ΤΟΠΙΚΑ

«Ως εδώ» με το bullying ~ Ασπίδα κατά του εκφοβισμού

ως-εδώ-με-το-bullying-ασπίδα-κατά-του-εκφοβι-115390

Φάρος κατά της βίας το βιβλίο, που συνέγραψαν τρεις Βολιώτες εκπαιδευτικοί ενώνοντας δυνάμεις

Συνολικά επτά ιστορίες και ισάριθμοι ήρωες, που βίωσαν τη βία, συνθέτουν το βιβλίο ««Ως εδώ stop bullying», ανοίγοντας πεδίο ευαισθητοποίησης για παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς. Τρεις Βολιώτες εκπαιδευτικοί, οι Ελενα Νταβλαμάνου, Σοφία Τσαρδακά και Αντώνης Πλαγεράς, ενώνουν τις συγγραφικές τους δυνάμεις σε ένα βιβλίο, που μεταφέρει δυνατά μηνύματα κατά της βίας, με την προοπτική να αποτελέσει φάρο και πυξίδα, ταυτόχρονα, για να ανοίξει ο δρόμος της ελπίδας. Επίκαιρο όσο ποτέ βιβλίο, που μόλις κυκλοφόρησε, παρουσιάζεται από τον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ στο πλαίσιο της σημερινής Παγκόσμιας Ημέρας κατά του Ενδοσχολικού Εκφοβισμού και της Ενδοσχολικής Βίας.

Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ

Απαντήσεις στο ερώτημα τι κοινό έχουν ο Παύλος, ο Στάθης, ο Αιμίλιος, η Αννα, ο Βαλάντης, η Ηλιάνα και η Αθηνά, οι επτά ήρωες των ιστοριών και πώς κατάφεραν να μετατρέψουν τις αδυναμίες και τους φόβους τους σε θάρρος, δίνουν οι συγγραφείς.

Συνολικά επτά λογοτεχνικές ιστορίες, που πραγματεύονται τον εκφοβισμό που υφίστανται αντίστοιχοι ήρωες λόγω αναπηρίας ή ασθένειας, νευρικής ανορεξίας ή παχυσαρκίας, παιδιά χωρισμένων γονιών, θέματα όπως το bullying στο σχολείο, τη σεξουαλική παρενόχληση, τον φυλετικό ρατσισμό συνέγραψε η Ελενα Νταβλαμάνου, εκπαιδευτικός στο Δημοτικό Σχολείο «Αγιος Ιωσήφ» Βόλου, συγγραφέας – αρθρογράφος.

Η διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου «Αγιος Ιωσήφ» Βόλου Σοφία Τσαρδακά μετέτρεψε τις λογοτεχνικές ιστορίες σε παιδαγωγικό εργαλείο για κάθε εκπαιδευτικό ή γονιό, με δραστηριότητες, ερωτήσεις και προτεινόμενο υλικό για το φαινόμενο – θέμα της κάθε ιστορίας.

Ο Αντώνης Πλαγεράς, αντίστοιχα, εκπαιδευτικός στο 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Βόλου, υποψήφιος διδάκτωρ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, έθεσε το θεωρητικό πλαίσιο για τον εκφοβισμό και τις διάφορες μορφές του.

«Συνολικά επτά ιστορίες για όσους θεωρούν τους εαυτούς τους αδύναμους, αλλά είναι δυνατοί. Για όσους σιωπούν, αλλά πρέπει να μιλήσουν. Ως εδώ η βία και ο εκφοβισμός. Κανείς δεν είναι μόνος του σε αυτό που βιώνει. Είμαστε όλοι εμείς. Μαζί! Δυνατοί! Ενα λογοτεχνικό βιβλίο για τους μικρούς αναγνώστες, που ίσως αναγνωρίσουν τον εαυτό τους σε αυτό. Παράλληλα, ένα εγχειρίδιο με θεωρητικό πλαίσιο και δραστηριότητες για τους ενήλικες (εκπαιδευτικούς και γονείς), που θα τους δώσει την ευκαιρία να συζητήσουν με τα παιδιά το ευαίσθητο και επίκαιρο όσο ποτέ θέμα του εκφοβισμού» υπογραμμίζουν οι τρεις εκπαιδευτικοί.

Το βιβλίο, που μόλις κυκλοφόρησε, αναφέρεται στη βία με επτά ιστορίες

Προσπάθεια ευαισθητοποίησης

Αναλύοντας το βαθύτερο νόημα του βιβλίου, που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Γράφημα» και αναφέρεται σε υπαρκτό πρόβλημα, η Ελενα Νταβλαμάνου υπογραμμίζει: ««Ως εδώ»: Ενας τίτλος, που δίνει το σύνθημα σε όποιον βιώνει το φαινόμενο του εκφοβισμού, σε οποιαδήποτε μορφή του, να πάρει την απόφαση και να φωνάξει με θάρρος έως εδώ, να ζητήσει βοήθεια. Ευχόμαστε το βιβλίο να αποτελέσει τον φάρο, την πυξίδα, την αφορμή και θα κάνει το θύμα να φωνάξει δυνατά και με θάρρος ώς εδώ»!

«Με τις ιστορίες που αναπτύσσονται, τον προβληματισμό που πρόκειται να γεννηθεί στον αναγνώστη, τα συναισθήματα που πρόκειται να νιώσει, ο τίτλος έρχεται να δηλώσει ένα όριο, το οποίο δεν πρέπει να ξεπεραστεί, μία σθεναρή απόφαση που αναδύεται από κάθε παιδί, κάθε οικογένεια, να μην υπάρξει το περιθώριο για άλλους θύτες και θύματα» τονίζει από την πλευρά της η Σοφία Τσαρδακά.

Το βιβλίο «δείχνει ότι πρέπει να υπάρξει μία αλλαγή στάσης απέναντι στο φαινόμενο κυρίως από τους μαθητές. «Ως εδώ» είναι μία προσπάθεια να ευαισθητοποιηθεί και να κινητοποιηθεί κυρίως η ομάδα των μαθητών, που έχουν τον ρόλο του παρατηρητή στο φαινόμενο» συμπληρώνει ο Αντώνης Πλαγεράς.

Συνεργασία τριών εκπαιδευτικών

Συνεργάτες επί 20 χρόνια στο Saint Joseph Βόλου, η Ελενα Νταβλαμάνου και η Σοφία Τσαρδακά ένωσαν δυνάμεις με τον Αντώνη Πλαγερά, ο οποίος κατά τη διάρκεια συζήτησης «εξέφρασε την ιδέα να συγγράψουμε ένα λογοτεχνικό βιβλίο με θέμα τον εκφοβισμό. Η ιδέα έγινε για μένα πρόκληση και σπίθα, που οδήγησαν στη συγγραφή επτά ιστοριών με κοινό άξονα τον εκφοβισμό. Οι ιστορίες πλαισιώθηκαν θεωρητικά άρτια από τον αγαπητό Αντώνη, λόγω της εμπειρίας και της κατάρτισής του, ενώ κάθε ιστορία έδωσε το έναυσμα στην αγαπημένη Σοφία να μετατρέψει τις λογοτεχνικές ιστορίες μου σε παιδαγωγικό εργαλείο για κάθε εκπαιδευτικό ή γονιό, με δραστηριότητες, ερωτήσεις και προτεινόμενο υλικό για το φαινόμενο – θέμα της κάθε ιστορίας» αναφέρει η Ελενα Νταβλαμάνου.

Από μία σειρά εμπειριών και μελέτη περιπτώσεων, που προέκυψαν κατά τη θητεία του στον Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κατά τα έτη 2012-2018, «διαμορφώθηκε η ιδέα να δημιουργηθεί ένα βιβλίο, που με συγκεκριμένες ιστορίες με λόγο μεστό και γλαφυρό να κινητοποιεί την εκπαιδευτική κοινότητα απέναντι στο φαινόμενο» επισημαίνει ο κ. Πλαγεράς.

«Η ιδέα συζητήθηκε με την αγαπημένη συνάδελφο και συγγραφέα Ελενα Νταβλαμάνου και σταδιακά η δομή του βιβλίου άρχισε να παίρνει μορφή. Ενα από τα βασικά ερωτήματα, που έπρεπε να απαντηθεί, ήταν σε ποιον απευθύνεται το βιβλίο, αλλά και ποιες περιπτώσεις σχολικού εκφοβισμού θα παρουσιάζονταν σε αυτό» σημειώνει η κ. Τσαρδακά.

Για μικρούς και μεγάλους

Απευθύνεται σε μαθητές προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας, αλλά και σε γονείς και εκπαιδευτικούς, καθώς παρουσιάζει τους πρωταγωνιστές, θύτες, θύματα και παρατηρητές, που ζουν ο καθένας τη δική του αλήθεια.

Με όχημα το βιβλίο και τον καθοριστικό του ρόλο στη διαμόρφωση νέας στάσης ζωής, οι συγγραφείς επιδιώκουν να θέσουν προβληματισμούς, να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο συζήτησης, να προβάλλουν πρότυπα μίμησης, αλλά και αποφυγής, να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για μια αλλαγή στη ζωή ανθρώπων, που θέλουν να φωνάξουν «Ως εδώ!», αλλά για τους δικούς τους λόγους διστάζουν, φοβούνται.

«Ευχόμαστε τα επιτευχθεί ο στόχος, καθώς η λογοτεχνία επιτρέπει στον αναγνώστη να βάλει τον εαυτό του στα παπούτσια του χαρακτήρα της κάθε ιστορίας. Οταν συμβεί αυτό, τότε μπορεί να κατανοήσει τον βαθύτερο συναισθηματικό και ψυχολογικό του κόσμο. Το βιβλίο αποσκοπεί να διεισδύσει στα πιο κρυφά μονοπάτια της ψυχοσύνθεσης του αναγνώστη, καθρεπτίζοντας τις ανθρώπινες δυνάμεις και αδυναμίες του. Η λογοτεχνία είναι η πλήρης κατανόηση και η όσμωση της ζωής» επισημαίνει η Ελενα Νταβλαμάνου.

«Ευελπιστούμε το «Ως εδώ» να δώσει αφορμή για συζήτηση, ευκαιρία σε μικρούς και μεγάλους να μοιραστούν δυσκολίες, να ανταλλάξουν προτάσεις και να πάρουν αποφάσεις» προσθέτει η ίδια.

Σκεπτόμενα παιδιά

Το ερώτημα, που εύλογα προκύπτει, είναι πώς μπορεί να βοηθηθεί το παιδί, για να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να αντισταθεί σε όσα το τρομάζουν.

«Το κάθε παιδί στο πλαίσιο της οικογένειάς του και με τη φροντίδα γονέων και εκπαιδευτικών αναπτύσσει τις ιδιαίτερες ικανότητές του. Για να μπορέσει να αντιμετωπίσει ό,τι το τρομάζει θα πρέπει να νιώσει ασφάλεια και να κατανοήσει ότι μπορεί πάντα να ζητήσει βοήθεια, να εκφράσει οτιδήποτε το απασχολεί» απαντά η Σοφία Τσαρδακά.

Αναφερόμενη, παράλληλα, στο βάρος της ευθύνης, που φέρουν οι ενήλικες, σχετικά με τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών, η διευθύντρια του Ελληνογαλλικού επισημαίνει: «Μακάρι να αναγνωρίζουμε και να έχουμε βαθιά στην καρδιά και στο μυαλό μας την ευθύνη που φέρουμε ως ενήλικες για τον κόσμο, στη δημιουργία του οποίου συμβάλλουμε με τις προσωπικότητες των παιδιών που διαμορφώνουμε».

Κλείνοντας, αναφέρει ότι μια ιστορία ή μια αφήγηση μεταφέρουν γνώσεις και συναισθήματα εξαιρετικά χρήσιμα για τα παιδιά και την περαιτέρω εξέλιξή τους. «Οι παλαιότερες γενιές διδάσκονταν αξίες και αρχές με τα παραμύθια και τους μύθους. Ενας λόγος εμπνευσμένος μπορεί να δροσίσει μία διψασμένη ψυχή, να θεραπεύσει τον πόνο και να οπλίσει μια καρδιά» υπογραμμίζει.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου