ΤΟΠΙΚΑ

Μεγάλη έρευνα για τον τουρισμό από το Τμήμα Οικονομικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

μεγάλη-έρευνα-για-τον-τουρισμό-από-το-τ-96962

«Ακτινογραφία» των ψυχολογικών επιπτώσεων, των τάσεων και προσδοκιών στους επιχειρηματίες του τουρισμού – Η πρώτη στο είδος της, που θα μεταφραστεί και θα διενεργηθεί και στη Βαρκελώνη!

Μεγάλη έρευνα για τον τουρισμό, η οποία μόλις ολοκληρωθεί θα δοθεί ως εργαλείο στο Υπουργείο Τουρισμού και ταυτόχρονα θα μεταφραστεί σε δύο γλώσσες για να εφαρμοστεί και στη Βαρκελώνη της Ισπανίας, ξεκίνησε σε πανελλαδικό επίπεδο το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η έρευνα με αφορμή την πανδημία του COVID-19 θα αποτελέσει «ακτινογραφία» των ψυχολογικών επιπτώσεων, των τάσεων και προσδοκιών στους επιχειρηματίες του τουρισμού και είναι η πρώτη παρόμοια που επιχειρείται.

Η έρευνα διεξάγεται την ίδια ώρα που η κοινωνία ετοιμάζεται σταδιακά και συντεταγμένα να επιστρέψει στη «νέα κανονικότητα». Όπως ανακοίνωσε στο διάγγελμά του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και σε ό,τι αφορά σε επιχειρήσεις του τουρισμού, την 1η Ιουνίου ξεκινά και η δραστηριότητα στον τομέα της εστίασης, πάντα με προϋποθέσεις, που θα έχουν μέχρι τότε συμφωνηθεί. Την ίδια μέρα θα ανοίξουν τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας. Μέσα στον Ιούνιο, τέλος, και ανάλογα με τις εξελίξεις, θα απελευθερωθεί σταδιακά και η υπόλοιπη οικονομική δραστηριότητα.

Πώς όμως βρίσκει η σταδιακή επιστροφή στη «νέα κανονικότητα» τον κλάδο του τουρισμού;

Εργαλείο η έρευνα

Επικεφαλής της έρευνας είναι ο αναπληρωτής καθηγητής οικονομικής ανάπτυξης του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Θεόδωρος Μεταξάς.

Σύμφωνα με τον κ. Μεταξά η έρευνα έχει ξεκινήσει με τη μορφή ερωτηματολογίων την περασμένη Τρίτη 28 Απριλίου. Εκτιμάται ότι η συλλογή των ερωτηματολογίων θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες 10 – 15 ημέρες και τα πρώτα αποτελέσματα θα είναι στα χέρια της ομάδας των επιστημόνων περίπου στις 20 Μαΐου.

Μόλις η μελέτη ολοκληρωθεί και τα στοιχεία επεξεργαστούν, θα γίνει κρούση προς το Υπουργείο Τουρισμού προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως «εργαλείο» για την υιοθέτηση συγκεκριμένων μέτρων σε επίπεδο εθνικής τουριστικής πολιτικής. «Πρόκειται για την πρώτη φορά που επιχειρείται παρόμοια έρευνα με αφορμή τις επιπτώσεις του COVID-19 στο τουριστικό προϊόν. Εως και σήμερα οι μελέτες που έχουν γίνει αποτυπώνουν τις επιπτώσεις στην απώλεια τζίρων, στην απώλεια θέσεων εργασίας και σε πιθανά λουκέτα σε επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου», αναφέρει ο κ. Μεταξάς.

Ψυχολογία και προσδοκίες στο επίκεντρο

Στη νέα αυτή έρευνα θα συμμετέχουν σύμφωνα με τον κ. Μεταξά όλες οι επιχειρήσεις του τουρισμού: ξενοδοχείο από ένα έως πέντε αστέρων, ενοικιαζόμενα δωμάτια, Airbnb, εστίαση, καταστήματα με είδη σουβενίρ και λαϊκής τέχνης, πλαζ, κατασκηνώσεις, ταξιδιωτικά πρακτορεία, ναυτιλιακές εταιρείες.

«Θα αποτυπώσουμε σε πανελλαδικό επίπεδο αφενός την ψυχολογική επίδραση του COVID-19 στους επιχειρηματίες ως άτομα και στη συνέχεια ως επαγγελματίες και θα καταγράψουμε τις τάσεις και τις προσδοκίες τους για το επόμενο διάστημα», σημειώνει ο κ. Μεταξάς. Τα ερωτηματολόγια περιλαμβάνουν τρεις ομάδες ερωτήσεων μέσω των οποίων θα διερευνηθούν 100 παράγοντες.

«Θέλουμε να καταγράψουμε αν εξαιτίας της πανδημίας υπάρχει άγχος, φόβος, αγωνία των επιχειρηματιών του τουρισμού τόσο για τους ίδιους, τις οικογένειές τους και το προσωπικό τους όσο και για τις επιχειρήσεις τους. Θα δούμε αν είναι σε θέση οι τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα να δεχθούν τουρίστες εν μέσω πανδημίας και υπό ποιες προϋποθέσεις και θα τους ζητήσουμε να εκτιμήσουν την πορεία του τουρισμού στην χώρα και να αποτυπώσουν μέτρα που θα τους βοηθήσουν να προχωρήσουν στην επανεκκίνηση των επιχειρήσεών τους», τονίζει ο κ. Μεταξάς.

Φωνή των επιχειρηματιών του τουρισμού

Οπως σημειώνει ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η συγκεκριμένη έρευνα θα αποτελέσει τη «φωνή των επιχειρηματιών του τουρισμού». «Ολες οι έρευνες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα αφορούν εξετάζουν τη ζήτηση σε επίπεδο τουρισμού. Εμείς θα εξετάσουμε τι γίνεται σε επίπεδο προσφοράς, μέσα από τα μάτια των επιχειρηματιών του τουρισμού όλων των κλάδων», τονίζει. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Μεταξάς υπογραμμίζει την αναγκαιότητα συμμετοχής του τουριστικού κόσμου στην έρευνα. «Είναι κρίσιμο οι επιχειρηματίες να συμπληρώσουν τα ερωτηματολόγια για να έχουμε μία όσο το δυνατό πιο σφαιρική γνώση της εικόνας της τουριστικής αγοράς», σημειώνει.

Πλειάδα επιστημόνων στη «μάχη» και διεθνές ενδιαφέρον

Για τη διενέργεια της έρευνας έχει συσταθεί ομάδα από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Ο ίδιος ο κ. Μεταξάς ως επικεφαλής και τουλάχιστον 15 υποψήφιοι διδάκτορες και μεταπτυχιακοί του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών συμπράττουν γύρω από την έρευνα και συνεργάζονται με ανθρώπους του τουρισμού σε όλη την Ελλάδα, από την Κέρκυρα έως την Κρήτη και από την Καβάλα έως την Πελοπόννησο για την προώθηση των ερωτηματολογίων.

Στη συνέχεια ομάδας επεξεργασίας θα αναλάβει να «μεταφράσει» τα ερωτηματολόγια σε συμπεράσματα.

Το είδος της έρευνας που επιχειρείται έχει μάλιστα προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον.

Ακαδημαϊκοί της Καταλονίας έχουν έρθει σε επαφή με τον αναπληρωτή καθηγητή του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Θεόδωρο Μεταξά δηλώνοντας ενδιαφέρον για την εκπόνηση αντίστοιχης έρευνας στην Ισπανία.

Μόλις η έρευνα ολοκληρωθεί σε εθνικό επίπεδο, θα μεταφραστεί σε δύο γλώσσες, στα αγγλικά και στα ισπανικά προκειμένου να «τρέξει» με βάση την τεχνογνωσία του Π.Θ. και στην περιοχή της Βαρκελώνης.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου