ΤΟΠΙΚΑ

Λιγότερα αλλά πιο σοβαρά τα τροχαία

λιγότερα-αλλά-πιο-σοβαρά-τα-τροχαία-542403

Λιγότερα μεν, πιο σοβαρά δε είναι τα τροχαία ατυχήματα που καταγράφονται σε εποχή οικονομικής κρίσης. Λόγω της κρίσης, τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είναι σαφώς λιγότερα και άρα περιορίζεται ο αριθμός των τροχαίων, την ίδια όμως ώρα, οι οδηγοί αναπτύσσουν υψηλότερες ταχύτητες, οδηγούν πιο επιθετικά και άρα τα ατυχήματα που σημειώνονται είναι πιο σφοδρά.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ελένη Χάνου

Τα μισά σχεδόν τροχαία ατυχήματα σημειώνονται στο αστικό περιβάλλον. Μάλιστα, ο καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Νικ. Ηλιού, υποστηρίζει ότι ο αριθμός των θυμάτων των τροχαίων παραπέμπει σε ένα διαρκή… πόλεμο.

Η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου, τα ασυντήρητα και ανασφάλιστα αυτοκίνητα σε συνδυασμό με την επιθετική οδήγηση, ευθύνονται για τα ατυχήματα.

Από τον κανόνα δεν ξεφεύγει ο Βόλος. Σε παρουσίαση του έργου του κ. Ηλιού, που έγινε στο Γραφείο Διαμεσολάβησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο κτίριο Τσαλαπάτα, ο καθηγητής, αναφέρθηκε στην ανύπαρκτη οδική ασφάλεια στην πόλη.

Αφιλόξενος ο Βόλος

Ιάσονος, Δημητριάδος, Ιωλκού και Κ. Καρτάλη, αλλά και πολλοί ακόμη δρόμοι, χαρακτηρίστηκαν από τον κ. Ηλιού ως επικίνδυνοι άξονες. «Ακόμη και οι ράμπες για άτομα με ειδικές ανάγκες καταλήγουν στο κέντρο των οδικών διασταυρώσεων», σημείωσε και πρόσθεσε ότι στη γενική του εικόνα ο Βόλος είναι μια αφιλόξενη πόλη για πεζούς, ποδηλάτες και δικυκλιστές.

Τα πεζοδρόμια κρίνονται ανεπαρκή, οι ποδηλατόδρομοι χαρακτηρίστηκαν επικίνδυνοι, όπως επίσης και το υπόλοιπο οδικό δίκτυο για τους δικυκλιστές.

Οι δρόμοι σύμφωνα με τον κ. Ηλιού, μπορεί να κατασκευάζονται βάσει προδιαγραφών, δεν σημαίνει απαραίτητα όμως ότι είναι και ασφαλείς. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ήδη έχει αναπτύξει μια μεθοδολογία αξιολόγησης της ασφάλειας του οδικού δικτύου, πάνω στην οποία εκπαιδεύει και τους νέους μηχανικούς οδικών δικτύων.

Προτείνεται μάλιστα η δημιουργία πέντε κυκλικών κόμβων στο Βόλο -στη διασταύρωση Διμηνίου, Λαρίσης – Αθηνών, μπροστά από το υπεραστικό ΚΤΕΛ, στο Τελωνείο και στο Δημαρχείο Βόλου- μέσω των οποίων αφενός θα αποφευχθεί το μποτιλιάρισμα των δρόμων, αφετέρου θα μειωθεί η παραβατικότητα.

Επικίνδυνο το Πήλιο

Επικίνδυνο χαρακτηρίστηκε από τον κ. Ηλιού και το οδικό κύκλωμα του Πηλίου. «Από το Βόλο μέχρι τα Χάνια το δίκτυο είναι ανεπαρκέστατο και επικίνδυνο», υπογράμμισε ο κ. Ηλιού.

Ο ίδιος έκανε λόγο για πάμπολλα επικίνδυνα σημεία σε όλο το οδικό δίκτυο του Πηλίου, αναφέρθηκε στο μικρό πλάτος των δρόμων που δεν δίνουν τη δυνατότητα να τοποθετηθούν στηθαία ασφαλείας, ενώ επεσήμανε και το πρόβλημα με την έλλειψη χώρων στάθμευσης.

Ο καθηγητής υποστήριξε ότι με μικρές οικονομικές παρεμβάσεις, το δίκτυο του Πηλίου θα μπορούσε να αναβαθμιστεί ακόμη και κατά 50%, δεν υπάρχει όμως βούληση.

Πρότεινε δε, τη δημιουργία ανισόπεδου κόμβου λίγο μετά τη διασταύρωση της Άλλης Μεριάς μέχρι πάνω από την Πορταριά, προκειμένου να λυθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα που εντοπίζεται στη διαδρομή από Βόλο έως και Χάνια, ενώ τάχθηκε υπέρ της κατασκευής ενός άξονα ελεύθερης ροής στον κάτω κλάδο ως συνέχεια του Περιφερειακού και μέχρι την Άφησο.

Κυκλοφοριακή αγωγή

Ακόμη όμως και αν το οδικό δίκτυο καταστεί ασφαλές, τα τροχαία δεν πρόκειται να μειωθούν αν δεν αλλάξει η οδική συμπεριφορά.

Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σε συνεργασία με το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ και τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας, έχουν ήδη αναπτύξει ένα δίκτυο εκπαίδευσης εκπαιδευτικών σε θέματα οδικής ασφάλειας, οι οποίοι με τη σειρά τους εκπαιδεύουν τους μαθητές, που γίνονται οι «φωνές συνείδησης» των γονιών τους στο τιμόνι.

Το δίκτυο τέθηκε τον τελευταίο ενάμιση χρόνο υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μεταφορών και θα επιχειρηθεί να επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα και θα αφορά όχι μόνο τους μαθητές του δημοτικού, αλλά και τους μαθητές των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου. Στόχος είναι φυσικά η ένταξη του μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής ως υποχρεωτικό στα σχολεία.

Επιπλέον, όπως επεσήμανε ο κ. Ηλιού, έως τα μέσα Φεβρουαρίου, το Π.Θ. θα προμηθευτεί έναν προσομοιωτή οδήγησης, μέσω του οποίου θα αναδεικνύονται στους οδηγούς οι αδυναμίες τους.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου