ΤΟΠΙΚΑ

Μαθητές με παιδιά κι εγγόνια

μαθητές-με-παιδιά-κι-εγγόνια-450347

Ετοιμάζονται από το βράδυ. Βάζουν σε σειρά τις σημειώσεις τους και πηγαίνουν στο σχολείο. Με το χτύπημα του κουδουνιού οι μαθητές μπαίνουν στις αίθουσες κι έπειτα αρχίζουν το μάθημα. Δεν πρόκειται όμως για παιδιά του Δημοτικού ούτε για 16αρηδες. Είναι οι μαθητές του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας με μέσο όρο ηλικίας περίπου τα 40 έτη, που αποφάσισαν σε ώριμη ηλικία να επιστρέψουν στα θρανία και να πάρουν το απολυτήριο Γυμνασίου.

Μια διαφορετική εικόνα επικρατεί στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Βόλου. Μαθητές κυρίως με οικογένειες και παιδιά, κάθονται στα θρανία και μαθαίνουν όσα δεν μπόρεσαν να μάθουν στην παιδική τους ηλικία.

Δίπλα τους οι καθηγητές τους προσπαθούν να τους εμψυχώσουν αλλά και να τους μάθουν από Γλώσσα και Μαθηματικά έως Αγγλικά και Πληροφορική.

Οι εμπειρίες των μαθητών

Η κ. Άννα Ζαχαρού είναι παντρεμένη με τρία παιδιά. Φέτος θα λάβει το απολυτήριό της από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας.

Πώς όμως η ίδια αποφάσισε να επιστρέψει στα θρανία στην ηλικία των 40;

«Δεν μπόρεσα να τελειώσω το Γυμνάσιο τότε που έπρεπε λόγω της οικογένειας. Ζούσαμε στη Δράκεια, παντρεύτηκα στα 16 μου και δεν μπορούσα να τα βγάλω πέρα με την οικογένεια και το σχολείο μαζί.

Έμαθα για το ΣΔΕ και με την προτροπή μιας ξαδέλφης μου που ήθελε κι αυτή να έρθει αποφάσισα να εγγραφώ».

Η πρώτη μέρα στο σχολείο για την κ. Ζαχαρού ήταν ξεχωριστή.

«Την πρώτη ημέρα στο σχολείο τη θυμάμαι πολύ έντονα. Με γύρισε στα παιδικά μου χρόνια. Ήμασταν όλοι αμήχανοι εκτός από τα παιδιά που ήταν και την πρώτη χρονιά. Εμείς τα «πρωτάκια» κοιταζόμασταν παράξενα και ντρεπόμασταν. Το άγνωστο μας τρόμαζε λίγο. Όμως και τις προηγούμενες ημέρες ζούσα με ένταση. Είχα αγωνία κι έπαιρνα συνέχεια τηλέφωνο για να μάθω πότε είναι ο αγιασμός», είπε η κ. Ζαχαρού.

Η ίδια βρήκε μεγάλη υποστήριξη από την οικογένειά της στην απόφασή της να γίνει μαθήτρια. Τόσο ο σύζυγός της, όσο και οι γονείς της, βρέθηκαν και εξακολουθούν να είναι δίπλα της.

«Η κόρη μου προσπάθησε να με αποτρέψει και μου έλεγε «τώρα στα γεράματα μάθε γέρο γράμματα». Δέχτηκα μια καζούρα από τα παιδιά μου, όμως τώρα είναι καλά τα πράγματα. Γυρνάμε στο σπίτι και καθόμαστε όλοι για διάβασμα. Από την κόρη μου που φοιτά στη Γ’ Λυκείου μέχρι το γιο μου που είναι στην Β’ Δημοτικού».

Η κ. Ζαχαρού έχει έρωτα με το σχολείο, όπως υπογράμμισε, ενώ εάν της δινόταν η ευκαιρία θα ήθελε να γίνει φιλόλογος, καθώς το αγαπημένο της μάθημα είναι η Γλώσσα.

«Τώρα είναι πολύ αργά, αλλά θα πήγαινα να σπουδάσω μόνο για το πτυχίο. Θα ήθελα να πάνω στο λύκειο, στο πανεπιστήμιο να πάρω το πτυχίο μόνο και μόνο για να το βλέπω. Δεν με ενδιαφέρει η επαγγελματική αποκατάσταση, θέλω να μάθω», τόνισε η κ. Ζαχαρού.

«Κάνω κάτι για μένα», είπε η κ. Μαρία Μπέκα, μαθήτρια του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, τονίζοντας πως η φοίτησή της στο σχολείο ήταν ένα παιδικό της όνειρο.

«Δουλεύω από 12 ετών. Εργάστηκα ως εργάτρια, ως ελεύθερη επαγγελματίας αλλά και σε σούπερ- μάρκετ. Το καλοκαίρι κατέθεσα τα χαρτιά μου για πρόωρη σύνταξη και είπα τώρα ήρθε η ώρα να πάω σχολείο», σημείωσε η κ. Μπέκα.

Η ίδια είναι παντρεμένη κι έχει αποκτήσει δύο παιδιά. Η ζωή έφερε έτσι τα πράγματα που δεν μπόρεσε να συνεχίσει τη μαθητική της πορεία στο σχολείο.

«Ήταν πολύ φτωχά εκείνα τα χρόνια. Ζούσαμε στην Αργιθέα Καρδίτσας και ήμασταν επτά παιδιά. Η μια αδελφή μου πέθανε και μόνο τα τρία παιδιά έμαθαν γράμματα. Πάντα έλεγα πως θέλω να γυρίσω στο σχολείο.

Ό,τι έχει σχέση με το σχολείο το θεωρώ ιερό. Δεν θέλω να λέω ότι είμαι από το Δημοτικό. Θέλω να διώξω αυτή τη ρετσινιά από πάνω μου. Τόσο καιρό δεν μπορούσα να έρθω γιατί δούλευα. Τώρα δεν με κρατάει τίποτα», είπε χαρακτηριστικά η κ. Μπέκα.

Η στήριξη που δέχεται από την οικογένειά της είναι μεγάλη και μάλιστα χρέη σχολικού εκτελεί με το αυτοκίνητό του ο σύζυγός της, ο οποίος τη μεταφέρει από τις Αλυκές που διαμένουν από και προς το σχολείο καθημερινά.

Παράλληλα για την ενίσχυση των γνώσεών της έχουν επιστρατευτεί και τα παιδιά της, με την κόρη της να τη βοηθάει στα μαθηματικά και τη νύφη της στα αγγλικά.

«Η αγάπη μου για τη μόρφωση είναι μεγάλη. Αν με έχει ο Θεός καλά, θα συνεχίσω. Αγαπώ τόσο το σχολείο, που θυμάμαι πως στο Δημοτικό μύριζα τα βιβλία όταν μας τα μοίραζαν. Ελπίζω να μη μείνει κανένα παιδί σ’ όλο τον κόσμο αναλφάβητο», ανέφερε η κ. Μπέκα, δίνοντας το δικό της μήνυμα για τη μόρφωση.

Ξεκινάει από τις 5 το πρωί που ξυπνάει για να πάει στην οικοδομή. Μόλις σχολάσει το μεσημέρι, τρώει στο πόδι, παίρνει τις σημειώσεις του και πηγαίνει στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας. Ο λόγος για τον 50χρονο κ. Γιώργο Ματζαφλέρη, ο οποίος αποφάσισε να φοιτήσει στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας.

«Όταν τελείωσα το Δημοτικό απεβίωσε ο πατέρας μου κι έπρεπε να ασχοληθώ με μια εργασία για να επιβιώσουμε. Ήταν δύσκολα τα χρόνια τότε. Πάντα ήθελα να συνεχίσω το σχολείο, όμως ήταν και το οικονομικό στη μέση. Τώρα που έχω τακτοποιηθεί είναι η καλύτερη περίοδος για μένα», σημείωσε ο κ. Ματζαφλέρης για την απόφασή του να γυρίσει στην τάξη.

Ο ίδιος είναι από τους καλύτερους μαθητές, αν και δεν διαβάζει. «Ασχολήθηκα με τα γράμματα, διαβάζω βιβλία και είμαι τελειόφοιτος στο Proficiency. Δεν διαβάζω, αν και οι επιδόσεις μου είναι πολύ καλές. Έχω καλό IQ γι’ αυτό και ήρθα. Απλά αυτά που ακούω μου φτάνουν», τόνισε ο ίδιος.

Η απόφασή του να φοιτήσει στο σχολείο δίχασε τους γνωστούς του. Εκείνοι που δεν είχαν γνώσεις, όπως ανέφερε ο κ. Ματζαφλέρης, τον κατέκριναν, όμως άλλοι του έδωσαν τα εύσημα.

«Στο σχολείο έρχομαι και ξεκουράζομαι. Δεν ταλαιπωρούμε παρ’ όλο που ξυπνάω από τις 4 ή τις 5 το πρωί. Μετά από το σχολείο παρακολουθώ και μαθήματα πληροφορικής», υποστήριξε ο κ. Ματζαφλέρης, ο οποίος έχει όνειρα να συνεχίσει.

Αν και το παιδικό του όνειρο ήταν να γίνει Πλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού, η συνέχιση των σπουδών του είναι σχεδόν σίγουρη. Κι αυτό μόνο για ηθική ικανοποίηση.

Η Διευθύντρια του Σχολείου

Η κ. Βούλα Σχορετσανίτου είναι η Διευθύντρια του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας από τον Σεπτέμβριο του 2010. Είναι η πρώτη εμπειρία για εκείνη σε ένα τέτοιου είδους σχολείου με μαθητές ενήλικες.

«Αισθάνομαι ότι ο ρόλος μου εδώ αποκτά ιδιαίτερη, βαρύνουσα σημασία, διότι έχει ειδικό βάρος σε ένα τέτοιο σχολείο. Από τη μια πλευρά έχουμε να αντιμετωπίσουμε το μαθησιακό κομμάτι κι από την άλλη πλευρά έχουμε να συνδέσουμε το σχολείο με την κοινωνία. Το σχολείο απαντά σε ένα αυξημένο κοινωνικό αίτημα, το αίτημα για περισσότερη μόρφωση, για δεξιότητες και το αίτημα για να υπάρξει η σύνδεση με την αγορά εργασίας», σημείωσε η κ. Σχορεστανίτου.

Η ίδια αν και δεν μπορεί να ξεχωρίσει μία ιδιαίτερη στιγμή που να τη συγκίνησε τους μήνες που διευθύνει το σχολείο, σημείωσε πως σχεδόν σε καθημερινή βάση δέχεται συγκινήσεις από τους μαθητές.

Άνθρωποι άνω των 50 ετών την προσφωνούν «κυρία Διευθύντρια», όμως το βλέμμα τους και η όρεξή τους για μάθηση και γνώση είναι αυτό που προκαλεί ευχάριστα συναισθήματα στην ίδια. Τόσο η Διεύθυνση, όσο και οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να οικοδομήσουν καθημερινά μία σχέση αλληλοσεβασμού με τους μαθητές, να δημιουργήσουν ένα ωραίο μαθησιακό κλίμα και αυτό το έχουν πετύχει, μιας και οι μαθητές έρχονται στο σχολείο με όρεξη, με χαρά και κυρίως με αισιοδοξία.

 

 

Το προφίλ του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Βόλου

Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Βόλου λειτουργεί από το σχολικό έτος 2008-2009 στο ανακαινισμένο συγκρότημα Μουρτζούκου. Ξεκίνησε τη λειτουργία του κατά το σχολικό έτος 2004-05 και μέχρι το 2008 στεγαζόταν στο Παγκύπριο Διδακτήριο. Απευθύνεται σε ενήλικες (άτομα με συμπληρωμένα τα 18 έτη) που τελείωσαν το Δημοτικό Σχολείο και δε φοίτησαν στο Γυμνάσιο ή το εγκατέλειψαν πριν το τελειώσουν.

Σε σχέση με το συμβατικό γνώριμο Γυμνάσιο το συγκεκριμένο σχολείο, σκοπός ύπαρξης του οποίου είναι να δώσει μια δεύτερη ευκαιρία για απόκτηση απολυτηρίου Γυμνασιακής βαθμίδας, έχει μεταξύ άλλων τρία πλεονεκτήματα που διευκολύνουν την παρακολούθηση μαθημάτων από τον ενήλικα:

* Η φοίτηση διαρκεί δύο μόνο έτη.

* Δεν υπάρχουν Εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς ή διαγωνίσματα.

* Η αξιολόγηση είναι περιγραφική (δηλ. καλά, πολύ καλά, άριστα κ.λ.π.).

Οι απόφοιτοι του ΣΔΕ πέρα από το γεγονός ότι ισχυροποιούν ή βελτιώνουν τη θέση τους στην αγορά εργασίας, μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης (Ενιαίο Λύκειο ή ΕΠΑΛ) ή σε συστήματα επαγγελματικής κατάρτισης, όπως Σχολές Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., Ι.Ε.Κ., Κ.Ε.Κ. κ.λ.π.

 

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου