ΤΟΠΙΚΑ

Διαδρομές με τα μάτια της ψυχής από μαθητές 7ου Γυμνάσιου Βόλου

διαδρομές-με-τα-μάτια-της-ψυχής-από-μαθ-802628

«Οι άνθρωποι κοιτούν την κίνηση των χεριών, των ποδιών και των ματιών… Ομως, οι πιο σπουδαίες διαδρομές γίνονται με τα μάτια της ψυχής». Η φράση ανήκει σε μαθητή του Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων, όπου λειτουργεί το παράρτημα του 7ου Γυμνασίου Βόλου. Μαθητής, που αντιμετωπίζει τις συνέπειες της «άγουρης» παραβατικότητάς του, πήρε μάθημα ζωής με την επαφή, στο πλαίσιο του σχολικού μαθήματος, με άτομα με αναπηρίες, που παρά τις φυσικές αδυναμίες καταφέρνουν να κοιτούν τη ζωή κατάματα.

Η φράση έμελλε να είναι και ο τίτλος της δράσης, που παρουσίασαν το 7ο Γυμνάσιο Βόλου και το γυμνασιακό παράρτημα του Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων στη διαδικτυακή ημερίδα, που διοργάνωσε το υπουργείο Παιδείας, με πρωτοβουλία της υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για τα Ατομα με Αναπηρία.

Στην ημερίδα έλαβαν μέρος μαθητές και εκπαιδευτικοί από σχολικές μονάδες γενικής και ειδικής αγωγής, που είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν εργασίες και δραστηριότητες τέχνης, πολιτισμού, αθλητισμού που πραγματεύονται ζητήματα αναπηρίας, ένταξης και σεβασμού των δικαιωμάτων των ΑμεΑ.

Στην ημερίδα, που μεταδόθηκε μέσω live streaming, την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας σε επίπεδο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εκπροσώπησε το 7ο Γυμνάσιο Βόλου και το γυμνασιακό παράρτημα του Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων.

Η επιλογή δεν ήταν τυχαία. Κάθε χρόνο από το 2017 το συγκεκριμένο σχολείο, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας για τα Ατομα με Αναπηρία κάνει βιωματικό μάθημα. Ούτε είναι τυχαίο ότι η παρουσίαση του σχολείου απέσπασε εγκωμιαστικά σχόλια από την κ. Ζαχαράκη. «Τα παιδιά μάς έβαλαν σε σκέψεις. Συγχαρητήρια για τη δουλειά και τη συνεργασία που έχετε αναπτύξει», είπε χαρακτηριστικά η υφυπουργός Παιδείας.

Το σχολείο παιδεύει

Την παρουσίαση της δράσης του σχολείου προλόγισε η φιλόλογος του 7ου Γυμνασίου Βόλου Ελπίδα Πανάγου, η οποία αναφέρθηκε στον ρόλο του σχολείου και κατά πόσο μπορεί με δράσεις να αλλάξει τον κόσμο ενός παιδιού. Χρησιμοποίησε το παράδειγμα μαθητή του Ιδρύματος Αγωγής Ανηλίκων, ο οποίος με την ολοκλήρωση αγώνα ξιφασκίας που έγινε στο σχολείο, πέρυσι, Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας, με προσκεκλημένο τον παραολυμπιονίκη Γιώργο Αλεξάκη, ανέφερε τα εξής: «Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που ντρέπομαι για όλα όσα έχω κάνει. Μου χαρίστηκαν τα πάντα, δεν εκτίμησα τίποτα, δεν προσπάθησα τίποτα. Τα ήθελα όλα εύκολα», είπε ο «σκληρός» της παρέας, την εξομολόγηση του οποίου χρησιμοποίησε η κ. Πανάγου στην παρουσίασή της για να δείξει ότι όλοι μπορούν να μάθουν από όλους.

Εκλεψαν την παράσταση οι μαθήτριες

Τις δράσεις του σχολείου παρουσίασαν τρεις μαθήτριες της γ’ Γυμνασίου.

Η Αίγλη Σισμανοπούλου υπογράμμισε ότι το σχολείο από το 2017 έως και σήμερα προσεγγίζει το ζήτημα της αναπηρίας μέσω ποικίλων δράσεων. «Μαθαίνουμε με τις δράσεις να μη δείχνουμε οίκτο στα άτομα με αναπηρία, αλλά να μαθαίνουμε από αυτά και να σεβόμαστε τη διαφορετικότητα. Εχουν πολλά να μας προσφέρουν. Μας δίνουν μαθήματα δύναμης, μας δείχνουν πώς να σηκωνόμαστε όταν πέφτουμε, ότι μπορείς να απολαύσεις τη ζωή, αρκεί να χαίρεται η ψυχή σου με ό,τι έχει».

Η μαθήτρια Γεωργία Τσιούρη επεσήμανε πως ο ρόλος του σχολείου πρέπει να είναι διευρυμένος. Εκτός από γνώσεις, οφείλει να δίνει στους μαθητές κοινωνικές δεξιότητες, ώστε να πορεύονται τη ζωή με ανθρωποκεντρικό προσανατολισμό. Αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές του σχολείου, κάθε χρόνο, χωρισμένοι σε ομάδες ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, γνώρισαν και έπαιξαν με παραολυμπιονίκες, χόρεψαν με σπουδαστές σχολών χορού για άτομα με κινητικές δυσκολίες, συνομίλησαν με ανθρώπους που ξεπέρασαν αισθητηριακά προβλήματα και κάνουν λαμπρές σπουδές στο εξωτερικό.

Τέλος, η μαθήτρια Μαρία Πέτρου αναφέρθηκε στις δυσκολίες με τις οποίες μας έφερε αντιμέτωπους η φετινή χρονιά, οι οποίες όμως δεν στάθηκαν εμπόδιο για δράσεις. Στις ηλεκτρονικές τάξεις τους οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον Αποστόλη Μιχαλόπουλο, διευθυντή του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αγριάς, καθώς και να παρακολουθήσουν αφιερώματα που επιμελήθηκαν οι καθηγητές ειδικής αγωγής του σχολείου Ελένη Μπαλδιμτσή, Ελένη Νάκου, Αγγελική Τσεκουροπούλου και Κωνσταντίνος Χριστόπουλος. «Η καθημερινότητά μας έχει αλλάξει και παράξενα συναισθήματα κατά καιρούς μάς κυριεύουν, αγωνία, φόβος, ανασφάλεια. Απομακρυνόμαστε από τους άλλους και το ζητούμενο είναι η απομάκρυνση αυτή, που σίγουρα είναι αναγκαία, να είναι πρόσκαιρη και να μας οδηγήσει σε αποξένωση. Να συνομιλούμε όπως το ζήτησε ο Ελύτης: Με τόλμη, με τέχνη, με τύχη», είπε η Μαρία Πέτρου.

Βίντεο με δράσεις από το 2017

Η παρουσίαση του σχολείου έκλεισε με την προβολή βίντεο με τις δράσεις του σχολείου, το οποίο επιμελήθηκε ο υπεύθυνος Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού του 1ου Εργαστηριακού Κέντρου Βόλου Κώστας Αμυγδαλίτσης, ενώ την τεχνική υποστήριξη είχε ο καθηγητής Πληροφορικής Θεόδωρος Πανουσόπουλος.

Οπως εξηγεί η κ. Πανάγου, το σχολείο από το 2017 ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας για τα Ατομα με Αναπηρία δεν κάνει τυπικό μάθημα. Εχει αναπτύξει συνεργασίες με όλα τα ειδικά σχολεία, με παραολυμπιονίκες, σωματεία ατόμων με αναπηρίες και κάνει μαζί τους βιωματικές δράσεις. Μαθητές παίζουν μπάσκετ σε αμαξίδιο, προσπαθούν με κλειστά τα μάτια να κινηθούν στον χώρο, ακολουθούν συνδιδασκαλία με συμμαθητές τους με αναπηρίες.

Ο διευθυντής του σχολείου Περικλής Φασουράκης ευχαριστεί «την Ελπίδα Πανάγου, η οποία είχε τον συντονισμό της παρουσίασης, τις μαθήτριες που εκπροσώπησαν με άριστο τρόπο το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές που κάθε χρόνο υποστηρίζουν τη δράση». Τέλος, εκφράζει «την ικανοποίηση και την περηφάνια του για τις ουσιαστικές δράσεις που το σχολείο αναπτύσσει, οι οποίες δίνουν την ευκαιρία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να συνεργάζονται δημιουργικά».

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου