ΤΟΠΙΚΑ

Ρότα… για την ιστορία της Ναυτιλίας

ρότα-για-την-ιστορία-της-ναυτιλίας-784901

Στο πλαίσιο προγραμμάτων του Ναυτικού Τομέα του σχολείου

Το 2ο ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας έχοντας θέσει ως πρωταρχικό στόχο την παροχή υψηλής ποιότητας επαγγελματική εκπαίδευση προσφέρει συνεχώς τις κατάλληλες ευκαιρίες ανάπτυξης των μαθητών που φοιτούν σ’ αυτό με συνθετικό τρόπο.

Aφενός προσφέρει γενικές και εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, αφετέρου δημιουργεί ερεθίσματα για να υποκινηθεί η συναισθηματική, φυσική και αισθητική ανάπτυξη και η κοινωνική ενσωμάτωση των μαθητών μέσω διάφορων εξωσχολικών δραστηριοτήτων, όπως Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Σταδιοδρομίας, καθώς και εκπαιδευτικές επισκέψεις.

Λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, καθώς και τις προκλήσεις και απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής, οι εκπαιδευτικοί του Ναυτιλιακού τομέα Στ. Μπαντώλας και Δ. Παρίσης, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2012-13 σχεδίασαν και υλοποιούν, με την υποστήριξη του διευθυντή του σχολείου Σ. Σαβελίδη και της Υπευθύνου Πολιτιστικών Θεμάτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κ. Δανιηλίδου, προγράμματα Πολιτιστικών Θεμάτων με τίτλους: «Πλωτά ιστορικά μνημεία» και «Ιστορική εξέλιξη των ναυτικών μηχανών και μηχανισμών».

Τα προγράμματα αυτά συνδέονται απόλυτα με τα αναλυτικά προγράμματα του ναυτικού τομέα και κύριο στόχο έχουν το άνοιγμα των σχολείων προς την κοινωνία και τον πολιτισμό και την ώθηση των μαθητών στην ανακάλυψη και κατάκτηση της γνώσης, ομαδοσυνεργατικά, μέσα από την έρευνα, την ανάλυση-σύνθεση των δεδομένων, τη βιωματική προσέγγιση.

Στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών πραγματοποιήθηκε διήμερη επίσκεψη των εθελοντών μαθητών, μαθητριών και καθηγητών του Ναυτικού Τομέα του 2ου ΕΠΑΛ Ν. Ιωνίας στην Αθήνα και τον Πειραιά.

Η «αποστολή», το «ποστάλι», αρχικά επισκέφτηκε τη Ναυτιλιακή Εταιρεία Anangel Maritime Services Inc., μία εκ των μεγαλυτέρων και παλαιοτέρων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών. Η επίσκεψη στη ναυτιλιακή εταιρεία σκοπό είχε να βοηθήσει τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν τις απαιτήσεις της επαγγελματικής τους επιλογής.

Ο ιδιοκτήτης της, Ι. Αγγελικούσης, είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος εφοπλιστής παγκοσμίως και διοικεί έναν συνεχώς διευρυνόμενο στόλο, εγγεγραμμένα στο εθνικό νηολόγιο, με την γαλανόλευκη περήφανα υψωμένη σε όλες τις θάλασσες και επανδρωμένο αποκλειστικά με Έλληνες ναυτικούς και αξιωματικούς. Το σημαντικότερο όμως όλων είναι ότι δίνει μεγάλη σημασία στη ναυτική εκπαίδευση γι’ αυτό και επενδύει σ’ αυτήν.

Στην ομιλία του ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Ιωάννης Πλατσιδάκης παρείχε συμβουλευτική στήριξη και έγκυρη πληροφόρηση στους μαθητές σχετικά με θέματα σταδιοδρομίας, και τόνισε: «…ο Τομέας των Ναυτιλιακών αποτελεί έναν από τους πλέον δραστήριους κλάδους της αγοράς εργασίας κατατάσσοντάς τον μεταξύ των κορυφαίων προσοδοφόρων και ενδιαφερόντων επαγγελμάτων…

Επιπλέον οι σπουδές της ειδικότητας Ναυτιλιακής Κατεύθυνσης αποτελούν την επιλογή που διασφαλίζει άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, γρήγορη εξέλιξη στην ιεραρχία και επιτυχία…». Ακολούθως η εταιρία παρέθεσε γεύμα στους μαθητές.

Για την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που άπτονται της ναυτικής ιστορίας και παράδοσης πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε μουσειακούς χώρους. Οι μαθητές απόκτησαν γνώση του ιστορικού παρελθόντος μας, ενώ ταυτόχρονα γνώρισαν καλύτερα τη βαρύτατη πολιτιστική και ναυτική κληρονομιά του τόπου μας.

Σε πλοίο – μουσείο

Ο πρώτος μουσειακός σταθμός ήταν το πλοίο-μουσείο «hellas liberty» στην ακτή Βασιλειάδη. Κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ναυπηγήθηκε στην Αμερική αυτός ο ειδικού τύπου φορτηγού πλοίου με σκοπό να μεταφέρει από την Αμερική προς την Ευρώπη όπλα, καύσιμα κλπ ανεφοδιάζοντας έτσι τους συμμάχους.

Ηταν τόσο μεγάλη η ανάγκη να ναυπηγηθούν άμεσα φορτηγά πλοία, που για πρώτη φορά έγινε χρήση της ηλεκτροσυγκόλλησης Μετά την λήξη του πολέμου, 100 τέτοια πλοία λίμπερτυ δόθηκαν από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα και σε Έλληνες πλοιοκτήτες, με τα οποία ξεκίνησε η αναγέννηση της Ελληνικής ναυτιλίας.

Το πλοίο αυτό, αποτελεί ένα από τα τρία liberty, που σώζονται παγκοσμίως, βρέθηκε εγκαταλελειμμένο και κατεστραμμένο στις ΗΠΑ και ρυμουλκήθηκε στην Ελλάδα το 2008 με πρωτοστάτες τον Β. Κωνσταντακοπουλο, τον Σπ. Πολέμη, καπ. Π. Τσάκο κ.α. για να επισκευαστεί στον Σκαραμαγκά και να πάρει την σημερινή εξαιρετική μορφή!

Από το 2009 είναι πλωτό μουσείο, αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Πειραιά προς τη Δραπετσώνα, κοντά στο νέο υπουργείο Ναυτιλίας. Είναι περιουσία του Ελληνικού κράτους, δεν πωλείται και δεν μεταβιβάζεται. Είναι επισκέψιμο από την κόντρα γέφυρα και το μηχανοστάσιο μέχρι το τούνελ του άξονα και το μηχανισμό του πηδαλίου.

Στο «Θωρηκτό Γ. Αβέρωφ»

Επόμενος σταθμός, του «πληρώματος» ήταν το Πλωτό Ναυτικό Μουσείο «Θωρηκτό Γ. Αβέρωφ». Το Θωρηκτό Αβέρωφ είναι ένα πλοίο-θρύλος του Πολεμικού μας Ναυτικού. Οι επιτυχίες του στο Αιγαίο του χάρισαν αμέσως τον χαρακτηρισμό «Το τυχερό πλοίο». «Χτίστηκε» στα ναυπηγεία του Λιβόρνο της Ιταλίας, και παραδόθηκε στη χώρα μας το 1911. Κόστισε συνολικά 25.000.000 χρυσές ελληνικές δραχμές.

Το 1/3 της τιμής του κατέβαλε ο εθνικός ευεργέτης Γεώργιος Αβέρωφ και τα 2/3 το ελληνικό δημόσιο με εξωτερικό δανεισμό. Το «Αβέρωφ» ήταν από τα πιο σύγχρονα πολεμικά της εποχής του. Ατμοκίνητο, έπλεε με ταχύτητα 23 κόμβων και είχε πλήρωμα 20 αξιωματικών και 670 ναυτών Το «Αβέρωφ» σε επιχειρησιακό επίπεδο άλλαξε τις ισορροπίες στο Αιγαίο.

Με κυβερνήτη τον ναύαρχο Παύλο Κουντουριώτη ηγήθηκε των ελληνικών ναυτικών δυνάμεων στους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13.. Παροπλίσθηκε το 1951. Το 1983 το Πολεμικό Ναυτικό ανέλαβε να επισκευάσει το «Γ. Αβέρωφ» και να το ανακηρύξει εθνικό κειμήλιο. Σήμερα είναι πλωτό μουσείο και αποτελεί μνημείο τιμής αυτών που υπηρέτησαν και έπεσαν στη διάρκεια της ένδοξης ιστορίας του.

Επιπλέον, αποτελεί χώρο με καθημερινές επισκέψεις σχολείων, ιδρυμάτων, οργανισμών, καθώς και πλήθους ιδιωτών. Με τις επισκέψεις αυτές πραγματοποιείται και η δεύτερη πτυχή του οράματος του δωρητή, που ήθελε το πλοίο, παράλληλα με τον εθνικό του σκοπό, να εκπληρώνει και εκπαιδευτική αποστολή.

Στο Ναυτικό Μουσείο

Τελικός σταθμός των μαθητών ήταν το «Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος» στον Πειραιά. Το Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος ιδρύθηκε το 1949 και από το 1971 στεγάζεται στο κτήριο της Μαρίνας Ζέας, στη Φρεαττύδα, στον Πειραιά. Είναι το μεγαλύτερο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος και παρουσιάζει τη δημιουργία,την ιστορία και την εξέλιξη του Ναυτικού των Ελλήνων από την προϊστορική εποχή ως τις μέρες μας. Στις 10 μεγάλες αίθουσες παρουσιάζεται η ναυτική πορεία του ελληνισμού μέσα στους αιώνες. Στην πρώτη στεγάζεται η Ναυτική Πινακοθήκη, με έργα των σημαντικότερων θαλασσογράφων του 19ου και 20ου αιώνα (Προσαλέντη-Βολανάκη-Χατζή κ.ά.).

Στη συνέχεια παρουσιάζεται η ναυτική δραστηριότητα των Ελλήνων στην προϊστορία, στην αρχαιότητα, στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο ως το τέλος του 18ου αιώνα, στους Βαλκανικούς Πολέμους και από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο έως σήμερα. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στη μετάβαση από την ιστιοφόρο ναυτιλία στην ατμοπλοΐα. Οι τελευταίες εκθεσιακές ενότητες αφορούν την ιστορία και εξέλιξη του εμπορικού ναυτικού.

Στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος υπάρχει επίσης μία μεγάλη συλλογή χαρτών του Ελληνικού και του παγκόσμιου χώρου από τον 16ο έως τον 19ο αι. και η μοναδική ναυτική βιβλιοθήκη με περισσότερους από 10.000 τόμους βιβλίων και περιοδικών.

Εφόδια

Με τις δραστηριότητες αυτές επιδιώκεται η συνεχής βελτίωση των προσόντων και των επαγγελματικών δεξιοτήτων των μαθητών του Ναυτικού Τομέα του ΕΠΑΛ που αποτελούν εφόδια απαραίτητα για την ομαλότερη ένταξή τους τόσο στο εργασιακό, όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

«Ως εκπαιδευτικοί του Ναυτικού Τομέα, οφείλουμε να προσφέρουμε στους μαθητές συνεχώς τις ευκαιρίες, ώστε να μπορούν να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη και να πράξουν δημιουργικά. Οφείλουμε να μην παραμένουμε απλά εκτελεστικά όργανα αναλυτικών προγραμμάτων.

Είμαστε εδώ για να μετουσιώνουμε τους στόχους σε πράξη, να ερμηνεύουμε τα μηνύματα της εποχής μας και να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις του λειτουργήματός μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι φορείς που βρίσκονται πλησίον του Ναυτικού Τομέα αφουγκραζόμενοι τις οικονομικές ανάγκες της εποχής μας συνεισέφεραν οικονομικά, ώστε να μειωθεί το κόστος αυτής της όμορφης εκπαιδευτικής επίσκεψης στο ελάχιστο δυνατόν, και τους ευχαριστούμε θερμά», τονίζουν οι καθηγητές.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου