ΤΟΠΙΚΑ

Απόβαση… Kροίσων στο λιμάνι

απόβαση-kροίσων-στο-λιμάνι-910710

Η αφρόκρεμα της οικονομίας του Κατάρ και οι δύο Βούλγαροι δισεκατομμυριούχοι που έχουν τη χρήση στο λιμάνι του Μπουργκάς θέλουν να επενδύσουν στον ΟΛΒ

Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του διαγωνισμού για την πώληση του 67% του πακέτου των μετοχών του λιμένος Βόλου και η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ ότι οκτώ επενδυτικά σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον, παραπέμπει σε απόβαση… Κροίσων, ανεξάρτητα ποιος τελικά θα είναι ο μεγαλοεπενδυτής στον οποίο θα καταλήξει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών ( η διαδικασία έχει ακόμη πολύ δρόμο).

Δίχως κανείς να παραβλέπει τη δυναμική που διαθέτουν όλα τα επενδυτικά σχήματα που δήλωσαν «παρών» στη διαδικασία, είναι γεγονός ότι δεν πέρασε απαρατήρητη η συμμετοχή της κοινοπραξίας που προέρχεται από το Κατάρ που δραστηριοποιούνται ήδη σε λιμάνια της περιοχής, ούτε φυσικά των δύο δισεκατομμυριούχων αδελφών από τη Βουλγαρία, που έχουν έντονη παρουσία στον χώρο του φαρμάκου και όχι μόνο.

Η QTerminals W.L.L. και οι Αλ Θανί

Η QTerminals είναι μια εταιρεία εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών που ιδρύθηκε από κοινού από τη Mwani Qatar (με μερίδιο 51%) και τη Milaha (μερίδιο 49%) για την παροχή υπηρεσιών εμπορευματοκιβωτίων, γενικού φορτίου, RORO, ζωικού κεφαλαίου και υπεράκτιων υπηρεσιών εφοδιασμού στη Φάση 1 του λιμανιού Hamad, της πύλης του Κατάρ στο παγκόσμιο εμπόριο.

Η QTerminals είναι υπεύθυνη για τη διευκόλυνση των εισαγωγών και των εξαγωγών του Κατάρ, τις ροές του θαλάσσιου εμπορίου και την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Η QTerminals έλαβε την παραχώρηση για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και τη λειτουργία της Φάσης II του λιμένα Hamad (Container Terminal 2), το οποίο είναι το κυριότερο λιμάνι του Κατάρ, στο νότιο τμήμα της Ντόχα.

Ο Σεΐχης Jassim Bin Hamad Bin Jassim Bin Jaber AI Thani, που είναι ο
πρόεδρος της Ισλαμικής Τράπεζας του Κατάρ και ο Σεΐχης Κhalid Bin
Khalifa Αl Thani, που είναι ο πρόεδρος του κρατικού ταμείου Επενδύσεων του Κατάρ, συμμετέχουν στην Κοινοπραξία QTerminals W.L.L. που
εκδήλωσε ενδιαφέρον για το λιμάνι του Βόλου

Καταγράφονται επίσης ενεργά ευκαιρίες επενδύσεων και λειτουργιών σε λιμάνια και τερματικούς σταθμούς εκτός Κατάρ.

Η κοινοπραξία της QTerminals ανήκει δύο εταιρείες. Στη Mwani Qatar με μερίδιο 51%, όπου επικεφαλής CEO είναι ο Abdulla Mohamed Al-khanji, και στη Milaha με μερίδιο 49% στην οποία κυρίαρχο ρόλο διαδραματίζουν συγγενείς του Εμίρη Αλ Θανί, όπως ο Σεΐχης Jassim Bin Hamad Bin Jassim Bin Jaber AI Thani, που είναι ο πρόεδρος της Ισλαμικής Τράπεζας του Κατάρ και ο Σεΐχης Κhalid Bin Khalifa Αl Thani, που είναι ο πρόεδρος του κρατικού ταμείου Επενδύσεων του Κατάρ.

Οι δύο Βούλγαροι δισεκατομμυριούχοι

Αίσθηση επίσης έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον του Βουλγαρικού Ομίλου Advance Properties, ο οποίος εκπροσωπεί διαφοροποιημένες δραστηριότητες. Ιδρύθηκε από την οικογένεια Domuschiev, ο οποίος διαθέτει σήμερα επενδύσεις σε 107 θυγατρικές και 4 συνδεδεμένες εταιρείες σε 26 χώρες.

Οι δραστηριότητές της επικεντρώνονται κυρίως στα φαρμακευτικά προϊόντα, τη ναυτιλία (32 bulk carriers και 6 υπό κατασκευή) και τη διαχείριση λιμένων (2 τερματικοί σταθμοί λιμένων στο Μπουργκάς), και άλλες δραστηριότητες, που συμπεριλαμβάνουν μεταξύ άλλων, ακίνητα και ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές.

Ο όμιλος ανήκει τους αδελφούς Kiril και Georgi Domuschiev, που έγιναν οι πρώτοι δισεκατομμυριούχοι της Βουλγαρίας για τους οποίους το περιοδικό Forbes πρόσφατα έκανε αναλυτικό αφιέρωμα.

Οι δισεκατομμυριούχοι αδελφοί από τη Βουλγαρία Kiril και Georgi Domuschiev, είναι οι ιδιοκτήτες του Ομίλου Advance Properties που θέλει να επενδύσει στο λιμάνι

Από ένα… αλλόκοτο κτίριο γραφείων στη βουλγαρική πρωτεύουσα, οι αδελφοί Domuschiev κατάφεραν να χτίσουν την αυτοκρατορία τους –αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων– συμμετέχοντας στην ιδιωτικοποίηση πρώην κρατικών επιχειρήσεων και επεκτείνοντάς τες.

Στη δεκαετία του ’90 και πατώντας γκάζι τη δεκαετία του 2000, όταν η Βουλγαρία έγινε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα δύο αδέλφια ανέπτυξαν μια σειρά από επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένης της Huvepharma, δημιουργώντας μια περιουσία που αποτιμάται σε 4,2 δισ. δολάρια και έχει «κλαδιά» στο real estate αλλά και στο ποδόσφαιρο.

Σύμφωνα με το Forbes, ο Kiril, 52 χρόνων και ο μικρότερος αδελφός του, Georgi, 49 ετών, διαθέτουν έκαστος περιουσία ύψους 2,1 δισ. δολαρίων, που αποτελείται από ίσα μερίδια στην εταιρεία τους Advance Properties, καθώς και μετρητά από παλαιότερες πωλήσεις και μερίσματα.

Το δεύτερο μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της Advance -μετά τη Huvepharma, η οποία αποτελεί το 77% της περιουσίας των αδελφών Domuschiev- είναι το 70% της ναυτιλιακής εταιρείας μεταφοράς χύδην φορτίων Navibulgar. Οι πωλήσεις της Navibulgar αναμένεται να αυξηθούν κατά 78% το τρέχον έτος στα 281 εκατ. δολάρια.

Οι αδελφοί Domuschiev είναι πασίγνωστοι στη χώρα τους επίσης γιατί είναι ιδιοκτήτες της πιο επιτυχημένης ποδοσφαιρικής ομάδας, της Λουντογκόρετς Ραζγκράντ.

Επιπλέον, η λειτουργία του λιμένα του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα έχει παραχωρηθεί για περίοδο 44 ετών στην Advance Properties, ενώ η εταιρεία κατέχει ακίνητα έκτασης 250.000 τετραγωνικών μέτρων σε όλη τη Βουλγαρία. Η Advance ήταν ιδιοκτήτρια και της βουλγαρικής Nova TV, του μεγαλύτερου δικτύου ΜΜΕ στη χώρα, μέχρι τον Ιανουάριο του 2021 όταν και προχώρησε στην πώλησή της έναντι 340 εκατ. δολαρίων.

Τα υπόλοιπα επενδυτικά σχήματα

Το «μωσαϊκό» των επενδυτικών σχημάτων συμπληρώνεται από τα παρακάτω επενδυτικά σχήματα που διεκδικούν το λιμάνι του Βόλου, ήτοι οι: Κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., Κοινοπραξία Intrakat A.E. – TΕΚΑΛ Α.Ε., Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., Μariner Capital Ltd, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

Μετά την αξιολόγηση των υποβληθέντων φακέλων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, οι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια προεπιλογής θα κληθούν να συμμετάσχουν στη Β’ φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών).

Η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. Α.Ε. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.

Υπενθυμίζεται πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει την «Deloitte Business Solutions S.A.» και την «Euroconsultants S.A.» ως χρηματοοικονομικούς του συμβούλους, την «Ποταμίτης Βεκρής Δικηγορική Εταιρία» ως νομικό του σύμβουλο και την «Doxiadis Associates» ως τεχνικό του σύμβουλο αναφορικά με τη διαγωνιστική διαδικασία και τη συναλλαγή.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου