ΤΟΠΙΚΑ

Οταν τα ρομπότ συναντιούνται… τα σχολεία κωδικοποιούν

οταν-τα-ρομπότ-συναντιούνται-τα-σχολ-539574

Το 8ο Γυμνάσιο Βόλου φιλοξένησε διαδικτυακά συνάντηση στο πλαίσιο προγράμματος Erasmus για την εκπαιδευτική ρομποτική

«Τα σχολεία κωδικοποιούν, τα ρομπότ συναντιούνται» (Schools coding, robots meeting) ήταν ο τίτλος της τριμερούς δράσης στo πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος κινητικότητας Erasmus+, στην οποία συμμετείχε το 8ο Γυμνάσιο Βόλου. Η δράση, αρχικά διετούς διάρκειας και τελικά τριετούς μετά από παράταση λόγω της πανδημίας, ολοκληρώθηκε με επιτυχία με διαδικτυακές κινητικότητες. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα, που στόχευε στη διερεύνηση νέων εκπαιδευτικών πρακτικών, οι οποίες εντάσσονται στο πεδίο του STEAM (Science Technology Engineering Arts Mathematics), του προγραμματισμού και της εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Τον συντονιστικό ρόλο άσκησε το τουρκικό Γυμνάσιο Sarnic Sehit Uzman Cavus Egemen Yildiz Ortaokulu από το προάστιο της Σμύρνης Γκαζιμίρ (Gaziemir), ενώ ο τρίτος εταίρος ήταν το σχολείο Scoala Gimnaziala Nr. 5 Alexandria από την Αλεξάνδρεια της Ρουμανίας.

Μετά από τέσσερις επιτυχημένες δια ζώσης κινητικότητες, οι δύο τελευταίες, που ήταν προγραμματισμένες να γίνουν στην Αλεξάνδρεια και τον Βόλο, πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά, προσφέροντας μια ακόμη πρωτόγνωρη εμπειρία στους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν. Για την καταληκτική συνάντηση, τη διαδικτυακή «φιλοξενία» είχε αναλάβει η εκπαιδευτική ομάδα του 8ου Γυμνασίου, αποτελούμενη από τον διευθυντή Ανδρέα Συκιώτη, και τους εκπαιδευτικούς Νικόλαο Σαμαρά, πληροφορικής, Βέρα Βασιαρδάνη, φιλόλογο, Γεωργία Καρασμάνογλου, οικονομίας, Εβελίνα Λουφοπούλου, γερμανικής γλώσσας, Κατερίνα Παπαθανασίου, πληροφορικής και μαθηματικό και Μαρία Αλπάκη, αγγλικής γλώσσας.

Στη συνάντηση πραγματοποιήθηκαν πολύ ενδιαφέροντα διαδικτυακά on line εργαστήρια και παρουσιάσεις projects από μαθητές και εκπαιδευτικούς, με τη συμμετοχή 17 εκπαιδευτικών και 58 μαθητών από τα σχολεία των τριών χωρών, για την εμπέδωση βασικών εννοιών του προγραμματισμού. Στο πλαίσιο των εργαστηρίων επιδιώχθηκε η ενίσχυση των διδακτικών εμπειριών και η εξοικείωση των συμμετεχόντων με τη μεθοδολογία STEΑM τόσο μέσα από προγραμματιστικές εφαρμογές (όπως Scratch κ.ά.) όσο και μέσα από την κατασκευή απλών ρομπότ και τον προγραμματισμό των συμπεριφορών τους με τη βοήθεια σχετικών μαθηματικών τύπων και εννοιών που διδάσκονται στο γυμνάσιο. Η καθοδήγηση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών έγινε από εκπαιδευτικούς και μαθητές με εμπειρία στην εκπαιδευτική Ρομποτική.

Επίσης, μετά από επαφές και συνεννοήσεις της ελληνικής ομάδας, πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακές δράσεις, παρουσιάσεις εφαρμογών και on line εργαστήρια από προσκεκλημένους επιστήμονες ειδικευμένους στην εκπαιδευτική ρομποτική.

Πρωτοποριακά και καινοτόμα εργαστήρια

Συγκεκριμένα, ο καθηγητής Θρασύβουλος Φαρμάκης, από τη σχολή ATOM Educational Robotics, παρουσίασε την εφαρμογή TRIK studio, ένα περιβάλλον προγραμματισμού και προσομοίωσης ρομπότ, ενώ η Μαρτίνα Παπαϊωάννου και ο Σπύρος Κουριάς από την ομάδα ρομποτικής TALOS edUTH-Robotics του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, παρουσίασαν το RAN Project, ένα Scratch εκπαιδευτικό παιχνίδι, που έχουν εκπονήσει και στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των μαθητών απέναντι στις φυσικές καταστροφές, και πραγματοποίησαν on line εργαστήριο.

Ο Χάρης Καλογήρου, software developer, παρουσίασε τον κύκλο ανάπτυξης ενός παιχνιδιού μέσα από το παράδειγμα της πολύ επιτυχημένης εφαρμογής Pop Corny για κινητά.

Τέλος, ο Απόστολος Λουφόπουλος, καθηγητής στο τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου, και η καλλιτέχνης – εικαστικός και εκπαιδευτικός Τζελίνα Πάλλα παρουσίασαν το πρότζεκτ «Μαθαίνοντας μέσω της τέχνης», καθώς και τα αποτελέσματα του STEAM εργαστήριου με τίτλο «Άκου το σχήμα. Δες τον ήχο». Όλες οι παρουσιάσεις και τα εργαστήρια ήταν εξαιρετικά ενδιαφέροντα, πρωτοποριακά και καινοτόμα, με αποτέλεσμα να διευρύνουν τους ορίζοντες των συμμετεχόντων προς νέα πεδία.

Ξεναγήσεις και μουσικό πρόγραμμα

Εκτός από τις επιστημονικές δράσεις, οι ομάδες παρουσίασαν όψεις της χώρας τους, του τοπικού πολιτισμού και της ιστορίας τους μέσα από επιλεγμένα video και παρουσιάσεις prezi (εικόνες και κείμενα), που δημιούργησαν οι ίδιοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί. Σε ένα καινοτόμο on line εργαστήριο, μάλιστα, την τελευταία ημέρα μέσω της προγραμματιστικής εφαρμογής Scratch οι μαθητές παρουσίασαν τα αξιοθέατα των περιοχών τους.

Στο πλαίσιο των πολιτιστικών δράσεων οργανώθηκε διαδικτυακή ξενάγηση στο Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου από την ξεναγό κ. Αναστασία Σοφού, που εντυπωσίασε τους συμμετέχοντες. Και τέλος μαθήτριες του 8ου Γυμνασίου Βόλου ανέλαβαν την ξενάγηση κατά τη διαδικτυακή περιήγηση σε επιλεγμένα εκθέματα του Μουσείου Αρχαίας Τεχνολογίας Κοτσανά.

Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε με ένα ιδιαίτερα συγκινητικό μουσικό πρόγραμμα από μέλη της χορωδίας του σχολείου και σολίστες μαθήτριες, που επιμελήθηκαν οι εκπαιδευτικοί του 8ου Γυμνασίου Νάνσυ Γκόγκα, μουσικός, Κατερίνα Παπαθανασίου και Ελένη Ζωγράφου, θεολόγος.

«Το 8ο Γυμνάσιο Βόλου, με τη συμμετοχή του στο συγκεκριμένο πρωτοποριακό πρόγραμμα, απέδειξε την επιθυμία και την πρόθεση της εκπαιδευτικής του κοινότητας να ανταποκριθεί στην πρόκληση της εξερεύνησης σύγχρονων διαδρομών, που εμπλουτίζουν τις τεχνολογικές της εμπειρίες και τις διδακτικές της μεθόδους. Ο στόχος ήταν εκπαιδευτικοί και μαθητές να εξοικειωθούν περισσότερο με τις τεχνολογικές εξελίξεις, αντί να τις φοβούνται, και να καταστούν από ανυποψίαστοι καταναλωτές της τεχνολογίας παραγωγοί και δημιουργοί της. Γι’ αυτό και ενεπλάκησαν στην καινοτόμα δράση εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων.

Το 8ο Γυμνάσιο Βόλου, πάντα ανοιχτό στις προκλήσεις των καιρών, στην τοπική κοινωνία και στον κόσμο, μετά από αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία, ετοιμάζει, όπως πληροφορούμαστε, νέες δράσεις και συμμετοχές σε ευρωπαϊκά προγράμματα στο μέλλον, που θα διευρύνουν περαιτέρω τους ορίζοντες των εκπαιδευτικών του και, κυρίως, των νεαρών μαθητών και μαθητριών του», αναφέρεται σε ανακοίνωση του σχολείου.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου