζόν, βρίσκονται σε παράλληλη εξελικτική διαδικασία οι εργασίες τεκμηρίωσης και καθαρισμού των αρχαίων ναυαγίων, ενώ προχωρούν οι διεθνείς διαγωνισμοί για να ανατεθούν οι μόνιμες εγκαταστάσεις των υποβρύχιων μουσείων της Μαγνησίας. Ο εξοπλισμός που θα χρησιμοποιηθεί, περιλαμβάνει μόνιμα ναύδετα, σύστημα υποβρύχιας παρακολούθησης με κάμερες, υποβρύχιες πινακίδες και φωτοσημαντήρες για την οριοθέτηση των περιοχών.

«Υπάρχουν κάμερες στο υποβρύχιο μουσείο της Περιστέρας, αλλά πρόκειται για πιλοτικό σύστημα, το οποίο θα καταστεί μόνιμο, όπως και στα τρία ακόμη σημεία που θα καταστούν επισκέψιμα, προκειμένου να υπάρχει διαρκής φύλαξη, και 24ωρη παρακολούθηση σε περίπτωση που κάποιος επιχειρήσει να κάνει έκνομη ενέργεια» επεσήμανε η κ. Κουτσούμπα.

Βυθισμένοι θησαυροί

Στόχος είναι η παρακολούθηση των τεσσάρων υποβρύχιων μουσείων σε 24ωρη βάση, στο πλαίσιο της διαρκούς επαγρύπνησης, για την προστασία των αρχαιολογικών θησαυρών και της μακραίωνης πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής.

Το πρωτοποριακό έργο της Περιφέρειας Θεσσαλίας, βραβευμένο με 3 διεθνή και εθνικά βραβεία, υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, την στήριξη των δημάρχων Αλοννήσου και Αλμυρού και φορέων, δίνοντας δυναμικά το παρών, στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα BLUEMED.

Ολόκληρο το ακρωτήρι του Γλάρου, στη νοτιοδυτική είσοδο του Παγασητικού κόλπου, είναι ένα επικίνδυνο πέρασμα για τα πλοία που προσπαθούσαν να μπουν στον προστατευμένο όρμο των αρχαίων Νηών, εκεί από όπου η παράδοση θεωρεί ότι απέπλευσε ο στόλος των Αχαιών για την Τροία. Στο βυθό του Γλάρου εντοπίζονται τέσσερα τουλάχιστον ναυάγια, ένα ελληνιστικό, ένα ρωμαϊκό και δύο βυζαντινά, ενώ υπάρχουν ενδείξεις, αγγεία και άγκυρες άλλων περιόδων, για περισσότερα. Ίσως βέβαια πρόκειται και για απορρίψεις στο δύσκολο ακρωτήρι, πριν την είσοδο στον κόλπο των Νηών. Σειρά περισσότερων από δέκα σιδερένιες βυζαντινές άγκυρες, που μπορούν να συνδεθούν με τους αμφορείς του 12ου-13ου αιώνα που βρίσκονται διάσπαρτοι στην ευρύτερη περιοχή, ανήκουν πιθανώς σε μεγάλο εμπορικό βυζαντινό πλοίο.

Η νησίδα Κίκυνθος αναπτύσσεται ως φυσικός κυματοθραύστης στα ανατολικά του όρμου της Αμαλιάπολης. Βυζαντινό εμπορικό πλοίο, φορτωμένο με πίθους και αμφορείς, ναυάγησε στην είσοδο του Παγασητικού κόλπου, κοντά στο νησάκι, μεταξύ 11ου και 13ου αιώνα. Το φορτίο του σχηματίζει ένα σωρό θραυσμένων κεραμικών, σε έκταση 12×8 μέτρων. Η θέση εντοπίστηκε από ομάδα του Ινστιτούτου Εναλίων Αρχαιολογικών Ερευνών στο πλαίσιο συστηματικής έρευνας.

Στον πυθμένα του κόλπου του Τηλέγραφου, εξάλλου, έχουν εντοπιστεί τρία ναυάγια: ένα ρωμαϊκό πλοίο του 4ου αιώνα, φορτωμένο με εμπορικούς αμφορείς που παράγονταν μάλλον στην Κόρινθο και τη Σάμο. Προσέκρουσε πιθανότατα στα απότομα βράχια και βυθίστηκε. Αιώνες αργότερα, ένα βυζαντινό πλοίο του 11ου13ου αιώνα και μία σύγχρονη βάρκα συνάντησαν την ίδια μοίρα. Το ναυάγιο εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 2000 από ομάδα του Ινστιτούτου Εναλίων Αρχαιολογικών Ερευνών, στο πλαίσιο συστηματικής έρευνας στην περιοχή και ανασκάφθηκε πλήρως από το 2003 έως το 2008, επίσης από το Ινστιτούτο Εναλίων Αρχαιολογικών Ερευνών, υπό τη διεύθυνση του αρχαιολόγου Ηλία Σπονδύλη.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου