ΤΟΠΙΚΑ

700 νεκροί στην άσφαλτο

700-νεκροί-στην-άσφαλτο-732858

Το 80% των θανατηφόρων σημειώνεται στις πόλεις και στο επαρχιακό οδικό δίκτυο – Τις πταίει και ποιες παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν

Βαρύς ο φόρος αίματος που πληρώνει κάθε χρόνο η Ελλάδα στην άσφαλτο. Το 2017 καταγράφτηκαν συνολικά 700 νεκροί σε τροχαία δυστυχήματα στη χώρα. Ο αριθμός μπορεί να είναι μειωμένος σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, εξακολουθεί όμως να είναι μεγάλος. Στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας φαίνεται να συμβάλλουν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι που κατασκευάστηκαν μειώνοντας τα δίκτυα – καρμανιόλα, αλλά και η… έλλειψη χρημάτων λόγω οικονομικής κρίσης που περιορίζει τις μεταφορές.

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ

Τα παραπάνω επισημάνθηκαν μεταξύ άλλων στο 7ο πανελλήνιο συνέδριο οδικής ασφάλειας που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη συμμετοχή και ενδιαφέρον στη Λάρισα, την περασμένη εβδομάδα. Το συνέδριο συνδιοργάνωσαν το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Πραγματοποιείται ανά τέσσερα χρόνια και αποτελεί μία από τις κορυφαίες δράσεις στο αντικείμενο της ασφάλειας των οδικών μεταφορών.

Σύμφωνα με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και διευθυντή του Εργαστηρίου Οδοποιίας και Οδικής Ασφάλειας του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Νίκο Ηλιού, το 2017 ήταν μία καλύτερη, σε σχέση με προηγούμενες, χρονιά από άποψη οδικής ασφάλειας σε ό,τι αφορά στον αριθμό των νεκρών σε τροχαία δυστυχήματα. Ο αριθμός των νεκρών μειώθηκε σε 700. Όπως ανέφερε από το σύνολο των θανατηφόρων, το 40% περίπου σημειώθηκε στο αστικό οδικό δίκτυο, άλλο ένα 40% στο επαρχιακό οδικό δίκτυο και μόλις το 5% στους αυτοκινητοδρόμους.

Όπως επεσήμανε ο κ. Ηλιού στο περιθώριο του συνεδρίου, η αύξηση του επιπέδου οδικής ασφάλειας οφείλεται στη δημιουργία νέων αυτοκινητοδρόμων σε Κόρινθο, Πάτρα, Γιάννενα και Αρτα. «Ως εργαστήριο έχουμε ελέγξει και έχουμε πιστοποιήσει για την ασφάλειά τους, τους αυτοκινητοδρόμους Κορίνθου, Πάτρας, την Ε65, την Ιόνια και τώρα ελέγχουμε την Εγνατία», ανέφερε ο ίδιος.

Κάδοι και πάρκινγκ στις γωνίες

Υπογράμμισε όμως ότι η χώρα «πονά» τόσο στο επαρχιακό, όσο και στο αστικό οδικό δίκτυο.

Για το δίκτυο μέσα στις πόλεις, μεταξύ των οποίων και ο Βόλος, ο κ. Ηλιού επεσήμανε κακές πρακτικές που έχουν ως αποτέλεσμα την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων και πολλές φορές δυστυχημάτων. Κάδοι απορριμμάτων που «σπρώχνονται» στις γωνίες για να μην «ενοχλούν» και κόβουν την ορατότητα, στάθμευση στις γωνίες, έλλειμμα οριζόντιας και κάθετης σήμανσης, έλλειμμα υπερυψωμένων διαβάσεων για τους πεζούς. Όπως σημείωσε θα πρέπει να υπάρξει γενικός σχεδιασμός για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας μέσα στις πόλεις και την βιώσιμη κινητικότητα που σημαίνει προτεραιότητα στον πεζό και τον ποδηλάτη. «Τα πεζοδρόμια χρειάζονται διαπλάτυνση και ιδίως στις γωνίες στις διασταυρώσεις για να αποτρέπεται η στάθμευση. Επίσης χρειάζονται διαγραμμίσεις, σήμανση», ανέφερε, εστιάζοντας και στην έλλειψη πολιτισμού των οδηγών.

Ελλειψη ορατότητας

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Κακές διασταυρώσεις, κακές διαγραμμίσεις, έλλειψη ορατότητας. Σύμφωνα με τον κ. Ηλιού η Εγνατία έχει εκπονήσει μελέτες για το επαρχιακό δίκτυο σε όλη τη χώρα και τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Δύο από αυτές τις μελέτες που καλύπτουν περί τα 260χλμ. η κάθε μία αφορούν και στον νομό Μαγνησίας που «χωρίζεται» σε δύο τμήματα, βόρειο και νότιο (πάνω και κάτω από τη Ν. Αγχίαλο) με εξαίρεση το τμήμα από Βόλο – Λάρισα και Βελεστίνο – Βόλο που έχει μελετηθεί από το 2007 από το Εργαστήριο Οδοποιίας και Οδικής Ασφάλειας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και πρόκειται να επικαιροποιηθεί.

Με βάση τις συγκεκριμένες μελέτες η Εγνατία θα πάρει δάνειο 450 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με στόχο να προχωρήσει σε εφαρμογή τους, να κάνει δηλαδή τις παρεμβάσεις που προβλέπονται, σημάνσεις, διαγραμμίσεις, στηθαία ασφαλείας σε όλο το επαρχιακό οδικό δίκτυο.

Εγγραφείτε στο Newsletter του Ταχυδρόμου