ΤΟΠΙΚΑ

Βολιώτισσες δίνουν ζωή σε ιστορικά μνημεία

βολιώτισσες-δίνουν-ζωή-σε-ιστορικά-μν-231274

Η αρχιτέκτων Ιφιγένεια Δημητρίου και η αρχαιολόγος Ασημίνα Γρηγορίου συνέβαλαν στην ανάδειξη εμβληματικών κτιρίων, όπως η οικία Τσίλλερ και το Μουσείο του Νοσοκομείου Σωτηρία

Κοινή πορεία σε ένα εξαιρετικά σημαντικό πεδίο, συνώνυμο με την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, αναπτύσσουν δύο Βολιώτισσες, που διακρίνονται για το ταλέντο και το μεράκι τους. Η αρχιτέκτων Ιφιγένεια Δημητρίου και η αρχαιολόγος Ασημίνα Γρηγορίου ένωσαν τις δυνάμεις και τις γνώσεις τους στο συγκεκριμένο αντικείμενο, βάζοντας τη σφραγίδα τους στην προσπάθεια αποκατάστασης και ανάδειξης κορυφαίων μνημείων της νεότερης περιόδου, όπως η περίφημη οικία Τσίλλερ στην Αθήνα και το Μουσείο του Νοσοκομείου Σωτηρία.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Η επαγγελματική τους πορεία έχει ξεκινήσει ήδη από το 2007, μέσω της συμβολής τους σε ιστορικά και αρχιτεκτονικά έργα του Υπουργείου Πολιτισμού. «Από την πρώτη στιγμή αποδείχθηκε ότι μπορούμε να συνεργαστούμε αρμονικά και να φέρουμε εις πέρας εργασίες υψηλής εξειδίκευσης στον τοµέα του πολιτισμού» υπογραμμίζουν από κοινού, μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ. Συγκεκριμένα, η κοινή τους εμπειρία αρχίζει στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, ένα από τα παλαιότερα και σημαντικότερα μουσεία της χώρας, που στεγάζεται στο κέντρο της παλιάς Αθήνας, στην Πλάκα. Εκεί γεννήθηκε η έντονη επιθυμία τους να επικεντρωθούν στον χώρο των Μουσείων και εκθέσεων.

Η Ιφιγένεια Δημητρίου, αρχιτέκτων μηχανικός ΕΜΠ, μουσειολόγος, είναι ιδρυτικό μέλος του αρχιτεκτονικού γραφείο ifo studio στο Κολωνάκι, το οποίο λειτουργεί από το 2007. «Το γραφείο έχει ως κύριο αντικείμενο την αποκατάσταση και ανάδειξη ιστορικών κτηρίων και συνόλων ενώ παράλληλα ασχολείται και με ανακαινίσεις και νέες κατασκευές υψηλής αισθητικής» επισημαίνει.

Μεγάλο επίτευγμα του αρχιτεκτονικού γραφείου ήταν η μελέτη τεκμηρίωσης και αποκατάστασης της οικίας Τσίλλερ – Λοβέρδου, όραμα του αείμνηστου Νίκου Χαρκιολάκη, π. επίτιμου διευθυντή της Διεύθυνσης Αναστήλωσης του Υπουργείου Πολιτισμού, με βασική συνεργάτιδα τη Φωτεινή Χαλβαντζή, MSc αρχιτέκτονα μηχανικό – αναστηλωτή ΕΜΠ. «Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα νεοκλασικά αστικά κτίρια του διακεκριμένου αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ στο κέντρο της Αθήνας» τονίζει. Η μουσειολογική και μουσειογραφική μελέτη του κτιρίου Τσίλλερ επικαιροποιήθηκε από την Ιφιγένεια Δημητρίου και την Ασημίνα Γρηγορίου.

Η μελέτη τεκμηρίωσης και αποκατάστασης, για την οικία Θεοχάρη στο Κιάτο, επίσης έργο του Τσίλλερ, με σκοπό την μετατροπή της σε Μουσείο, στάθηκε η αφορμή για τη σύμπραξη του ifo studio architects με την Ασημίνα Γρηγορίου, αρχαιολόγο – μουσειολόγο και τη δημιουργία της ομάδας m-exh (museum exhibition). «Η οµάδα m-exh παρέχει υπηρεσίες εκπόνησης μουσειολογικών και μουσειογραφικών μελετών σε επίπεδο µόνιµων και περιοδικών εκθέσεων, όπως επίσης και καταγραφής – τεκµηρίωσης μουσειακών συλλογών και αρχείων» αναφέρουν οι δύο Βολιώτισσες.

Μουσείο του Νοσοκομείου Σωτηρία

Επισφράγιση της συγκεκριμένης σύμπραξης ήταν η εμπλοκή τους στο Μουσείο του Νοσοκομείου Σωτηρία, από το 2015. Πρόκειται για ένα Μουσείο, αφιερωμένο στον αντιφυματικό αγώνα και συγκεκριμένα στην καταπολέμηση της νόσου, από τα τέλη του 19ου αιώνα έως και τα μέσα του 20ού. Η αφήγηση της έκθεσης δεν σταματάει εκεί, καθώς η συλλογή, πέρα από τον ιατροτεχνικό εξοπλισμό, περιλαμβάνει προσωπικά αντικείμενα και αλληλογραφία ασθενών που απεβίωσαν στο Σανατόριο και δεν τους αναζήτησε ποτέ κανείς. Το Σανατόριο της Σωτηρίας ανήκει σε ένα ευρύ δίκτυο σανατοριακών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα, ανάμεσα σε αυτά και το Σανατόριο Καραμάνη στο Πήλιο.

«Από την αρχή πιστέψαμε στη μοναδικότητα και την αξία αυτού του έργου. Δεν επρόκειτο απλώς για μία επαγγελματική αποστολή αλλά για ένα προσωπικό στοίχημα με σκοπό τη διάσωση του μνημείου και της ιστορικής μνήμης που το συνοδεύει» επισημαίνουν. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν από τις ίδιες σε συνεργασία με διεπιστημονική ομάδα, εγκρίθηκαν ομόφωνα από όλα τα αρμόδια Συμβούλια του Υπουργείου Πολιτισμού. Στη συνέχεια, με προσωπικό τους αγώνα κατάφεραν να εντάξουν το έργο σε ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα από την Περιφέρεια Αττικής, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.

Επίσης, τα τελευταία δύο χρόνια διατηρούν στενή συνεργασία με το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας.

Μέσα στο ίδιο πλαίσιο, και λόγω της παράλληλης εξειδίκευσης της Ιφιγένειας Δημητρίου στην σκηνοθεσία, πραγματοποιούνται αρχαιολογικά ντοκιμαντέρ και οπτικοακουστικές παραγωγές για Μουσεία και Εκθέσεις. Χαρακτηριστικό είναι το αρχαιολογικό ντοκιμαντέρ που περιγράφει τις εργασίες αποκατάστασης του Οθωμανικού λουτρού στα Τρίκαλα, γνωστό ως πρώην κτήριο των Κλειστών Φυλακών Τρικάλων, το οποίο προβάλλεται στο χώρο του μνημείου και συμμετείχε στα Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Χαλκίδας και Ιεράπετρας.

Λάτρεις του Βόλου

Ολα αυτά τα χρόνια δεν γεννήθηκε μόνο μία δυνατή συνεργασία, αλλά και μία μοναδική φιλία, η οποία στηρίζεται εκτός των άλλων και στο κοινό όραμα για τη διάσωση και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς όχι μόνο ως επαγγελματικός στόχος αλλά ως επίμονο κυνήγι ενός ονείρου. Καμία από τις δύο δεν βρέθηκε τυχαία στο συγκεκριμένο πεδίο, αλλά ήταν μία εξαρχής συνειδητή επιλογή, να τεθούν δηλαδή στην υπηρεσία της διατήρησης της ιστορικής και αρχιτεκτονικής μνήμης, πάντα με γνώμονα την πνευματική ευημερία της κοινωνίας.

Στην πορεία όλα αυτά που τις ενώνουν έγιναν πολύ περισσότερα. Μοιράζονται την αγάπη τους για την ιδιαίτερη πατρίδα τους, τον Βόλο, και ενώ ζουν στην Αθήνα παραθερίζουν κάθε καλοκαίρι στην Τσαγκαράδα και στις Μηλιές, όπου διατηρούν εξοχικές κατοικίες. Τα τελευταία καλοκαίρια μάλιστα, ειδικά μετά την απόκτηση των παιδιών τους, κάνουν κοινές διακοπές στο Λεφόκαστρο.

Αυτή τους η σχέση με τον Βόλο και το Πήλιο είναι η αιτία που έχουν ήδη ασχοληθεί με το έργο του ζωγράφου Θεόφιλου, συμμετείχαν στο διεθνές συνέδριο για τη ζωή και το έργο του λαϊκού ζωγράφου, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και όπως ομολογούν, ονειρεύονται να αναλάβουν αντίστοιχα έργα πολιτισμού στη Μαγνησία, με σκοπό να συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάδειξη της τόσο σημαντικής πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου καταγωγής τους.

Το επιστημονικό τους προφίλ

Η Ιφιγένεια Δημητρίου, κόρη του πρέσβη Χάρη Δημητρίου και της δικηγόρου Μάρθας – Μαρίας Δουζένη, αμφότεροι Βολιώτες, αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου της Αθήνας (ΕΜΠ). Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού διπλώματος Αρχιτεκτονικής, Τέχνης και Μουσειολογίας από την Αρχιτεκτονική Σχολή του Πολυτεχνείου της Βαρκελώνης (UPC). Πραγματοποίησε σπουδές Κινηματογράφου στο New York Film Academy (NYFA) και στο Queen Margaret University (QMU) µε υποτροφία. Από το 2007 διατηρεί το αρχιτεκτονικό γραφείο «ifo studio» στο Κολωνάκι, ενώ παράλληλα συνεργάζεται µε το Υπουργείο Πολιτισμού στον τοµέα της Μουσειογραφίας και της Αποκατάστασης Μνηµείων, χρησιμοποιώντας την εμπειρία της στη δημιουργία ντοκιμαντέρ, κυρίως αρχαιολογικών, και οπτικοακουστικών παραγωγών για μουσεία και εκθέσεις. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου της Αθήνας (ΕΜΠ) µε θέµα «Αρχιτεκτονική και Κινηματογράφος».

Η Ασημίνα Γρηγορίου, με καταγωγή από τον Βόλο, από την πλευρά της μητέρας της, είναι παντρεμένη με τον Βολιώτη Γεράσιμο Κουτσουβέλη, διευθυντή πωλήσεων σε πολυεθνική, η μητέρα του οποίου ανήκει στο γένος Διανέλλου. Αποφοίτησε από το τµήµα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στη συνέχεια πραγματοποίησε µμεταπτυχιακές σπουδές στην Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο IV της Σορβόννης και στη Μουσειολογία στη Σχολή του Λούβρου. Εχει συνεργαστεί µε το Υπουργείο Πολιτισμού από το 2007 στον τοµέα της ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς και εργάζεται ως ελεύθερη επαγγελματίας στον χώρο των Μουσείων από το 2010, µε κύρια πεδία δραστηριότητας την εκπόνηση ιστορικής έρευνας, µουσειολογικής καταγραφής και τεκμηρίωσης συλλογών και μουσειολογικών μελετών.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου