ΤΟΠΙΚΑ

Στον αέρα η εξωδικαστική ρύθμιση λόγω τεχνικών σφαλμάτων στην πλατφόρμα

στον-αέρα-η-εξωδικαστική-ρύθμιση-λόγω-153688

Μόλις το 50% των αιτήσεων έχει οριστικοποιηθεί για… περαιτέρω επεξεργασία – Σε αβεβαιότητα οι οφειλέτες για την έκβαση των αιτήσεων, ενώ τρέχουν καταδιωκτικά μέτρα

Συνολικά οκτώ μήνες πέρασαν από τη λειτουργία της πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας σε υπερχρεωμένους οφειλέτες με εξωδικαστικό συμβιβασμό. Ωστόσο, καμία πρόταση δεν έχει υποβληθεί από τις τράπεζες, σύμφωνα με πληροφορίες από δικηγορικούς κύκλους.

Ρεπορτάζ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΟΥΓΚΑ

Το 50% των αιτήσεων δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί λόγω των τεχνικών σφαλμάτων, που προκύπτουν. Την ίδια στιγμή, οι οφειλές συνεχίζουν να τοκίζονται, ενώ τα καταδιωκτικά μέτρα είναι σε πλήρη ισχύ.

Οι δικηγόροι που χειρίζονται τις αιτήσεις βρίσκονται σε αναμονή λόγω των προβλημάτων κατά τη διάρκεια της υποβολής των αιτήσεων. Οι οφειλέτες συνεχίζουν να έχουν εφιάλτες για την πορεία των χρεών τους, αλλά και τις κατασχέσεις και άλλα μέτρα που τους έχουν επιβληθεί.

Οι πλειστηριασμοί τρέχουν κανονικά. Τα δικαστήρια Βόλου είναι σε πλήρη λειτουργία μετά από πολύμηνη αναστολή λόγω της πανδημίας και εκδίδεται πληθώρα διαταγών πληρωμής.

Ο νομικός κόσμος λέει ότι είναι επιτακτική ανάγκη να αναβαθμιστεί η πλατφόρμα. Σε πανελλαδικό επίπεδο δεν έχουν ολοκληρωθεί παρά μόνο μερικές δεκάδες αιτήσεις.

Η νομική σύμβουλος της Ενωσης Καταναλωτών Βόλου Κωνσταντίνα Ευσταθίου σημειώνει ότι δεν γίνεται σωστή καταχώρηση των στοιχείων λόγω προβλημάτων που παρουσιάζει η πλατφόρμα, οι διορθώσεις καθυστερούν πολύ, ενώ τα ερωτήματα αργούν να απαντηθούν.

«Δεν έχουμε καμία απόφαση στα χέρια μας ακόμη. Κατά τη διαδικασία της μοναδικοποίησης των περιουσιακών στοιχείων η πλατφόρμα μπλοκάρει. Απαιτείται οπωσδήποτε να υπάρξει μία καλύτερη οργάνωση. Οταν υποβάλλονται αιτήσεις διόρθωσης (οι οποίες γίνονται λόγω τεχνικών σφαλμάτων που παρουσιάζονται στη διαδικασία) να προχωρεί η διαδικασία και να μην κωλύεται», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Εξαιτίας όλων αυτών των προβλημάτων στην πλατφόρμα δεν είναι δυνατή η οριστική υποβολή των αιτήσεων των οφειλετών. Φαίνεται σαν να μην έχει γίνει καμία διαδικασία. «Οι τράπεζες έχουν ενημερωθεί. Ομως, ο νόμος είναι ξεκάθαρος. Απαιτείται να υπάρχει οριστική υποβολή της αίτησης για να μην τρέχουν καταδιωκτικά μέτρα», σημειώνει η ίδια.

Από την αρχή προέκυψαν προβλήματα

Με την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας προέκυψαν πολλές δυσκολίες. «Νομίζαμε ότι κάτι κάναμε λάθος. Ομως, δεν κάναμε εμείς κανένα σφάλμα. Τεχνικά ήταν τα προβλήματα που προκλήθηκαν. Σήμερα καταβάλλονται προσπάθειες να διορθωθούν», σημειώνει από την πλευρά της η δικηγόρος Ελένη Σακκά.

Οι μισές από τις αιτήσεις των δικηγόρων εκκρεμούν και δεν οριστικοποιούνται λόγω σφαλμάτων που παρουσιάζει η πλατφόρμα.

Η κ. Σακκά αναφέρει για παράδειγμα ότι η πλατφόρμα ζητεί την καταχώρηση ακινήτων. «Οταν όμως τα καταχωρείς στη συνέχεια λέει ότι η διαδικασία αυτή δεν έχει γίνει. Δεν παρουσιάζει το ποσοστό της συνιδιοκτησίας ενώ έχει συμπληρωθεί και στη συνέχεια εμφανίζει την ένδειξη «σφάλμα διόρθωσης»», τονίζει.

Ενα άλλο μεγάλο θέμα είναι η αναμονή που υπάρχει όταν υποβάλλονται ερωτήματα. «Κάνουν να απαντήσουν δύο μήνες. Εχει τύχει να παρέλθει τόσος χρόνος, ώστε να ακυρώνεται τελικά το αίτημα και η διαδικασία να πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή», σημειώνει η ίδια.

Δύσκολα φθάνουν στο στάδιο της επεξεργασίας

Στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους είναι γνωστά όλα αυτά τα προβλήματα. Εχουν ξεπεράσει τεχνικά θέματα και συνεχίζουν να αναβαθμίζουν τη διαδικασία. Ομως, οκτώ μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας μόνο το 50% των αιτήσεων υπερχρεωμένων έχει φτάσει στο στάδιο επεξεργασίας λόγω της μεγάλης αναμονής που υπάρχει στα διάφορα στάδια της διαδικασίας.

Αν περάσουν δύο μήνες από την υποβολή της αίτησης και αυτή δεν έχει οριστικοποιηθεί, τότε γίνεται από την ΑΑΔΕ επανάντληση στοιχείων και για την ολοκλήρωσή της υπάρχει αναμονή 15 ημερών.

Η πλατφόρμα δεν ενημερώνει ούτε για την επισύναψη συμπληρωματικών εγγράφων που ζητεί, ενώ θα έπρεπε να αποστέλλει email. Κι όμως για να υποβάλεις τα επιπλέον έγγραφα υπήρχε χρονικό περιθώριο μόλις 5 ημερών, με αποτέλεσμα πολλές αιτήσεις να ακυρώνονται και η διαδικασία να αρχίζει από την αρχή. Η προθεσμία αυτή πλέον έχει παραταθεί επ’ αόριστον. Χρειάζεται όμως να γίνουν ακόμη πολλά βήματα ώστε η πλατφόρμα να είναι λειτουργική.

«Καθυστερεί πάρα πολύ η διαδικασία υποβολής», σημειώνει η ίδια.

Αγωνία για το αποτέλεσμα

Η εξωδικαστική ρύθμιση των οφειλών είναι η τελευταία ευκαιρία που έχουν οι υπερχρεωμένοι, οι οποίοι αγωνιούν να τακτοποιήσουν τα χρέη τους και να βάλουν σε σειρά τη ζωή τους.

Οι οφειλέτες τηλεφωνούν συνεχώς στα δικηγορικά γραφεία για να ενημερωθούν για την πορεία των αιτήσεών τους και εκφράζουν μεγάλη αγανάκτηση. Εξαιτίας όλων αυτών των δυσκολιών δεν γνωρίζουν την έκβαση των αιτήσεών τους και το χειρότερο, οι κατασχέσεις και οι πλειστηριασμοί που έχουν βάρος τους συνεχίζουν να τρέχουν κανονικά.

Κατά κύριο λόγο ζητούν να ενταχθούν στην πλατφόρμα έμποροι και ελεύθεροι επαγγελματίες οι οποίοι έχουν μεγάλες οφειλές. Δεν έχουν κάποιο άλλο ευεργετικό πλαίσιο για να ρυθμίσουν τις οφειλές τους αφού μετά η άλλη εναλλακτική που έχουν είναι να προχωρήσουν σε πτώχευση.

Τα χρέη τους μπορεί να ξεκινούν από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και ξεπερνούν και το 1 εκατ. ευρώ.

Δεν είναι υποχρεωμένες να απαντήσουν

Επισημαίνεται ότι όλη αυτή η καθυστέρηση στην υποβολή υπάρχει όταν οι τράπεζες δεν είναι υποχρεωμένες από τη διαδικασία να υποβάλλουν προτάσεις για τη ρύθμιση των οφειλών. Δηλαδή όλη αυτή η αναμονή μπορεί τελικά δεν μην έχει αποτέλεσμα και η διαδικασία να πάει χαμένη.

Ο νόμος 4738/20 για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών ή αλλιώς δεύτερη ευκαιρία, μπορεί να ρυθμίσεις με έως 240 δόσεις στο δημόσιο και έως 420 δόσεις στις Τράπεζες. Τέθηκε σε ισχύ μετά την κατάργηση του νόμου Κατσέλη.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου