ΤΟΠΙΚΑ

Μαθήματα… μπρος – πίσω

μαθήματα-μπρος-πίσω-866063

Μαθητές της ε’ τάξης δημοτικού σε ολιγοθέσια σχολεία της Μαγνησίας παρέλαβαν βιβλία της στ’ τάξης και ήδη εδώ και μία εβδομάδα παρακολουθούν μαθήματα μεγαλύτερης τάξης. Τη σχολική ύλη της ε’ τάξης θα διδαχθούν το επόμενο σχολικό έτος, επιστρέφοντας σε μία τάξη μικρότεροι. Φέτος είναι αυτοί οι «άτυχοι» μαθητές. Προηγούμενες χρονιές ήταν «τυχεροί» καθώς παρακολούθησαν κανονικά μαθήματα στη γ’ και δ΄τάξη σε αντίθεση με συμμαθητές τους που έκαναν μαθήματα… μπρος – πίσω.

Η ανορθόδοξη πραγματικότητα στα ολιγοθέσια σχολεία της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης ξάφνιασε δυσάρεστα συνταξιούχο εκπαιδευτικό από την Κύπρο, το εγγονάκι της οποίας φοιτά σε ένα από τα ολιγοθέσια σχολεία του νομού και αντί να παρακολουθήσει μαθήματα της ε’ τάξης, κάνει την ύλη της στ’ τάξης, όπως κι άλλοι συμμαθητές του.

Στα ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία, όπου φοιτά μικρός αριθμός μαθητών, τα μαθήματα γίνονται από έναν δάσκαλο σε «σύμπλεγμα» τάξεων. Οι μαθητές της γ’ φοιτούν με τους μαθητές της δ’ τάξης μαζί, οι μαθητές της ε’ μαζί με τους μαθητές της στ’ τάξης. Εκτός από τους μαθητές της α’ και β’ τάξης που παρακολουθούν σχολική ύλη της τάξης τους, στις υπόλοιπες τάξεις η διδασκαλία γίνεται εναλλάξ. Τη μία χρονιά μαθητές της γ’ τάξης παρακολουθούν μαθήματα της δ’ και αντίθετα, την άλλη χρονιά μαθητές της ε’ τάξης παρακολουθούν μαθήματα της στ΄ τάξης και την επόμενη χρονιά επιστρέφουν σε μικρότερη τάξη.

Ο κύκλος των μαθημάτων γίνεται εναλλάξ στα ολιγοθέσια με την άδεια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και των συντονιστών εκπαίδευσης, καθώς όπως λένε συντονιστές «δεν μπορεί να γίνει αλλιώς». Για κάθε δύο τάξεις υπάρχει ένας δάσκαλος και πότε μικρότεροι μαθητές παρακολουθούν μαθήματα μεγαλύτερης ηλικίας, πότε μεγαλύτεροι μαθητές επιστρέφουν σε μικρότερες τάξεις.

Το σύστημα ξάφνιασε δυσάρεστα συνταξιούχο εκπαιδευτικό, το εγγονάκι της οποίας φοιτά σε ολιγοθέσιο σχολείο. Πηγαίνει στην ε’ τάξη, ωστόσο παρέλαβε βιβλία ιστορίας, γεωγραφίας, κοινωνικής και πολιτικής αγωγής, θρησκευτικών και φυσικής της στ’ τάξης και διδάσκεται αυτή την ύλη.

«Το παιδί είχε άρνηση να πάει στο σχολείο. Η γνώση είναι διαβαθμισμένη από τάξη σε τάξη προκειμένου να γίνεται αφομοίωση. Θα πρέπει πρώτα να γίνει αφομοίωση της ύλης και μετά τα παιδιά να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο. Πώς θα αφομοιώσουν ύλη μεγαλύτερων τάξεων, χωρίς να έχουν διδαχθεί ύλη προηγούμενων τάξεων; Αυτό που γίνεται είναι παρανοϊκό. Στις τάξεις – σύμπλεγμα ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να προετοιμάζεται και να διδάσκει ταυτόχρονα τις δύο τάξεις», σημειώνει η ίδια. «Αυτό το σύστημα απομακρύνει τους μαθητές από το σχολείο. Ακόμη χειρότερα, επειδή δεν μπορούν να παρακολουθήσουν, τους δημιουργεί αντιπάθεια προς τα μαθήματα και πηγαίνουν στο σχολείο μόνο και μόνο για να βρουν τους φίλους τους», σημειώνει η Κύπρια εκπαιδευτικός.

ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου