ΤΟΠΙΚΑ

Επαναχάραξη αιγιαλού – παραλίας στο Μαλάκι

επαναχάραξη-αιγιαλού-παραλίας-στο-μ-42940

Το θέμα είχε αναδείξει ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ – Θίγονται με μεγάλα πρόστιμα 400 ιδιοκτήτες διαμερισμάτων

Το ιδιαίτερα σοβαρό θέμα που έχει προκύψει εξαιτίας σφαλμάτων κατά τη χάραξη αιγιαλού, παραλίας και παλαιού αιγιαλού στον οικισμό Μαλάκι της Δημοτικής Ενότητας Αρτέμιδας του Δήμου Βόλου, θέτει ο Δήμαρχος κ. Πάνος Σκοτινιώτης με έγγραφό του προς τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Γεώργιο Μαυραγάνη και τη Γενική Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας Κ. Γερακούδη.

Θέμα που ανέδειξε για δεύτερη φορά με αποκλειστικό του δημοσίευμα ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με το οποίο δεκάδες ιδιοκτήτες διαμερισμάτων στην περιοχή καλούνται να πληρώσουν τσουχτερά πρόστιμα από 15.000 έως και 150.000 ευρώ ο καθένας!!!

Ο κ. Σκοτινιώτης θέτει υπόψη του Υφυπουργού Οικονομικών όλα τα στοιχεία που συνθέτουν το ιστορικό του θέματος και επισημαίνει την ανάγκη να υπάρξει προσωπική του παρέμβαση, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα όποια σφάλματα οδήγησαν στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων του παραλιακού συγκροτήματος κατοικιών.

Αναλυτικά ο κ. Σκοτινιώτης αναφέρει στο έγγραφό του προς τον Υφυπουργό Οικονομικών, αναφέρει μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

«Το Ελληνικό Δημόσιο προέβη για πρώτη φορά στη χάραξη αιγιαλού, παραλίας και παλαιού αιγιαλού στο Μαλάκι το έτος 2005, με την υπ’ αριθ. 4359/01–06–2005 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Θεσσαλίας, η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Δ΄ 653/16–06–2005 και μεταγράφηκε στο Υποθηκοφυλακείο Νηλείας στον Τόμο 341 και Αριθμό 12, ως δημόσιο κτήμα (δηλαδή ως ιδιωτική περιουσία του δημοσίου).

Να σημειωθεί ότι η ανωτέρω χάραξη καταγράφηκε στο Γενικό Βιβλίο Καταγραφής Δημοσίων Κτημάτων μόλις το έτος 2010, με αριθμό 642.Κατά τον καθορισμό, ωστόσο, των οριογραμμών αιγιαλού, παραλίας και παλαιού αιγιαλού εμφιλοχώρησαν σημαντικά σφάλματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στον «παλαιό αιγιαλό» περιλαμβάνεται και συγκρότημα πολυκατοικιών που κατασκευάστηκε το 1973 στο Μαλάκι, μη λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι:

– Οι περισσότεροι σημερινοί ιδιοκτήτες έχουν αποκτήσει την ιδιοκτησία τους πριν από την παραπάνω χάραξη, πολλά δε από τα διαμερίσματα μέχρι το 2005 είχαν αλλάξει ιδιοκτήτες 2 και 3 φορές, οι οποίοι έχουν καταβάλει και κάθε είδους φόρους μεταβίβασης κ.λ.π. Από την ανωτέρω χάραξη θίγονται πάνω από 400 άτομα, αρκετά εκ των οποίων με πολύ περιορισμένη οικονομική δυνατότητα, ενώ τα περισσότερα διαμερίσματα είναι γκαρσονιέρες, μικρότερες των 30 τ.μ.

– Υπάρχουν νόμιμα μεταγεγραμμένοι τίτλοι των δικαιοπαρόχων των σημερινών ιδιοκτητών, που ανάγονται έως το έτος 1917, ενώ ο παλαιότερος προκτήτοράς τους αναφέρεται σε συμβόλαιο γείτονα του έτους 1881.

– Για την ανέγερση των ανωτέρω οικοδομών έχουν εκδοθεί από την Πολιτεία οι υπ’ αριθ. 415/1974 & 1007/1975 και 1336/1975 άδειες οικοδομών, οι οποίες μέχρι σήμερα ισχύουν και δεν έχουν ποτέ ανακληθεί!

– Οι εν λόγω πολυκατοικίες βρίσκονται εντός του οικισμού Μαλάκι, σύμφωνα με τις υπ’ αριθ. 368/21–05–1986 και 70/03–06–1986 αποφάσεις του Νομάρχη Μαγνησίας, που έχουν δημοσιευθεί στο Φ.Ε.Κ. Τεύχος Δ΄, υπ’ αριθ. 727 και 772/08–09–1986 αντίστοιχα, ο οποίος (οικισμός Μαλάκι), κατά τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, έχει λιγότερους από 2.000 κατοίκους. Δεδομένου ότι οι σημερινοί ιδιοκτήτες, στη συντριπτική τους πλειονότητα, απέκτησαν τις ιδιοκτησίες τους πριν από την εν λόγω χάραξη, θεωρείται δεδομένο ότι βρίσκονται σε «καλή πίστη».

– Νότιο όριο των εν λόγω οικοπέδων αποτελεί η υπερυψωμένη του επιπέδου της θάλασσας Εθνική Οδός Βόλου – Τσαγκαράδας, πλάτους περίπου 10 μέτρων, που εμφανίζεται σε αεροφωτογραφίες και διαγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου πριν από το έτος 1936.

Πρόκειται, δηλαδή, για δημόσιο έργο νομίμως υφιστάμενο, που σαφώς επηρεάζει το κυματικό πεδίο και τη μέγιστη συνηθισμένη ανάβαση του κύματος. Η δημόσια αυτή οδός παρεμβάλλεται ανάμεσα στο χαραχθέντα αιγιαλό και τη χαραχθείσα ζώνη παραλίας! Είναι ευνόητο πως εάν ο δρόμος αυτός κατακλυζόταν από θαλάσσιο νερό, θα είχε σίγουρα καταστραφεί από τη διάβρωση.

– Επίσης, στη συγκεκριμένη περιοχή υφίσταται πολυετής βλάστηση (μεγάλα ελαιόδενδρα) που επίσης θα ήταν αδύνατο να επιβιώσουν της διαβρωτικής επίδρασης του θαλάσσιου νερού.

– Ακόμη, στην περιοχή επικρατεί μικρή ανάπτυξη κυματισμού, λόγω του γεγονότος ότι βρίσκεται σε προστατευμένη, εντός υπήνεμου κόλπου, θαλάσσια περιοχή (Παγασητικός Κόλπος).

Από τις αρχές του 2012 η Κτηματική Υπηρεσία άρχισε να αποστέλλει (και συνεχίζει να αποστέλλει και μέχρι σήμερα) στους ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων του αναφερομένου συγκροτήματος, κλήσεις να απολογηθούν για αυθαίρετη καταπάτηση δημόσιας έκτασης. Ακολούθησε η έκδοση, αποστολή και κοινοποίηση πρωτοκόλλων αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης.

Τα σχετικά ποσά των πρωτοκόλλων καταλογίστηκαν από την Κτηματική Υπηρεσία εις βάρος όχι μόνον των σημερινών ιδιοκτητών, αλλά και των προκατόχων τους μέχρι τη συμπλήρωση πενταετίας (έτη 2007-2011).

Εν τω μεταξύ, με το προσφάτως ψηφισθέν άρθρο 23α του Ν. 4092/2012 (ΦΕΚ Α 220/2012), για το παραδεκτό της άσκησης ένδικων βοηθημάτων (ανακοπών) κατά πρωτοκόλλων αποζημίωσης Κτηματικών Υπηρεσιών απαιτείται η προκαταβολή, επί ποινή απαραδέκτου, του 20% της καθορισμένης αποζημίωσης.

Τούτο σημαίνει ότι οι πολυάριθμοι ιδιοκτήτες, για να ζητήσουν τη δικαίωσή τους στα αρμόδια Δικαστήρια, θα πρέπει προηγουμένως να έχουν εξεύρει το ποσό που αντιστοιχεί στο παραπάνω ποσοστό και να το προκαταβάλουν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Αυτό, όμως, με δεδομένη τη δυσμενή οικονομική κατάσταση της πλειονότητας των μικροϊδιοκτητών του συγκροτήματος, είναι εντελώς αδύνατο.

Πέραν των ανωτέρω, σημειώνουμε ότι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για τον καθορισμό των οριογραμμών αιγιαλού, παραλίας και παλαιού αιγιαλού (Ν.2971/2001):

α) Ορίζει ότι η οριογραμμή της παραλίας (πολλώ μάλλον του παλαιού αιγιαλού), όπου υφίσταται σχέδιο πόλεως, δεν μπορεί να υπερβεί την εγκεκριμένη γραμμή δόμησης.

β) Σε παραδοσιακούς οικισμούς, η οριογραμμή της παραλίας (πολλώ μάλλον του παλαιού αιγιαλού) δεν μπορεί να υπερβεί τη γραμμή δόμησης, όπως αυτή νόμιμα έχει διαμορφωθεί.

γ) Σε πόλεις και οικισμούς που δημιουργήθηκαν πριν από το έτος 1923 ή έχουν πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων (περίπτωση οικισμού «Μαλάκι») και στους οποίους δεν υπάρχει εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, η οριογραμμή παραλίας (πολλώ μάλλον του παλαιού αιγιαλού) δεν μπορεί να υπερβεί τη γραμμή δόμησης, όπως αυτή νόμιμα έχει διαμορφωθεί.

Τέλος, σημειώνουμε ότι η παράγραφος 9 του άρθρου 5 του ιδίου ως άνω νομοθετήματος (2971/2001) ρυθμίζει τα του επανακαθορισμού των οριογραμμών αιγιαλού, παραλίας ή παλαιού αιγιαλού, που γίνεται στις περιπτώσεις όπου έχει εμφιλοχωρήσει σφάλμα κατά τον αρχικό καθορισμό ή υπάρχει πλάνη περί τα πραγματικά γεγονότα.

Η διαδικασία κινείται αυτεπαγγέλτως από την Κτηματική Υπηρεσία, ή ύστερα από αίτηση ενδιαφερομένου η οποία συνοδεύεται από τα αποδεικτικά στοιχεία που αποδεικνύουν το σφάλμα του αρχικού καθορισμού.

Η Κτηματική Υπηρεσία Ν. Μαγνησίας, ωστόσο, αν και από τα κατατεθέντα πάμπολλα υπομνήματα έχει λάβει πλήρως γνώση για τα εμφιλοχωρήσαντα, κατά τη χάραξη του παλαιού αιγιαλού, ουσιώδη σφάλματα (ύπαρξη εθνικής οδού, γεωμορφολογία, όρια οικισμού κλπ), αλλά και για την παραβίαση ουσιωδών νομικών διατάξεων κατά τη χάραξη του παλαιού αιγιαλού, δεν έχει κινήσει μέχρι σήμερα τη διαδικασία επαναχάραξης.

Κατόπιν αυτών, περιμένουμε την προσωπική σας παρέμβαση προκειμένου να κινηθεί η σχετική διαδικασία, ώστε να αντιμετωπιστούν τα όποια σφάλματα εμφιλοχώρησαν κατά τον καθορισμό αιγιαλού, παραλίας και παλαιού αιγιαλού στον οικισμό Μαλάκι της Δημοτικής Ενότητας Αρτέμιδας του Δήμου Βόλου».

Το έγγραφο κοινοποιείται επίσης στους βουλευτές Μαγνησίας όλων των κομμάτων.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου