ΤΟΠΙΚΑ

Με το βλέμμα στο μέλλον τελειόφοιτος πολιτικός μηχανικός του Π.Θ.

με-το-βλέμμα-στο-μέλλον-τελειόφοιτος-π-251862

Με το βλέμμα στο μέλλον ο τελειόφοιτος του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Βασίλης Λιούτας ιχνηλατεί τις ανάγκες σε σταθμούς φόρτισης στον Βόλο

Με το βλέμμα στο μέλλον, που δεν είναι μακρινό, τελειόφοιτος του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ιχνηλατεί τις ανάγκες του Βόλου σε σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Πρόκειται για τον Βασίλη Λιούτα, ο οποίος μέσω του Εργαστηρίου Κυκλοφορίας, Μεταφορών και Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας, διενεργεί έρευνα με ερωτηματολόγια με θέμα την εγκατάσταση και τη λειτουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρύτερη περιοχή του Βόλου.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Η έρευνα γίνεται στο πλαίσιο διπλωματικής εργασίας του Βασίλη Λιούτα για τον οποίο η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον, παρά τα απογοητευτικά σημερινά ποσοστά χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων όχι μόνο στον Βόλο αλλά γενικότερα στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον ίδιο και βάσει στοιχείων έρευνας που έγινε για το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο με στοιχεία του 2017, τα ηλεκτρικά οχήματα αγγίζουν σε ποσοστό μόλις στο 0,20% της αγοράς νέων οχημάτων στην Ελλάδα. «Η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να κυμαίνεται σε πολύ μικρά ποσοστά, ως επιστήμονες όμως θα πρέπει να σκεφτόμαστε πιο μπροστά και να δίνουμε τα εργαλεία στους φορείς της Πολιτείας να σχεδιάσουν», αναφέρει μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο κ. Λιούτας, ο οποίος προτίθεται μόλις ολοκληρωθεί η έρευνα να διαθέσει στον Δήμο Βόλου τα στοιχεία προκειμένου να τα αξιοποιήσει στο ενδεχόμενο χωροθέτησης νέων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην πόλη.

Η πόλη του Βόλου διαθέτει σήμερα δύο σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, έναν στον λιμένα Βόλου στην περιοχή του τελωνείου και έναν στο ξενοδοχείο Domotel Xenia Volos.

Στην έρευνα η οποία είναι σε εξέλιξη κάθε συμμετέχων καλείται να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις. Μέσω των ερωτηματολογίων θα προκύψουν συμπεράσματα για τις προτιμήσεις των Βολιωτών πολιτών κι όχι μόνο και με βάση μοντέλο σύμφωνο με τις ευρωπαϊκές οδηγίες θα προκύψει και η χωροθέτηση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στον Βόλο. Διότι και για την αγορά και την κυκλοφορία οχημάτων, σημαντικό κίνητρο φαίνεται να είναι η δυνατότητα φόρτισής τους.

Οπως αναφέρει ο κ. Λιούτας έως τις αρχές Μαρτίου θα υπάρχει πλήρης χάρτης βασισμένος στα αποτελέσματα της έρευνας η οποία θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο της διπλωματικής εργασίας του.

Τέσσερις τρόποι φόρτισης

Ηλεκτρικά είναι τα οχήματα τα οποία χρησιμοποιούν για την κίνησή τους ηλεκτρική ενέργεια (αποθηκευμένη σε μπαταρίες). Στα ηλεκτρικά οχήματα γίνεται χρήση αποκλειστικά ηλεκτρικών κινητήρων, σε αντίθεση με τα συμβατικά οχήματα, τα οποία χρησιμοποιούν μηχανές εσωτερικής καύσης. «Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον και μπορεί να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Αν, φυσικά, η ηλεκτροκίνηση εξασφαλίζεται όχι μέσω λιγνίτη, αλλά μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», τονίζει ο κ. Λιούτας.

Σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο IEC 61851, υπάρχουν 4 τρόποι φόρτισης (modes) (International Electrotechnical Commission, 2017):

· Mode 1: Βραδεία φόρτιση με χρήση ρευματοδότη οικιακού τύπου και εναλλασσόμενου ρεύματος (AC).

· Mode 2: Βραδεία φόρτιση με χρήση ρευματοδότη οικιακού τύπου και εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) με επιπρόσθετη διάταξη προστασίας κατά της ηλεκτροπληξίας τύπου RCD.

· Mode 3: Βραδεία έως ημιταχεία φόρτιση με χρήση ειδικού ρευματοδότη.

· Mode 4: Ταχεία/υπερταχεία φόρτιση από εξωτερικό φορτιστή που παρέχει συνεχές ρεύμα (DC) μέσω μετατροπέα AC/DC.

Για να διανύσει ένα όχημα απόσταση 100 χιλιομέτρων απαιτείται φόρτιση 6-8 ώρες στις υποδομές mode 1 και mode 2, και περίπου 1-3 ώρες για την υποδομή mode 3. Η φόρτιση με υποδομή mode 4 είναι ταχεία και διαρκεί κατά μέσο όρο 20 λεπτά (European Environmental Agency, 2016).

Η έρευνα στην οποία μπορούν να συμμετέχουν οι ενδιαφερόμενοι είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση: https://www.surveymonkey.com/r/Voloschargingstations?fbclid=IwAR2xOphwEFqtlGFviuaqRTRuYgMnASwcoxS5zBBMjcE8alICIBkC3JtwDiw.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου