ΤΟΠΙΚΑ

Μία τεράστια ξένη επένδυση με ελληνικό χρώμα

μία-τεράστια-ξένη-επένδυση-με-ελληνικ-549734

Ο Γιώργος Μάνης, ένας από τους πλέον ικανούς μηχανικούς της γενιάς του, μιλά στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ

Το όνομα Ελληνα μηχανικού και δη Βολιώτη βρίσκεται πίσω από ένα κολοσσιαίο κατασκευαστικό έργο, τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου – ΤΑΡ, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Ο μήκους περίπου 878 χλμ. αγωγός συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Νότια Ιταλία.

Ρεπορτάζ: ΒΑΣΩ ΣΑΜΑΚΟΒΛΗ

Στην Ελλάδα ο αγωγός διασχίζει τις περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας για περίπου 550 χλμ. Την κατασκευή του τμήματος από την Καβάλα έως τα ελληνοαλβανικά σύνορα, έκτασης περίπου 360 χλμ., έχει αναλάβει η κοινοπραξία που αποτελείται από την ιταλική εταιρεία Bonatti S.p.A. και την ελληνική J&P ΑΒΑΞ Α.Ε.

Τεχνικός διευθυντής της κοινοπραξίας είναι ένας Ελληνας μηχανικός, και δη Βολιώτης. Ο Γιώργος Μάνης, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Ν. Ιωνία Βόλου, ασχολείται με ενεργειακά έργα μικρής και μεγάλης κλίμακας τα τελευταία 17 χρόνια και θεωρείται ένας από τους πλέον ικανούς μηχανικούς της γενιάς του. Σε πολύ νεαρή ηλικία, μόλις στα 42, βρέθηκε στο «τιμόνι» ενός εξαιρετικά απαιτητικού κατασκευαστικού έργου, που είναι το πρώτο του είδους του που κατασκευάζεται στη χώρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τη θέση του αυτή, τον Φεβρουάριο του 2018, επέβλεψε το πέρασμα τμήματος αγωγού, μήκους 1.820 μέτρων, κάτω από τον Αξιό ποταμό με οριζόντια κατευθυνόμενη διάτρηση (Horizontal Directional Drilling), επιτυγχάνοντας ένα παγκοσμίου κλάσης μηχανικό επίτευγμα σε ό,τι αφορά στην εγκατάσταση σωλήνα τόσο μεγάλου μεγέθους με τη συγκεκριμένη μέθοδο και σε μία διέλευση.

Πριν εμπλακεί στην κατασκευή του ΤΑΡ, ο Γιώργος Μάνης συμμετείχε ως μηχανικός στην εκτέλεση ποικίλων έργων φυσικού αερίου, μερικά από τα οποία θεωρούνται πολύ πρωτοποριακά για τη εποχή τους (εν θερμώ διάτρηση αγωγού παρουσία φυσικού αερίου), ενώ διετέλεσε τεχνικός διευθυντής και στο μεγάλο έργο του ΔΕΣΦΑ για την επέκταση του δικτύου υψηλής πίεσης, συνολικού μήκους 168 χλμ., που πραγματοποιήθηκε στην Πελοπόννησο το 2012, αλλά και σε πολλά άλλα, συμπεριλαμβανομένων αστικών δικτύων μέσης και χαμηλής πίεσης σε Βόλο, Λάρισα και Καρδίτσα.

Ο ίδιος δήλωσε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ: «Η κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ αποτελεί για εμένα προσωπικά μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της επαγγελματικής μου καριέρας και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που η κατασκευή στο τμήμα που αναλάβαμε ολοκληρώνεται εντός χρονοδιαγραμμάτων και προϋπολογισμού. Είμαι πολύ περήφανος για την ομάδα μου που δούλεψε σκληρά και απέδειξε ότι στην Ελλάδα όχι μόνο υπάρχει ικανό επαγγελματικό δυναμικό, αλλά και η απαραίτητη τεχνογνωσία για να αντεπεξέλθουμε στις απαιτήσεις ενός τόσο μεγάλου έργου. Θέλω να ευχαριστήσω όλη την ομάδα μηχανικών και τεχνικών που με στήριξε και ακόμα με στηρίζει στο καθημερινό έργο μας. Επιπλέον, αποδείχθηκε πως τέτοιες επενδύσεις χρειάζεται η χώρα, ώστε να μπορέσουμε να αναπτύξουμε όχι μόνο τις ικανότητες μας ως επιστήμονες, αλλά και να ανοίξουμε τον δρόμο σε νέους μηχανικούς».

Ο ΤΑΡ είναι η μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση, που πραγματοποιείται στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία της κρίσης, η οποία προσεγγίζει το €1,5 δισ. Από τη φάση σχεδιασμού του έργου και μέχρι σήμερα, ο ΤΑΡ προμηθεύτηκε υπηρεσίες και αγαθά από 800 και πλέον επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Παράλληλα, περισσότεροι από 3.500 άνθρωποι εργάστηκαν για την κατασκευή του αγωγού, με το μεγαλύτερο ποσοστό να προέρχεται από τις τοπικές κοινωνίες.

Η λειτουργία του αγωγού αναμένεται να συμβάλλει δραστικά στην επίτευξη των στόχων της Ε.Ε. για διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού των ευρωπαϊκών αγορών και ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειάς τους, ενώ διευκολύνει τη μελλοντική πρόσβαση σε φυσικό αέριο των κοινοτήτων της Βορείου Ελλάδας.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου